دورکاری نمایه

خیلی از بانوان در ایام کرونا و دورکاری با وجود فرزندان دچار آشفتگی های ذهنی شده اند و نمی توانند تعادل مناسب بین کار و مراقبت از فرزندان و خانه داری برقرار کنند.

به گزارش مشرق، یکی از چالش های این روزهای بانوانی که در ایام کرونا دورکار شده اند، برقرار کردن تعادل بین زمان کاری در منزل و نگه داری و مراقبت از فرزندان و خانه داری است. با توجه به تعطیل بودن مهدهای کودک و مدارس در تمامی مقاطع سنی ممکن است بانوان دچار سردرگمی های زیادی برای دورکاری در منزل شوند و ممکن است همین مساله آرامش روان‌شان را به آشفتگی بکشاند.

صرف نظر از مشاغلی که هر یک از بانوان دارند و اینکه چند بچه و در چه رنج سنی هر یک در منزل هستند ، می بایست نکاتی را در نظر بگیریم که مطالعه آنها قطعا می تواند باعث تنظیم بهتر زمان و مکان دورکاری و همینطور وقت گذاشتن برای بچه ها و فعالیت مشترک با آنها باشد به طوریکه هم بچه ها راضی باشند و زمانشان پُر بشود و هم اینکه خود بانوان به فعالیت های کاری شان در منزل نیز برسند.

* تغییر شرایط را درک کنید

نکته اول این است که در نظر داشته باشید در حال حاضر و در شرایط دورکاری همه چیز با گذشته تغییر کرده است، یعنی اگر در محیط کارتان با آرامش می توانستید به فعالیت بپردازید و کسی مزاحمتان نمی شد و در یک زمان های خاصی با بچه ها تماس گرفته و از حالشان مطلع شده یا طی یک تماس تصویری با آنها گفت وگو کرده و تصویرشان را می دیدید، حال صبح تا شب بچه ها با شما هستند. بنابراین می بایست آرامش‌تان را حفظ کنید و یک برنامه برای زمان هایی که باید تماس های کاری داشته باشید یا کنفرانس و جلسه آنلاین برگزار کنید، بریزید. بنابراین نخست فهرست کارهای روزانه تان را مشخص کنید.

*مدیریت نگهداری از بچه ها با کمک همسر

نکته دیگر این است که اگر همسرتان نیز در این ایام با شما دورکار است شرایطی بهتری می توانید داشته باشید و با برنامه ریزی مناسب در یک زمان هایی بچه ها را به او سپرده و در اتاق مجزایی به کارهایتان بپردازید و اگر بچه ها به سن مناسب رسیده اند، آنها را مجاب کنید که  کار دارید و باید در این چندساعت خاص به فعالیت های شغلی تان برسید و بعد از اتمام آن با بچه ها وقت می گذرانید و بعد هم زمان هایتان را با همسرتان تنظیم کرده  و شما به نگهداری از بچه ها و فعالیت های مربوط به آنها از سرگرمی تا تکالیفشان رسیدگی کنید.

*با بچه ها همراه شوید

گاه پیش می آید که در حین انجام  دورکاری و مثلا کار با رایانه بچه ها در میانه کار شما می آیند و از شما می خواهند که با هم نقاشی بکشید یا اینکه برایشان قصه بگویید ، بهتر است در این زمان ها بچه ها را با خود همراه کنید مثلا اینکه از کودک بخواهید کنار شما بنشیند و او هم کار کند یا مثلا به نقاشی بپردازد یا کتاب هایش را بیاورد و شروع به خواندن یا مطالعه کند. یا اگر بچه کوچکتر است مثلا لگوها یا بازی هایش را بیاورد و کنار شما به بازی بپردازد. حتی از بچه ها می توانید بخواهید که با شما مشارکت کنند مثلا برگه هایتان را مرتب کنند یا اگر لازم است جایی خط بکشند و ...

بنابراین به جای دعوا و داد و فریاد و عصبی شدن از اینکه چرا دست به وسایل شما زده است، بهتر است او را در کنار خود قرار دهید به طور مثال کاغذ باطله جلویش بگذارید یا قیچی و مداد رنگی و وسایل کاردستی به او بدهید تا او هم مشغول شود نه اینکه مدام از سر بیکاری بهانه گیری کند.

*زمان کار را با خواب نوزاد یا بچه‌های کوچک تنظیم کنید

اگر فرزند نوزاد در منزل دارید که نمی توان او را با دورکاری تان همراه کنید بهترین کار این است که در ایام روز زمان کارهایتان را با زمان خواب نوزاد تنظیم کنید و در دفعات مختلف به فعالیت هایتان در زمان خواب کودک بپردازید یا اگر تماس یا کنفرانسی دارید، از همسرتان بخواهید که درآن زمان با شما همراهی کند البته در صورتی که در منزل حضور داشته باشد این کار امکان پذیر است.

همچنین توصیه می شود که یک مکان جداگانه برای کار خود فراهم کنید در صورت امکان که البته گاه به گاه هم بتوانید به فرزند یا فرزندانتان سر کشی کنید و در جریان کارهایشان باشید.

*با هم مطالعه کنید

یکی از روش هایی که با داشتن فرزند مدرسه ای می توانید برای ایام مطالعه یا کارتان داشته باشید این است که با هم به مطالعه و کار بپردازید مثلا اگر مشغول مطالعه یک کتاب هستید و فرزندتان هم مدام غر می زند که چرا برای او وقت نمی گذارید، یکی از کتاب هایش را بیاورید و برایش جایزه تعیین کنید که آن را تمام کند و خلاصه اش را بگوید و شما هم به او جایزه بدهید! 

گاه پیش می آید که بچه ها دوست دارند شما برایشان کتاب بخوانید در این صورت اگر بچه شما در سنین مدرسه است از او بخواهید که صبر کند تا کار شما تمام شود و برایش کتاب بخوانید یا با او تلویزیون تماشا کنید.

البته اینطور نباید باشد که برای از سر خود باز کردن بچه ها را به فضای مجازی و محیط های اینترنتی نامشخص بسپریم بلکه برای بازی یا استفاده از رایانه و تبلت و تلویزیون باید زمان مشخص داشته باشد.

*مسئولیت دادن به بچه‌ها

یکی از راه هایی که خانم‌ها در این ایام می توانند برای سرگرم کردن بچه ها انجام دهند، کارهای مشارکتی در منزل است مثلا از بچه ها با توجه به اقتضای سنشان بخواهیم که اتاقشان را مرتب کنند یا اسباب بازی هایشان را جمع کنند یا اینکه در هنگام اشپزی آنها را هم دخالت دهیم و بعد هم برایشان توضیح دهید که شما در یک ساعت هایی وظیفه دارید کار کنید و در آن زمان بچه ها هم باید سرگرم کارهای شخصی خودشان بشوند بدون اینکه آرامش خانه را به هم بزنند. ساعت هایی را برای ورزش کردن در خانه یا حیاط منزل در نظر بگیرید تا بچه ها با شما فعالیت مشارکتی مشترک داشته باشند و همینطور روحیه نشاط آنها نیز حفظ شود.

*مراقبت از فایل های شخصی در برابر بازیگوشی بچه‌ها

اگر کارتان در ایام دورکاری در منزل با رایانه شخصی تان است و بچه ها هر لحظه ممکن است به آن دست برد بزنند و آن را بهم بریزند و یا اینکه فایل های شخصی شما را ناخواسته پاک کنند، بهتر است در جایی که دور از دسترس دست بچه ها است با نامی که خودتان می دانید فایل های مهم کاریتان را ذخیره کنید تا مشکلی برایشان پیش نیاید یا اینکه آنها را هر روز در یک فلش برای خود نگه دارید.

از حضور بچه‌ها در جلسات آن‌لاین نترسید!

گاه پیش می آید که در هنگام کنفرانس های زنده با همکاران یا مدیران‌تان بچه ها مزاحمت ایجاد می‌کنند یا اینکه شرایط را یک بازی تصور می کنند و می خواهند جلوی لپ‌تاپ یا رایانه شما حضور پیدا کنند در این طور مواقع سعی کنیدآرامش خودرا حفظ کنید، آنها را در آغوش بگیرید و با یک دقیقه تنفس بچه ها را با یک کار سرگرم کنید. حتی گاهی پیش می آید که در زمان جلسه آن‌لاین در بچه‌ها دچار مشکلی می شوند یا اینکه دست به وسیله خطرناک یا تیزی می زنند که نیاز به کمک شما دارند در این طور مواقع نیز اولویت با بچه ها است و بهتر است به آنها رسیدگی کرده و در ادامه به جلسه آنلاین خود بازگردید.

*زمانی برای استراحت‌تان در نظر بگیرید

به دلیل مشغله زیادی که در منزل برای برقراری تعادل در کار و نگهداری از بچه ها و امورات منزل ممکن است داشته باشید، حافظه شما دچار مشکل و تمرکزتان کمتر می شود بنابراین بهتر است در طول روز زمان هایی را برای یک استراحت کوتاه در حد یک چرت روزانه در نظر داشته باشید تا حافظه تان بازسازی شود و همینطور آرامش‌تان را هم به دست بیاورید.

خیلی از خانم‌ها در این ایام کرونا با دورکاری و بچه داری دچار آشفتگی هایی شده اند و نمی توانند  به خانه‌داری و بچه داری برسند. از طرفی کارهای‌شان هم روی زمین مانده است. در این شرایط بهترین توصیه حفظ آرامش و یک برنامه ریزی صحیح متناسب با سن و سال بچه ها است . شاید برخی پاسخ بدهند که با بچه نمی توان برنامه ریزی مناسب کرد. شما لازم نیست یک برنامه دور از واقعیت و بسیار ایده‌آل‌گرایانه بنویسید. بلکه طبق شرایط خودتان و محیط‌تان و ویژگی‌های‌ کودکان‌تان این برنامه را تنظیم کنید.

*گاهی لازم است کار را رها کنید

گاه ممکن است پیش بیاید که بچه ها به هیچ عنوان سرگرم نشوند یا اینکه نوزاد شما مدام گریه کند و بهانه شما را بگیرید، در این طور مواقع هیچ چاره ای ندارید جز اینکه کار را رها کنید و فقط به فرزندتان برسید، یا اینکه او را به یک گردش در هوای آزاد ببرید تا آرام شود و همینطور یک آشپزی با موسیقی داشته باشید تا بعد در موقعیت مناسب به کارتان برسید.

در نهایت اینکه سعی کنید این ایام را در منزل بدون سختگیری و تنبیه و پرخاشگری با انعطاف بالا و هوشمندی به همراه بچه ها بگذرانید تا خاطره خوش با شما بودن در این ایام برایشان باقی بماند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس