کد خبر 1166616
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
حمله معترضان به کنگره آمریکا

پس از شورش حامیان ترامپ در هفته گذشته چند روزی است که آرامش در این کشور حکم فرما است، اما مقامات آمریکایی از این آرامش ترس و دلهره عجیبی دارند.

به گزارش مشرق، واپسین روزهای زمامداری دونالد ترامپ در کاخ سفید مثل اکثر روزهای قبلی سرشار از بحران و خطرات شخصی برای خود اوست، اما مسأله مهم‌تر ضربه خوردن‌های مکرر دموکراسی امریکا است که پیش‌تر هم به سبب اقدامات غریب وی بشدت شکننده شده بود.

بیشتر بخوانید:

پنتاگون: خشونت و ناآرامی در راه است

ترامپ پس از آبروریزی‌های وسیع هوادارانش در اواخر هفته گذشته در محل کنگره امریکا قدری آرام گرفته و مردم امیدوارند او در این ساعات فقط مشغول جدل با مدیران توئیتر باشد که اکانت وی را به سبب آشوب‌سازی‌هایش حذف کرده‌اند. کسی نمی‌داند مایک پنس، معاون ترامپ با استفاده از متمم اصل ۲۵ قانون اساسی امریکا اقدام به برکناری او و ارتقای خود به پست ریاست‌جمهوری موقتی امریکا خواهد کرد یا نه اما این نکته مشخص است که روابط حسنه این دو نفر روبه تیرگی رفته و از چهارشنبه گذشته با یکدیگر حرف نزده‌اند.

بیشتر بخوانید:

حقایق آمریکا یکی‌یکی در حال برملا شدن است

پیامدهای آشوب در کنگره، کل امریکا را مقابل چاه بدنامی بزرگی قرار داده است. ولی مسأله این است که به سبب شمار کم روزهای باقیمانده از ریاست جمهوری ترامپ (فقط ۹ روز) کمتر کسی مسأله برکناری و حتی استیضاح او را جدی می‌گیرد. برخی می‌گویند دلیل دودل بودن پنس در برکناری رئیس‌اش (ترامپ) و گرفتن جای او همین رفتارهای دوگانه بوده و او می‌ترسد در صورت چنین اقدامی یکی از خائنان حزب‌اش در یکی از پرتلاطم‌ترین ایام حیات آن به حساب آید.

بیشتر بخوانید:

دموکرات‌ها برای انتقام از ترامپ شمشیر را از رو بسته‌اند

در همین حال یکی از کسانی که با برکناری ترامپ مخالفت کرده، کوین بریدی نماینده ایالت تگزاس است و او حتی استیضاح مجدد وی را نیز توسط دموکرات‌ها جایز نمی‌داند. او در توئیت جدیدش نوشت: «از این کارها پرهیز کنید، زیرا هواداران پرشمار و افراطی ترامپ به‌بهانه همین وقایع بلواهای تازه‌ای را به راه خواهند انداخت.»

جاش هاولی سناتور ایالت میسوری نیز با همین باور در توئیتش نوشت: «برکناری یا استیضاح دوباره ترامپ هیچ فایده و اثری بجز چندپاره کردن بیشتر امریکا و افزایش تلاطم‌های خیابانی نخواهد داشت.»

مهم‌تر از این‌ها سکوت اختیار کردن سران ارشدتر حزب جمهوریخواه در قبال اتفاقات کاپیتول هیل است و به نظر می‌رسد آن‌ها در دل، از آشوب‌های ترامپ و هجوم‌های مؤثر او به قلب حزب دموکرات لذت برده‌اند و فقط شهامت گفتن آن را ندارند. پت تومی که سناتوری جمهوری‌خواه از ایالت پنسیلوانیا است در تضاد با سران مصلحت‌طلب و خاموش این حزب حرکات اخیر ترامپ را سخیف خواند، اما او نیز متذکر شد که بهتر است از برکناری ترامپ پرهیز شود.

وی گفته است: «مگر چند روز از زمامداری وی مانده است که بخواهیم همان را کوتاه کنیم.»

با این وجود، دموکرات‌ها بشدت مایلند پس از تلاش‌های نافرجام مانده قبلی‌شان در استیضاح ترامپ این‌بار تیرشان به هدف بخورد و گوشمالی شدیدی به وی بدهند، اما آن‌ها هم در فضای پر ابهام فعلی آچمز شده‌اند و نمی‌دانند از کدام راه وارد شوند. برخی نیز با تمرکز بر مسأله ورود رسمی جو بایدن به کاخ سفید در روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) معتقدند همه چیز باید صرف تثبیت آرامش در کشور شود تا چنان روزی هم به بلوا کشیده نشود و برکناری ترامپ ناقض چنین آرامشی است.

جان اسکات رایلتون یک محقق ارشد پژوهشکده سیاسی «سیتیزن لب» که مقر آن در شهر تورنتوی کانادا است، می‌گوید: «مراقب باشید، زیرا بوی تنش‌های تند تازه‌ای در ارتباط با روز استقرار بایدن در کاخ سفید و مراسم تحلیف وی می‌آید. بهتر است با انداختن تیرهایی تازه به سمت ترامپ فضا را ملتهب‌تر نکنیم.»

افرادی محتاط‌تر از این کارشناس حتی برای جان جو بایدن و معاونش («کاملا هریس») ابراز نگرانی کرده‌اند و می‌گویند ممکن است هواداران افراطی ترامپ این دو نفر را ترور کنند. در همین ارتباط ارتش امریکا دست به کار شده و به‌طور پنهانی مشغول نظم دهی به واشنگتن و اطراف محل مراسم تحلیف بایدن است تا در چنان روزی یک فاجعه تاریخی دیگر شکل نگیرد و با این اوصاف بدیهی است که سران ارتش هم مخالف با خلع ترامپ در روزهای پیش‌رو باشند. آن‌ها هم معتقدند آرامش پس از طوفان چهارشنبه گذشته کاپیتول‌هیل محصول مصلحت‌طلبی ترامپ به قصد حفظ صلاحیت شرکت خود در انتخابات ۲۰۲۴ است و چنین صلاحیتی فقط در صورتی از ترامپ ستانده می‌شود که تلاش نصف و نیمه روزهای اخیر برای برکناری وی منسجم‌تر شده و ثمر بدهد.

ترامپ که حتی از ابراز همدردی با خانواده یک پلیس کشته شده امریکایی به‌نام «برایان سیک‌نیک» در ناآرامی‌های هفته گذشته سرباز زده، نشان داده است که او همچون شیری زخمی است که مصلحت ایجاب می‌کند در گوشه‌ای آرام بماند تا مهیای حملاتی تازه به بایدن و سایر دموکرات‌ها پس از آغاز حکومت آنان شود. این قصه‌ای است که قطعاً پایان نیافته است.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    2 0
    افول امریکا
  • artin IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    3 0
    ترامپ شیر نیست بلکه یک سگ هاره
  • جعفر زارع IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    4 0
    ان شاء الله آمریکا به دست ترامپ و هوادارانش به ویرانه تبدیل شود.
  • رضا IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    شير زخمى كجاست بابا ؟! او يه كفتار پير و هاره ! او را بايد زير پا لهش كرد. كثافت آشغال ! مايه ننگ امريكاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس