نیروهای سوری.jpg

۱۰ سال از جنگی که اجماع واشنگتن علیه ملت سوریه تحمیل کرده می گذرد اما نیروهای مسلح این کشور با کمک متحدان بسیاری از مناطق اشغالی را آزاد و مجموع مساحت در کنترل را به ۶۸ درصد افزایش داده اند.

سرویس جهان مشرق؛ سوریه پس از عملیات اواخر سال گذشته نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت در استان های ادلب و حلب که منجر به پاکسازی صدها کیلومتر مربع از مناطق اشغالی شد به سمت آرامش پیش رفته و روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشته است.

توافق آتش بس در شمال و شمال غرب سوریه پس از گذشت نزدیک به ۱۱ ماه همچنان برقرار است و درگیری خاصی با عناصر گروهک های تروریستی به ویژه در مناطق اشغالی استان های حلب، ادلب، حماه و لاذقیه گزارش نشده است.

در مناطق تحت تصرف نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه (شبه نظامیان کُرد / SDF ) نیز وضعیت تا حدود زیادی آرام بوده اما از اواخر آذرماه امسال نیروهای اشغالگر ارتش ترکیه و تروریست های مورد حمایت آنکارا تحرکاتی در حومه شهر راهبردی «عین عیسی» در شمال استان رقه داشتند.
 

در هفته های گذشته دولت ترکیه تهدید کرده بود اگر نیروهای شبه نظامی کُرد (مورد حمایت آمریکا) عین عیسی را تخلیه نکنند به این شهر حمله خواهد کرد اما با ورود مسکو مذاکراتی میان طرفین آغاز شد که همچنان ادامه دارد تا از درگیری ها در این محور جلوگیری شود.

وضعیت در مناطق جنوبی سوریه هم در ماه های اخیر تا حدود زیادی آرام بوده اما در هفته های گذشته هسته های مخفی گروهک تروریستی داعش با پشتیبانی علنی آمریکا حملات تروریستی را علیه مردم و نیروهای سوری ترتیب دادند که دهها نفر شهید و زخمی شده اند.

بیشترین تحرکات عناصر مخفی داعش در مناطق غربی و جنوبی استان دیرالزور و حدفاصل شرق تا جنوب استان حمص گزارش شده است و روند تحولات نشان می دهد نیروهای سوری و رزمندگان جبهه مقاومت با همراهی نیروهای روسی باید برای پاکسازی مناطق آلوده جنوب و جنوب شرق سوریه (مساحت ۵ هزار کیلومتر مربعی) وارد عمل شوند.
 

در حال حاضر، گروهک های تروریستی، ارتش اشغالگر ترکیه و نیروهای ارتش تروریستی آمریکا حدود ۱۰ درصد از خاک سوریه را در اشغال دارند و ۴ درصد از مساحت این کشور به تروریست های مخفی داعش الوده است.

نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه که تحت فرمان آمریکا هستند حدود ۱۸ درصد از خاک سوریه را در تصرف دارند؛ نیروهای ارتش سوریه نیز پس از سال ها درگیری و جنگ مساحت تحت تسلط را به ۶۸ درصد افزایش داده اند و استان های مهم و راهبردی را به کنترل درآورده اند.
 



به گزارش مشرق، در ذیل تحولات و وضعیت میدانی استان های سوریه آمده است:

استان های «دمشق، سویداء و طرطوس» به طور کامل از اشغال ها تروریست ها خارج شده اند و به کنترل نیروهای ارتش سوریه درآمده اند؛ عناصر تروریستی داعش فقط در مناطق مرکزی و جنوب شرقی استان های دمشق به صورت پراکنده و مخفی حضور دارند.

استان های درعا و قنیطره نیز در سیطره کامل نیروهای سوری هستند و فقط برخی از مناطق از جمله «بصری الشام، المسیفره، درعا البلد، بصری حریر، طف و داعل» آلوده هستند اما مشکل خاص امنیتی در این محورها براساس توافق سال ۹۷، وجود ندارد.

نیروهای ارتش سوریه ۸۵ درصد از مساحت استان حمص را در کنترل دارند و ۱۵ درصد از خاک این استان (منطقه التنف) در اشغال گروهک های تروریستی و نیروهای ارتش تروریستی آمریکا است؛ مناطق شرقی و جنوبی استان حمص (هم مرز با دیرالزور) به عناصر مخفی داعش آلوده هستند.

از سویی دیگر حدود ۹۷ درصد از مساحت استان های «لاذقیه و حماه» در سیطره و تسلط نیروهای ارتش سوریه است؛ تروریست ها فقط بخش هایی از شمال غرب استان حماه و شمال شرق استان لاذقیه را در اشغال دارند.

استان ادلب، آخرین پایگاه متمرکز گروهک های تروریستی مورد حمایت ائتلاف غربی - عبری - عربی (جبهه النصره) در خاک سوریه به شمار می آید و در حال حاضر ۵۵ درصد از مساحت این استان (مناطق مرکزی و شمالی) تحت اشغال تروریست ها است.

در حلب هم توازن قوا به سود نیروهای سوری است و عناصر تروریستی (اغلب مورد حمایت ترکیه) فقط ۲۵ درصد از مساحت این استان را در اشغال دارند؛ نیروهای شبه نظامی کُرد مورد حمایت آمریکا نیز ۱۰ درصد مناطق را در تصرف دارند و ۶۵ درصد از خاک این استان در کنترل ارتش سوریه است.

نیروهای ارتش سوریه حدود ۵۵ درصد از مساحت رقه را به کنترل درآورده اند و تروریست ها فقط ۱۰ درصد از مناطق این استان را در اشغال دارند؛ نیروهای شبه نظامی کُرد هم ۳۵ درصد از خاک استان رقه را در تصرف دارند.
 

وضعیت میدانی در استان الحسکه با سایر مناطق در سوریه متفاوت است و نیروهای شبه نظامی کُرد ۷۰ درصد از خاک این استان را در تصرف دارند و ۱۵ درصد دیگر از مساحت این استان نیز در اشغال گروهک های تروریستی است و نیروهای سوری فقط بر روی ۱۵ درصد از مناطق تسلط دارند.

به گزارش مشرق، در استان نقت خیز دیرالزور در جنوب شرق سوریه هم شبه نظامیان کُرد مساحتی در حدود ۵۰ درصد را در تصرف دارند و آمریکایی ها پایگاه هایی را در این استان احداث کرده اند و نفت را به غارت می برند؛ ۵ درصد از خاک استان در اشغال تروریست های داعش است و نیروهای سوری نیز ۴۵ درصد از مساحت استان دیرالزور را در کنترل دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 24
  • شاه عباس مازنی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    کورد ها سرزمین خودشونه ، تروریست های چچنی و تاتاری ترکیه باید خاک مقدس سوریه را ترک کنند
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      72 12
      کرد ها هم در حال غریب خوردن از غرب هستند... ضمنا اونجا سرزمین سوریه هست نه صرفا یک قوم
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      27 20
      یک کلام از برادر عروس!
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      10 2
      قدقد نکن سرزمین مال سوریه هست شاه عباس هم مال مازندران نیست تحریف گر خوبی نیستی مزدوران کرد در سوریه بایستی به حکومت مرکزی احترام بزارند وگرنه از دم تیغ ترکیه و سوریه و مقاومت خواهند گذشت امریکای جنایتکار هم نمیتونه نجاتشون بده
    • حسین GB ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      2 5
      بله عزیزم اونجا سرزمین کردهاست منتهی داخل کشور سوریه دیگه اون کردها را از داشتن ملیت که نمی‌خواهید محروم کرده و فقط در اون مناطق بیابانی محدود کنید و نتونن حتی تا دمشق برن. قومیت اونها کرد و لیتشون سوری است و همه سرزمین سوریه متعلق به اونهاست و متعلق به همه مردم اون کشور و آزادانه باید بتونند از مواهب اون کشور استفاده کنند این جدایی طلبی که متعصبانه و نه از روی فکر افتاده بین برخی از دوستانی که ناراحتی هایی در دل دارند، عملا شلیک به خود است. یعنی دیواری دور شهرمان بکشیم و خودمان را در آن حبس کنیم و جایی نتونیم بریم. کشور هرچه بزرگتر، برای همه اقوامش بهتر
    • IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      11 2
      یه جو غیرت اگه باشه فرق نمیکنه کورد باشی یا ترک یا عرب یا ایرانی یا سوری یا وووو اجازه نمیدی امریکا اونجا رو غارت کنه
    • سرباز IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      29 14
      پانترک پانکرد دو روی یک سکه
  • شیرازm IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    85 27
    اخه سوریه چه چیزسالمی ازش مونده ک خبیثانی مثل ترکیه واسراییل دست بردار. نیستن؟؟ این کردهاخدا افریدتشون برای مزدوری وخیانت. نمونش بارزانی های عراق ک دستمال... غرب هستن
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      21 98
      مزدور تو هستی که هر کسی مثل تو فکر نکنه مزدور میدونی چطور یادت رفته زنان کوبانی چطور از هر مردی دلیرتر با داعش جنگیدن دنیا بخاطر شهامت این شیر زنان انگشت حیرت به دهان گرفت زمانی که مردای عراقی و سوری خودشون از هر راهی که میتونستن به کشورای دیگه میرسوندن مگه همین کردا از خاکشون محافظت نکردن
    • مهرداد مانا IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      22 73
      از زمان آشور و روم تا عثمانی و عراق ، همیشه کوردها مرزهای غربی را نگه داشتند ، به دانش نداشته ت اضافه کن من کورد نیستم ولی میدانم نماد حماسه و غیرتند .
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      51 7
      چکاربمردم کوبانی دارم؟ من منظورم اونایی هستن ک خاک سوریه رادودستی تقدیم امریکاکردن.. داعش نقشه ای بودکه ایناخاک سوریه رابدن به امریکا.. داعش ساخته وپرداخته ی سران کردها وامریکابودحداقل توسوریه.. بهیچ طریقی نمیتونسن خاک سوریه را تصرف کنن بجزبهانه داعش... چه فایده جنگشون باداعش نتیجش شذتصرف خاک سوریه؟ مزدورتوچرااتیش گرفتی؟ اربابت اسراییله ک اینحدناراحت شدی.
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      5 1
      متاسفانه احزاب کردی ، سران اکراد هیچگاه عملکرد صحیحی نداشتند همواره مورد سواستفاده و بهره برداری قدرت های جهانی و منطقه ای بودند و هستند، ابزاری هستند برای استعمار و نتیجه همیشه شکست و باعث درد و رنج مردم عادی کردها بودند چه در سوریه و چه در عراق !!! قابل دفاع نیستند مگر اینکه بخواهیم از نگاه قومی قبیله ای خود این احزاب و گروه ها را توجیه جلوه بدهیم .. قومگرایی برای عصر حجر عزیزان ! برای انسان های دوران غار نشینی بوده !!!
    • US ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      3 1
      از داخلیا آمریکایی ترو مزدور تروداعشی تر نداریم کسانیکه به بیت المال مردم بی دفاع دست برد میزنندودرداخل وخارج صفا میکنند نداریم دنبال خارجی ها نرید
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      0 6
      پار س ها و مادها پیشتر باهم اقوام بودند که از سیبری روسیه در چندین نوبت وارد فلات ایران شدند.بخشی از این اقوام در غرب ایران سکنی کردن و بخشی در جنوب ایران و بخشی در شرق و مرکز ایران اهسته اهسته فاصله بین اقوام غربی و دیگر مناطق ایجاد شد که غربی ها به ما دها و اقوام فلات پست تر مانند مرکز جنوب و شرق به پارس ها شناخته و مشهور شدن زبان انها هردو قوم ریشه در زبان روسی امروز دارد مانند اعداد مثلا روس ها به شش می گویند شوش یا دو می گویند دوا یا به پانصد می گویند پدیصد و سپاس می گویند پاسیبا به فردا می گویند زافترا و هزاران واژه که بین کرد ها فارس ها روس ها مشترک است که از حوصله این گفتار خارج است محمد قلی پور
  • JP ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    35 7
    خدا لعنت کنه مزدوران اسراییل و یهود و قاتلین مردم سوریه را. رژیم های کودک کش و سرسپرده
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      46 7
      نمیدونسم بارزانی وسران پ ک ک واونایی ک خاک سوریه راتقدیم امریکاکردن توایران اقوام دارند. خخخ بدجوراتیش گرفتی گفتم بارزانی مزدوره وسران کردها. وگرنه من حرفی بمردم مظلوم کردهانزدم منظورم نوکران اسراییلی بود نکنه نیچروان بارزانی هستی؟؟ یاعبدالله اوجالان؟؟
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      4 1
      متاسفانه قومگرایی، قبیله پرستی چشم برخی انسان ها را کور و نا بینا کرده قادر به تشخیص و درک واقعیت نیستند ! قومگرایی از هر نوع پسندیده نیست، قومگرایان ابراز استعمار و عمله بیگانه و دشمن هستند، پانترکیسم، پانکردیسم، پانعربیسم همه این جریانات نفرت پراکن و قومگرا ابزار و عمله و بازوی یهود و رژیم اسرائیل در منطقه هستند
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    14 49
    اگه کردها از خودشون محافظت نمیکردن ارتش سوریه به دادشون میرسید عجیب فراموش کردین خبرایی که خودتون درباره شیر زنان کوبانی منتشر میکردن و از حماسه افرینیشون روایت میکردین حالا چیشده اونارو در کنار تروریستها دسته بندی میکنید
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      32 6
      فرافکنی شاخصه ی نفاقه.. کی ازمردم کرد حرف زد؟؟ فقط منظورم سران مزدورشه ک نتیجه ی زحمات کردهای مبارزرابه بادداد وبخشیدبه ارباب امریکایش به اضافه خاک سوریه.. تمام تلاش زنان مبارزکوبانی رابه باد دادن ایاندادن؟؟ فرافکنی نکن کسی به کردهای عادی حرف نزدومردم عادی نکنه اسراییلی هستی؟ حقیقت تلخه نوکران استعمارشدن سرانتون مثل بارزانی..
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      2 1
      حساب اکراد مردم عادی کرد ، با سران خودفروخته و احزاب تروریستی جداست ! باید بپذیریم سران کردها در سوریه و چه در عراق همواره بازیچه و عامل بیگانگان و عمله استعمارگران و یهود و اسرائیل و قدرت های جهانی بوده و هستند ، همیشه هم بازنده ! گویا قرار نیست هیچگاه از شکست هایشان درس بگیرند ؟ درود بر اکراد هصوصا" هم میهنان آگاه کرد ..
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    5 12
    ایران نباید روی روسیه حساب باز کند چون دولت سوریه از ناحیه تنف سقوط خواهد کرد باید بجای تمرکز برشرق سوریه بای دبه پاکسازی تنف تمرکز نماید
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    8 7
    تنف و ادامه اشغال آن به معنی عدم وجود هیچ گونه پیروزی برای بشار اسد محسوب می شود
  • خخخ IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    6 18
    گفتین داعش نابود شده پس چی شد خخخ
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      14 5
      چون ازاینطرف ماداعش رانابودمیکنیم. سران کردمثل بارزانی واوجلان واسایش لباس داعش بتن میکنن وجای داعش روپرمیکنند. وسریع جایگزین داعش میشن واردات داعش ازسمت ترکیه وسران کرداست.نوکران امریکاجنگ زرگری راه انداختن ایامیشه نوکربرخلاف خاسته ی اربابش فکرکنه؟؟؟
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      8 7
      تا وقتی آمریکا رو دارند تروریست ها هیچ غمی ندارند!
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      10 4
      آمریکا بزرگترین پشتیبان و حامی تروریست هاست ، قطعا آمریکایی ها نمیگذارند داعش و تکفیری ها تضعیف بشوند سیاست آمریکا و اسرائیل نا امن ساختن سوریه و منطقه غرب آسیاست
    • ناشناس IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      2 1
      نخود مغز،خدا بیامرز شهید سلیمانی اعلام کرد پایان حکومت داعش یعنی خلافت خودخوانده داعش.بعد تو فرق بین نیروهای کرد هم پیمان آمریکا رو با داعش نمی دونی
    • IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      5 0
      حکومت دانش نابود شد چهارتا داعشی که عددی نیستند بعدش هم همه تروریست‌ها که داعشی نیستند
    • IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      4 2
      از شماها خیلی خوشم میاد. یه جماعت به درد نخور و بی عار که نتها کاری نمیکنن بلکه به کارهای کرده و نکرده بقیه هم گیر میدن
    • Nader IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      2 2
      مانتو دوباره زائید . آخماغ اوغلی آخماغ خجالت هم نمیمشه
    • سردار IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      1 1
      داعش نابود شده یعنی دیگه سوریه و عراق و نداره و حکومت دستش نیست چندتا گروه موندن که اونم امریکا و اسراییل با چنگ و دندون نگهشون داشتن
    • ع IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      3 4
      خطاب به اونی که میگه ما داعش را نابود کردیم نه کردها باشه فرض میکنیم تو راست میگی پس باید با سند ثابت کنی اسیر داعشی هم داری، حالا بگو اسیران داعشی پیش شما هستن یا اسیران داعشی پیش کردها هستند
  • سیلمان IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    23 19
    ترکیه نژادپرست در کردستان سوریه اشغالگره باید به اشغالگری پایان دهد
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    21 31
    جالب است ترکیه شده اشعال گر ولی سایر کشورهای موجود نثل روسیه و امریکا شدند خودی این درحالیست که در منطق تحت تصرف ترکیه ۵۰ درصد جنعیت سوریه زندگی میکنند این یعنی مردن سوریه تماما دولت ترکیه دوست واقعی خود میدانند و بقیه کشورها رو دشمن خود و نیروهای کرد سوریه تنها ۵ درصد جمعیت سوریه تشکیل میدهند ولی ۱۸ درصد مناطق عرب نشین و نفت خیز رو دارند وترکمنها گه ۱۰ درصد جمعیت سوریه رو دارند کلا اواره اند
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      9 3
      یک تحلیل غیر واقعی و پانترکی ! متاسفانه پانترکیسم و قومگرایان پانترک قادر به تجزیه و تحلیل صحیحی نیستند فقط مطابق توهمات قومگرایانه اظهار نظر می‌کنند ! هنوز متوجه نیستند حضور روسیه در سوریه کاملا" قانونی و به دعوت ریس جمهور بشار اسد صورت گرفته ولی ترکیه یک اشغالگر !
    • DE ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      18 9
      خدا شما دوستداران ترکیه را با اردوغان و تروریستهای مورد حمایتش محشور کند
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    9 3
    اگر دقت کرده باشی تمام میادین نفتی دست آمریکاست چرا اینا ساکتن ببینی چقدر قلدر و زور گو تمام نفت سوریه رو میبرن هم داعش و ترکیه و بخصوص آمریکا پس نتیجه آمریکاه بجز غارت ثروت و ناموس و ... چیزی از منطقه خاور میانه نمیخواد تمام ۹۰ درصد نفتو میبرن ...خودتون یه لحضه فک کنی چی میشه ۱۰ سال فقط ببری و از اخر هم نابود کنی
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    10 4
    کاش هنگام انتقام سردار پایگاه های تروریست های آمریکا در دیرزور را می زدیم تا ارتش سوریه و مقاومت چاه های نفت را از آراد و تصرف کنند.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    18 8
    انگلیس میدونه اکراد رو کجا مستقر کنه
    • Mjp IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      6 4
      درودهموطن فهیم وسیاست بلد
  • سعید IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    3 1
    در مورد بازسازی سوریه، بیشتر پروژه های اقتصادی رو میدن به روسیه و ترکیه! ترکیه جز خراب کاری چیکار کرد توی سوریه چرا سهم ما در بازسازی سوریه باید کمتر از ترکیه و روسیه باشه اخه
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    2 5
    داعش مگه هنوز مکانی در تصرف داره؟؟؟؟!!! !
  • شریف IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    13 3
    سلام این منطقه که در دست کردها هست ۸۵ درصد عرب هستند دیرزور که اصلا کورد ندارد تحویل دولت سوریه بدن مردم راحت کنند هر روز مثل اسرائیل آدم ربای ممیکنند
    • JP ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      4 6
      خیلی شل مغزی نوکر کردوغانی
  • حسین IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    7 2
    چرا تو این حد فاصل تا روی کار اومدن بایدن آمریکا رو از جنوب سوریه بیرون نمیکنن؟ فرصت خوبیه
  • US ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    6 6
    حدود پنجاه درصد مردم سوریه پناهنده ترکیه هستند شما میگید نیروهای تروریستی تحت حمایت ترکیه ترکیه از هیچ گروه تروریستی حمایت نمیکند بلکه این بشار اسد و حامیان او هستند که مردم بی گناه را ترور می کنند هر تصمیمی در سوریه گرفته شود به علت پناهنده بودن حدود پنجاه درصد مردم این کشور در ترکیه باید با هماهنگی ترکیه صورت گیرد تا آوارگان سوری در ترکیه در خاک خودشان سر و سامان بگیرند خواهشا ترک ستیزی را کنار بگذارید و واقعیات را بنویسید
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      4 10
      آذربایجان ترک نیست، ترک زبان، ما آذری و ریشه و تبار ایرانی هستیم، ترک نیستیم، ترک های عثمانی هم دوست ما نیستند، تاریخ عثمانی رو مطالعه کنید بعد ...
  • GB ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    10 3
    رفقای پژاک از کی شبه نظامی شدن؟؟؟؟؟ سرکرده شون تهدید کرده ارتش سوریه رو از قامشلی میندازه بیرون. الان به نظرتون این حرف دوست شماست یا دشمن شما؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    3 2
    اگر سردار سلیمانی بود تا الان کار تروریستها را یکسره کرده بود و البته کسانیکه را شهید حاج قاسم سلیمانی را میروند با درایت و تدبیر سلیمانی و مرد میدان بودن کارا میتوانند تمام کنند.
  • DE ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    14 9
    خدا همه دوستداران ترکیه را با اردوغان و ترویستهای آدمخوار مورد حمایتش محشور کند.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    2 1
    جنگ قره باغ بزرگترین رزمایش رسانه ایی نیم حه حه حه و میم ججججه بیده ولی امریکا و سوریه را کور خوندین کمی صبر تا ببینین نتایج سحر و اصلی رو
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    9 1
    خیانت و از پشت خنجر زدن بارزانی ونیروهای همراهش در همراهی اولیه از تروستهای داعش و کشتار مردم منطقه را تاریخ فراموش نخواهد کرد
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    قاسم سلیمانی تازه بعد از ۳۰ سال دراین چند سال اخیر اونم نه اینکه بخواد چاره ای نداشت گوشه ای از عقایدش که برای یک مرد باید برای به نام نیک وماندگار تبدیل بشه و با شما پهلوانان پشت گود که در تمام اموراتتان ماندین که چه باید بکنین،بمانندلنگر ثبات مثال زدنی ایجاد کرد بقران یکصدم شما ادعا نداشت( علمان بی عمل)
  • علی خان IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 2
    بارک ال... به این همه تحلیلو لو .... حالا میشه اسم پدر پسر شجاع را هم بفرمائید، این بزرگوار اسمش برام یهو مهم شده ، با دو دورود و سه دورود بر شما ها عزیزان
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      1 0
      نمکدون شب ها تو آب نمک خوابیدن باعث این ویژگی مهم در تو شده ! یعنی یه گوله نمکی ! خخخخ
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    7 4
    پ.ک.ک. و پژاک. پ.ی.د و پ.و.خ شدن شبه نظامی اونوقت ارتش ترکیه شد تروریست؟!؟ فازت چیه مشرق!؟
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      3 3
      پانکردیسم و پانترکیسم هر دو جریان تروریست و متوهم و عمله و مزدور رژیم صهیونیستی اسرائیل در منطقه هستند !
  • جواد IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    5 1
    ظاهرا جنگ به بن بست رسیده هرگروه به کمک حامیانش تا دندان مسلح شده وحمایت میشوند شاید کنفرانسیاز کشورهای ذینفع مانند ایران روسیه ترکیه وآمریکاوسوریه واسراییل بتوانند مشکل را حل کنند درغیر این صورت تجزیه سوریه قطعی است
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    2 1
    فقط میتونم بگم جای شهید حاج قاسم خالیه. مرگ بر آمریکا، ما با رژیم تروریستی آمریکا نباید به هیچ وجه مذاکره کنیم و برجام لعنتی باید پاره کنیم.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    0 0
    توهم زدید.این چرتاپرتا رو خودتون خندتون نمیگیره می نویسید؟ درستشو برید از ویکی پدیا بخونید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس