کد خبر 1165941
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
شبکه های اجتماعی ترامپ را تحریم کردند

شبکه های اجتماعی به دنبال ناآرامی ها اخیر در آمریکا و در واکنش نسبت به پستهای ترامپ به یک باره به رئیس جمهور آمریکا پشت کرده و حساب های کاربری وی را مسدود کردند.

به گزارش مشرق، آخر هفته گذشته همزمان با برگزاری نشست کنگره برای تأیید آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا در توئیتر و فیس بوک حامیانش را به اعتراض در مقابل کنگره و تظاهرات برای تقلب در انتخاب ریاست جمهوری این کشور دعوت کرد.

بیشتر بخوانید:

یورش هواداران ترامپ به کنگره پرمخاطب‌ترین برنامه CNN

در پی این دعوت عده‌ای از طرفداران وی با رفتار خشونت آمیز به کنگره آمریکا حمله کردند و خسارت‌هایی به بار آوردند. همچنین طی این رویداد ۴ نفر کشته شدند.

هرچند ترامپ در پیام‌های بعدی خود در شبکه اجتماعی توئیتر خواستار آرامش شد اما از طرفدارانش نخواست به منازل خود بازگردند.

بیشتر بخوانید:

واکنش ترامپ به حذف اکانتش در توییتر

در چنین شرایطی شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری یکی پس از دیگری نسبت به اقدامات ترامپ واکنش نشان دادند. اکنون پس از دو روز پس از حمله حامیان دونالد ترامپ به کنگره آمریکا، شبکه‌های اجتماعی دسترسی رئیس جمهور آمریکا به پلتفرم هایشان را ممنوع کرده اند.

درهمین راستا فیس بوک، اسنپ چت و توئیچ (شبکه اجتماعی مخصوص گیمرها) حساب کاربری ترامپ را به مدت نامعینی مسدود کردند.

حساب کاربری فیس بوک و اینستاگرام ترامپ مسدود شد

پس از این رویدادها مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی فیس بوک اعلام کرد: «این پلتفرم و اینستاگرام حساب‌های کاربری دونالد ترامپ را به مدتی نامحدود و حداقل دو هفته آینده مسدود نگه می‌دارند.»

البته پیش از این، فیس بوک و اینستاگرام حساب کاربری رئیس جمهور آمریکا را به مدت ۲۴ ساعت مسدود کرده بودند. اما پس از آن زاکربرگ ادعا کرد اجازه به ترامپ برای ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی خطر بالایی در بر دارد.

نامه ۳۵۰ کارمند توئیتر برای مسدود کردن حساب ترامپ

در واکنش به رویدادهای مذکور، توئیتر نخست به طور موقت حساب کاربری ترامپ را مسدود کرد. به طور دقیق‌تر توئیتر ابتدا بازنشر و لایک توئیت های مروج خشونت ترامپ را ممنوع کرد و سپس دسترسی وی به حساب کاربری اش به مدت ۱۲ ساعت معلق شد. همچنین به رئیس جمهور آمریکا هشدار داده شد در صورت نقض قوانین، توئیتر حساب کاربری وی به طور دائمی مسدود می‌شود.

تصمیم توئیتر برای تعلیق حساب کاربری ترامپ در حالی اجرا می‌شود که به گفته تویئتر روز گذشته او ۲ توئیت خلاف قوانین این پلتفرم منتشر کرد.

از سوی دیگر نشریه واشنگتن پست در گزارشی نوشت حدود ۳۵۰ کارمند توئیتر در نامه‌ای از جک دروسی مدیر ارشد اجرایی توئیتر و دیگر مدیران این پلتفرم خواسته اند تا حساب کاربری دونالد ترامپ را به طور دائم مسدود کنند.

در نامه این گروه از کارمندان آمده است: «ما نقشی بی سابقه در جامعه مدنی داریم و چشمان جهان به ما دوخته شده است. تصمیم‌های ما در هفته گذشته جایگاهمان را در تاریخ مشخص می کند». در بخش دیگری از نامه آمده است: «با وجود تلاش‌ها برای ایجاد گفتگوی عمومی، اما به عنوان بلندگوی ترامپ ما به رویدادهای خشونت آمیز ششم ژانویه دامن زدیم».

این درحالی است که بامداد امروز توئیتر اعلام کرد حساب کاربری دونالد ترامپ را برای همیشه مسدود کرده است. این شبکه اجتماعی دلیل اقدام خود را نقض قوانینش اعلام کرد.

توئیتر در بیانیه خود اعلام کرد با بررسی دقیق‌تر پیام‌های وی در شبکه اجتماعی به دلیل ریسک تحریک بیشتر خشونت آن را برای همیشه مسدود کرده است. این حساب کاربری بیش از ۸۸ میلیون کاربر در سراسر جهان داشت.

همچنین طبق سیاستهای توئیتر، یک حساب کاربری جداگانه نمی‌تواند از سوی ترامپ در این شبکه فعالیت کند. علاوه بر این موارد حساب کاربری کمپین ترامپ نیز به طور دائمی مسدود شد. توئیتر حساب کاربری برخی از نزدیکان ترامپ را نیز تعلیق کرد. مایکل فلین مشاور اسبق امنیت ملی کاخ سفید یکی از افرادی است که در این شبکه اجتماعی تعلیق شده است. علاوه بر او سیدنی پاول عضو تیم حقوقی ترامپ نیز از سوی توئیتر تحریم شده است.

واکنش اتحادیه کارگری گوگل به ضعف پاسخگویی یوتیوب

به نوشته ورج، اتحادیه کارگری آلفابت (شرکت مادر گوگل) نیز در سایه رویدادهای مذکور از یوتیوب خواست تا به طور دائم رئیس جمهوری فعلی آمریکا را ممنوع کند. این اقدام نشان می‌دهد اتحادیه کارگری تازه تأسیس شده، سعی دارد تا بر موضوعاتی فراتر از حقوق کارگری تأثیرگذار باشد.

این درحالی است که روز چهارشنبه یوتیوب ویدئویی از ترامپ را حذف کرد که در آن به حمله به کنگره اشاره کرده بود. این پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو اعلام کرد، محتوای مذکور برخلاف قوانینش است. همچنین یوتیوب اعلام کرد، طی ماه گذشته هزاران ویدئو مربوط به اخبار جعلی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را حذف کرده از جمله چند ویدئویی که دونالد ترامپ در کانال خود در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته بود.

با این وجود اتحادیه کارگری آلفابت این واکنش‌ها را کم رمق و ناکافی خواند و در بیانیه این اتحادیه آمده است: «یوتیوب قصد دارد قوانین پلتفرم را برای دونالد ترامپ اجرا کند و به جای حذف او به طور کامل از شبکه اجتماعی، به حذف تنها چند ویدئو بسنده کرده است.»

این درحالی است که یوتیوب اعلام کرده بود کانال‌هایی که ویدئوهایی درباره ادعاهای گسترده تقلب در انتخابات را حذف می‌کند.

در بیانیه این شرکت آمده بود: به دلیل رویدادهای اخیر و با توجه به آنکه نتایج انتخابات تأیید شده اند، با کانال‌هایی که ویدئوهای جدید با محتوای خلاف قوانین ما پست کنند، برخورد می‌شود.

چنین کانال‌هایی پس از یک بار پست محتوای خلاف قوانین به مدت یک هفته از ثبت پست ممنوع می‌شوند. در صورتی که این روند طی ۹۰ روز ۳ بار تکرار شود، یوتیوب برای همیشه کانال مذکور را مسدود می‌کند.

تحریم ترامپ در اسنپ چت

اما فیس بوک و توئیتر تنها پلتفرم‌های اجتماعی نبودند که دونالد ترامپ را ممنوع کردند. ایندپندنت در گزارشی در این باره نوشت: شبکه اجتماعی آمریکایی اسنپ چت (اپ ارسال و دریافت تصاویر مخصوص تلفن همراه) نیز به تحریم رئیس جمهور آمریکا پیوست. ریچل راکوزن سخنگوی این شبکه اجتماعی در بیانیه‌ای در این باره گفت: ما حساب کاربری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را قفل کردیم.

به این ترتیب تا زمانیکه ممنوعیت از سوی اسنپ چت رفع نشود، وی قادر به اشتراک گذاری محتوای جدید نخواهد بود. دونالد ترامپ در این شبکه اجتماعی حدود ۲ میلیون کاربر دارد و هنوز مشخص نیست آیا دسترسی او به اپلیکیشن دوباره فراهم خواهد شد یا خیر. این شبکه اجتماعی همچنین از ترویج حساب کاربری ترامپ نیز خودداری و اعلام کرد اصوات مروج خشونت نژادی و بی عدالتی را گسترش نمی‌دهد.

به نوشته نشریه گاردین، این اقدامات در حالی انجام می‌شود که چند روز دیگر دوره ریاست جمهوری ترامپ پایان می‌یابد و کارشناسان حقوق بشر معتقدند چنین ممنوعیت‌هایی بسیار کوچک هستند و البته بسیار دیر انجام شده اند.

آنها از مدت‌ها قبل نسبت به افزایش اخبارجعلی و خشونت طلبی در شبکه‌های اجتماعی و نقش رئیس جمهور آمریکا در دامن زدن به آن هشدار داده بوده اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    عمو جون بیا سروش برات حساب میسازیم. فقط حرف بد نزنیا؟! دعوا هم فقط توی آمریکا باشه نه جای دیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس