بانک مرکزی در گروگان «ارز جهانگیری»/ دولت از «نیما» ارز می‌خرد و 4200 تومان به واردکننده می‌فروشد

نرخ ارز پس از تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی (موسوم به ارز جهانگیری)، ۶۱۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه صبح نو با اشاره به مباحث تعیین نرخ ارز در لایحه بودجه نوشت:  از فروردین‌۹۷ که ارز ۴هزار و ۲۰۰‌تومانی معروف به ارز جهانگیری اعمال شد، شروع ماجرایی پرپیچ و خم در اقتصاد کشور بود. از فردای آن روز یعنی ۲۲‌فروردین تا به امروز، روند قیمت ارز افزایشی بوده و در این دو سال نرخ ارز ۶۱۵‌درصد افزایش قیمت داشته است.

ارز ترجیحی که ابتدا قرار بود برای همه کالاهای وارداتی تخصیص داده شود که به‌دلیل انحراف در اجرا و رشد کارت‌های بازرگانی صوری که ارز دولتی گرفته می‌شد اما کالایی وارد کشور نمی‌شد، به ترتیب به ۲۵‌ قلم کالا و در اواخر۹۸ به ۹‌قلم کالا و امروز تنها به ۷‌قلم کالا تخصیص داده می‌شود.

در فروردین‌۹۷ گوشت گوسفند، گوساله و مرغ به ترتیب ۴۲‌تومان، ۴۰‌تومان و ۸‌هزار و ۲۰۰‌تومان بوده است که امروز به‌طور میانگین قیمت گوشت ۱۲۰‌هزار تومان و قیمت مرغ ۲۱‌هزار تومان است.

این در حالی است که طی این سه سال تورم در کشور ۱۲۰‌درصد بوده تورم این سه قلم پروتئین ۱۸۶‌درصد، ۱۷۲‌درصد، ۱۹۲ درصد و روغن مایع ۱۱۰‌درصد بوده است، یعنی علی‌رغم اینکه به این کالاها ارز ترجیحی اختصاص یافته  اما رشد قیمتی آنان از تورم اقتصاد کشور هم بیشتر بوده است.

۶ برابر شدن نرخ ارز در حالی است که آقای روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی چند - اخیر با رضا رشیدپور، گفته بود نرخ ارز بالاتر نمی‌رود و نرخ اعلام شده توسط رشیدپور (۴۷۵۰ تومان) نرخ تعیین کردن وسط دعواست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    7 0
    چند نرخی شدن ارز بهترین بستر برای رانت و فساد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس