کد خبر 1165457
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
استیون منوشین

به گفته سه منبع آگاه، وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ امکان استفاده از متمم ۲۵ برای برکناری وی را بعد از حوادث کنگره بررسی کردند، اما بنابر دلایلی از پیگیری این اقدام منصرف شدند.

به گزارش مشرق، به گفته سه منبع آگاه، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری این کشور در گفت‌وگوهایی غیر رسمی در وزارتخانه‌های تحت امر خود درباره امکان استفاده از متمم ۲۵ برای برکناری ترامپ صحبت‌هایی داشته‌اند. اما بنابر دلایلی از پیگیری این اقدام منصرف شده‌اند.

به گزارش «سی‌ان‌بی‌سی»، وزرای کابینه ترامپ به این نتیجه رسیدند که اجرای روند برکناری با توجه به این که دوره ترامپ بیستم ژانویه (اول بهمن) به اتمام می‌رسد، طولانی خواهد بود.

بنابر این گزارش، یکی دیگر از دلایل هم این بوده که مشخص نیست سه عضو کابینه ترامپ که هنوز مورد تایید سنا قرار نگرفته‌اند و به عنوان سرپرست خدمت می‌کنند، حق رای را درباره استفاده از این متمم داشته باشند یا خیر.

این شبکه به نقل از یکی از مقامات سابق دولتی آگاه گزارش داد طرح کلی این است که فعلاً بگذارند زمان باقی مانده از دولت ترامپ تمام شود. بنابر این گزارش، ترامپ در خصوص این اتفاقات بازخواست خواهد شد اما ضرورتی ندارد این اتفاق در روزهای باقی مانده از دولت وی انجام شود.

به گفته یکی از این منابع آگاه، هرچند پامپئو ممکن است درباره امکان استفاده از متمم ۲۵ اطلاعاتی جمع کرده باشد اما مایل نیست این اقدام را خودش رهبری کند.

طبق این گزارش، تاکنون هیچ اقدام رسمی به این منظور انجام نشده و روسای سایر وزارتخانه‌های دولت ترامپ هم بحث درباره این موضوع را انکار کرده‌اند.

پیشتر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار برکناری رئیس جمهور آمریکا شد. پلوسی در نشستی خبری از «مایک پنس» معاون ترامپ درخواست کرد با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برکناری رئیس جمهور آمریکا را میسر کند.

وی خاطرنشان کرد، در صورتی که پنس نتواند از این طریق موجب برکناری ترامپ شود، رویه استیضاح ترامپ پیش گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر «چاک شومر» سناتور ارشد و رهبر اقلیت‌ سنای آمریکا از اعضای کابینه ترامپ خواست او را برکنار کنند و تاکید کرد که ترامپ حتی یک روز هم دیگر نباید رئیس جمهور باشد.

طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، درصورت عدم کفایت، ناتوانی یا مرگ رئیس جمهور آمریکا، اکثریت کابینه می‌توانند به انتصاب معاون وی به عنوان رئیس جمهور رأی دهند.

با این حال، پایگاه خبری «بیزینس اینسایدر» به نقل از مشاوران معاون رئیس جمهور آمریکا خبر داد که پنس با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برای برکناری دونالد ترامپ مخالفت کرده است.

بر اساس گزارش این پایگاه خبری، پنس و تیمش نگران هستند که استفاده از این متمم ممکن است به ناآرامی و گسستگی بیشتر در آمریکا منجر شود.

چهارشنبه شب در حالی که جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری در جریان بود، عده‌ای از هواداران ترامپ که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند، به داخل آن یورش بردند.

هنگام وقوع این حمله، جلسه مشترک کنگره لغو اما پس از ساعاتی از سر گرفته شد. در جلسه مشترک نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، بایدن با کسب ۳۰۶ رأی الکترال در مقابل ترامپ با ۲۳۲ رأی الکترال پیروز شد و رسماً به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مورد تأیید قرار گرفت.

ترامپ نیز که پیش‌تر با اظهارات جنجالی و تحریک‌آمیز خود به این خشونت‌ها دامن زده بود، در بیانیه‌ای قول انتقال «منظم» قدرت به بایدن را داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 0
    منوشین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جهوده ؟؟؟؟؟؟؟؟ این جهوده های لعنت شده توسط خداوند همه جا هستند. حتی مطمئنم مشرق رو هم می خونن. ملعونین علی لسان الله !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس