کد خبر 1164810
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
رضاخان از ناظر شرعیات تا کشف حجاب/ شاهی که سواد نداشت اما دنبال تجدد بود

روشنفکران غرب زده از فرنگ برگشته در زمان رضاپهلوی که حکومتش تحت تاثیر انگلیسی‌ها بود، برای ایران نسخه پیچیدند که "از فرق سر تا نوک پا غربی شویم" با این تصور که بدحجابی آنها را همانند جوامع غربی میکند.

به گزارش مشرق، قصه کشف حجاب از روزهایی آغاز شد که فضای دوران رضا شاه به طور کامل دست انگلیسی ها افتاده بود و عده ای از خانواده های متمدن و روشنفکر تحت تاثیر آن ها، فرزندانشان را برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه های انگلیس و فرانسه می کردند.

اما این تحصیل کرده های از فرنگ برگشته که در زمان تحصیل در لژهای فراماسونری فرانسوی ها و انگلیسی ها تربیت می شدند و هدف این لژها و روسای آن که عمده شان یهودی تبار بودند، این بود که استحاله فرهنگی را در کشورهای مقصد این دانشجویان ایجاد کنند.
 
آن ها در فضای به شدت روشنفکری ایران در زمان رضاخان موفق شدند که این استحاله فرهنگی را در ایران به وجود آوردند که نشان از تاثیرگذاری شان بر شاه است، اما روشنفکران غرب زده از فرنگ برگشته نسخه پیچیدند که "از فرق سر تا نوک پا غربی شویم" با این تصور که دامن کوتاه و کلاه شاپو ما را همانند جوامع غربی به پیشرفت می رساند.
 
بنابراین رضا شاه پهلوی در ۱۷دی ماه  ۱۳۱۴ شمسی طرح استعماری حذف حجاب را به تصویب رساند و بر اساس آن زنان و دختران ایرانی از داشتن چادر، روبند و روسری منع شدند و چه بسیار زن ها و مردهایی بودند که به دلیل مخالفت با این موضوع جانشان را از دست داند، یا بانوانی که خود را در خانه هایشان حبس کردند که مبادا مجبور به کشف حجاب شوند.
 
 در شرایط فعلی نیز دشمنان ایران اسلامی به شدت سعی دارند تا با بهره گیری از امکاناتی مانند فضای رها شده مجازی، بی بند و باری را ترویج دهند، به گونه ای که شاهد شوی بدحجابی در شبکه های بدون حصار اجتماعی هستیم.

خسارت تبار غرب زده به پایه های فرهنگ اصیل ایرانی
 
در همین راستا با حجت الاسلام و المسلیمن سید مهدی رفیعی راد، کارشناس مسائل سیاسی گفت و گویی انجام شده است که به خبرنگار ما گفت: ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ قانونی تصویب شد که ممنوعیت پوشش چادر و روسری را اعلام می‌کرد و زنان و دختران ایرانی از این نوع پوشش منع می شدند، این قانون ریشه هایی داشت که می توان گفت جریان روشنفکری مقدمه ساز آن بود.
 
وی با تاکید بر این که گفتمان نظری روشنفکران غرب‌زده مقدمه ساز تصویب قانون ضد آزادی‌های دینی بود، اذعان کرد: امروز هم مهمترین خسارت را تبار همان غرب زده ها رقم می‌زنند، آن ها با سست کردن پایه‌های فرهنگ اصیل این مرز و بوم که آمیخته‌ای از تمدن کهن ایرانی و اسلامی است، موجبات تزلزل اجتماعی و سستی عمومی را فراهم می کنند.
 
به گفته این کارشناس، قانون در اصل برای برقراری انضباط اجتماعی وضع می شود، اما قانون منع پوشش اسلامی که توسط رضا پالانی به انجام رسید، یک اخلال گری در حوزه اجتماعی ایران بود.
 
قانونی نادرست و البته ناپایدار
 
وی تصریح کرد: وقتی یک قانون مبنای درستی نداشته باشد، دوام هم نمی آورد، همچنان که قانون حذف پوشش اسلامی یا حجاب در تاریخ ۱۳۲۳ با فشار علما و درخواست مردم لغو شد.
 
رفیعی راد با اشاره به استفاده از واژه "ستر" در کتب فقهی، بیان کرد: اصطلاح حجاب یک واژه به نسبت جدیدی است، اما علما در کتب فقهی از جمله کتاب الصلاة و کتاب النکاح از واژه ستر استفاده می‌کردند، ای کاش امروز هم از این کلمه بهره گیری می شد، چراکه به تفسیر برخی دانشمندان مطالعات اجتماعی وقتی می گوییم "حجاب"، اختلال و خطایی را به وجود می آورد و شاید به پشت پرده بودن تعبیر شود، در حالی که پوشش زن برای برقراری ارتباط و فعالیت اجتماعی اش در جامعه است.

فروپاشی بنیان خانواده؛ نتیجه فرهنگ غربی
 
وی تصریح کرد: رضا پالانی توسعه کشور را در چیزی می دانست که امروز در غرب نتیجه‌اش را می ببینیم و آن فروپاشی بنیان خانواده است، چراکه روابط انسانی برقرار نیست.
 
به گفته این کارشناس، آنچه مسلم است این که موضوع حجاب تنها یک روند ضد فرهنگی نیست، بلکه پروژه مشخص در براندازی سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی است، غرب با جذب جوان های سرخورده با عقده های شخصیتی و حمایت های متنوع مالی و سیاسی از آنها و ایجاد رسانه هایی برای انتشار فعالیت‌های ضد فرهنگی شان، این موضوع را دنبال می کند که دلالت بر هدف گذاری تخریبی دارد.

لزوم ایجاد کارگروه حکومتی بدون وابستگی سیاسی به دولت
 
وی افزود: این موضوع "ناتوی فرهنگی" محسوب می شود و راهکار مقابله با بی عفتی و بی اخلاقی پوششی در جامعه، ایجاد کارگروه حکومتی بدون وابستگی سیاسی به دولت است تا در بازه ۵ تا ۱۰ ساله فعالیت و این موضوع را پیگیری کند و نسبت به ارزیابی فعالیت‌های خودش اقدام هایی را انجام دهد.
 
رفیعی راد با بیان این که بعد از انقلاب نه تنها برای پوشش اسلامی کاری نشده، بلکه علیه آن فعالیت هایی انجام شده، این را می توان به اثبات رساند، اذعان کرد: مسئله پوشش با مهمترین گزاره هویت در جامعه که خانواده است گره میخورد.
 
وی اضافه کرد: فعالان حوزه شبکه ای مثل کاستلز وقتی از هویت صحبت می‌کنند، محور بحثشان در جامعه، خانواده است، چراکه پوشش در جامعه با تحکیم و صیانت از خانواده گره می خورد، بد اخلاقی هایی که ما امروز در جامعه داریم و روابط نامشروعی که درباره آن می‌شنویم که بر بنیان خانواده اثر منفی می گذارد را باید دید و برای آن اقدام کرد.

 

فطرت پاک جوانان ایرانی؛ هدف سرویس های اطلاعاتی معاند
 
این کارشناس سیاسی افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب کسانی را که در پوشش نقص دارند، نمی توان به حوزه ایمانی تعمیم داد، این نشانه یک نقص در رفتار و قابل اصلاح است، طبیعی است که فطرت پاک جوانان ایرانی به دلیل کم کاری ها و خیانت هایی که اتفاق افتاده و فعالیت چندین سرویس اطلاعاتی علیه جمهوری اسلامی با هدف براندازی، آسیب‌هایی در جنگ نرم ببیند.
 
وی گفت: این ها موضوع های قابل مشاهده ای است که می توان با آن مقابله و برایش تدبیر و چاره اندیشی کرد که تشکیل کارگروهی ویژه با حضور نخبگان که البته حکومتی و دستورات آن لازم الاجرا باشد، می تواند در این راستا مثمر باشد.
 
رفیعی راد با تاکید بر این که می توان از فرهنگ ایرانی اسلامی صیانت کرد، گفت: می طلبد که برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، این موضوع در اولویت قرار بگیرد، چراکه هر کاری که بخواهد قوام پیدا کند، باید پیوست فرهنگی داشته باشد و در موضوع فرهنگ، پوشش یکی از مهمترین مسائل حفاظت و صیانت از سلامت روابط در جامعه است.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس