
آشنايي ملتهاي مسلمان با اين تعاليم نجات بخش، زمينه ساز احساس هويت، عزت، پيشرفت، آزادي و اقتدار امت اسلامي خواهد شد.
ايشان توجه به «امت اسلامي» را درس بزرگ و ماندگار امام خميني (ره) براي ملت ايران و مسئولان نظام برشمردند و افزودند: انقلاب اسلامي، از همان آغاز، رهايي امت اسلامي از دست استکبار را دنبال ميکرد و به همين علت با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، همه ملتهاي مسلمان در شرق و غرب عالم احساس کردند نسيمي حيات بخش در زندگي آنها وزيدن گرفته و راهي نو آغاز شده است.
ايشان حضور طلاب و فضلاي حدود 100 کشور در جامعةالمصطفاي قم را زمينه ساز آشنايي ملتها با معارف اسلام ناب دانستند و خاطرنشان کردند: هدف از اين حضور مبارک، صدور انقلاب به معناي رايج سياسي نيست چرا که اصولاً انقلاب، پديدهاي نيست که بتوان آن را با ابزارهاي سياسي، نظامي و امنيتي صادر کرد و به همين علت، نظام اسلامي از همان آغاز برداشت غلط از مفهوم صدور انقلاب را رد کرده است.
رهبر انقلاب اسلامي هدف طلاب و فضلاي غيرايراني در قم را هدفي علمي و تربيتي برشمردند و خاطرنشان کردند: علم و معرفت هر جا که باشد خريدار دارد و حضور شما در اين شهر مقدس، نشان دهنده قدرت علوم و معارف اسلامي در جلب دلهاي مشتاق است.
ايشان معارف اسلامي را ذاتاً جذاب خواندند و اخلاق و تواضع و محبت به مردم را بهترين روش انتقال اين معارف نجات بخش به ملتها دانستند.
حضرت آيتالله خامنهاي با يادآوري تلاش 200 ساله دستگاههاي استعماري و استکباري براي ايجاد احساس حقارت و غفلت در ملتهاي مسلمان افزودند: انقلاب اسلامي مفاهيم تاريخ سازي همچون عزت، عدالت، ايستادگي و هويت اسلامي را در اذهان امت اسلامي زنده ساخت و نقشههاي طولاني مستکبران را نقش برآب کرد.
رهبر انقلاب اسلامي صبر و پايداري را از تعاليم اصلي پروردگار به پيامبر مکرم اسلام خواندند و افزودند: امام بزرگوار از همان آغاز حرکت خود در سال 42، اين درس سرنوشت ساز را با پايداري و ايستادگي در مقابل مشکلات، به ملت ايران آموخت به گونهاي که در کوران سختترين حوادث نيز، هيچ تندبادي آن اراده پولادين و عزم راسخ را تکان نداد.
ايشان، پايبندي ملت قدرشناس ايران به درس صبر و پايداري امام را عامل اصلي، خنثي شدن توطئههاي «بي وقفه و پنهان و پيداي» دشمنان اسلام خواندند و افزودند: زورگويان جهاني، امروز درباره تحريم ايران جنجال و سر و صدا ميکنند اما اين ملت 30 سال است که حربه تحريم را با صبر و ايستادگي خود از پاي درآورده و به برکت همين بصيرت و پايداري، و به فضل الهي، جمهوري اسلامي ايران، امروز در اوج قله اقتدار سياسي خود قرار دارد.
حضرت آيتالله خامنهاي حضور طلاب دهها کشور در قم را هسته اوليه جامعه بين المللي علمي ـ اسلامي برشمردند و خاطرنشان کردند: آشنايي متقابل با فرهنگهاي ملل مختلف، به موازات فراگيري علوم سعادت بخش اسلامي، فرصت بزرگي است که بايد آن را قدر شناخت.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به جوان بودن اکثر طلبههاي غيرايراني، معنويت، انس با پروردگار و تضرع و توسل به درگاه خداوند کريم را زمينه ساز مستحکم شدن ارتباط با خالق هستي و متنعم شدن از برکات و توفيقات لايزال الهي دانستند وافزودند:
رمز تأثير شگفتآور هر کلام و سخن امام راحل در ميان مردم، اين بود که آن قله پرشکوه عظمت و اقتدار در مقابل قدرتهاي جهاني، در برابر پروردگار مهربان خود با همه وجود، بندهاي متضرع و لبريز از توسل و استغاثه بود.
حضرت آيتالله خامنهاي در پايان سخنانشان از فعاليتها و خدمات حجتالاسلام والمسلمين اعرافي رئيس جامعةالمصطفي و ديگر دست اندرکاران اين مجموعه، صميمانه تشکر کردند.
در آغاز اين ديدار رئيس جامعةالمصطفي اعلام کرد: اساتيد، فضلا و طلاب حدود 100 کشور در جامعةالمصطفي مشغول تحصيل علوم و معارف اسلامي هستند.
حجتالاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي افزود: استادان و طلاب جامعةالمصطفي با شناخت نيازهاي علمي و فرهنگي جامعه بينالملل، تلاش ميکنند پاسخهاي راهگشاي اسلام را به ذهن مشتاق ملتها ارائه کنند.
ديدار جمعي از اساتيد، فضلا و طلاب نخبهي حوزه علميه قم
حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، يکشنبه شب نيز در ديدار و گفتگو با «اساتيد، فضلا و طلاب نخبه» حوزه علميه قم، «علم» را هويت حقيقي حوزه هاي علميه خواندند و با اشاره به لوازم پايبندي عملي به اين بافت علمي، نکات مهمي را در باب ضرورت استقبال حوزه ها از سؤال و شبهه، آزادانديشي و دوري از تحجر، اعتماد به نفس علمي، تکيه بر روشهاي منطقي و عقلاني در برخورد با آراي مخالف، نياز حوزه ها به رشته هاي مختلف، نظام اخلاق و تربيت حوزه و ضرورت دشمن شناسي بيان کردند.
در اين ديدار که بيش از 4 ساعت به طول انجاميد، رهبر انقلاب اسلامي «علم» را پايه اصلي حوزه هاي علميه برشمردند و خاطرنشان کردند: اساس حوزه علميه، بر علم استوار است و بنابراين حوزه بايد به لوازم «علم محوري» پايبند باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي، استقبال از طرح سؤال و شبهه را از جمله لوازم پايبندي حوزه ها به هويت علمي دانستند و افزودند: علم، پرسش زا و پرسش آفرين است و «مجموعه هاي علم محور» از جمله حوزه، بايد با روي باز با سؤال و شبهه و ابهام روبرو شوند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به معارضات علمي و بسيار جدي رايج در طول تاريخ حوزه ها، خاطرنشان کردند: اين سنت ارزشمند بايد در رشته هاي مختلف حوزه تقويت شود.
ايشان، قطع سؤال را منجر به قطع علم و دانش دانستند و افزودند: طرح «سؤال» و بيان «مسئله و شيوه جديد»، هيچ ايرادي ندارد و حتي اگر آنچه مطرح مي شود غلط باشد بايد با شيوه هاي علمي با آن برخورد کرد.
رهبر انقلاب اسلامي، آزادفکري و آزادانديشي را از ديگر سنت هاي رايج در حوزه ها دانستند و با تأکيد بر تعميق اين سنت حسنه افزودند: آزادانديشي خاصيت علمي بودن است و تحجر در ميدان علم، اصولاً معنا ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، در عين حال، برخي اظهارنظرها درباره نبودن فضاي آزادي و نقادي در حوزه را، تهمتي بزرگ برشمردند و افزودند: آزادانديشي جاري در حوزه، از قبل نيز بيشتر است اما اين آزادانديشي بايد در سطوح مختلف گسترش و تعميق يابد و اهل فکر، در همه رشته ها، همه گونه آراء و افکار خود را، آزادانه بيان کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي خودباوري و اعتماد به نفس علمي را از ديگر لوازم استمرار هويت علمي حوزه ها دانستند و افزودند: در تضارب آرا و انديشه ها، «علم» بايد برترين ارزش را در حوزه ها داشته باشد البته تقوا و زهد و خشوع ارزشهاي برتر است اما «علم» قابل سنجش و محک زدن است و از اين منظر «عالم ترين» افراد بايد در حوزه ها داراي بيشترين ارزش ها باشند.
ايشان، درباب اخلاق علمي حوزه، بر انصاف علمي و جديت در کارهاي علمي تأکيد کردند و افزودند: استاد حوزه با مطالعه و تأمل، «فکر نو» توليد کند تا حوزه به آفات نظام جديد آموزش مبتلا نشود.
رهبر انقلاب اسلامي، ارتباط فعال با جامعه علمي و ملي و جامعه فراملي را از ديگر ضروريات حفظ بافت علمي حوزه دانستند و افزودند: حوزه قم با دانشگاهها و ديگر حوزه هاي کشور و حوزه هاي جهان اسلام، ارتباط منضبط علمي داشته باشد و استفاده از وسائل نوين ارتباط جمعي، مي تواند اين ارتباطات را تسريع و تسهيل کند.
حضرت آيت الله خامنه اي، مخالفت با سرکوب آراء را از ديگر سنتهاي پويا و زيباي حوزه ها خواندند و افزودند: در حوزه ها براي رد نظر مخالف از روشهاي غيرعلمي استفاده نشود.
ايشان، استدلال و اقناع عقلي را اساس روشهاي علمي حوزه ها و تکفير را روشي غيرعلمي خواندند وافزودند: با آراي غلط، با استحکام اما متکي بر استدلال برخورد کنيد.
رهبر انقلاب اسلامي، آموزش همراه با تفکر و تحقيق و تدبر را از ديگر لوازم پايبندي حوزه ها به ماهيت علمي برشمردند و خاطرنشان کردند: استادان محترم حوزه، از ابتدا، طلاب را متکي بر مطالعه و تفکر و تحقيق تربيت کنند.
ايشان بااشاره به ضرورت پژوهش محور بودن حوزه، نياز حوزه ها را به رشته هاي مختلف علوم از جمله فلسفه خاطرنشان کردند و افزودند: فقه، ستون فقرات حوزه است اما حوزه ها با اولويت بندي علوم، در رشته هاي ديگر نظير تفسير، فنون تبليغ و علوم انساني نيز متخصص تربيت کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي، استقبال از شيوه هاي نو در آموزش و توليد علم را مورد تأکيد قرار دادند و با اشاره به اهميت نظام اخلاق و تربيت افزودند: حوزه در عرصه هاي برون حوزوي بويژه در عرصه بسيار وسيع و تأثيرگذار آموزش و پرورش، تحرک بيشتر و حضور فعال داشته باشد.
ايشان تحقق اين هدف را نيازمند تربيت متخصصانِ «تعليم و تربيت و اخلاق» دانستند و به مسئولان حوزه توصيه کردند: به اين ضرورت، توجه کافي کنند.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به بروز عرصه ها و وسائل جديد و تأثيرگذار در افکار عمومي داخل و خارج، خاطرنشان کردند:امکان بروز مستمر افکار و شبهات گوناگون، وظايف حوزه را بسيار
سنگين تر و توجه حوزه به رشته هاي جديد و متنوع را ضروري ساخته است که بايد براي اينکار برنامه ريزي شود.
ايشان، جذب بيشتر افراد مستعد و مشتاق به حوزه ها را لازم دانستند و با اشاره به اقدامات مثبت و مهمي که در حوزه علميه قم انجام شده افزودند: مديريت متين و قابل قبول کنوني، که تأييد مراجع معظم را نيز داراست در انجام اين اقدامات، کاملاً مؤثر بوده است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر پرهيز از تضعيف شوراي عالي و مديريت حوزه افزودند: همه مراقب باشند که نهادهاي عميق و ريشه داري چون جامعه مدرسين تضعيف نشوند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به دشمني استکبار بويژه امريکا و صهيونيزم با ترويج و تعميق دين داري افزودند: طرحها و اقداماتي همچون کاريکاتورهاي موهن، قرآن سوزي وديگر اقدامات شبکه جهاني صهيونيزم نشان دهنده عمق خباثت دشمنان اسلام است و نبايد آنها را دستکم گرفت.
ايشان افزودند: حوزه علميه طبعاً در مقابل اين دشمني ها نمي تواند ساکت باشد و با هوشياري، در مقابل تحرکات استکبار موضع مي گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي دشمن شناسي و پرهيز کامل از حرکت در مسير دشمن را ضروري دانستند و افزودند: آحاد ملت از جمله همه حوزويان هميشه مراقب باشند تا حتي يک حرف و يک گام کوچک نيز در مسير دلخواه دشمن برداشته نشود.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان، معنويت، توسل، تضرع، پرهيزگاري و بي رغبتي به امور دنيوي را اساس کار حوزه دانستند و خاطرنشان کردند: اگر همه ساز و کارهاي علمي، منطقي و معقول فراهم شود ولي روح و گرايش اخلاقي و معنوي حاکم نباشد، کارها در جهت صحيح پيش نخواهد رفت.
رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري سيره اساتيد و علماي بزرگ و روشن ضمير حوزه از جمله امام خميني (ره) در نصيحت طلاب و دعوت عملي به اخلاق و معنويت، خاطرنشان کردند: دل جوانان از زمينه مناسبي براي پذيرش نصيحت و حرکت به سمت درجات عالي معنوي برخوردار است و بايد از اين زمينه مساعد استفاده و طلاب را قولاً و عملاً به تفکر و تأمل در باب آخرت و علم آموزي با نيت خالص الهي دعوت کرد.
ايشان ديدار و گفتگو با فضلا، اساتيد و نخبگان حوزه را به ياد ماندني، و بسيار «مفيد و لذت بخش» خواندند و افزودند: همه حرفهاي اساتيد و فضلا، خوب، سنجيده، ابتکاري و جالب بود.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در طرحها، حتماً به شرايط و واقعيات توجه کافي شود تا امکان تحقق آنها افزايش يابد و سخنان خوب، در حد آرزو باقي نماند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأييد سخنان برخي اساتيد درباره ضرورت تدوين سند چشم انداز حوزه و يا بيانيه مأموريت حوزه و روحانيت خاطرنشان کردند: اين کار دشوار و پيچيده اگر با مقدمات صحيح انجام شود برنامه ريزي درازمدت را نيز ممکن مي کند اما تا آن موقع، لازم است طرحهاي قابل عمل را مطرح و با جديت پيگيري کرد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به سخنان يکي از استادان درباره علوم انساني، خاطرنشان کردند: علوم انساني، علومي لازم و ضروري است به شرط اينکه براساس جهان بيني اسلامي شکل گرفته باشد.
رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: حوزه علميه با آشنايي با علوم انساني رايج، علوم انساني مبتني بر جهان بيني و تفکرات اسلامي را تدوين کند.