کد خبر 1164140
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
تشدید آشفتگی سیاسی در رژیم صهیونیستی و بدتر شدن وضعیت نتانیاهو

چینش احزاب رژیم صهیونیستی در وضعیتی قرار گرفته که نه چپگرایان و نه راستگرایان و مذهبی‌ها امکان ایجاد ائتلاف اکثریت را ندارند تا بتوانند کابینه را تشکیل دهند.

به گزارش مشرق، با انحلال کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی و تغییراتی که طی یک هفته اخیر شاهد آن بوده ایم همچون دوره های گذشته احزاب جدید التأسیس در حال شکل گیری هستند. احزابی که برخی از آنها عمرشان به همین کنست هم قد نمی دهد و پس از انتخابات منحل می شوند. اما آنچه طی سال های گذشته با خود به همراه داشته اند تقسیم بیشتر آراء، بین احزاب کوچک و باج خواهی از احزاب بزرگ برای تشکیل کابینه بوده است.

حزب شهردار تل آویو

پس از آنکه جدعون ساعر از حزب لیکود جدا شد و حزب «امید جدید» را به وجود آورد در نظرسنجی ها به جایگاه دوم صعود کرد. هفته گذشته «رون حولدائی»، شهردار تل آویو، اعلام کرد حزب جدیدی را به نام «اسرائیلی ها» تشکل داده است. در همان بدو تأسیس این حزب، «آوی نیسنکورن»، وزیر دادگستری کابینه فعلی رژیم صهیونیستی که پیش از این عضو حزب آبی سفید بود به این حزب پیوست.

بیشتر بخوانید:

این حزب در نظرسنجی هایی که آخر هفته گذشته در سرزمین های اشغالی انجام شد توانست بین ۸ تا ۹ کرسی به دست آورد . کرسی هایی که از سبد «لیکود» و «امید جدید» کاسته شد و در همین نظرسنجی ها لیکود ۲۸ تا ۲۹ کرسی و «امید جدید» نیز ۱۷ کرسی به دست آورد.

این به معنای یک انشقاق جدید در جناح نتانیاهو و راستگرایان است. چرا که با این تعداد کرسی که در سبد حزب «حولدایی» قرار گرفت، عملاً راستگرایان در این نظرسنجی ها نمی توانند حتی ۵۵ کرسی کسب کنند و باید به فکر راه های جدیدی باشند.

حزب جدید رئیس اسبق موساد

پس از حزب شهردار تل آویو، این هفته «دنی یاتوم» رئیس موساد در سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ اعلام کرد حزب جدیدی را به نام «بازنشستگان جدید» تشکیل داده که در حال حاضر «آسا کاشر»، کارشناس امور دینی، «شلومو ماعوز» ، تحلیلگر سیاسی روزنامه معاریو و «راشل آدیتو» به او پیوسته اند. با این حزب جدید که نگاهی چپگرایانه دارد آراء چپگرایان که پیش از این بین «میرتس» و «کار» تقسیم شده بود و حزب «کار» حداقل آرا ورود به کنست را نیز به دست نیاورد بیشتر از این تقسیم خواهد شد. در این وضعیت چپگرایان نیز نمی توانند وارد کنست شوند .

آخرین نظرسنجی هاو وضعیت رقبای نتانیاهو

در نظرسنجی هایی که به دست آمد حزب «یمینا» به ریاست نفتالی بنت بین ۱۲ تا ۱۴ کرسی و حزب «آینده» به ریاست یَئیر لَپید، ۱۱ تا ۱۲ کرسی به دست خواهد آورد و احزاب «اسرائیل خانه ما» ، شاس، یهودات هاتورات ، بین ۷ تا ۸ کرسی در اختیار خواهند داشت. در همین زمان میرتس ۵ کرسی و آبی سفید ۴ کرسی در اختیار خواهد داشت که با این سیر نزولی ممکن است نتواند حداقل لازم آراء را کسب کند. در این میان فهرست مشترک عربی نیز ۱۰ تا ۱۱ کرسی را به دست خواهد آورد.

این چینش نشان می دهد اگر تمام رقبای نتانیاهو که متشکل از اسرائیل خانه ما، میرتس، یمینا، آبی سفید و امید جدید هستند اگر در کنار هم جمع شوند می توانند ۶۱ کرسی را در اختیار داشته، کابینه را به وجود آورند اما مشکل اینجا است که این مجموعه بسیار بعید است بتوانند با هم به توافق برسند. از سوی دیگر هنوز موضع حزب جدید «اسرائیلی ها» مشخص نیست چرا که با وجود راستگرا بودندش اما مواضع تندی علیه نتانیاهو اتخاذ کرده است.

گره کابینه در اختیار آراء فلسطینیان ساکن سرزمین های ۱۹۴۸

با این شرایط نه نتانیاهو و نه رقبای او توان ایجاد ائتلاف را برای تشکیل کابینه نخواهند داشت. کار دراینجا برای نتانیاهو که بیش از ۵ کرسی تا تشکیل کابینه کم دارد سخت تر است. لذا او تنها در صورتی می تواند کابینه را تشکیل دهد که به سراغ فهرست مشترک عربی با ۱۰ تا ۱۱ کرسی برود. اما از آنجا که ائتلاف با مجموعه فلسطینی ها بین صهیونیست ها یک ناهنجاری محسوب می شود او به سراغ فلسطینی ها رفته و در تلاش است تا با جذب آراء آنها تعداد کرسی های خود را افزایش دهد.

نتانیاهو طی روزهای گذشته علاوه بر دیدار از مناطق فلسطینی نشین در سرزمین های ۱۹۴۸، اعلام کرده در کابینه ای که در آینده قصد دارد تشکل دهد یک وزیر فلسطینی نیز خواهد داشت.

این دیدگاه در چپگرایان نیز جاری است و حزب چپگرای «میرتس» اخیراً اعلام کرده قصد دارد با فلسطینی ها ائتلاف کند و از ۵ کرسی که اکنون در نظرسنجی های به دست آورده ۲ کرسی را به دو شخصیت فلسطینی اختصاص خواهد داد و نام آنها بین ۵ نفر اول لیست خود ارائه خواهد کرد.

آنچه هم اکنون شاهد آن هستیم یک آشفتگی سیاسی برآمده از تکثر نگاه های سیاسی است که بخشی از آن به دلیل وجود اقلیت های جمعیتی مختلف در رژیم صهیونیستی و بخش دیگر آن برآمده از تمامیت خواهی های نتانیاهو است که موجب شده بسیاری از اعضای نزدیک به راستگرایان از او جدا شده، اقدام به تأسیس احزاب جدید کنند. به نظر می رسد با گذشت زمان و نزدیک شدن به روز انتخابات این تشنج و آشفتگی بیشتر و بیشتر شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس