کد خبر 1163879
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
چین و روسیه دلار آمریکا را از ۲۵درصد تجارت خود حذف کردند

چین و روسیه با هدف دوری از دلار حجم تجارت دوجانبه با ارزهای داخلی را تا ۲۵درصد افزایش داده‌اند. آنها دلار را نه‌فقط یک ابزار مالی بلکه اهرمی برای تأثیرگذاری می‌دانند.

 به گزارش مشرق به نقل از راشا تودی، آندری دنیزوف، سفیر روسیه در چین گفت مسکو و پکن سهم پرداخت‌های خود را با ارزهای داخلی تا ۲۵ درصد در ۲۰۲۰ افزایش داده‌اند، این رقم نسبت به ۲ درصد ثبت‌شده در ۷ سال گذشته بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

قیمت بیت کوین از مرز ۳۴ هزار دلار عبور کرد

 وی با اشاره به شرکای چینی خود گفت: «سهم ارزهای ملی در تجارت بین ما و چین به‌طور یکنواخت رو به افزایش و در ۹ ماه اول ۲۰۲۰ به حدود یک‌چهارم رسیده است، این یک پیشرفت بسیار بزرگ است».

طبق گفته دنیزوف، روند تغییر به‌سمت تجارت دوجانبه با ارزهای ملی بسیار چالش‌برانگیز ولی در شرایط ژئوپولیتیکی فعلی بسیار لازم است.

وی تأکید کرد دو کشور مجبورند به‌خاطر فشار مداوم بر شرکای تجاری خود به روبل و یوان روی بیاورند.

دنیزوف اضافه کرد: «چین و روسیه در این زمینه تنها نیستند، کشورهای بسیاری قصد جدا شدن از دلار آمریکا را دارند چون دلار تنها یک ابزار مالی نیست بلکه اهرمی برای تأثیرگذاری است».

چین و روسیه در اوایل ۲۰۱۹ یک قرارداد بین‌دولتی برای تغییر به‌سمت استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه امضا کردند. مسکو و پکن در آن زمان توافق کردند پرداخت‌ با ارزهای داخلی خود را تا ۵۰ درصد افزایش دهند. مجمع توسعه تجارت خارجی چین اعلام کرده تجارت دوجانبه بین چین و روسیه تا پایان ۲۰۱۹ بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار  بوده است.

مسکو و پکن قدم‌های قابل‌توجهی در جهت حذف موانع بر سر راه توسعه همکاری بین دو کشور برداشته‌اند، این دو کشور همچنین از هدف بلندپروازانه خود برای دو برابر کردن حجم تجارت تا ۲۰۰ میلیارد دلار تا ۲۰۲۴ خبر داده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    5 0
    کشور ما چرا حذف نمیکند چرا مثل احمقا هستیم
  • متوهم توطئه FR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    0 0
    چون دلار در حال سقوط است. پس از سقوط دلار میتوان از فناوری آمریکایی بصورت مفتی بهرمند شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس