ورزش ایران در ادوار المپیک؛ ۶۹ مدال در طول ۶۸ سال گذشته

نمایندگان ایران در طول ۶۸ سال حضور در بازی‌های المپیک ۶۹ مدال توسط ۵۵ مدال‌آور کسب کردند که کشتی در این زمینه پیشتاز است. ۳۶ آزادکار و فرنگی‌کار در بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان موفق به کسب مدال شدند.

به گزارش مشرق، بار مدال‌آوری ورزش ایران در بازی‌های المپیک در این ۶۸ سال روی دوش چهار رشته بوده که در کشتی (۴۳)، وزنه‌برداری (۱۹)، تکواندو (۶) و دوومیدانی یک مدال به سبد افتخارات ایران اندوختند که به غیر از کشتی در رشته‌های وزنه برداری ۱۴، تکواندو چهار و دوومیدانی یک نفر مدال‌آوری کردند.

در حالی که ۲ سوم مدال ها در کشتی بوده که آن هم ۴۳ مدال شامل ۱۰ طلا، ۱۳ نقره و ۲۰ برنز توسط ۳۰ آزادکار و ۶ فرنگی کار تصاحب شده است.

در عین حال نخستین طلای المپیک ایران توسط جهان پهلوان مرحوم غلامرضا تختی و امامعلی حبیبی گودرزی در بازی‌های ۱۹۵۶ ملبورن کسب شده است. اما نخستین مدال در کشتی توسط محمود ملاقاسمی در بازی های ۱۹۵۲ هلسینکی فنلاند بدست آمد که برنزی بود.

در کنار این افتخارات برخی مدال‌آوران المپیک از تشک کشتی به لایه‌های مدیریتی راه یافتند. نظیر محمدعلی صنعتکاران که در بازی‌های ۱۹۶۴ توکیو برنز گرفته بود به عنوان نخستین رییس فدراسیون کشتی پس از انقلاب برگزیده شد و در دوران وی عسگری محمدیان هم نخستین مدال المپیک پس از انقلاب را در بازی‌های ۱۹۸۸ سئول به ثبت رساند.

بیشتر بخوانید:

پاسخ ساعی به سرانجام وعده بیمه ورزشکاران

از تشک کشتی تا راهروهای شورای شهر و مجلس

پس از آن امیررضا و رسول خادم و اکنون علیرضا دبیر در جایگاه ریاست فدراسیون قرار گرفتند. ناگفته نماند که مدال‌آورانی چون عباس جدیدی، دبیر، رسول خادم در کشتی و هادی ساعی در تکواندو پیش‌تر در عرصه سیاسی به عنوان اعضای شورای تهران انتخاب شدند. البته تنها کشتی‌گیر مدال‌آوری که به مجلس راه یافته بود امیررضا خادم بود.

در کنار این عبدالله موحد اردبیلی هم با کسب ۶ طلای جهان و المپیک در جایگاه دوم مشاهیر کشتی ایران و یازدهم فهرست مشاهیر فیلا که امروز به نام اتحادیه جهانی کشتی تغییر نام یافت، قرار دارد. همچنین حمید سوریان از منظر کمی و کیفی مدال‌ها بهترین کشتی‌گیر ایران است. وی یک طلای المپیک، ۶ طلای قهرمانی جهان، ۲ طلای آسیایی و یک طلای قهرمانی جوانان آسیا و طلای جوانان جهان را در سوابق افتخارات ورزشی خود دارد.

سهم مدالی وزنه‌برداری در ادوار المپیک

وزنه‌برداری یکی از چهار رشته مدال‌آور ایران در المپیک است که پس از کشتی به لحاظ شمار مدال ها در جایگاه دوم قرار دارد. سهم مدالی در این رشته  که توسط ۱۴ مدال آور در این ۶۸ سال حضور در المپیک کسب شده  ۱۹ نشان ( ۱۰ طلا، ۵ نقره و۴ برنز)  است که در این بین محمدنصیری سرشت پرافتخارترین وزنه بردار ایران و آسیا بشمار می‌رود که توانسته ۱۸ بار رکورد جهانی را به نام خود ثبت کند.

اما نخستین مدال المپیک ایران توسط مرحوم محمد جعفر سلماسی در اولین حضور رسمی ایران در بازی های ۱۹۴۸ لندن کسب شد. این مدال برنزبه عنوان نخستین نشان در وزنه برداری ایران هم به ثبت رسید. پس از آن دومین نشان وزنه برداری و نخستین نقره ایران در المپیک توسط مرحوم محمودنامجوی در بازی های ۱۹۵۲ فنلاند بدست آمد.

سومین رشته مدال آور ایران

سومین رشته مدال‌آور به تکواندو اختصاص دارد که در این رشته ۶ مدال (سه طلا، یک نقره و ۲ برنز) توسط چهار ورزشکار یک زن و سه مرد کسب شد که هادی ساعی اولین مدال تکواندو را در بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی از جنس برنز کسب کرد. وی با کسب نخستین طلای تکواندو و بیست یکمین طلای المپیک ایران در ۲۰۰۴ آتن پرافتخار ترین ورزشکار ایران در المپیک لقب گرفت.

تک مدال دوومیدانی

چهارمین رشته مدال آور ایران در المپیک به دوومیدانی اختصاص دارد که احسان حدادی نخستین  مدال المپیکی دوومیدانی و هفدهمین نقره المپیک ایران را به ثبت رساند.

در مجموع حضور ایران در ۱۸ دروه بازی های المپیک بیشتر مدال ها در ۲۰۱۲ لندن کسب شد که در مجموع ۱۳ نشان (۵طلا، ۶نقره و ۲برنز) است حال باید دید رکود نشان طلای ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو شکسته خواهد شد؟

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس