نماینده مجلس: FATF تکمیل کننده پازل برجام در اعمال تحریم‌ها علیه ایران است

یک روزنامه اجاره‌ای نوشت تحریم‌ها دور زدنی است و باید برداشته شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: آرمان در سرمقاله خود می‌نویسد: امروز دو نگاه متفاوت در خصوص تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شده است وجود دارد که این دو نگاه به مرحله تقابل رسیده‌اند. یک نگاه این است که بدون درس گرفتن از اتفاقات گذشته هنوز نیز بر این باور است که باید تحریم‌ها را دور زد و نگرش دیگر نیز بر این باور است که باید تحریم‌ها را لغو کرد و به نحوی از تجربیات گذشته درس‌های بهتری گرفته است. افرادی که امروز در کشور بر این باور هستند که باید تحریم‌ها را دور زد به چند مسئله بی‌توجه هستند؛ نخست این افراد به هزینه‌هایی که دور زدن تحریم‌ها به کشور و اقتصاد ایران وارد می‌کنند بی‌توجه هستند. آنها این تجربه را که در گذشته آن را دیده‌ایم به راحتی کنار گذشته و فراموش کرده‌اند که این اقدام چه بار سنگینی بر روی دوش مردم می‌گذارد. در وهله دوم آنها یک باور اشتباه دارند که طبق آن می‌گویند زمانی که تحریم هستیم چه نیازی به تصویب لوایح چهارگانه و NPT است. آنها در مرحله بعد به این نکته توجه نمی‌کنند که تاب‌آوری جامعه نیز حدی دارد و باید برای کاهش فشار به بدنه جامعه اقدامی جدی‌تر انجام داد و گامی مؤثر برداشت. این وضعیت نیاز به یک چاره جدی دارد و دور زدن تحریم‌ها راه و چاره آن نیست. ایران باید راه‌های بازگشت به وضعیت عادی را باز کند. این اتفاق برای مثال از طریق عدم تصویب FATF رخ داده است.

امروز افرادی مخالف تصویب FATF هستند که تمایل چندانی به حفظ برجام ندارند و چشم خود را بر این واقعیت بسته‌اند که عدم تصویب لوایح FATF یک مانع بزرگ برای مراوده تجاری ایران با جهان است.

درباره تغافل و تجاهل این روزنامه زنجیره‌ای گفتنی است که آنچه بر سر مردم و اقتصاد کشور در این ۷ سال رفته از صدقه سر برجام است؛ همان که ادعا می‌شد همه تحریم‌ها را برمی‌دارد. به عبارت دیگر تمام هزینه‌هایی که در این ۷ سال به کشور تحمیل شده، زیر سر روند برجام (با ادعای برداشتن همه تحریم‌ها در روز اجرای توافق) است و نه منطق درست خنثی کردن تحریم‌ها یا دور زدن آن. بلافاصله پس از برجام و در روندی تصاعدی بود که تحریم‌ها - با اعمال تحریم‌های ویزا، آیسا، سیسادا، کاتسا و...- چند برابر شد. همچنین به واسطه برجام بود که صادرات ۱/۴ میلیون بشکه‌ای نفت، حتی به زیر ۳۰۰ هزار بشکه رسید. و در اثر همین سیاست غلط تعلیق و انتظار و فرصت‌سوزی بود که دولت روحانی، رکورد تورمی دولت سازندگی (۴۹/۶ درصد) را جابه‌جا کرد و به بالای ۵۲ درصد رساند! و متقابلاً ضمن کاهش ارزش پول ملی، افزایش نقدینگی، تشدید شکاف طبقاتی و رکود و بیکاری، بدترین آمار اقتصادی را بر جای گذاشت. آیا این هزینه‌ها را پای دولت دیگر جز دولت «برجام و دیگر هیچ» باید گذاشت!؟

از طرف دیگر، دولت برخلاف منافع ملی، ظرف ۵ سال گذشته، به توافق پنهان با FATF روی آورده و ۳۷ بند از خواسته‌های FATF در قالب اکشن پلن را به اجرا گذاشت و دو بند دیگر را هم از تصویب مجلس گذراند. آیا اجرای ۳۹ بند از ۴۱ خواسته FATF، موجب کاهش تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شد یا تشدید آنها؟ در حقیقت همکاری با FATF عامل تشدید تحریم‌ها و خودتحریمی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    2 0
    باید اقتصاد از داخل کشورذ ساخته شود با تولید داخلی بنابر این نه باید تحریمهارا دور زد ونه برداشته شود
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    4 0
    اسم این جماعت رو نمیشه "احمق" گذاشت،چون آدم هرچقدر هم که احمق باشه بالاخره بعد از 7 سال باید به یه نتیجه هایی برسه
  • علی AU ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    0 0
    بهترین عمل برای کم شدن فشارها رفع شر چپها و منحرفین اعتقادی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و اخلاقی و ...از سر ملت انقلابی و مومن و معتقد ایران است.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      0 0
      تا زمانی که دو قطبی داخلی برداشته نشود وید واحده نشود وغربپرستان دربدنه ای نظام باشند این مشکلات وگرفتاریها ادامه داره
  • امیر IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    0 0
    تازمانی که مردم بابصیرت نشوندوافرادفاسدوغربگراوبی دین وقدرت طلب رابه عنوان رییس جمهورانتخاب کنند.روزبه روز ذلت وفقروبی عدالتی درکشورفراگیرترمی شودوایران به کام ثروتمندان مرفه وبی درداست چون مالیات مثل اروپاوکشورهای پیشرفته ازشون گرفته نمیشه.خدابصیرت به مردم بده مشکلات همه حل میشه ،دیگه بی تدبیری وبیسوادی وبی خاصیتی حاکمان راکه باعث فقروبدبختی درکشوری ازاده وثروتمندرابه امریکاوتحریم مرتبط نمی کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس