به گزارش مشرق، کانال تلگرامی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی درباره هجمه ها علیه مرحوم آیت الله مصباح نوشت: «حضرت امام خمینی(س) در نخستین پیامی که از نجف اشرف (تبعیدگاه ثانوی خود) برای حوزه‌های علمی فرستادند، خطاب به عالمان دینی و دانشمندان روحانی یادآور شدند:« ... شما در نظر آنها مجرم هستید ... جرم شما دانش شماست ...» (صحیفه امام، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،۱۳۹۳، ج ۲، ص ۱۲۹)

این نکته‌ای که در پیام امام آمده، حقیقتی است که در طول تاریخ بارها تکرار شده و به اثبات رسیده است، مردان دانشمند، به جرم دانش و فضل خویش به قربانگاه رفته‌اند. ما چندان راه دور نمی‌رویم و از گالیله و سقراط سخن به میان نمی آوریم که از مجال این فصلنامه بیرون است، در همین سده واپسین مردانی را می‌بینیم که به جرم دانش و فضیلت، به شهادت رسیدند. شهید شیخ فضل‌الله نوری سر به دار شد چون نکته‌هایی را دریافته و برتافته بود که دیگران آن را برنمی‌تافتند و از نظر استعمار و عوامل آن دانستن آن نکته‌ها جرم محسوب می‌شد.

استاد مطهری به این جرم شربت شهادت نوشید که مطالب و مسائلی را دریافته و فهمیده بود که از دید بیگانگان و بیگانه‌پرستان گناه نابخشودنی به شمار می آمد، از این رو، در دوران زندگی پر افتخار خویش همیشه مورد هجوم و هتاکی قرار داشت و جوسازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها بر ضد او همواره ادامه داشت تا آنجا که در نامه خود به امام چنین درد دل می‌کند:

«... گروههای چهارگانه فوق[گروههای چهارگانه‌ای که شهید مطهری در نامه خود از آن‌ها یاد کرده است، عبارت‌اند از مارکسیست‌ها، منافقین، برخی روحانیان و شریعتی‌ها...] با من به حساب این‌که تا اندازه‌ای اهل فکر و نظر و بیان و قلم هستم به شدت مبارزه می‌کنند، شایعه برایم می‌سازند، جعل و افترا می‌بندند به طوری که خود را مصداق آن شعر فارسی می‌بینم که محقق اعظم، خواجه نصیرالدین طوسی در آخر شرح اشارات به عنوان زبان حال خود آورده است:

به گرداگرد خود چندان که           

  بینم بلا انگشتری و من نگینم..»( سید حمید روحانی، نهضت امام خمینی، ج ۳، ص ۳۷۹)

 آیت‌الله مصباح نیز به جرم اینکه خطوط انحرافی، اندیشه‌های التقاطی و مکاتب وارداتی را به درستی می‌شناسد و افشا می‌کرد، مورد هجوم همه جانبه قرار داشت. آیت الله مصباح از دید آن‌ها مجرم است! جرم او دانش او می‌باشد. در جامعه‌ای که دانشمندان متعهدی همانند مطهری و مصباح حضور داشته باشند، شریعتی‌ها، سروش‌ها، حجتیه‌ای‌ها، مشارکتی‌ها، پیروان تز اسلام منهای روحانیت، اسلام سرمایه‌داری، اسلام تحجرگرایی، اسلام تسامح و تساهل، اسلام عمامه به سرهای بی سواد هرجایی و در یک کلام اسلام آمریکایی، نمی‌تواند پیشرفت کند و نسل جوان را فریب دهد.

اگر آیت الله مصباح همانند برخی عمامه به سرهای بی‌سواد دنباله‌رو این و آن بود، بی تردید اینگونه مورد هجوم و تاخت و تاز واقع نمی‌شد و جوسازی و دروغ پردازی علیه او اوج نمی‌گرفت، بلکه مورد احترام دگراندیشان و بیراهه پویان قرار داشت، به فرموده امام(س) به امامزاده مرده خیلی احترام می‌کنند، اما یک امامزاده زنده همیشه مورد حمله، اهانت و هتاکی قرار دارد. ( صحیفه امام،تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،۱۳۹۳، ج ۲، ص۳۷۳)

نکته درخور توجه و تأسف اینکه عالمان آگاه و اسلام شناسان دانا و توانای ما در طول تاریخ غالبا به دست عمامه به سرها و اشخاص به ظاهر روحانی هتک و اهانت شدند و سرانجام به شهادت رسیدند. حکم اعدام شیخ فضل الله نوری به دست یک نفر روحانی به نام زنجانی امضا شد. حکم ترور آیت الله مطهری نیز به وسیله یک روحانی بیسواد به نام «گودرزی» صادر شد و...

استکبار جهانی به درستی دریافته است که الماس را بایستی با خرده الماس سایید و به تعبیر امام سنگ را باید با سنگ شکست.(خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۲، ص ۱۵۹)

(منبع: فصلنامه ۱۵ خرداد، دوره سوم، سال پنجم، شماره ۱۵، بهار ۸۷، صص۳۸۱-۳۸۵)

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    39 22
    درود خدا بر روان دانشمند بزرگ اسلام و ایران علامه مصباح
  • ایران IL ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    21 6
    خدا ایشان را بیامرزد. عالم متعهد و شجاعی بود.
  • عبدالله مومن IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    39 8
    رحمه الله علیه که سربازی بزرگ برای انقلاب اسلامی ایران و مطیع صادق ولایت فقیه و سدی بزرگ و محکم در مقابل غربگدایان منحرف ضد اسلام بود
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    19 8
    خدا ایشان را بیامرزد. عالم متعهد و شجاعی بود.
  • احمد IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    1 11
    خداوند رحمت کند آیت الله مصباح را، بعید است جای ایشان به این زودی ها پر شود.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    4 0
    98 درصد آمریکا پرستان و غرب پرستان ، در بین مسئولین هستن
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    3 1
    آفرین بر نگارنده متن ،جامع بود اماتفهیم نشد به یهودیان مخفی و بهاییان چشم دوخته به ارکان قدرت در جمهوری اسلامی که خاتم علوی در دست صاحبش قدرت دارد و هر گونه تلاش بیشتر دنیایشان را نابود خواهد کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس