سعید جلیلی

عضو شورای‌عالی امنیت ملّی، ویژگی مهم سردار سلیمانی را فهم دقیق میدان دانست و گفت: حاج قاسم در میدان مقهور جوسازی طرف مقابل نمی‌شد و از نقاط قوت خودش غفلت نداشت.

به گزارش مشرق، سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملّی، عصر امروز (چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه) در همایشی که به مناسبت یوم‌الله ۹ دی، روز بصیرت و میثاق با ولایت با موضوع «مکتب سلیمانی» در دانشگاه آزاد کرمان برگزار شد، با تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) و سالگرد شهادت سردار سلیمانی و گرامیداشت حماسه ۹ دی گفت: نکته مهمی که در محافل دانشگاهی باید توجه بیشتری به آن بشود این است که در مواجهه با پدیده هایی که با آن روبرو می‌شویم چگونه آن پدیده‌ها را تحلیل کنیم.

وی ادامه داد: در زندگی فردی هم همین مسئله وجود دارد. اگر مسئله را درست نشناسیم ممکن است دچار خطایی بشویم و مسیری را غلط پیش برویم. 

جلیلی با بیان اینکه فتنه به‌معنای غبارآلودشدن فضاست و اینکه نتوانید صحنه را درست تشخیص دهید، اظهار داشت: دشمنی امروز علیه ملّت ایران، عقبه طولانی دارد و چهل سال است که با آن مواجه هستیم با آن. در دهه ۶۰ جنگ نظامی بود و در دهه هفتاد شاهد تهاجم فرهنگی بودیم.

وی افزود: دشمنان فهمیدند که جنگ نظامی به تنهایی نه‌تنها مؤثر نیست بلکه ملت ایران مقاوم‌تر شده است. لذا به جنگ فرهنگی روی آوردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادام داد: در دهه هشتاد حرکتی را دیدید که در سال ۸۸ تبلور بارزی داشت و آن جنگ سیاسی بود. تمام تلاش خود را می‌کردند که از آن عرصه بتوانند به کشور آسیب برسانند. امروز هم می‌بنیم که جنگ اقتصادی تمام عیار در جریان است.

جلیلی افزود: اگر در جنگ نظامی صدای تیر و ترکش بود امروز هم آثار جنگ اقتصادی را به خوبی می‌بنید، ولی نه در مرزها و جبهه‌ها بلکه در داخل شهرها و محلّه‌ها و یک حرکت جدی شروع شده است. بحث این است چرا امروز دشمن تمرکزش را بر این جنگ گذاشته و وظیفه ما چیست؟

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه جنگ نظامی دشمن در دهه اول انقلاب  منجر به تقویت جمهوری اسلامی شد، گفت: حتی در چنگ فرهنگی هم توانمندی خودمان را نشان دادیم و وقتی تهاجم فرهنگی را دیدیم نتیجه این شد که مردم و نخبگان و نظام ما متوجه شدند که یک سرمایه‌های معنوی را در این جنگ به کار بگیرند. در همین راستا حرکت‌هایی شکل گرفت و فناوری‌های نوینی مثل راهیان نور شکل گرفت؛ روایت فتح دوباره احیا شد و سید شهیدان اهل قلم در همین مسیر به شهادت رسید.

جلیلی ادامه داد: در نبرد سیاسی نیز همینطور بود. وقتی حرکت سیاسی را دشمن شروع کرد، چه چیزی دشمن را ناکام کرد؟ جمهوریت نظام برگ برنده کشور در مواجه جنگ سیاسی استکبار بود که هم اشراف سیاسی داخل کشور را سر جای خود نشاند و هم مستکبرانی که از بیرون این جنگ را هدایت می‌کردند. یک مردمسالاری رقابتی با مشارکت بالا شکل گرفته بود و آن‌ها نمی‌توانستند که این را تحمل کنند.

وی با بیان اینکه اقتضائات هر دوره بسیار مهم است که به‌موقع فهمیده شود و استفاده شود، اظهار داشت: اینکه چرا امروز دشمن به جنگ اقتصادی روی آورده است، یک علت این است که احساس کرده‌اند در عرصه‌های دیگر شاید نتوانند موفقیتی بدست بیاورند.

جلیلی افزود: باید برای هر جنگی، تمام ظرفیت‌ها را بسیج کرد و به میدان آورد. این لازمه هر نبردی است که بخواهد شکل بگیرد، چه نظامی چه سیاسی و چه فرهنگی و اقتصادی.

وی در ادامه گفت: امروز نقش دانشگاه در جنگ اقتصادی بسیار اهمیت دارد و باید دید که چطور می‌توان میدان را درست و به‌موقع شناخت. اگر میدان را درست نشناسید و موضوع را خوب تصویر نکنید خوب نمی‌توانید تحلیل کنید. اگر تصویر تار باشد طبیعتاً تحلیل ما هم تار خواهد بود. اگر تصویر ناقص باشد تحلیل و تجویزی هم که به کار گرفته می‌شود نمی‌تواند شفابخش باشد. اینجاست که فتنه اهمیت پیدا می‌کند. یعنی اگر کسانی تصویری را غبارآلود کردند و نگذاشتند صحنه را خوب ببینید، نخواهید توانست خوب تصمیم بگیرید.

جلیلی با اشاره به تعبیری از امیرالمؤمنین علیه‌السلام گفت: وقتی فتنه شکل می‌گیرد و به سمت شما می‌آید، امر بر شما مشتبه می‌شود. چه زمان فضا روشن می‌شود؟ ‌وقتی که فتنه کنار برود. بعد می‌بینید که آنطور نبوده است که شما فکر می‌کردید. بصیرتی که بر آن تأکید می‌شود، برای این است که به‌موقع عرصه تشخیص داده شود. وقتی آب از آسیاب افتاد و هزینه‌ها را پرداخت کردیم، فایده ندارد که عرصه را بشناسیم. حرکت در زمان خود است که می‌تواند موثر باشد وگرنه بعد هم که همه توان‌مان را به کار بگیریم فایده‌ای ندارد. توابین بعد از عاشورا جان خود را فدا کردند، امّا دیگر فایده‌ای نداشت. اگر در زمان خودش و ورود جناب مسلم به کوفه همان حرکت را کرده بودند شاید مسیر تاریخ عوض شده بود.

وی افزود: در مقاطعی وقتی دشمن جنگی را شروع می‌کند برخی می‌گویند جنگی هم نیست و شما دچار توهم هستید. در دهه هفتاد می‌گفتند تهاجم نیست و شما دارید این موضوع را بزرگ می‌کنید، ‌این یک اتفاق معمولی است.

جلیلی با بیان اینکه در یک نبرد باید ضعف‌ها و قوت‌های خود را به‌درستی بشناسیم، گفت: این شناخت را باید از طرف مقابل هم داشته باشیم. اگر دچار اشتباه بشویم خب طبیعی است که دچار خطای اساسی خواهیم شد. فکر می‌کنید دشمن چنین ضعفی ندارد امّا بعد می‌بینید که نه، واقعاً‌ دشمن ضعیف بود.

وی ادامه داد: یکی از حرکت‌هایی که سال‌های اخیر دشمن انجام می‌دهد این است که سعی می‌کند نقاط قوت یک ملّت را بپوشاند. توانمندی‌هایش را بپوشانند. آن را ضعیف نشان دهند تا کسانی هم دچار شبهه بشوند و بپذیرند که ما ضعیف هستیم.

عضو شواری روابط خارجی با بیان اینکه بین ضعیف و مستضعف تفاوت وجود دارد، گفت: او می‌خواهد شما را ضعیف نگه دارد و بقیه را به ضعف بکشاند. این به این معنی نیست که شما ضعیف هستید. تلاش دشمن این است که نقاط قوت شما را بپوشانند و ضعف را بزرگ کند. باید بدانیم نقاط قوت ما چیست که دشمن دارد می‌پوشاند. مثلاً شما حرکتی را برای پیشرفت کشور شروع می‌کنید بعد می‌گوید چه نیازی به این حرکت دارید؟

وی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اهمیت توانمندی هسته‌ای برای کشورش گفت: این در حالی است که همین کشورها مخالف پیشرفت هسته‌ای ما هستند چرا که نقاط قوت ما را می‌خواهد بپوشاند. وقتی تأسیسات ما زیر نظر آژانس است پس چرا انقدر اصرار دارند که ما هسته‌ای نداشته باشیم؟

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملّی اظهار داشت: در عرصه‌های مختلف اگر قوت خود را نفهمیم نمی‌توانیم آن را حفظ کنیم و به راحتی از دست ما در می‌آورند. اگر طرف را بیش از حد بزرگ کنیم و فکر کنیم ابرقدرتی شکست ناپذیر است، وقتی در تشخیص دچار چنین اشتباهی بشویم، تجویز بعد هم اشتباه خواهد بود. اینجاست که اهمیت عزیز شهید ما حاج قاسم سلیمانی مشخص می‌شود. فرزندی از روستای «قنات ملک» کرمان در عرصه حاضر می‌شود امّا با یک ویژگی بزرگ و آن اینکه میدان را خوب می‌فهمد. در میدان مقهور جوسازی طرف مقابل نمی‌شود و از نقاط قوت خودش غافل نمی‌شود و می‌فهمد که میدان چیست.

جلیلی خاطرنشان کرد: در دهه هشتاد که آمریکا به غرب آسیا لشکرکشی کرد، همه توان خود را پای کار آورد و خودش می‌گوید که هفت هزار میلیارد دلار هزینه کرده است امّا موفق نشده است. وضعیتشان به جایی می‌رسد که شبانه رئیس‌جمهورشان وارد عراق می‌شود. اکنون هم می بینند که روابط ایران و عراق تقویت شده است. علت چیست؟ دشمن کجا اشتباه کرد و چرا نتوانست به اهداف خود برسد؟ چون کسانی بودند که صحنه را درست می‌دیدند.

وی اظهار داشت: در جلسه‌ای که در خدمت سردار سلیمانی بودیم می‌گفت شما نمی‌دانید آمریکا چقدر ضعیف است.

عضو شورای‌عالی امنیت ملّی با اشاره به تعبیر دقیق رهبر انقلاب درباره عقلانیت سردار سلیمانی، گفت: عقلانیت چطور به‌دست می‌آید؟ این عقلانیت چگونه شکل می‌گیرد که وقتی او در صحنه وارد می‌شود موفق عمل می‌کند. مهم ترین موضوع در عقلانیت چیست؟ عقلانیت صحیح آن است که شما را از ترش و توهم دور کند. کسی که ترسو است، نمی‌تواند ادعای عقلانیت کند. ترس قبل از همه چیز عقل را زایل می‌کند و قدرت محاسبه را دچار اخلال می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    5 1
    مقهور نشدن لزوما باعث پیروزی نیست و درایت و عقل هم لازم است.سردار سلیمانی زکاوت و شجاعت را باهم داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس