UAV

اگرچه نبرد قره باغ مصداقی دیگر از اهمیت قدرت پهپادی است، اما تدبیر سالهای قبل رهبرانقلاب همچنان معادله قدرت را به سود جمهوری اسلامی ایران تغییر داده تا رقیبی در این حوزه برای کشورمان وجود نداشته باشد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نقش پرنده های بدون سرنشین در میادین نبرد امروزی هر روز در حال افزایش و پر رنگ تر شدن است و فناوری که در روزگاری نه چندان دور صرفا در چند کشور محدود و فقط برای امور شناسایی مورد استفاده قرار می گرفت، امروز بدل به یک سلاح واقعی در میدان های حساس جنگ بویژه در آسیا شده و طیف گسترده ای از امور را به سرانجام می رساند.

در روزهای اخیر و با شدت گرفتن منازعه مسلحانه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ در نزدیکی مرزهای کشورمان، بار دیگر اهمیت پرنده های بدون سرنشین و تاثیر گذاری آنها در میدان نبرد تبدیل به بحث اول محافل دفاعی منطقه و جهان شده است. به همین بهانه نگاهی به وضعیت ناوگان فعلی پرنده های بدون سرنشین ایرانی و البته وضعیت نبرد پهپادی بر فراز میدان جنگ در همسایگی کشورمان خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

آبروریزی پهپاد پرادعای اسراییلی در مقابل موشک ۵۰ ساله/ از هرمس تا اسکای استرایکر؛ ارزش شکارهای پدافند ارمنستان از ۱۵۰ میلیون دلار گذشت +عکس

اقدام جالب نظامیان روسی برای مقابله با ترکیه در جنگ لیبی / تجهیز ارتش خلیفه حفتر به سامانه پدافندی اس-۳۰۰ +تصاویر

روزهای سخت جنگ تحمیلی و تولد یک ایده جدید

در اواسط جنگ تحمیلی و با توجه به نیاز تامین تصاویر از بالا برای شناسایی بهتر مواضع دشمن بعثی، خط تولید طراحی و ساخت پرنده های بدون سرنشین در کشور متولد شد. در آن دوران مسئله استفاده از پهپادها در نقش شناسایی در جهان جدید نبود ولی فناوری بسیار خاص و در اختیار تعداد محدودی از کشورهای جهان بود. استفاده ایران از پرنده های بدون سرنشین شاید برای مردم کشور ما نیز برای مدتها مسئله ای ناشناخته به حساب می آمد تا این که با فیلم معروف "مهاجر" مردم کشور هم به نوعی با داستان متولد شدن ایده پهپادها در سرزمین ایران آشنا شدند.

پوستر فیلم مهاجر

با پایان یافتن جنگ تحمیلی، فناوری هواپیماهای بدون خلبان ایرانی به نوعی به پشت پرده رفته و سالهای طولانی به عنوان یک برنامه با اولویت بالا ولی دور از چشم اغیار در حال گسترش بود. سالهای ابتدایی دهه ۸۰ شمسی مصادف با حادثه ۱۱ سپتامبر و تهاجم آمریکا به افغانستان و عراق بوده و عصر آشنایی جهانیان با واژه پهپاد به صورت یک حقیقت روزمره آغاز شد. با توجه به شرایط خاص امنیتی در اطراف کشور، لازم بود تا پرده از برخی دستاوردهای دفاعی کنار زده شود و موشک ها و پرنده های بدون سرنشین طلایه دار سلاح های ایرانی برای حفظ بازدارندگی بودند.

خانواده پهپادهای مهاجر و ابابیل که بیشتر در نقش شناسایی وارد کار شده بودند از جمله اولین پهپادهای ایرانی بودند که در آن سالها معرفی شده و در تعداد بالایی نیز وارد خدمت شدند. تصویر برداری پهپادهایی ایرانی از ناو هواپیمابر آمریکایی در آن دوران برای اولین بار و پخش آن انعکاس گسترده ای در محافل دفاعی جهان داشته و سیگنال قدرتمندی در خصوص ظهور یک قدرت پهپادی را به جهان ارسال کرد.

اما در پس پرده اتفاقات مهم دیگری در حال رخ دادن بود که در نهایت باعث تغییر معادلات پهپادی در ایران و منطقه شد. با حضور مستقیم ایالات متحده آمریکا در منطقه و بالا گرفتن بحث ها در خصوص برنامه هسته ای کشور ما، مسئله پروازهای جاسوسی بر فراز ایران توسط آمریکا اجرا شده که یکی از این جاسوس ها پرنده بدون سرنشین RQ-۱۷۰  یا همان جانور قندهار بود. یکی از داشته های استراتژیک آمریکا که در ابتدای دهه ۹۰ شمسی در اختیار ایران قرار گرفت، به تله افتادن جانور قندهار در تور جنگ الکترونیک ایران و سپس مشخص شدن این مسئله که پهپادهای مختلف آمریکایی نظیر پردیتور، شادو و اسکن ایگل نیز به اشکال مختلف در دام شبکه دفاع هوایی کشور ما افتاده و تقریبا به صورت سالم به دست ما افتاده اند به متخصصین ایرانی کمک کرد تا بتوانند در زمان و با هزینه ای کمتر فاصله بین خود و رقبا در بحث لبه فناوری ها در خصوص پرنده های بدون سرنشین را کم کنند.

بازدید فرماندهی کل قوا از پهپاد آمریکایی RQ-۱۷۰

اما وقتی به بحث پرنده های بدون سرنشین ایرانی وارد می شویم یک نام به نوعی متفاوت از دیگر اسم ها در این حوزه وجود دارد و آن هم شاهد ۱۲۹ است. پرنده ای که نشان از ورود ایران به مرحله جدیدی از فناوری های بدون سرنشین بود. این هواپیما در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ بدون اسم بردن از آن در رزمایش ها و تمرین های نظامی وارد کارزار شده و در نهایت در سال ۱۳۹۲ به صورت رسمی به اسم شاهد ۱۲۹ به ایران و جهان معرفی شد. پرنده ای که به مهمات هدایت شونده مسلح شده بود و توانایی بسیار مهم و جدید را به نیروهای مسلح کشور اضافه کرد.

پهپاد ایرانی شاهد ۱۲۹

مسئله مهم و سرنوشت ساز در خصوص پرنده های بدون سرنشین ایرانی، ظهور گروه های تروریستی و بحث درگیری ها در دو کشور سوریه و عراق بود. پهپادهای ایرانی بعد از اتمام جنگ تحمیلی در نقش های مربوط به پایش مناطق مرزی و خصوص رصد فعالیت های بیگانگان در منطقه فعال بودند ولی بحث آغاز درگیری ها در سوریه و عراق فصلی جدید و متفاوت را در فعالیت های یگان های بدون سرنشین ایران آغاز کرد.

پهپاد ایرانی شاهد ۱۲۹ بر فراز سوریه در سال ۲۰۱۴ میلادی از دید دوربین تروریست ها

جمهوری اسلامی با گذشت نزدیک به یک دهه از حضور فعال در جبهه های درگیری منطقه ای، هنوز هم به صورت رسمی حرف زیادی در خصوص نبردهای منطقه ای و خصوصا نقش پرنده های بدون سرنشین ایرانی در این جنگ ها نزده است اما در بسیاری از اوقات با رجوع به دوربین تروریست ها در سوریه و عراق بتوان نقش مهم حضور پهپادهای ایرانی را در منطقه درک کرد که در نقش های تهاجمی و هدایت آتش توپخانه و حملات هوایی و شناسایی در کنار متحدین در محور مقاومت وارد میدان شدند.

صدور فرمان مهم برای تولید انبوه پرنده های بدون سرنشین

اما چندی پیش سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، به یک دستور مهم از طرف فرماندهی معظم کل قوا اشاره کرد که حاوی نکته ای بسیار مهم بود. رسانه ها و نیروهای مسلح، از چند سال قبل شاهد تولید بیشتر پهپادهای ایرانی و تمرین و تحویل آنها در تعداد بیشتر به یگانهای رزمی و اطلاعاتی بودنه اند. دلیل این اقدام مهم در دستور و تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب به نیروی هوافضای سپاه نهفته است. سردار حاجی زاده در این خصوص می گوید:

" در جلسه‌ای که ۳-۴ سال پیش در حوزه پهپاد با رهبر معظم انقلاب داشتیم، ایشان فرمودند که اقدامات صورت گرفته بسیار خوب است، اما تعداد پهپادها کم است و باید آن را زیاد کنید. پس از این موضوع همه برای افزایش تعداد پهپادها بسیج شدیم."

پهپاد شاهد ۱۳۳ در حال پرتاب بمب هوشمند

پهپادهای صاعقه ساخت ایران با الگو برداری از RQ-۱۷۰

این دستور در حقیقت شاه کلید ورود نیروی هوافضای سپاه به حوزه جدیدی از بحث های پهپادی بود که در ادبیات نظامی جهان به حملات فوجی اطلاق می شود. در سالهای پس از این دستور بود که شاهد رونمایی از پهپادهایی مثل سری شاهد ۱۹۱، شاهد ۱۳۳ و صاعقه هستیم. پهپاد صاعقه به عنوان نمونه ایرانی ساخته شده بر اساس ار کیو ۱۷۰ در جریان عملیات ضربت محرم و حمله به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه نیز حضور داشت. این پهپادها در تعداد بالا تولید شده و به نیروهای مسلح تحویل شده اند و با توان حمل مهمات می توانند حمله ای سنگین را به هر هدفی ترتیب دهند. نمونه ای از این سناریو در رزمایش الی بیت‌المقدس-۱ در سال ۱۳۹۷ انجام شد.

نمایی از رزمایش پهپادی الی بیت المقدس ۱

قره باغ؛ صحنه جدید قدرت نمایی پرنده های بدون سرنشین

در چند ماه گذشته، منطقه قره باغ شاهد دو درگیری سنگین بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بوده است. متاسفانه جمهوری آذربایجان سالهاست که یکی از مشتریان اصلی پرنده های بدون سرنشین اسراییلی است و از انواع مختلفی از این پهپادها در نقش شناسایی، تهاجمی و انتحاری بهره می برد. در نبرد اولیه که مدتی پیش بین دو طرف رخ داد، آذری ها از پهپادهای صهیونیستی بهره می بردند و نتایج جالبی بدست نیاورند. حجم زیادی از پهپادهای ساخت اسراییل یا در تله جنگ الکترونیک ارمنی ها گرفتار شده یا سامانه های دفاع هوایی این کشور پهپادهای مورد نظر را یکی بعد از دیگری سرنگون کردند.

اما در درگیری جدید پهپادهای بیرقدار ترکیه ای وارد کار شده و تا حدی ورق به نفع آذری ها برگشت. در چند روز اول درگیری اصولا خبری از پهپادهای صهیونیستی ارتش آذربایجان در درگیری نبود ولی در چند مورد مورد استفاده قرار گرفت. در مقابل پدافند هوایی ارمنی ها نیز موفق شد در چند مورد پهپادهای متجاوز آذری را مورد هدف قرار داده و سرنگون کند.

حمله پهپاد بیرقدار ارتش آذربایجان به تانک های ارمنی

پهپاد اسراییلی Orbiter ۱K که در منطقه ای تحت کنترل ارمنستان سقوط کرده است

کشور ارمنستان نیز صنعت محدود و کوچکی در زمینه پرنده های بدون سرنشین در اختیار دارد. ارتش این کشور از گونه از پهپاد شناسایی به اسم Krunk استفاده می کند که البته در درگیری های اخیر تصویری از آن رصد نشده است. البته ممکن است این پرنده در بحث دیده بانی برای واحدهای توپخانه ارتش ارمنستان حضور داشته باشد و یکی از دلایل مهم آتش دقیق یگان های توپخانه ارتش این کشور به حساب بیاید.

پهپاد Krunk  متعلق به ارتش ارمنستان

آنچه این روزها در مرزهای شمال غرب کشور ما در حال رخ دادن است در حقیقت آزمایش پهپادهای دو ضلع دیگر قدرت پهپادی منطقه است. در سالهای اخیر و با اضافه شدن ترکیه به عنوان یک تولید کننده پهپاد در منطقه، یک بازیگر جدید که پیش از این صرفا در ایران و رژیم صهیونیستی خلاصه می شد وارد و این رقابت تبدیل به یک چالش سه جانبه و مثلثی شد. البته اگر بخواهیم در مقام مقایسه در بحث تجربه رزمی و تنوع محصولات وارد بحث بشویم و مسائلی همچون پنهانکاری هوشمندانه نیروهای مسلح کشورمان را نیز در بحث وارد کنیم مشخص می شود که جمهوری اسلامی ایران؛ چه از حیث تنوع کیفی بنا به ماموریت های تعریف شده و چه از حیث کمیت، در جایگاهی بالاتر از ترکیه و رژیم صهیونیستی در این بخش قرار می گیرد.

لاشه پهپاد اسراییلی Harop ارتش آذربایجان که توسط ارمنستان سرنگون شده است

برای نمونه پهپاد بیرقدار ترکیه که این روزها تبلیغات فراوانی در خصوص آن نیز صورت می گیرد در حقیقت محصولی است که با کمک های فراوان از طرف شرکت های انگلیسی، کانادایی و آمریکایی توسعه پیدا کرده و به وضعیت فعلی رسیده است. در خصوص کمک های ویژه و فراوان آمریکا به رژیم صهیونیستی در بخش نظامی نیز اصولا هر گونه توضیح مجدد، اتلاف وقت محسوب می شود.

آنچه که اما این نبرد برای چندمین بار به اثبات رساند این بود که مسیر طی شده و تدبیر ابلاغ شده پیرامون این موضوع برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و آنچه در آینده نیز به سمت آن خواهیم رفت نقشه راهی کاملا درست بوده و ایران همچنان جایگاه اول در منطقه و مهم خود را در لیگ برتر دارندگان علوم و فناوری پرنده های بدون سرنشین جهان حفظ خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 146
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    ترکیه با کمک بی چون و چرایی کفار غربی به اینجا رسیده اما ارتش اسلام با کمک خدا به اینجا رسیده . از پا نمی نشینیم و به جلو حرکت میکنیم
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      15 14
      تا جایی که میدونم پهپاد آرکیو 170 از روی ماشین به پرواز در نمیاد از روی باند اوج میگرفت
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      37 15
      تا جایی که باید بدونی که صد البته نمیدونی این پهپاد ها رو ایران طوری ساخت که بشه با یه ماشین وانت که به سرعت ۸۰_۹۰ کیلومتر میرسه بشه به پرواز در بیاره و ازش استفاده کنه. نه اینکه حتما نیاز به باند فرود داشته باشه که در مواقع جنگ که باند فرودگاه رو زدند نشه ازش استفاده کرد و بلا استفاده بشه. یه کم مطالعه کنید بعد نظر بدی بد نیست. قدرت موشکی و پهپادی ایران فقط در منطقه شماره یک نیست بلکه در کل دنیا جزو قدرت های برتره. خواه قبول کن قدرت ارتش اسلام رو خواه قبول نکن و بسوز از این پیشرفتی که ارتش اسلام در اوج تحریم بدست اورده‌
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      16 0
      آر کیو 170 به دو محصول تبدیل شده یکی پهپاد سیمرغ است و دیگری صاعقه 2. پهپاد صاعقه درواقع همانند بال پرنده هستش که در مقیاس کوچکتر تولید شده ولی ظاهرش شبیه سیمرغ است. سیمرغ نسبت یک به یک است ولی صاعقه با نسبت اندازه‌ی یک دوم ساخته شده.
    • علی IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      2 6
      ارداه کنیم پهپادها و تجهیزات مونتاژی و وارداتی و ضعیف ترکبه رو میفرستیم به جهنم.سامانه های پهپادی و راداری و پدافندی ما با آمریکا رقابت میکنه.ترکیه که جای خود داره.
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    57 29
    یکی از دلایل موفقیت حملات پهپادها در قره باغ استفاده از جنگ الکترونیک برای سرکوب سیستمهای پدافندی وباز شدن میدان برای حمله پهپادها اگر سیستمهای جمینگ روی رادارها اخلال ایجاد نمیکردند دها پهپاد ترکیه توسط سیستمهای پدافند ارمنستان هدف قرار میگرفت کار اصلی راسیستم جنگ الکترونیک انجام داد
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      2 18
      آقای متخصص پشت کیبوردی چه افاضه‌هایی میفرمایند. خخخخخب میفرمودین
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      1 17
      حالا همه اومدن متخصص شدن واسه ما:/
    • شهرام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      7 1
      دقیقاهمینطور هست اول اختلال درسیستم رادار بعد حمله فیلمهای که بایراکتار نشون میده پهپادی مثل این نیست ازنظر دقت
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    لعنت خدا بر نفوذی هایی که دنبال خلع سلاح ایران هستند
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    49 75
    پهپادی که مثل آب خوردن پانتسیر و اس 300 رو با متعلقاتش میزنه یه سر و گردن از همه بالاتره/ارزش بالای عملیاتی و قدرت پنهان کاری پهپاد های ترکیه حقیقتی غیر قابل انکاره که قبلا هم در نبرد ادلب و لیبی خودشو اثبات کرده بود
    • علی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      19 2
      درجنگ ادلب درسته پهپاد های ترکیه خوب کار کردند ولی وقتی پدافند های متحرک سوریه و روسیه وارد منطقه ی درگیری شدند چند تا از پهپاد های ترکیه را زدند و بعد از آن دیگه پهپاد نفرستادند .چند تا از پهپاد های ترکیه را هم جنگنده های سوریه و روسیه زدند .
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      5 5
      آقای مهندس خیارکی. وظیفه‌ی شناسایی دشمن با سامانه پرتابگر نیست، بلکه با واحد راداری است. سوریه و ارمنستان هیچکدام رادار درست و حسابی ندارند و مهم نیست که پرتابگر از جنس آهن ساخته شده یا طلا. مهم رادار است که رادارهای موجود در این دو کشور توانایی شناسایی نآنها را دارند. پس از سامانه ایراد نگیر، زیرا همان سامانه اگر رادارش ارتقا پیدا کند، پهپادهای دشمن را شناسایی خواهد کرد. رادار مهمترین چیز در سامانه پدافندی است
    • ایران IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      3 4
      خیلی سامانه ها روس بادمجون هستن چون از ارامکو معلوم که سامانه چیه ختم کلام ایران میتونه بایه عملیات کوچک سامانه های ارمنستان ازکار بندازه و بعد با حمله به به هنگ های هوایی راحت آذربیجان پیشتاز کنه
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    78 38
    زمان شاه هم از ارتش ایران بسیار تبلیغ می شد وقتی ممدرضا رفت و جنگ 8 ساله ایی شروع شد که دیگر حامیان ممدرضا هم نبودند تازه مشخص شد که این ارتش چقدر کسری و مشکلات و وابستگی ها دارد دکور شیک کنار رفت و اصل قضیه نمایان شد حالا قصه ترکیه هم همینه تا وقتی که ترکیه براساس هماهنگی با آنگلوصهیون ها جلو می رود و نقشه های آن ها را پیاده می کند همه چیز گل و بلبله و چقدر از ارتش ترکیه تعریف می شه پس فردا این حمایت ها کنار رفت آنوقت مشخص خواهد شد که مثلا همین بیرقدار اصلا توان بلند شدن دارد یا نه خیر ؟! ذره ایی شک نکنید اصل قطعات نظامی ترکیه وارداتی است و مهندسان نظامی ترکیه حق دست زدن و باز کردن ندارند همان اتفاقی که دوره پهلوی در ایران اتفاق می افتاد که حتی یک کیت ساده پرنده که چهار تا سیم پیچه و بعد هر سورتی پرواز باید عوض بشه را هم مستشاران آمریکایی عوض می کردند و مهندسان ایرانی حق دست زدن نداشتند یکی از نزدیکانم خلبان جنگ بوده و قبل انقلاب آموزش خلبانی دیده و دوره اش تو آمریکا تکمیل شد همچین مشتی 7 تیغ هم هست می گه قبل انقلاب هیچی نبودیم هیچی و الان هر چه هست خودمان در حال ساختش هستیم .
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      19 8
      فقط بفرمایید 8 سال جنگ رو ما کدوم تجهیزات پیروز شدم و مقابل کل دنیا وایسادیم
    • مهدی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      16 4
      اینجور ها هم نیست باید واقع بین بود ، درسته که الان پیشرفت کردیم و اونم بدون کمک کشوری ! اما همون تجهیزات قبل انقلاب خریداری شده مثل تامکت و کبرا فانتوم ناو شینوک سی ۱۳۰ بل ۲۱۴ و... بدادمون رسیدن و بعد سالها هم با توجه به اونها پیشرفت کردیم از روشون شروع کردیم به ساختن ! در مورد ترکیه هم باید واقع بین بود من تجهیزات بومیش رو بررسی کردم واقعا پیشرفت کردن و تا چندسال دیگه جنگنده نسل پنج بومی رو هم تولید انبوه میکنند بخاطر اون اصراری روی خرید اف ۳۵نداشتند ! البته طبیعتا در برخی تجهیزات هم کمک گرفتن مثل چین که موتور جنگنده هاش و دیگر تجهیزاتش قسمتیش روسی هست
    • پاسخ به مهدی و قبل از اون IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      6 11
      آن چه ایران رو در جنگ پیروز کرد ایمان بود ، و البته همان رزمندگان مومن و وظیفه شناس کار خودکفایی رو همان زمان شروع کردند ، بنده شب عملیات بیت المقدس ۷ رو یادم هست یه دانشجو که آرپی جی زن بود هر چه خواست با موشک چینی شلیک کنه نشد ، آخرش نوع ایرانیش گیر اومد و شلیک کرد ، اواخر جنگ صندوق های خمپاره که تاریخ روش نشان دهنده از تولید به مصرف بود رو شاهد بودم و ... موشک تاو در سایز کوچکش شاختند و آزمایش و دقتش توی تلوزیون مردم دیدند ، موشکهای هاگ رو به گونه هوا به هوا درآوردند و ... همین ساخت پهباد هم آغازش و بکارگیریش مال زمان جنگ هست ...
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    خدا حفظ کنه افرادی که فرمایشات حضرت آقا رو عملی میکنن.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      چرا کسی که ایران رو دوست داره باید به این رای منفی بده؟ تا حالا کدوم فرمایش ایشون بوده که به نفع کشور نبوده باشه؟
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    72 26
    ما بعد از 40 سال تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی ، نظامی و تکنولوژی و... بودن ، به اینجا رسیدیم و این مسئله بسیار مهم هست و باید بیشتر بهش پرداخته بشه واین اهمیتش خیلی بیشتره ار این هست که مثل ترکیه یا اسراییل ، آویزون کشورهای اروپایی و یا امریکا باشیم و از اونها تکنولوژی واردات کنیم. کما اینکه الان ترکیه داره به صورت همزمان هم از روسیه واردات میکنه هم به فرانسه التماس میکنه که پدافند SAMP بهش بفروشه! واقعا ما با این شرایط تحریمی حتی اگر یک فشنگ هم میساختیم ارزشش خیلی بیشتر از واردات تکنولوژی ترکیه یا اسراییل میبود ولی در کمال شگفتی دشمنان ایران ، ما ابرقدرت منطقه هستیم و تجهیزات ایرانی در این مسئله نقش اساسی داشتند و این برای ایرانیان عزیز خیلی خوشایند و دلچسب هست و البته برای دشمنان خارجی و منافقین داخلی بسیار دردناک!
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      9 7
      آخ آخ نگو از منافقین و حرامیان اصلاح طلب و هرچی طلب داخلی... خداییش فرقی نمیکنه از کجا هستند، چپی یا راستی! اگه منافق و خائن بود، بایستی حذف بشه،
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    82 53
    لبیک یا خامنه ای (حفظه الله)
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      24 13
      امروز فرمانده خیمه گاه ما امام خامنه ای است در برابر آمریکا و اسراییل می‌گوییم که ای فرزند حسین(ع) ما تو را تنها نخواهیم گذاشت.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      19 3
      یا حسین
    • ابوالفضل IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      20 10
      آفرین لبیک یا خامنه ای
  • دانشجوی شریف NL ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    32 45
    من جایی ندیدم ایران پهپاد انتحاری معرفی کرده باشد . نمیدانم واقعا داریم یا نداریم . اگر هست و قابل اطلاع رسانی است لطفا یک مقاله در این خصوص منتشر کنید .
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      33 4
      پهپاد کرار چیه پس؟؟؟
    • دانشجوی شریف DE ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      5 2
      کرار پهپاد انتحاری نیست برادر . میتواند در نقش پهپاد انتحاری عمل کند ولی وظیفه آن رزمی شناسایی ست . تعریف پهپاد انتحاری مشخص است . کمی مطالعه کنید .
    • مهدی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      6 1
      کرار انتحاری نیست ولی می تونه به شکل انتحاری هم استفاده بشه
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      5 1
      پهپاد ابابیل ۲ که به تعدا انبوه تحویل نیروی دریایی سپاه شد همینطور پهپاد کرار، کیان، طوفان، ثاقب و ... پهپاد های انتحاری ایرانی هستن
    • جان نثار IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      3 3
      درودبه همه فدائیان فرزند (زهرای اطهر) س
    • محمد IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      1 4
      شما دانشجوی شریف هستی یا جاسوس؟
    • فداایی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      5 2
      قدرت و دکترین نظامی ایران آشکارسازی نیست ... طبق گفته دریادار شمخانی در گفتگو با نجاح محمد توانایی و دستاوردهای نظامی ایران مثل یک کوه یخ هستش که فقط 10درصدش قابل دیدنه ... بقیشو اگر جنگ شد تو سر اسراییل و امریکا میزنه
    • علی ذاکری IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
      1 0
      پهپادانتحاری هست داخل سایت گوگل دیدم
    • ڪیان IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      1 0
      پهپاد ڪیان۱_ڪیان۲ پهپاد ابابیل تی پهپاد ماهاجر۴_مهاجر۲ پهپاد تهاجمی رعد پهپادصاعقه۲ پهپاد چمران۲(طوفان)
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    33 34
    اینکه برای ساخت پهپاد بیرقدار ترکی از کمک کشورهای دیگر استفاده شده چیز عجیبی نیست. واقعا فکر می کنید تجهیزات نظامی آمریکا تماما ساخت این کشور است ؟ مثلا در زمینه موتور پهپاد. ترکیه از فناوری آلمان استفاده کرده و قطعا باعث می شود در این زمینه پهپاد ترک شاخص شود. همه می دانیم توانایی ساخت موتور المان در چه حد است.
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      9 7
      اما ما همه چیز رو خودمون میسازیم و این برامون ارزشمنده. ترکیه رو به آدم هم حساب نمیکنیم. یه ارتش .... که هزاران تروریست رو ساپورت میکنه. به امید خدا در آخرت جواب این حمایت از کفر و ارتش تروریستی رو بدی
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    43 12
    منتظر پهبادهائی باموتور توربوفن جهش با قدرت ارتفاع پروازی 60 هزارپا وحمل یک تن مهماتیم. عاجزانه ودس بوسانه ازاساتید ونخبهای محترم تقاضا مندیم که هرچه زودترارزوی مارو لباس عمل وحقیقت بپوشانن .عزیزان زود زود
  • رضا IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    30 21
    فقط پهباد های زن و بچه کش اسرائیلی ترکیه ای!
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    39 3
    اونا تونستند با اخلال روی رادارها موقعیت خوبی برای پهپادها درست کنند وعملا بدون هیچ خطری پهپادها به بالای سر هدف میرفتندوهدف را منهدم می کردند/ ارمنستان اگر پهپاد رهگیر داشت یا پهپادهایی مشابه «شاهد وکرار» پهپادها ترکیه رادر آسمان شکار میکرد واگر پهپاد انتحاری داشت میتوانست با پهپاد انتحاری سیستم های کورال را منهدم کند ٬دست خالی ارمنستان باعث شد پهپادها جولان بدهند
  • خلیج پارس iran IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    42 18
    درودها ... افتخار میکنم به تولیدات دفاعی و نظامی فرزندان میهنم ایران ، شیر منطقه است ایران زمین ...
  • US ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    38 17
    ایران باید مراقب رقابت خزنده و موذیانه ترکیه در ابعاد مختلف نظامی و امنیتی و تکنولوژی های موشکی و پهنای باشد
  • SE ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    24 18
    آنچه مدعیان سیاست و تدبیر در آینه نتوانسته اند ببیند پیر ما قبل از خلقش در بارقه ذهن به تصویر کشد
  • ارسلان IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    32 4
    همه عالم تن است و ایران دل نیست گوینده زین قیاس خجل چو که ایران دل زمین باشد دل ز تن به بود ، یقین باشد
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    21 14
    اینا برای جنگهای محدود و کوتاه مدت خوبه ولی برای یه جنگ تمام عیار جنگنده های روز دنیا لازمه
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      3 5
      ان شاءالله خوبش را به زودی میسازیم.
    • محمد IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      2 5
      اونم داریم از نمونه های مختلف سوخو گرفته تا F-313(قاهر) که ساخت داخل و فراصوت است
  • نادر IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    36 13
    پایدارباد. ایران وبرافراشته باد پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران زنده باشید سربازان باغیرت ایران
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    39 26
    خداوند مقام عظمای ولایت را برای امت اسلام حفظ بفرماید .
  • عبدالله مومن IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    35 22
    امام خمینی رحمه الله علیه .. پیرو ولایت فقیه باشید تا مملکت شما. آسیبی نبیند
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    62 13
    جنگ پیش اماده فرصتی برای ایران است و باید سامانه های راداری ایران برای شناسایی پهبادهای هر دو طرف جنگ فعال باشند تا به توانایی ها و تاکتیک های انواع پهبادها و هواپیماها و به رفع اشکالات راداری و موشکی خود بپردازیم.
  • علی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    13 5
    بعد میگن اذربایجان چرا برنده این کار زار نباشد ؟؟؟؟؟ اگر از نظر پهبادی دوطرف یکسان بودن باکو زودتر درخواست اتش بس میکرد چون زیرساختها انرزی و ترانزیت گازی به اروپا ازبین میرفت و متحمل هزینه هنگفت میشد اما برنده دیگر را میتوان اردوغان باشد با این کار رضایت جناح ملی گرای اتا ترک و ناسیونالیست افراطی گرگ خاکستری بدست اورد و پایگاهش بین هردو تقویت کرد و همچنین اسراییل با محکم کردن جا پای خود در قفقاز و فروش تسلیحات
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    20 49
    با توجه به اینکه گزینه های فراوانی ازقبیل ساخت جنگنده های F-35,F22وسوخو 35 پیش روی نیروی هوا فضای سپاه بود ولی مقام معظم رهبری با درایت خاصی دستور ساخت انبوه بهپاد را دادند که این نشانه هوش وقدرت مدیریت بالا و آگاهی ایشان نسبت به مسائل روز نیروهای نظامی جهان است
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      9 1
      تو مثل این که چیزی نمی دونی و هدفت هم یک تخریب بچگانه است
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    29 20
    خداوند متعال از فضلش به این عبدصالح خدا سید و سالار انقلاب حضرت ایت الله خامنه ای طول عمر با صحت و سلامتی عنایت فرماید خدا را هر روز به خاطر این نعمت خودش شاکریم و حاضریم دار و ندار خودمان را فدای این مرد خدا بکنیم .
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    29 17
    دنياي امروز دنياي پهپاد و موشك است و بس، بايد وارد ساخت پهپادهاي سنگين شويم پهپادهاي بمب افكن
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    18 12
    دنياي امروز دنياي پهپاد و موشك است و بس، بايد وارد ساخت پهپادهاي سنگين شويم پهپادهاي بمب افكن
  • TW ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    38 11
    السلام علیک یا ایها العبد الصالح. خدایا پرچم و از دست ایشون به دست امام زمان (ع) برسون.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    35 18
    چیزی که مهمه اینه ایران خودش داره تولید میکنه. اما ترکیه و اسرائیل قطعات پهباد رو از امریکا میخرن
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    34 28
    "جانمیز اولسون سنه قربان علی" جانمان فدای تو شود علی . فدای رهبر بی همتا
  • هادی CA ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    35 65
    شرم آور است که پهبادهای آذربایجان را متجاوز بنامند که از خاک خود دفاع مینماید. کشوری مثل آذربایجان که هم مسلمان است و شیعه. مثل اینکه شما یا اصالتا" ارمنی داشناک هستید یا از طرف ارمنی ها اداره میشوید. در ایام اربعین حسینی (ع) هستیم اگر دین ندارید آزاد مرد باشید.
    • اكبر IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      3 0
      السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ، اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَعَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلی اَصْحابِ الْحُسَیْن
    • علی IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      6 2
      آزاده هستیم اما نمی توان نسبت به اهداف ترکیه و ... ساکت ماند و دم نزد
    • امین IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      8 2
      کدام مسلمان کدام شیعه ؟آذربایجان کشوری است که به شدت با شیعیانش برخورد میکنه و اونا رو ازار میده الانم که با اسرائیل روابط نزدیکی داره خواهشا چون ترک هستن طرفداری بی مورد و نژادپرستانه ازشون نکنید و ربط به اسلام ندین
    • ایرانی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      12 1
      مردمش مسلمان وشیعه هستن ولی دولتش نوکر اسرائیله
    • داش رضا IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      7 0
      کمی بصیرت داشته باشی متوجه میشوید الهام علی اف واردوغان وصهیونیستها باهم متحدهستن منظورتون ازاسلام چی بود؟ ابن ملجم ویزید ومعاویه ازمنوتوبهتروبافضیلت ترنماز میخوندن کمی تامل کنید تامتوجه شوید که علی اف همطراز صدام است
    • US ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      8 0
      اگر کمی سرچ کنی واطلاعاتت روبالا ببری بدک نیست جناب ببین شیعیان آذربایجان چطور دارن به دست علی اف صهیونیستی نابود وشکنجه میشن ،،مرگ براردوغان صهیون
    • علی خدایی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      7 0
      مردم شریف اش شیعه هستند ولی دولت اش حتا نمیگذارد که در مه های روز های سوگواری امامان اجازه اعزاداری نمیدهد و ممنوع میکند دولت الهام علف دست بازیچه صهیونیست ها و نوعثمانی ها شده و این آشکارا قابل مشاهده است
    • رضا IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      7 0
      کشور هم مسلمان و هم شیعه ، چرا به اسرائیل پایگاه داده ، چرا موساد توش همه کاره هست ، چرا عزاداری امام حسین و حجاب و نماز جماعت و ... تو جرمه ! چرا مدام توی همه رسانه های دولتی و خصوصیش علیه ملت شیعه ایران تهمت و فحش و ناسزاست ! چرا همه امکاناتش رو در اختیار گروههای تجزیه طلب پانترک میزاره ! تو جنگ اول اگه کمکهای ایران نبود ، ارامنه تا باکو هم اومده بودن ، ولی وقتی آذربایجان شیعه ویژه دامن اسرائیل صهیونیست و ترکیه سنی حامی داعش ، ایران مقصر و بدهکار میشه ؟! آذربایجان برادر ماست ، منتها اگه خودش بخواد ، به زور که نمیشه
    • غلامحسین IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
      4 2
      کشور آذربایجان پر شیعه هست اما دولتش یک کافر لعین و خودفروخته و داستانشونو باهم قاطی نکن ضمنا من اصلیتم بادکوبه ایه. ارتش ترکیه و آذربایجان دو فاسد در میان مسلمانان هستند.
  • رامین محمدی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    3 0
    ایران نیازمند تلاش شبانه روزی درست است باید برای تقویت وپیشرفت وبه روز کردن از هیچ تلاشی فرو گذار نباشیم چه نیروی انسانی جوان و دانشمند ومتهد باایمان چه تجهیزات چون ما دشمن زیاد داریم
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    4 3
    کامنتها در مورد ترکیه است، چقدر شماها حقیر و نژادپرست هستید، در حالی که بحث اصلی تاکید آقا بر پهباده!
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      3 1
      بر اینکه نمی‌فهمی که ترکیه هزاران تروریست رو وارد مناطق مرزی کرده فقط داری...و
  • شمسعلی غیبعلی زاده IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    4 1
    با عرض سلام و خسته نباشید به رزمندگان اسلام مخصوصا سپاه پاسداران کاش همه ارگانها مثل سپاه کار می کردن و هیچ دشمنی جرعت چپ نگاه کردن را نداشت .درود بر رزمندگان اسلام و مرگ بر اسرائیل وامریکا.
  • US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    9 2
    بعد از ترکیه بزرگترین حامی تسلیحاتی آذربایجان ارمنستان است ارمنی ها تعداد زیادی تانک خودرو زرهی کامیون های نظامی مهمات و...رها کردن و از جبهه فرار می کنند
    • سعید IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      3 1
      سپاه وارتش نداره،همه یک دل ویک صدا درراه کشور تاآخرین قطره خون مبارزه میکنیم،زنده باد جمهوری اسلامی ایران.
  • علی خدایی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    2 1
    برادران و خواهران فراموش نشود که ترکیه اولا نه در تحریم نظامی است نه در تحریم اقتصادی خوب ترکیه تبلیغات خیلی زیادی میکند ولی در حقیقت تنها مخصوص و مختص خودش نیست پهپاد هاش اگر درصدی حساب بشه سوال اینجاست ترکیه چند درصد از این پهپاد ها را میسازد مطمعن باشید زیر شصت درصد حالا بعضی ها سنگ ترکیه را بر سرشان میزنند و میگن نه خودش میکند در حالی که دیدیم کانادا از فروش قطعه های حساس پهپاد های ترکیه ای را از فروش اش به ترکیه را لغو کرد برای اینکه ترکیه در همه جا میبرد و تجاوز میکند بر هر کشور.و همچنین سیستم های پیش رانش پرنده ها از غربی ها میخرد بدون هیچ مانعی و سیستم های کنترل و هدایت و اپتیک ها و سیستم های هدف گیری .ترکیه خودش هفت هشت سال پیش یکی از مشتریان اصلی خریدار پهپاد های هرمس و هرومن اسراییلی بود و تقریبا یک دهه هم نمیشود که بر روی پهپاد ها روی آورده
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    6 0
    خدایا خودت حافظ رزمندگان اسلام وکشورمون باش
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    5 1
    خدا دست خائنین داخلی وخارجی رو از این آب وخاک قطع کنه
  • ناشناس IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    8 7
    جانم فدای رهبر
  • سیدداوود IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    7 5
    جانم فدای رهبرم
  • آیدین DE ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    3 0
    چرا آذربایجان پهباد اسرائیلی داره؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    8 7
    درود خداورسولش ص به رهبر فرزانه امام خامنه ای
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    6 5
    درود بر رهبرم ❤️ و تمام خدمت گزاران به انقلاب❤️
  • قدرت طهماسبی IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    10 0
    مواظب فتنه ی دشمن در قره باغ باشیم ،جنگ سر لحاف ملاست .
  • محمدرضا بهمنی IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    9 7
    در یک جمله { هر جا فرامین مقام معظم رهبری درست اجرا شده موفق بوده ایم }
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    3 1
    کردها و ارمنیها هم باید تغییر تاکتیک بدن در مقابل ترکیه .. با پهپادهای تهاجمی. و موشکهای نقطه زن
    • US ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      8 1
      من اینو متوجه نمیشم چرا شما خودتان را مسلمان می دانید
    • بهزاد AM ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      12 1
      ضریب هوشی لازم برای توسعه این فناوری رو ندارن!
  • وطن پرست IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    3 0
    درود بر شرف مردم ایران
  • DE ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    2 1
    اقای تاجزاده خائن و ایران ستیز و بی سواد حالا بیا و بشین و بگو تجهزات نظامی وموشک به چه درد ما میخوره؟ برو حداقل درس جغرافیات رو تقویت کن. تجهیزات نظامی و موشک هامون رو باید به کوری چشم دشمنان سفت و محکم نگهداریم و به بهترین شکل تقویت و توسعه شون بدیم. غربی ها هم غلط زیادی کردند که بخوان قوه دفاعی کشور ایران رو بخاطر خوشایند اونا کنار بگذاریم. زیرا منطقه شرق اسیا منطقه پرتلاطمی هستش و کشوری که تجهزات نظامی و دفاعی و افراد نظامی پرورش یافته خوب داره ، میتونه امنیت جانی ساکنین کشورش رو بخوبی حفظ کنه. دست سپاه و ارتش روهم می بوسیم که شب و روز حافظ امنیت نقطه نقطه ایران هستند.
  • میرزائی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    8 2
    سلامتی حضرت آقا(سیدعلی خامنه ای) صلوات اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم
  • DE ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    4 1
    حساب مردم اذربایجان از دولتش جداست . مردم آذربایحان رو خیلی هم دوست داریم ولی دولت این کشور یک دست نشانده بیش نیست که با صهیونیست ها و امریکا علیه منطقه و مسلمانان کشور خودش خیانت می کنه رو دوست نداریم.
    • جانثاررهبر IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      5 1
      سلام ودورودخدابرهمه‌رزمنده‌های‌اسلام‌وخط‌ولایت‌فقیه‌ومرگ‌بردشمنان‌اسلام‌وراه‌ولایت‌فیقه‌
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    1 1
    روزی خواهد رسید که جنگنده های سرنشین دار جای خود را به پهبادها و پرنده های هوشمند بدون سرنشین خواهند داد باید به تدبیر و آینده نگری مقام معظم رهبری در اهمیت دادن به این قابلیت کارآمد و ارزان قیمت نظامی آفرین گفت
  • منوچهر IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    1 1
    فقط قدرت نظامی ایران درهمه موارد زمینی.هوائی.دریایی.....والبته فضایی.....خاری است درچشم کشورهای غربی بالاخص آمریکای جنایتکار ملعون......خداقوت به فرمانده کل قوا.ونیروهای مسلح ارتش.سپاه.و.....
  • وحید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    8 1
    باید یه فکر بحال اس300 بکنیم چون پهپاد آذربایجان اونم زد. اینجاست که باید دست روی زانوهای خودمون بزاریم ونه از شرق ونه از غرب کمکی بخوایم
  • حامد IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 5
    چندماه پیش یه پهباد زدیم بنام گلوبال هاوک خبری ازش ندارین؟؟؟ منظورم این هست که رفته برای تولید انبوه؟؟؟ ایرانی های عزیز مغزن همشون
  • CA ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 0
    ولی ایران هم در جنگ سوریه میتوانست قدرت پهبادی خودش را نشان دهد ولی ما ندیدیم. ابتمار عمل دست هواپیماهای روسی بود.
  • مهدی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    این که رهبری از سال ها پیش و قبل از داغ شدن جدی بحث پهپاد ها در جهان به نیروهای مسلح دستور حرکت به سمت پهپاد رو داده و الان ایران به راحتی این بخش رو کامل کرده و خیلی وقته که در اون به کیفیت و کمیت قابل قبول رسیده و دغدغه ای در بحث به کارگیری پهپاد ها و همچنین مقابله ی با اون ها نداره ؛ نشون دهنده اوج هنر و ذکاوت رهبری در بحث فرماندهیه و به شخصه برای من خیلی جالبه لبیک یا خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس