اتصال خط آهن «آی تی آی» به راه ابریشم چین/ راه جدید دور زدن تحریم ها از سوی ایران - کراپ‌شده

خط آهن اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول که قرار است در سال ۲۰۲۱ احیا شود، به راه ابریشم چین متصل خواهد شد و به ایران کمک خواهد کرد تا تحریم های آمریکا را دور بزند.

به گزارش مشرق، روزنامه نیکی آسیای ژاپن طی گزارشی نوشت دولت های ترکیه، ایران و پاکستان خط آهن استانبول، تهران و اسلام آباد موسوم به ITI را در سال ۲۰۲۱ احیا  خواهند کرد. انتظار می رود، خط آهن ترانزیتی ITI، با ایجاد اتصال ریلی میان چین و ترکیه، به پروژه راه ابریشم جدید چین وصل شود.

ریشه های این پروژه بزرگ را می توان در خدمات قطاری باری ITI یافت که در سال ۲۰۰۹ تحت لوای سازمان همکاری اقتصادی، «اکو» راه اندازی شد.

«اکو» یک سازمان بین دولتی سیاسی اقتصادی است که ده عضو دارد و در سال ۱۹۸۵ توسط ایران، پاکستان و ترکیه تاسیس شد.

این خدمات باری تنها مرحله آزمایشی را پشت سر گذاشت و هیچ وقت کاملا عملیاتی نشد. با این وجود، این سه کشور همیشه در نظر داشتند پس از قطارهای باری اولیه، خدمات مسافری را پیگیری کنند.

این مسیر طولانی ۶۵۴۰ کیلومتر امتداد دارد و بیش از یک ششم از مساحت جهان است. حدود ۱۹۵۰ کیلومتر از این مسیر در ترکیه، ۲۶۰۰ کیلومتر در ایران و ۱۹۹۰ کیلومتر آن در پاکستان واقع شده است. مدت زمان سفر از استانبول تا اسلام آباد از طریق این مسیر ده روز زمان می برد که بسیار سریع تر از مسیر ۲۱ روزه دریایی میان ترکیه و پاکستان است.

یک مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود، گفت خط آهن ITI از طریق خط آهن ML-۱ پاکستان به منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور چین متصل خواهد شد.

ارزش خط آهن ML-۱ پاکستان ۶.۸ میلیارد دلار برآورد شده است و بزرگ ترین بخش از کریدور اقتصادی چین- پاکستان به شمار می رود. این اتصال زمانی که ML-۱ در سال ۲۰۲۶ تکمیل شود، صورت می گیرد.

لئکاس پرزای بای زسکی، تحلیلگر غرب آسیا معتقد است پکن به عنوان بخشی از پروژه راه ابریشم جدید  خود، به صورت ویژه زیرساخت های حمل و نقل در ایران و به صورت کلی تر در سازمان اکو را مدنظر دارد.

«در زمان بحران و جنگ، چنین مسیرهای تجاری زمینی جایگزین بسیار با ارزش و پرمنفعت هستند.»

به گفته وی، پکن تصور می کند این کشورها شرکای فعال در پروژه راه ابریشم خواهند بود.

کارشناسان معتقدند که خط آهن ITI به ایران کمک خواهد کرد تا تحریم های آمریکا را دور بزند.

پرزای بای زسکی  گفت: «برای تهران، این یک مسیر تجاری جایگزین جذاب است زیرا کشورهای عضو اکو با ارزهای محلی تجارت می کنند.»

هفت کشوری که در سال ۱۹۹۲ به سازمان اکو پیوستند، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان و قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان بودند.

این تحلیلگر توضیح داد: «عملا غیرممکن است ایران را در تجارت با همسایگانش منزوی و متوقف کرد.»

وی افزود پروژه های زیربنایی نظیر خط آهن ITI، اقتصاد ایران را تحریک خواهد کرد و ارتباطات ریلی جدید انعطاف پذیری بیشتری را به دنبال دارد.

کارشناسان معتقدند موانعی بر سر راه این پروژ وجود دارد بطوریکه هفته گذشته چین با پرداخت وام به پاکستان برای تکمیل این خط آهن موافقت نکرد و خواستان ضمانت های بیشتر شد.

چین به لحاظ سیاسی از خط آهن ITI حمایت می کند پروژه را ابریشم جدید این کشور را تکمیل می کند اما انتظار دارد ایران، پاکستان و ترکیه، اگر می خواهند در آن سهیم شوند، هزینه ها و خطرات آن را متحمل شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بابک آزری US ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    16 4
    ترکیه به خاطر موقعیت و قرار گیری منحصر به فرد .... موجب آن شده که در آینده اکثر کشور های آسیایی برای تجارت با اروپا وبلعکس به ترکیه وابسته باشند .
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      7 9
      چه قدر باید احمق باشی که فکر کنی تحریمهای امریکا رو با با قطار میشه دور زد
    • بابک آزری IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      12 3
      من حرف از دور زدن تحریم زدم ؟
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 0
      با تیتر بودم
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    5 2
    والا دو روز پیش گفتن روسیه و پاکستان ایرانو دور زدن ی جاده ابریشم جدید زدن به چین،ترکیه هم خط اهن از روسیه داره احداث میکنه ،اونم از ترس تحریم های امریکا،انشاالاه که خیره
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      6 1
      دور زدنی در کار نیست ایران همین الان با هند در چابهار قرارداد داره که پاکستان راضی نیست این هم یک راهه مثل بقیه اون راه ها مگه قراره بقیه راه ها بسته باشه و فقط مسیر ایران باز باشه ؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    16 8
    واقعا متاسفم برات که میخوای واقعیت رو نفهمی. جاده ابریشم برای ایران تمام شده. چین گستاخ ایران ر دور زده. و شما هنوز مردم رو به سخره گرفته و دم از چین میزنید‌. جمع کنید این بساط رو
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    10 6
    ایران هرگز دراقتصاد جهان سهمی نخواهد داشت وانتظار مشارکت ازهیچ کشوری هم نباشد
  • علی IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    13 6
    حالا یه عده بیان دادوبیداد کنن که ای وای ترکیه اله و بله و میخواد مارو دور بزنه و برن تو مجلس قیل و قال کنن و رابطه دو کشور رو خرابتر بکنن.
    • ایرج IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      4 6
      آن راه آهن ترکیه گرجستان باکو و ترانزیت از خزر به قزاقستان و چین یعنی ایران دور نزدند?؟؟؟؟!!!!!
  • ژیان IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    2 2
    بزک نمیر بهار میاد
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    3 6
    اولا دریای عمان است نه دریای عرب ،دوما چرا نام خلیج فارس را نزده ؟ سوما جاده ابریشم چند مسیر دارد و برای ما مهم نیست از کدام مسیر استفاده کنند ،چه بهتر بهر حال این سری کشور ها با شیعه دشمنی دارند چون شیعه بر حق است و شیاطین قاعدتا از ان گریزانند لیکن برای ما شیعیان اصل خداوند و قران و پیامبر است که شامل سنی و شیعه میشود و ما همه مسلمانان را برادر خود می دانیم بلکه مسیحیان و یهودیان واقعی را هم دوست می داریم .
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      1 1
      یاعلی
  • راضیه IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    1 0
    بهتر نیست بجای دورزدن تحریمهای امریکا واوردن کالاهای غربی به قیمت بالاتر به ایران ، خودمان تا انجایی که می توانیم تلاش کنیم خودکفا باشیم وکالاهای غربی را به خودشان ببخشیم تادرانبارهایشان بد کند وبا تحریم وافزایش قیمت ان به ایران ودیگر کشورها صادر کنند. البته ورود کالاهای لوکس ومصرفی از تحریم معافند وی قیمتشان بالاست
  • DE ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    0 0
    غربگدایان دردولت ومدیریت فورا این راهو بخزانه داری اربابشون اطلاع دهند .محض اطلاع
  • IR IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    0 0
    دو روز پیش تیتر زدن گفتن جاده ابریشم از ایران جدا شده و ترکیه و چین ایران رو دور زدن ..حالا این تیتر رو میزنین !!! چند چندین با خودتون ؟؟
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    1 0
    ترکیه که همین الان هم دشمن اصلی ایران هست به ایران کمک می‌کنه تا تحریم ها را دور بزنیم؟
  • بهرام تاج فیروز IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    چرا بهمدیگه نا سزا میگویید. مسایل اقتصادی خیلی پیچیده است. نقد کردن تخصص لازم دارد نه عصبانیت: چهل سال برخی از اقتصادان ما میگفتند که ما باید تعامل داشته باشیم تا پیشرفت کنیم. ( مثل ترکیه، آفریقای جنوبی....)ولی بعد مشخص شد امثال ترکیه و آفریقای جنوبی به قهقرا نزول میکنند ولی ایران باقدرت به توسعه صنعتی رسیده است.گزارش مکنزی، مورگان استنلی، مجله فارین پاریسی ... را مرور کنید تا واقعیت ها را در یابید.
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    اتصال مستقیم ریلی ایران به هند و جین از طریق پاکستان ! انشاالله انشاالله انشاالله زمینه ساز ایجاد زیرساخت فرا تحریمی برای ایران خواهد شد ! چون تحریم ها عموما مبادی بندی و روابط بین الملل بانکی و بیمه ای را برای تجار بزرگ در بر می گیرند ! ولی در صورت اتصال ریلی ! ایران می تواند بی نیاز از تجارت با تاجرین بین المللی یک کشور و در ارتباط با بازار محلی آن کشور ! (مثل چین و هند!) کالاها و محصولات خود را به صورت حجیم بفروشد و چون با راه آهن نیاز به کشتیرانی و تحریم های مربوطه بیمه و بانکی هم بی معنی می شود ! می توان به راحتی زیر رادار این تحریم ها تجارت چند صد میلیارد دلاری در تامین بازارهای کشورهای هدف مثل چین و هند و روسیه و .... انجام داد !!! اتصال ریلی بسیار واجب است !! انشاالله که بیشتر روی آن تمرکز صورت بگیرد ! خصوصا خطوطی مثل رشت آستارا و بصره شلمچه !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس