تحصیل و دانشگاه یکی از کارهایی است که شاید بیشتر افراد برای داشتن آینده‌ای روشن سراغ آن می‌روند و زمان و زندگی خود را برای رسیدن به دانشگاه می‌گذارند. مطمئنا یکی از مهم‌ترین اهداف آنها در راه‌یابی به دانشگاه، این است که شغل خوبی پیدا کنند و در واقع بعد از فارغ التحصیلی دغدغه پیدا کردن کار نداشته باشند. جستجو و تحقیق در مورد رشته‌های دانشگاهی که بهترین بازار کار را دارند، می‌تواند آنها را به هدف خود نزدیک کند و در واقع هدفمند سراغ تحصیل بروند.

اشتغال یکی از پرچالش‌ترین کارهایی است که هر فرد در طول زندگی خود انجام می‌دهد و برای اینکه بهترین نتیجه را از این تلاش‌ها بگیرد به هر دری می‌زند. اقتصاد کشورها و به طور کلی اقتصاد جهانی، کار افراد را برای پیدا کردن شغل بسیار سخت کرده است و حتی امروزه شاهد هستیم که بسیاری از شرکت‌ها به دلیل کسری بودجه ناشی از مشکلات اقتصادی دست به تعدیل نیرو می‌زنند.

به همین دلیل باید قبل از وارد شدن به دانشگاه هدفمند انتخاب رشته کرد، تا برای پیدا کردن کار میزان سختی‌ها و چالش‌ها را کمتر و کمتر کنید. رشته‌هایی وجود دارند که میزان بازار کار برای آنها نسبت به دیگر رشته‌ها بیشتر است و می‌توان برای داشتن آینده‌ای روشن سراغ آنها رفت.

در این مقاله قصد داریم تا رشته‌های آینده دار در ایران را معرفی کنیم و به شما کمک کنیم که مسیر شغلی خود را از همین دوران دانشگاه بسازید.

کامپیوتر

اصلا نیاز به توضیح نیست که چقدر کامپیوتر، سخت افزار و نرم افزار در دنیای امروز اهمیت پیدا کرده است و تمام شرکت‌ها به این دانش وابسته شده‌اند. پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث شده که رشته‌هایی همچون کامپیوتر جایگاه مهمی در بازار کار داشته باشند و افراد به این رشته، به عنوان یکی از بهترین رشته‌ها در بازار توجه کنند.

جهانی شدن ارتباطات و استفاده مرتب از کامپیوتر و لپ‌تاپ در تمام شرکت‌ها و همچنین در خانه‌ها، دانشجویان آینده را به تحصیل در این رشته ترغیب کرده است و در واقع می‌توان گفت که آینده‌ی شغلی خود را بسیار روشن می‌سازند.

بسیاری از شرکت‌ها برای پیشبرد کارهای خود به مهندسان کامپیوتر باسواد و همچنین ماهر نیاز دارند و در بیشتر مواقع در میان افراد تحصیل کرده در این رشته به جستجو می‌پردازند. کارفرمایان اعتقاد دارند که تحصیل در رشته کامپیوتر و همچنین داشتن علاقه و تجربه در این رشته، می‌تواند بهترین انتخاب برای آنها باشد.

پزشکی

اگر به خاطر داشته باشید در زمان دبستان و راهنمایی معلم‌ها در مورد شغل رویایی از شما می‌پرسیدند و شمار زیادی از دانش آموزان، شغل رویایی خود را پزشکی و دکتر شدن می‌دانستند. باید بگوییم که این انتخاب در میان بهترین انتخاب‌های نوجوانان و جوانان به شمار می‌آید و آنها از همان سن به دنبال تحصیل در رشته‌ای بودند که آینده‌ی کاری خوبی دارد.

با اینکه افراد زیادی در حال حاضر در دانشگاه‌ها در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند و افراد فارغ التحصیل شده‌ی پزشکی نیز زیاد است، اما با این حال باز هم بازار کار برای آنها وجود دارد و حتی در صورت پیدا نکردن کار در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، می‌توانند به صورت انفرادی مطب خود را راه اندازی کنند و از آن کسب درآمد داشته باشند.

طبق مقاله رشته هایی که بیشترین میزان بازار کار را دارند که در بلاگ تلنت کوچ منتشر شده، در حال حاضر شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و همچنین دندان‌پزشک در کشور ۱.۶ به ازای هر هزار نفر است و این در حالی است که این شاخص در اصل باید ۲.۵ به ازای هر هزار نفر باشد.

پزشکی، همچنین در میان مشاغل پردرآمد در ایران و حتی در جهان به شمار می‌آید و این موضوع می‌تواند هر جوانی را برای تحصیل در این رشته ترغیب کند.

دندان‌پزشکی

دندان‌پزشکی نیز درست همان شرایط رشته پزشکی را دارد و شاید برای توضیح درباره بازار کار آن و آینده‌ای که دارد، اصلا نیاز به توضیح نباشد. از قدیم همه این موضوع را می‌دانستند که دندان‌پزشکی یکی از رشته‌های پول‌ساز و همچنین آینده‌دار است و به همین خاطر هر سال در زمان کنکور بسیاری از داوطلبان به امید قبول شدن در این رشته پای سؤالات تجربی می‌نشینند.

حقوق

اگر به مراکز حقوقی و دادگاه‌ها مراجعه کنید، متوجه تعداد پرونده‌های حقوقی خواهید شد و به این موضوع پی می‌برید که این رشته از چه بازار کار خوبی برخوردار است. در حال حاضر تعداد وکلا نصف میزان تقاضا است و همین موضوع می‌تواند سرنخی برای شما برای انتخاب رشته دانشگاهی باشد. بنابراین در صورت علاقه به دادگاه، قضاوت، تبصره و قانون، زود دست به کار شوید و خود را برای قبولی در این رشته‌ی آینده دار آماده کنید.

حسابداری

با مشاهده آگهی های استخدام در سایت تلنت کوچ متوجه خواهید شد که این رشته دانشگاهی چقدر میزان تقاضای برای کار دارد و پی به اهمیت این رشته دانشگاهی خواهید برد.

تمام شرکت‌ها از شرکت‌های بزرگ گرفته تا کوچک، همگی برای رسیدگی به امور مالی خود، بررسی پرداختی کارمندان، بررسی امور مالیاتی شرکت خود و همچنین تجزیه و تحلیل مسائل مالی به فردی لایق  و حرفه‌ای نیاز دارند که فارغ التحصیل رشته حسابداری باشد.

این رشته به عنوان یکی از پرتقاضاترین رشته‌ها در بازار کار شناخته می‌شود و با اینکه رقابت در آن زیاد است، اما می‌توان با کمی جستجو در بازار کار در این حیطه شغل مناسبی پیدا کرد. هر شرکتی یک حسابدار نیاز دارد و جا برای کار کردن شما با مدرک حسابداری، در بازار کار بسیار زیاد است.

داروسازی

داروسازی نیز از رشته‌های زیرمجموعه پزشکی است که نمی‌توان آنها را در این لیست نیاورد. تحریم‌ها باعث شده است که بسیاری از داروسازان، بازار دارو را در دست خود بگیرند و زمینه را برای افراد دیگر فراهم کنند که در آزمایشگاه‌ها داروهای ایرانی را وارد عرصه پزشکی کنند.

داروسازان، هم می‌توانند در تولید دارو فعالیت داشته باشند، هم می‌توانند خود مجوز راه اندازی داروخانه بگیرند و آن را تأسیس کنند و حتی می‌توانند در میان افرادی باشند که در زمینه داروها و محصولات پزشکی تحقیق و پژوهش می‌کنند.

این رشته پزشکی نیز درصد بیکاری بسیار کمی دارد و میزان بیکاری در این رشته در حدود 10 درصد است و نزدیک به 90 درصد افراد فارغ التحصیل در این رشته جذب بازار کار می‌شوند. بنابراین، می‌توانید به داروسازی نیز در زمان انتخاب رشته توجه کنید.

امروزه، تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان به تحصیل در دانشگاه به عنوان سکوی پرتاب آنها برای ورود به بازار کار نگاه می‌کنند و به همین خاطر از ابتدای راه خود سراغ رشته‌های آینده دارد می‌روند. اگر در میان این دسته افراد هستید، امیدواریم این مقاله ما شما را در انتخاب درست رشته تحصیلی کمک کرده باشد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس