کد خبر 1160279
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
رسیدگی به لوایح FATF در کمیسیون اصل 90 مجلس

طرح موضوع FATF و ارتباط دادن واکسن به آن سرپوشی بر ناکارآمدی و کوتاهی های مسئولان امر است که در واقع با مطرح کردن چنین مسائلی افکار عمومی را به بازی گرفته اند.

به گزارش مشرق، موضوع FATF که از سوی برخی مسئولان مطرح شده و عدم خرید واکسن را به آن ارتباط داده اند، این روزها سرتیتر برخی رسانه های ملی را به خود اختصاص داده است.
 
اما واقعیت این است که عدم اجرای تعهدات غربی، شلختگی و بی برنامگی سیستم اقتصادی و بی عملی در اجرای اقتصاد مقاومتی و ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم تحت فشار شدید افکار عمومی قرار گرفته است.
 
از سویی از فتح الفتوح آبی گرم نشده و برخی ها هر روز دنبال بهانه هستند که عدم الفتح خودشان را توجیه کنند، دیروز حقوق بشر و موضوع های هسته ای و امروز FATF و دیگر مسائل را مطرح می کنند تا بر ناکارآمدی خودشان در مقابل فشار افکار عمومی سرپوش بگذارند.
 
سرپوش گذاشتن بر کوتاهی ها و مشکلات اقتصادی
 
در همین راستا، مجتبی میر، کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که موضوع FATF خطراتی را به دنبال دارد، در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: این موضوع که از جانب برخی مسئولان ما مطرح می‌شود، نوعی سرپوش گذاشتن بر کوتاهی ها و مشکلات اقتصادی است که به وجود آورده اند.
 
وی تصریح کرد: به دلیل عدم اجرای برجام، بی برنامه گی و شلختگی در سیستم اقتصادی، دولت تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته و آن فتح الفتوحی که از آن سخن می گفتند اتفاق نیفتاده است، بنابراین دنبال بهانه ای هستند که برای عدم الفتح خودشان مطرح کنند، یک روز موضوع های هسته‌ای اعلام می شود، روز دیگر حقوق بشر و امروز هم موضوع FATF را طرح می کنند تا از فشار افکار عمومی خارج شوند.
 
این کارشناس با بیان این که همچنین مطرح می‌کنند که نام ایران در لیست کشورهایی است که سیستم مالی پر ریسک و پر خطر دارد، اذعان کرد: همه این موارد سناریویی است برای این که از فشار افکار عمومی خارج شوند.
 
وی با اشاره به این که FATF یک نظام مالی پرنفوذ است و می تواند مسائل و مشکلاتی را ایجاد کند، افزود: متاسفانه این روزها حتی بحث خرید واکسن را هم به FATF گره زدند که این اقدام هم بازی با افکار عمومی است.

ایالات متحده؛ هدایت کننده بزرگترین تروریست دولتی
 
میر اضافه کرد: آمریکا و کشورهای اروپایی که موضوع FATF را مطرح می‌کنند، مدعی هستند که ایران بزرگترین حامی تروریست در جهان است، در واقع از این طریق می‌خواهند جلوی جریان مقاومت را بگیرند، در حالی که بر خلاف ادعای آن ها، ایالات متحده بزرگترین تروریست دولتی را در منطقه رهبری می کند و حرکت های بزرگی را در این راستا انجام داده است.
 
وی تصریح کرد: در واقع دست سران آمریکایی به خون خیلی از مردم منطقه خاورمیانه آغشته شده است و مشکلات زیادی را برای دولت های این منطقه ایجاد کرده اند، آن ها می‌خواهند با این موضوع رابطه تجاری را که برخی از کشورها با جمهوری اسلامی دارند، تحت کنترل بگیرند.
 
میر افزود: آن ها حزب الله لبنان را به عنوان یک جریان تروریستی تلقی می کنند و هدف FATF مقابله با محور مقاومت است که برخی ها در داخل آن را صرفاً با عنوان پولشویی و بحث تروریسم به صورت کلی مطرح می‌کنند، اما دولت های غربی در طرح این موضوع برای ایران به دنبال اهداف خاص خودشان هستند.
 
 وی ارتباط دادن موضوع واکسن به FATF را اشتباه اعلام و بیان کرد: پنجشنبه گذشته رئیس بانک مرکزی موضوع تامین مالی خرید واکس را مطرح کرد که به طور کامل با این مسئله بی ارتباط است، برخی برای سرپوش گذاشتن بر ضعف های خود این موضوع را مطرح کرده اند، در حالی که FATF می‌تواند مشکلات خاصی را برای کشور ایجاد کند.
 

 ارتباط FATF با تحریم شخصیت ها و نهادها
 
 این کارشناس اضافه کرد: در واقع موضوع اصلی تروریسمی است که آنها مطرح می کنند و FATF با تحریمی که نسبت به برخی شخصیت های حقوقی یا حقیقی و برای سپاه پاسداران، نیروی قدس سپاه و فرماندهان افتاده است، بی ارتباط نیست و درواقع مشکلاتی را می تواند برای کشور ایجاد کند.
 
وی افزود: باید از طرف صاحب نظران، مسئولان و متولیان این موضوع، به آن پرداخته و دقت شود، این که تصور می شود FATF قانونی برای منع پولشویی است، اشتباه بوده، چراکه آن ها تعاریف خاص خودشان را برای تروریسم مطرح می‌کنند و به ناحق اشخاص و نهادهایی را که به محور مقاومت کمک و از آن حمایت می کنند، در ردیف فعالیت‌های تروریسم جهانی آورده اند که می تواند تهدید آمیز هم باشد.
 
تضعیف جریان مقاومت؛ هدف FATF
 
میر اذعان کرد: FATF به دنبال این است که حامیان مقاومت حذف شوند و در واقع انصارالله یمن، حزب الله لبنان و سوریه با مشکلاتی در این خصوص مواجه خواهند شد، باید بررسی بیشتری روی این موضوع صورت بگیرد.
 
وی با اشاره به توافق های هسته ای، گفت: رهبری در این باره فرمودند که در قضیه هسته ای توافق شد و اسمش را بر جام گذاشتند و بعد برجام های دیگری در قضایای منطقه، قانون اساسی کشور و دیگر مسائل به وجود آمد، آن ها سعی می‌کنند که این منطق را بین نخبگان و افکار عمومی جامعه منتقل کنند.
 
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: هدف این بود که کشور باید به مسائل اساسی و احکامی که مربوط به نظام جمهوری اسلامی است، پایبند باشد، اما آنها به دنبال این بودند که از مسئله فلسطین و حمایت مقاومت و دیگر مظلومان منطقه صرف نظر کنیم، باید مراقب باشیم که مانند قضیه هسته‌ای خودمان را در یک چارچوب قرار ندهیم و مشکلاتی برای ما ایجاد نشود.

 
وی تاکید کرد: موضوع FATF را به این خاطر مطرح می‌کنند که ایران را به حمایت از تروریسم متهم می دانند که این اتهام در این معاهده خودش را نشان می‌دهد، چراکه از نفوذ جمهوری اسلامی ایران در میان ملت ها و کشورهایی که در خط اول مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار دارند، نگران هستند و سعی می کنند با طرح چنین موضوع هایی جریان مقاومت را متوقف و تضعیف کنند.

شلختگی اقتصادی و بهانه تراشی مسئولان
 
میر با تاکید بر این که بر اساس گفته های غربی ها، این موضوع یکی از راه های تضعیف جریان مقاومت است، خاطرنشان کرد: آن ها دنبال راهی هستند که بر نارضایتی که مردم از دولت دارند، سرپوشی بگذارند، دستاورد هشت سال گذشته را برجام معرفی کرده اند.
 
وی با بیان این که این جنگ روانی است برای این که اگر به موفقیت دست نیافتیم و نتوانستیم اقتصاد را درست کنیم، بهانه تراشی کنیم، تصریح کرد: برجام قرار بود که رابطه پولی و بانکی ایران را با کشورهای جهان برقرار کند، اما موفق نبود دلیلش را FATF و سیستم مالی پر خطر و عدم عضویت ایران در این معاهده مالی مطرح می کنیم که همه این ها یک بهانه است.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 1
    له له چه چه کلید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس