قطر چگونه خیال AFC را برای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا راحت کرد؟/ بیش از ۲ میلیون دلار فقط برای پخش تلویزیونی

مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ منطقه غرب و شرق در حالی در کشور قطر برگزار شد که هزینه‌های زیادی روی دست میزبان این رقابت‌ها گذاشت.

به گزارش مشرق، برگزاری ۷۷ مسابقه در دو بازه زمانی مختلف که در مجموع ۵۰ روز شد. مسابقات لیگ قهرمانان آسیا منطقه غرب و شرق که روز شنبه، ۲۹ آذر با برگزاری دیدار فینال میان پرسپولیس از ایران و اولسان هیوندای از کره جنوبی به اتمام رسید و میزبان مسابقات اقدامات مهمی در این دوره انجام داد.

قطر که میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است، زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از مسابقات به صورت متمرکز را دارد، به همین دلیل AFC به لحاظ لجستیکی با خیالی راحت میزبانی را به قطر سپرد. در غیر این صورت، شاید با عدم برگزاری مسابقات که در شرایط کرونایی و قوانین سختگیرانه ورود و خروج در برخی کشورها، AFC دچار ضرر و زیان مالی هنگفتی می‌شد. با این حال، هم کنفدراسیون فوتبال آسیا و هم شرکت اسپانسر آن که تا پایان ۲۰۲۰ قراردادش به پایان می‌رسد، نه تنها متحمل ضرر و زیان نشدند، بلکه با میزبانی قطر هزینه بسیار زیادی هم پس‌انداز کردند.

پیش از هر چیز، AFC هیچ پولی بابت اجاره ورزشگاه‌ها یا زمین‌های تمرین به قطر پرداخت نکرد. تمامی این امکانات به صورت رایگان از سوی کمیته محلی برگزاری مسابقات در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت. تمام کارهای اداری و رسانه‌ای هم از سوی نیروهای داخلی انجام شد و نیروهای AFC با خیالی آسوده روال کار را دنبال می‌کردند. تمام هزینه‌های جانبی از جمله تابلوها، استندها، چاپ برندینگ مسابقات و... نیز از سوی قطر پرداخت شد تا هیچ‌گونه نگرانی در این خصوص وجود نداشته باشد.

در خصوص پروتکل‌های بهداشتی نیز از تمام نیروهای درگیر با مسابقات، از اعضای تیم‌ها گرفته تا کارمندان هتل‌های محل اسکان که قرنطینه بودند، حدود ۳۰ هزار تست PCR به صورت مرتب گرفته شد تا برگزاری مسابقات با خللی روبه‌رو نشود. در کنار اینها تهیه مواد ضد عفونی کننده، ماسک و سایر ملزومات بهداشتی در تمام نقاطی که با مسابقات درگیر بود، بدون پرداخت هزینه از سوی AFC انجام شد.

این در حالی بود که شاید سنگین‌ترین هزینه‌ای که از سوی قطر انجام شد و هزینه‌ای برای AFC و اسپانسرش نداشت، پخش تلویزیونی مسابقات بود. اسپانسر AFC در تمام کشورهایی که مسابقات برگزار می‌شود باید هزینه تهیه سیگنال و پخش آن را به سازمان یا شرکت تهیه کننده پرداخت کند. در قطر این کار به عهده شبکه تلویزیونی الکاس بود که تمام هزینه‌های تولید و پخش را متحمل شد و به صورت رایگان سیگنال تولید کرد. در این زمینه طبق یک محاسبه ابتدایی، بالغ بر ۲ میلیون دلار برآورد هزینه تولید محتوای تلویزیونی شده و شرکت اسپانسر AFC بدون پرداخت هزینه‌ای به صورت رایگان سیگنال تلویزیونی این مسابقات را دریافت کرد.

تمام این نکته‌ها از میزبانی قطر، باعث شده AFC برای برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۱ هم روی میزبانی قطر حساب باز کند. هر چند هنوز تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده، اما این احتمال بسیار بالاست و رایزنی‌ها برای برنامه ریزی مسابقات فصل آینده انجام شده است. مسابقاتی که از فصل آینده با حضور ۴۰ تیم برگزار می‌شود و از کشورهای در حال توسعه شرق و غرب قاره، نمایندگانی به لیگ قهرمانان آسیا اضافه می‌شوند. زمان در نظر گرفته شده برای برگزاری فصل آینده هم ماه می ۲۰۲۱ است که اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ و پس از ماه رمضان خواهد بود. مسابقاتی که با حضور ۴۰ تیم می‌تواند آزمون بزرگی برای قطر در راه میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • mahsa IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    4 4
    مرگ بر قطر و کنفدراسیون کثیف آسیا و خاینین به پرسپولیس.داور با پرسپولیس جنگ داشت.
    • بهنام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      1 0
      زورتون نمیرسه توهین می کنین / اگه مرد بودین حقتون رو تو زمین میگرفتین/ بحث داوری رو نکشید وسط همه گفتن داوری مشکلی نداشت /
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      1 0
      چقدر مشرق کیسه‌ایه
    • . IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      1 0
      کیسه کش ها حرف نزنید پنالتی اول ریواند نداشت اصلا
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 0
    همه به نوعی دست به دست هم دادن که پرسپولیس محبوب قهرمان نشود الخصوص خائنین وطن فروش ولی پرسپولیس عشق ابدی خواهد ماند خار چشم وطن فروشان خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس