کد خبر 1159751
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کنایه عضو مجمع تشخیص مصلحت به ادعای ربیعی؛ FATF ربطی به واکسن کرونا ندارد/ فردا مرغ و تخم‌مرغ را هم به این موضوع نچسبانید

بیانیه مجمع تشخیص درباره جزئیات پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس جمهور موجب شد دور جدید تلاش های جریان حامی FATF یا همان جریان تحریف برای تحت فشار قرار دادن اعضای مجمع برای تصویب آن شکست بخورد.

به گزارش مشرق، در چند سال اخیر جریان حامی FATF که می توان نام آنرا «جریان تحریف» نامید، با تحریف کردن واقعیت‌های میدانی تلاش کرد تا راه را برای تصویب و اجرای لوایح FATF باز کند. این جریان در پاییز سال گذشته با بسیج ظرفیت‌های رسانه‌ای خود تلاش داشت با سیاه‌نمایی افق اقتصادی کشور و بزرگ‌نمایی عواقب قرار گرفتن ایران در فهرست کشورهای اقدام مقابله‌ای (لیست سیاه) FATF، به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام فشار بیاورد تا آنها در راستای رد نظر شورای نگهبان اقدام کنند. نگاهی به روند تحولات بازار ارز و بورس کشور بعد از قرار گرفتن ایران در فهرست کشورهای اقدام مقابله‌ای FATF نشان می دهد که جریان حامی FATF به چه میزانی در حال تحریف واقعیت‌ها بود.

این جریان در راستای اقدامات تحریفی خود حتی از اظهارات واضح و روشن رهبر معظم انقلاب در رد سیاست رفع تحریم هم نگذشت. اخیرا مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده‌ شهید قاسم سلیمانی درباره رفع تحریم‌ها فرمودند: « البته نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چرا که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم، اگرچه اکنون چهار سال است که تأخیر شده و از سال ۹۵ که بنا بود همه تحریم‌ها یک‌باره برداشته شود، تا امروز نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه زیادتر هم شد». جریان حامی FATF با تقطیع سخنان مقام معظم رهبری، تلاش نمود با تحریف بیانات، ایشان را موافق مذاکره با آمریکا نشان بدهد.

قبل از این اتفاق نیز بارها جریان مذکور تلاش کرده بود با نسبت خلاف واقع دادن به رهبر معظم انقلاب، مخالفت‌های کارشناسی با FATF را تضعیف کند و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را تحت فشار قرار دهد. به عنوان مثال، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه هم اندیشی با علما و روحانیون در تاریخ ۳۰ مهرماه پارسال که در نهاد ریاست جمهوری برگزار گردید، گفت: «با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریع‌تر این لوایح را تصویب کند».

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به این اظهارات غیرواقعی، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «رهبر معظم انقلاب هیچگونه اظهار نظر یا مکتوبی دال بر موافقت با تصویب و اجرای لوایح پالرمو و CFT نداشته‌اند».

در هفته های اخیر و با توجه به پالس‌های بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام، جریان حامی FATF در داخل کشور، مجددا تلاش کرد تا موضوع تصویب لوایح الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و TF را به سرانجام برساند. در این راستا، شخص رئیس‌جمهور اقدام به اخذ اجازه خاص از مقام معظم رهبری کرد و جریان حامی FATF هم تلاش نمود تا واقعیت را درباره این اتفاق تحریف نماید. لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران که در نامه رئیس جمهور به مقام معظم رهبری درباره لوایح FATF چه مواردی از ایشان درخواست شده بود، گفت: «در این نامه همراه با ارائه پیشنهاد حقوقی برای پوشش دادن برخی دغدغه‌های اعضای محترم مجمع و تبیین برنامه اقدام فعلی و برخی تحولات از جمله اصلاحیه برخی از توصیه‌های گروه اقدام، درخواست تمدید مدت رسیدگی به لوایح باقیمانده مربوط به معاهدات به عمل آمد که ایشان ضمن موافقت، موضوع را به مجمع محترم ارجاع دادند».

این اظهارات جنیدی به صورت ضمنی این پیام را به مخاطب منتقل می کرد که رهبر انقلاب موافقت تلویحی خود با تصویب لوایح FATF را اعلام کرده است. همچنین رسانه های جریان حامی FATF به گونه ای فضاسازی کردند که گویا نظر معظم له در رابطه با لوایح FATF تغییر پیدا کرده و فضای جدیدی باز شده است.

با این وجود، بیانیه‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان داد که این فضاسازی‌ها در راستای تحریف نظر رهبر انقلاب صورت گرفته است. در این بیانیه آمده بود: «همانگونه که دبیر محترم مجمع در حاشیه ی جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام(۹۹/۹/۱۹)، در جمع خبرنگاران اعلام کردند، ریاست محترم جمهوری طی نامه ای به محضر مقام معظم رهبری ضمن درخواست تمدید زمان بررسی لوایح «پالرمو» و «سی اف تی» مربوط به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه اقدام مالی (FATF) در مجمع تشخیص مصلحت نظام ، از معظم له درخواست کرده اند که مجمع، با اضافه کردن تحفّظ جدید، شرایط الحاق به این‌معاهدات را فراهم‌کند. رهبر معظم انقلاب در پاسخ به دو درخواست‌ مذکور، صرفا با تمدید زمان بررسی این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت فرموده اند».

در واقع، انتشار این بیانیه نشان داد که برخلاف فضاسازی‌های صورت گرفته توسط جریان حامی FATF یا همان جریان تحریف، رهبر معظم انقلاب با تصویب این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، موافقت نکرده و صرفا مجوز بررسی مجدد این موضوع را به مجمع داده است.

در مجموع و در حالی که اجرای خواسته‌های FATF و تعامل یک طرفه با این نهاد بین الدولی نمی‌تواند محدودیت‌های بانکی کشور را که دلیل اصلی آن، تحریم های آمریکاست، کاهش دهد، تداوم پیگیری این موضوع در داخل کشور، یک آدرس غلط و البته مضر برای حل مشکلات اقتصادی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    4 1
    دوای درد فایز نیست درمان ×بیا مطرب بزن تا او بنالد
  • مردم IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    33 9
    عزیزانی ‌که مخالف تصویب FATF هستند. آن گروههایی هستند. که با گل آلود کردن شرایط میخواهند منافعی برای خود کسب کنند. عاملی که باعث شد. دسترسی به ارز و تبادلات بانکی دشوار و دلار تا ۳۷هزار تومان اوج بگیرد. و به منافع کلانی دست یابند‌ ، بنا بر این با سفسطه بازی و فریب اذهان عمومی سعی به فریب اذهان عمومی دارند‌ . این گروه همیشه مخالف تعامل با دنیا بوده و هستند. کسانی که بیشترین منفعت اقتصادی را طی ۴۲ سال گذشته از انقلاب برده اند. و نمیخواهند شرایط کشور اصلاح گردد. و این دیواری که دور کشور کشیده شده برداشته شود.
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      3 5
      همه نظرت درست بود فقط جای موافق اشتباهی نوشتی مخالف، اونم میزاریم به حساب بیشرمی بی حد و مرز جریان تحریف
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      1 1
      کاملاااا درسته
    • maisam IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 5
      اولا اف ای تی اف شفافیت برای آمریکاست نه برای ملت...این دولت سیستم شفاف کردن حقوق و مالیات ها را قبول نداره اما دوست داره اطلاعات مالی ما در اختیار غرب قرار بگیره..لطفا فکر نکن مردم نمی فهمن...ثانیا چرا آمریکا و غرب و نوچه های داخلی اونها اینقدر دوست دارن اف ای تی اف اجرا بشه؟؟ تنها دلیل این همه اصرار اونها اینه که محل کسب درآمد ایران مشخص بشه و محل دور زدن تحریم اونها از بین بره
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 1
      جالب اینه که ۳۲ سال از این ۴۲ سال انقلاب دولت و قوه مجریه دست جریان به اصطلاح چپ و حامیان نزدیکی به غرب بوده حالا مردم قضاوت کنند سهم هر جریان از مشکلات کشور چقدره ، جواب سوال FATF هم معلوم میشه .
    • علی علوی IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 1
      تفکر اصلاح طلبی و رییس جمهور عزیز با دنیا ارتباط و تعامل برقرار کردو تمام تحریمها را یک جا و بالمرّّّه برداشت و همگی از گلابیهای برجام‌تناول نمودندو مسرور و مشعوف شدند و از ثمرات گسترده ی نتایج آن، گزارشهای صدروزه ی ریاست محترم جمهور تقدیم مردم شد ، پس حالاحالاها بایدبا پالرمو و سی اف تی ،افکار عمومی را از واقعیات زیرپوستی جامعه منحرف کرد
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 18
    برای خنثی کردن تحریم ها جریان تحریف باید شکست بخورد که کاسب اصلی تحریم همینها هستند
  • مهدی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    5 5
    با درج این مطالب چرا به تورم دامن میزنید ؟
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      7 3
      لطفاً نظرات این جماعت جریان تحریف را منتشر نکن واقعا توهین به شعور مخاطبان است
  • ت IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    16 6
    حامیان تحریف بایددرمفابل ملت پایخگوباسندومحاکمه شوند.
    • محمد امین IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      9 0
      و همچنین حامیان تحریم
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      0 0
      حامیان تحریم همان تحمیل کنندگان ننگنامه برجام به مردم و کشور هستند که با طرح رفع تحریمی مجلس مخالف می کنند
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 0
      دوروی یڪ سڪه !
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 6
    مافیای دارو به دنبال واردات گسترده واکسن هست تا سود سرشاری به جیب بزنند و دولت هم خواست از این زمان بهره سیاسی ببرد و FATF را هم بهانه کند که با هوشیاری وزیر بهداشت و دیگران تیر دولت به سنگ خورد.
  • FR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 5
    قصد این جماعت ممانعت از کار سپاه پاسداران است که عملا کارهای بزرگ و اساسی در کشور و مسیر پیشرفت را فراهم کرده اند و بزرگترین مانع در راه براندازی که خواسته نهایی اصلاحطلبان ست بوده اند .....هر روز به یک شکل
  • محمدجان IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    8 0
    فقط بلدهستید یک دیگررامتهم کنید.تکلیف ماملت چیست باچون شما مسئولانی خوب چرااگرراست می گوییداداره کشورراازدست گروه تحریف خارج کنیدوآن رابه گل وبلبل تبدیل نمایید.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      1 3
      جنابعالی نماینده ملت ایران هستید ؟ یا خودتون به تنهایی یک ملت هستید ؟ دوست عزیز چرا غصه میخوری پسته بخور عزیزم پسته گرون ... جایگزین که دارد !
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 1
    روبه صفتان بجای تلاش و فعالیت مثل روباه شل قصه ما دنبال شغال نگون بخت هستند تا مثل لاشخور بخورند
  • CH ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 6
    یک زمانی می گفتیم انرژی هسته ای حق مسلم ما است. دیدید که آخرش توافق کردیم و دادیم رفت. یقینا دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد . تا روحانی نرفته، غل و زنجیر FATF را به پای ما خواهد بست.
  • یک معلم دوستار مملکت و نظام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    4 1
    سلام - مجمع علت تصویب کردن و یا تصویب نکردن را همراه با دلایل آن و جایگزین های مربوطه به مردم ارائه دهد ،از کارشناسان موافق و مخالف در تلوزیون دعوت شود و......این حرف هایی که مشرق می زند به چه درد مردم می خورد!!!! متهم کردن جریان مخالف بدون دلیل و بدون شفاف سازی به چه دردی می خورد ؟؟؟؟به خدا از این دوقطبی ها خسته شدیم!
  • مجید حیدر زاده IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 6
    مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید FATF را قبول کند آشکارا به ضرر نظام اسلامیه دولت داره خیانت میکنه
    • علیرضا IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      2 0
      باسلام اگر قرار بر عدم تایید است چرا بررسی مجدد !!؟؟؟ قبلا که رد شده است!!؟؟؟؟ متاسفم برای اقایان با بصیرت فقط منافع خود را می بینند کل کشور های جهان ان را برسمیت شناخا ته اند انوقت ما منانده ای و کره شمالی
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 0
      بدبختی ما همینه تلویزیون ما بارها این بحث‌ها رو گذاشته اما مردم ما فقط ماهواره نگاه میکنن گذشته از اینا هر بحثی که می‌شود خیلی ها فقط بلدن بگن زود باشین تصویب کنید مردیم از گشنگی
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 6
    تصویب FATF و یا موارد این چنین که غربی ها قصد تحمیل به ایران دارند فقط به این خاطر که نقاط ضعف و قوت و راه های دور زدن تحریم ها و ..... برای غربی ها آشکار و مشخص شود تا دقیقا" از همان نقاط شناسایی شده ایران را مجددا قفل و تحریم کنند .. کسانیکه درون حاکمیت اسرار به پذیرفتن و پیوستن ایران به این لوایح FATF و امثالهم در شرایط فعلی تحریمی ایران دارند بدون شک خائن به میهن و ستون پ-جم دشمنان ایران و ایرانیان هستند ..
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    5 1
    خودتحریمی=اف ای تی اف
  • کاوس IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    5 1
    البته با عرض پوزش بابت ارسال پاسخ قبلی اول متن خبر دیدم بعلت خطای دید بدون اینکه دقت کنم بیانیه صادر شده از شورای مصلحت است به تصور اینکه نظریه شخصی یا خبرنگار خاصی است بنابراین با عجله بدون ملاحظه و اشتباها اقدام به ارسال پاسخ کردم ولی بعدا در انتها بعده از ارسال پاسخ متوجه شدم این بیانیه از شورای مصلحت صادر شده است، خوب شورای مصلحت فراجناحی و متشگل از بزرگان و دلسوزان و در بر گیرنده خرد جمعی است و نظر شخصی ملاک عمل نیست به همین علت عذرخواهی میکنم البته هر کاری در حال حاضر بدون توجه به مسایل و منفعت جناحی که منجر به گشایش مشگلات اقتصادی و حوزه معیشتی مردم باشد در اولویت و ضروریست ای بسا باعث رفع مشگل و افزایش انگیزه مردم به انقلاب است و کاری که باعث دلسردی مردم شود گناه نابخشودنی است انشاله با تدبیر صحیح مشگلات اقتصادی حل گردد
  • ایرانی ام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 6
    اف ای تی اف یکی از رویاهای یا بهتر بگم خواب های دوستان ایرانی آمریکا و اروپائیان است.
  • مهدی IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 0
    دوستان لطفا به مردم ازمعایب پیوستن ایران به fatfبگویید تاذهن مردم روشن بشه...
  • نصرت اله IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    می خواهند با تصویب ای تی اف آله برکه آله کنند وسلام7654
  • US ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    اگر fatfبه ضرر منافع ملت هست چرا رهبری بعد از رد شدن توسط مجمع تشخیص دوباره به مجمع بازگرداندیه عده که همان کاسبان تحریم هستند حداکثر سعیشان را میکنند تا نه اف آی تی اف تصویب شود نه توافق هسته‌ای صورت گیرد این گروه حتی حرف رهبری را هم قبول ندارند
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      0 0
      از رهبری مایه نگذار رهبری با باز بینی دوباره اف ای تی اف موافقت کردند که به معنی قبول آن نیست بلکه رهبری حجت بر بعضی ها تمام کردند که بعدا حرف وحدیثی باقی نماند (((( راستی چرا پمپئو این همه نگران اف ای تی اف است که چرا ایران هنوز آن را تصویب نکرده
  • مهدی KR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    من موندم اگر این مدیریت مملکت صحیح وعاشقانه وسالم هست چرا باید بااین همه ثروت بدبخترین باشیم انگار تاحالا کار دست کی بوده
  • محسن IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    آقای مخالف جریان تحریف این روز وزندگی ماست.آیا ازاین خاک سیاه تر هست . اگر بجای fatf راه حل دارین رو کنین. همه می تونن بگن نگاه به درون ، برجام غلط راه حل شما چی بود‌. این همه تعصب جهل برای چیست
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 0
      دوست عزیز من شما باید به داخل کشور نگاه کنی نباید که بگی برجام و FATF شما باید به فساد مسئولان نگاه کنی. همین جریان های سیاسی بودند که فساد ایجاد کردند اگر ما به اندازه ی جریان سیاسی جریان اقتصادی داشتیم اعزای مملکت که این نبود از جریان اصولگرا اصلاح‌طلب یکی باید از میدان ها از همه ی عرصه‌های کشور بیرون برود. اگر باشد باید اصلاح‌طلبان بیرون بروند چون خود کفایی را به مردم نشان ندادند به قول هایشان عمل نکردند
  • DE ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    خیلیم عالی حالا این گروه دیگه گروه تحریفن شما گروه چی هستین عزیزان ما ملت بیچاره کدام گروهیم کاش سنگهای دعواتون حداقل یکیش به خودتونم میخورد فعلا که شما ها دعوامیگنین کتکش هم مال ملت
  • پرهام US ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    مرگ بر وطن فروش بداخل کشور ايران فکر کنید نه به بیگانه غربی ها خیلی خاعنن فقط بفکرخودهستن شما برای عیش عیاش بازی دنبال غربی ها هستی ظ6458
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    3 1
    کاسبان تحریم اصولگرایان و سپاه پاسداران است که بیشترین منافع را از تحریم و حصار کشی می برند ملت را نابود کردید با این قدرت طلبی خودتان
  • ناشناس IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    دولتمردان ما چرا به داخل کشور و کوتاه کردن دستان پلید دزد سفتان را از حکومت کوتاه نمیکنند و چرا به ظرفیتهای داخلی توجه نمیکنند همیشه نگاهشان به غرب هست که این ریس جمهور بیاید یا اون ریس جمهور امریکا بیاید،مردم از دست دولت خسته شده اند و به نظر میرسد عمدی در کار هست،درود بر رهبر بزرگ جهان اسلام ایت الله خامنه ای و مرگ بر امریکا و اسراییل و دشمنان نادان داخلی.
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    بسیاار عالی بود لذت بردم. امیدوارم موضوعی که باعث خوشحالی دشمن می شود تصویب نشود .
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    هر قراداد بین المللی فقط به نفع ابرقدرت هاست و برای تحت فشار قراردادن دیگر کشورهاست حال این قراداد FATF باشد یا هسته‌ای یا آب و هوایی
  • حمزه IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    جیان اشولگرا بدون ارائه راهکار وچگونگی رفع تحریم وتعاملبادنیا باهمه چیز که ماراباجهان مرتبط میکنه وازانزوادرخواهداورد مخالف است .واین مخالفت چیزی جز ضرربرای مردم ازران ندارد.
  • علی اکبر IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    1 0
    تصویب میشه وگرنه هیچ دلیلی نداره دوباره بازبینی بشه
  • رضا IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 0
    من نمیدانم چرا بعضی ها الکی مخالفت میکنن و تحلیل گر سیاسی شون یک نفر با مدرک لیسانسه که خودش رو استاد میدونه . از نظر من متاسفانه این لوایح به جای اینکه تحلیل اقتصادی بشه درگیر بازی های سیاسی جناح چپ و راست شده. مثل این میمونه زمانی که یک نوزاد دنیا میاید والدین برایش شناسنامه نگیرند به این بهونه که زمانی که بچه بزرگ شد اگر خلافی مرتکب شد شناسایی و دستگیر نشود. در حالی که نمیدانند که با این کارشون بچه مدرسه نمیتواند برود و عملا هیچ کاری نمی تواند بکند و در ضمن اگر در آینده خطایی هم مرتکب شد مجازات میشود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس