کد خبر 1159251
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
قزاقستان و فصلی نو در انتخابات پارلمانی

انتخابات پیش روی مجلس قزاقستان برای نخستین بار با اصلاحات سه‌گانه و بر اساس قانون جدید انتخابات در آن کشور برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری کازینفورم قزاقستان، قاسم توقایف رئیس‌جمهوری قزاقستان اخیرا اعلام کرده است که اقداماتی در مسیر تحول سیاسی، توسعه نظام چندحزبی و گسترش مشارکت مدنی در حیات سیاسی و اجتماعی قزاقستان انجام شده است.

بر پایه این گزارش، انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ را می‌توان نمونه‌ای از این تحولات دانست. این انتخابات علاوه بر اینکه بر خلاف دوره قبل یک انتخابات زودهنگام نیست، از این نظر نیز با گذشته تفاوت دارد که بر اساس اصلاحات جدید قانون انتخابات برگزار خواهد شد.

مجلس قزاقستان دارای ۱۰۷ نماینده است که ۹۸ نفر از آنان بر اساس نظام نمایندگی تناسبی و طبق فهرست‌های انتخاباتی حزب‌ها برگزیده می‌شوند و ۹ نفر عضو مستقل غیرحزبی نیز با رای مجلس خلق قزاقستان به آن راه می‌یابند.

مجلس اکنون در کنترل سه حزب نور اوتان، خلق قزاقستان (حزب کمونیست سابق) و آک ژول است. بدین ترتیب سه حزب دیگری که در قزاقستان ثبت شده‌اند و اجازه فعالیت دارند یعنی حزب عدل، حزب آیول و حزب سوسیال دموکرات ملی، نماینده‌ای در مجلس ندارند.

طبق قانون انتخابات قزاقستان، هر شهروند این کشور که طی ۱۰ سال گذشته در قزاقستان زندگی کرده باشد، می‌تواند نامزد انتخابات پارلمان شود.

"مجلس" و "سنا"، دو بازوی قانون‌گذاری در نظام سیاسی قزاقستان هستند. انتخابات مجلس قزاقستان ۲۱ دیماه برگزار خواهد شد.

وزیر بهداشت قزاقستان گفته است که مقررات دوران همه‌گیری شامل فاصله اجتماعی میان افراد، استفاده اجباری از ماسک و استفاده از تجهیزات ضدعفونی در حوزه‌های رای‌گیری رعایت خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس