کد خبر 1158280
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
سواد نمایه تحصیل نمایه باسوادی نمایه

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، وضعیت سوادآموزی در کشور را تشریح کرد و گفت: میانگین باسوادی بالای ۹۶ درصد است.

به گزارش مشرق، شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری که امروز در این سازمان برگزار شد، وضعیت سوادآموزی در کشور را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید:

سایه بی‌سوادی والدین بر سر ترک تحصیل دختران روستایی و عشایر

محمدزاده با تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، اظهار کرد: در ۷ دی ۱۳۵۸، نهضت سوادآموزی شکل گرفت و ۴۱ سال است که از فعالیت این نهاد می‌گذرد.

وی به مقایسه سواد آموزی قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: قبل از انقلاب ۵۲ درصد مردم ایران بی‌سواد بودند که در حال حاضر در سال ۹۹ میانگین باسوادی بالای ۹۶ درصد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به فعالیت در زمینه عدالت جنسیتی اشاره کرد و افزود: ۸۰ درصد فعالیت‌های ما به دختران و زنان اختصاص دارد و فاصله درصد باسوادی زنان قبل از انقلاب ۲۶.۲ درصد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بود که اکنون میزان بی‌سوادی به کمتر ۲.۸ درصد رسیده است.

وی با اشاره به کاهش فاصله بین مناطق شهری و روستایی، اضافه کرد: فاصله سوادآموزی بین مناطق شهری و روستای از ۳۸ درصد در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال به کمتر از ۷ درصد رسیده است.

محمدزاده درباره آموزش سوادآموزی در شرایط کرونا، گفت: در شرایط کرونا، آموزش از شیوه حضوری به مجازی تغییر کرده است و ما در سوادآموزی نیز شیوه آموزش را تغییر دادیم؛ در ابتدا یک برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای مقابله با کرونا داشتی که تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه با محتوای سوادآموزی در شرایط کرونایی به استان‌ها و شهرستان‌ها در این راستا بود.

وی افزود: سامانه‌ای تحت وب برای سوادآموزی راه‌اندازی کردیم و از ثبت‌نام گرفته تا آموزش‌های غیرحضوری از این طریق انجام می‌شود همچنین جلسات متعددی را با مسؤولان شبکه «شاد» داشتیم تا آموزش‌هایی را از این طریق هم ارائه کنیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در شرایط کرونا ساعات آموزش را بر اساس شرایط کرونایی تغییر دادیم، ادامه داد: فرایند آموزش با این شرایط اما به طور کامل اجرا شد؛ ضمن اینکه با سازمان صدا و سیما هم رایزنی کردیم و برنامه لوح و قلم برای آموزش سوادآموزی در شبکه آموزش هماهنگ شد.

وی از راه‌اندازی کانون آموزشی با محوریت کانون آموزش مجازی خبر داد و اظهار کرد: از ۴۸۰ مرکز یادگیری محلی، ۱۲۰ مرکز را به صورت ویژه توجه کردیم و بسته‌های تحولی از طریق آنها اجرایی شد تا به عنوان کانون آموزش مجازی فعالیت کنند. 

محمدزاده با اشاره به آموزش مددجویان بیسواد در زندان‌ها گفت: امسال یک اقدام خوب در زندان‌ها انجام می‌شود که برای اولین بار است و برنامه لوح و قلم و برنامه آموزش‌های دوره انتقال در ساعات مختلف برای زندانیان پخش می‌شود.

وی به آموزش اتباع خارجی بیسواد اشاره کرد و با بیان اینکه امسال ۳۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند، ادامه داد: امسال هدفی را پیش‌بینی کردیم که تاکنون ۵۰ درصد برنامه امسال محقق شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: به دلیل شرایط کرونایی کلاس‌ها تمدید شده است و زمان کلاس برای دوره انتقال تا پایان دی ماه، دوره تحکیم تا ۱۵ بهمن ماه و برای دوره سوادآموزی تا ۳۰ بهمن خواهد بود.

محمدزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت باسوادی در کشور گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ که بر اساس خوداظهاری افراد بوده است ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افراد ۱۰ تا ۴۹ سال اظهار بی‌سوادی کردند؛ از این تعداد ۳۶۰ هزار نفر از اتباع هستند.

وی با بیان اینکه سالانه ۴۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهیم، گفت: از این تعداد ۵۰ درصد بی‌سوادان صفر هستند و ۵۰ درصد کم‌سوادان هستند. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه بر اساس سامانه ما، تعداد بیسوادان در کشور کمتر از یک‌میلیون نفر هستند، افزود: تاکنون اطلاعات اسمی ۶۰۰ هزار نفر از افراد بیسواد را دریافت کردیم که این اطلاعات را به تفکیک در اختیار استان‌ها قرار دادیم و تلاش می‌کنیم تا این افراد را باسواد کنیم و تاکنون ۵۵ هزار نفر از این افراد جذب شدند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای جذب بیسوادان گفت: سیاست تنبیهی نداریم اما شورای پشتیبانی هر استان برنامه تشویقی دارد مثلا برای افراد بیسوادی که باسواد می‌شوند، وام درنظر می‌گیرد.

محمدزاده درباره تعیین تکلیف آموزش دهنده‌ها، گفت: بر اساس قانون قرار شد ۲۴ هزار نفر در آزمون شرکت کنند که حدود ۷۰۰ نفر در آزمون شرکت نکردند اما ۱۷ هزار و ۱۱۳ نفر در آزمون قبول شده بودند و بیش از ۶ هزار نفر قبول نشدند؛ با دریافت مجوزی برای این افراد خواستیم آنان را تعیین تکلیف کنیم تا دوباره در آزمون شرکت کنند. اگر تایید نهایی شود آموزش دهنده‌ها از آزمون معاف شده و ۶ هزار نفر مانند ۱۷ هزار نفر در چرخه استخدام قرار می‌گیرند.

معاون وزیر با اعلام اینکه ۲۴ هزار آموزش دهنده باید تا پایان برنامه ششم توسعه استخدام شوند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به سوال پانا درباره آموزش زندانیان اظهار کرد: تا پایان سال ۹۸، حدود ۱۰ هزار و ۳۶ نفر آموزش دادیم، زندانیان تا ۶۰ سال تحت پوشش آموزش‌های سواد آموزی قرار می‌گیرند که تاکنون ۷۹۱ هزار و ۵۸۱ نفر مددجو را تحت آموزش بردیم.

وی همچنین درباره موضوع سوادآموزی نیروهای مسلح افزود: از ابتدا تاکنون ۵۴۶ هزار و ۱۱۴ نفر سرباز کم سواد و بیسواد را تحت پوشش بردیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    5 0
    اقا من اینقدر به یه بنده خدا که دو برابرم بیشتر میگیره یه سیستم رو یاد دادم و یاد نگرفت مغزم تاول زد خوب من که دارم مفتی بجات کار میکنم وقتی نمیره تو مغزت تلاش بیهوده چرا ارباب شما فقط از من ایراد بگیر خوش حلالت برار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس