کد خبر 1158153
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
بورس نمایه

در آخرین روز ماه آذر شاخص کل نزول کرد و شاخص هم وزن رشد کرد تا شاهد دو دمای متفاوت در بورس باشیم، بزرگان نزول کردند ولی قیمت سهام اغلب شرکت‌های کوچک و متوسط رشد کرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، روند تغییرات نماگرهای بورس در روز یکشنبه مثبت بود ولی ریزش قیمت بزرگان بورس موجب ریزش شاخص کل شد. نمادهای پالایشی، خودرویی و بانکی که سهم زیادی از ارزش کل بورس تهران را دارند در معاملات روز یکشنبه با افت قیمت مواجه شدند.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی ۶ کارشناس از وضعیت امروز بورس

دیروز شاخص کل افت ۵ هزار و ۸۷۰ واحدی داشت و به رقم یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن با رشد ۲ هزار و ۵۷۸ واحد در رقم ۴۴۷ هزار و ۸۲۷ واحد ایستاد. ۲۳۹ نماد بازار سهام معادل ۴۹ درصد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام ۴۶ درصد نمادها کاهش یافت.

بیشترین افزایش قیمت

روز گذشته سهام شرکت آلومراد (با نماد معاملاتی فمراد) بالاترین رشد قیمتی بورس را داشت. پس از فمراد، شرکت بهنوش ایران (با نماد غبهنوش) و ایران تایر (با نماد پتایر) بیشترین رشد قیمت را داشتند و در فرابورس نیز شرکت‌های پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا)، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی۸۰۳، تملی۸۰۶، تملی۷۰۲ و تملی۶۱۲ بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

شرکت محورسازان ایران خودرو (با نماد خوساز) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از خوساز، سیمان تهران (ستران) و سیمان صوفیان (سصوفی) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی۸۰۱، تملی۷۰۵، تملی۸۰۵، تملی۸۰۷، تملی۸۰۴ و تملی۷۰۱ بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

از آن جایی نمادهایی که در پایان معاملات با صف خرید همراه هستند در روز بعد هم پرتقاضا هستند و نمادهای دارای صف فروش در پایان معاملات، در روز بعد هم با عرضه بالایی مواجه می‌شوند، به نظر می‌رسد بررسی عرضه و تقاضاهای پایانی روز یکشنبه، به پیش بینی روند بورس امروز کمک کند.

افت ارزش صف های خرید

در پایان معاملات روز ‌یکشنبه، ارزش صف‌های خرید ۲ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان شد که نسبت به روز پیشین کاهش ۱۴.۶ درصدی را نشان می‌دهد. کاهش ارزش تقاضای بازار علامتی هشداردهنده است، با این حال بازار مازاد تقاضای هزار و ۶۷۷ میلیارد تومانی داشت.

رشد ارزش صف های فروش

روز گذشته ارزش صف‌های فروش ۱۹۱ درصد افزایش یافت و به رقم ۶۳۵ میلیارد تومان رسید. رشد چشمگیر عرضه‌های بازار عامل ریزش شاخص بود، برخی از فعالان بازار افزایش عرضه بازار را حاصل عملکرد بازارگردانان می‌دانند و آن‌ها را به نوسان‌گیری متهم می‌کنند. برخی تحلیل‎‌گران نیز علت رشد عرضه‌های معامله‌گران حقوقی را رسیدن به پایان آذرماه و موعد پایان دوره مالی برخی شرکت‌ها می‌دانند.

بیشترین تقاضاها

در پایان معاملات یکشنبه، بیشترین ارزش صف خرید برای پنجمین روز پیاپی به شرکت پتروشیمی بوعلی (با نماد معاملاتی بوعلی) اختصاص داشت که صف خرید ۴۴۹ میلیارد تومانی داشت. در جدول صف‌های خرید روز یکشنبه پس از بوعلی، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

نماد کاما (شرکت باما) با عرضه ۷۸ میلیارد تومانی، بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد و پس از کاما، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و پدرخش (شرکت درخشان ایران)در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند. 

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته شاخص کل ریزش کرد و شاخص هم‌وزن رشد کرد. اتفاقی که نشان می‌دهد که قیمت سهام اغلب شرکت‌های بازار سهام رشد کرده اما نمادهایی که افت قیمت داشتند وزن بیشتری در بازار دارند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند یک دسته بندی جدید در بازار سرمایه شکل گرفته که آن را با سه دسته‌ی پالایشی و خودرویی‌، نمادهای کامودیتی‌ محور و سایر نمادها صورت بندی می‌کنند. به نظر می‌رسد این صورت بندی دست کم توضیح دهنده اتفاقات روز یکشنبه بورس تهران است. در روز یکشنبه، قیمت سهام پالایشی و خودرویی‌ها پایین آمد اما نمادهای بنیادی و کامودیتی محور بورس مانند فارس، فملی، فخوز و کچاد رشد قیمت داشتند. گفته می‌شود نوسان‌گیران در خرید و فروش نمادهای پالایشی و خودرویی فعال هستند و تغییرات قیمتی آن‌ها بیش از آن که متاثر از عوامل بنیادی باشد، تحت تاثیر هیجانات و صف نشینی معامله‌گرانی است که بر مبنای شایعات و اخبار غیررسمی تصمیم به خرید و فروش می‌گیرند.

در مجموع می‌توان گفت به دلیل وجود مازاد تقاضای هزار و ۶۷۷ میلیارد تومانی در بازار، بورس در معاملات امروز پتانسیل صعودی شدن را دارد، اما اگر کاهش ارزش صف‌های خرید و افزایش صف‌های فروش امروز هم تداوم یابد، بورس در اولین روز زمستان سرد و مایوس کننده خواهد بود.

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس