حسن رحیم پور ازغدی نمایه

سیاست‌های برجامی، اکثر چرخه‌های اقتصاد را از کار انداخت و نگاه عاجزانه رعیت کدخدا به ناخدایان بدبخت جهان که اقتصاد خودشان در حال فروپاشی است ، اینجا نیز به گرانی و تورم‌ و نابرابری و فقر افزود.

به گزارش مشرق؛ استاد حسن رحیم پور ازغدی در ادامه پرسش و پاسخ توییتری، یک سوال را به عنوان "پرسش شب یلدا" مطرح کردند: اعتماد به غرب و اقتصاد برجامی با ایران چه کرد؟!

رحیم پور یادداشت خود را اینگونه آغاز می‌کند:

پرسشهای دوستان ناظر به شورای انقلاب فرهنگی را پاسخ خواهیم گفت اما امشب ، یلدای ۹۹ و فرصت برای اندیشیدن  ، از هر شب دیگری در سال بیشتر است. پرسش ویژه  شب یلدای کرونایی که نمیتوانیم کنار یکدیگر باشیم، پرسش عبرت از یک سرگذشت ملی است :

** "اعتماد به غرب  و "اقتصاد برجامی" با ایران چه کرد؟

وی در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهد:

سالها بلکه دهه‌های پس ازانقلاب، علی الدوام از درون و بیرون کشور به افکار عمومی تلقین می شد که "کلید" اقتصاد ایران، مذاکره مستقیم با آمریکا و رفع کمبود لبخند با انگلیسی‌ها و فرانسوی‌هاست.

هنگام انعقاد عقد شرعی "برجام" پس از ۱۵ سال مذاکرات رسمی نیز به افکار عمومی تلقین شد که این یک معاهده محکم بین المللی با حضور کدخدایان و امضائ همه اعضای شورای امنیت  و قدرت های اصلی جهان است و منتقدان برجام، همگی کاسبان تحریم و جنگ طلب‌اند و با این پیروزی ، باید بدنبال آب و صابون برای شستن روی خود باشند. حیثیت ایالات متحده و دهها وعده اتحادیه اروپا ، پشتوانه مقدس این قرارداد است و امکان تخلفی نیست.

فیلم کوتاهی از  تضمین‌های پروفسور ظریف پیش از انتخاب ترامپ  را میتوانید در اینترنت ملاحظه فرمایید. 

اینک پس از چند سال ، همه چیز انکار میشود و دولت برجامی، توضیحات جدید و مقصران تازه ای برای نابسامانی اقتصادی مردم دست وپا کرده که مبتنی بر تئوری "پدرسوختگی شخصی ترامپ"  و نوشتن "مرگ بر آمریکا" بر قنداق تفنگ بسیجی هاست .این بود آرمانهای ما؟! و پایان آنهمه تضمین ها و تعهداتی که به مردم و خانواده ها داده میشد! مذاکرات باغرب، چرخ های اقتصاد کشور را چنان که گفتند به حرکت درآورد اما  نگفته بودند که روبه جلو یا عقب؟ حرکت،حرکت است.

و اما اقتصاد برجامی با ملت چه کرد؟

آمار رسمی دولت می‌گوید نسبت مخارج دهک دهم به دهک اول به بیش از  ۱۴ برابر رسیده است. در سال ۹۸ ،خانواده دهک دهم شهری بیش از ۱۳۲ میلیون تومان و  دهک اولی ۱۰ونیم  میلیون هزینه میکرد.

ضریب جینی ما ( مگر در اختیار ترامپ بوده؟ ) در شهرها طی همین سال‌ها بیش از یک درصد افزایش یافت و در روستاها وضع، بدتر شد. نه تنها توزیع ثروت در سال‌های پسابرجام ، بدتر و از عدالت، دورتر شدیم ، تورم نیز افزایشی ۳۵۷ درصدی داشته و  به ۴۱.۲ درصد در اسفند ۹۸ رسید و اینها قبل از کرونا و آثاراقتصادی آنست و ربطی به آن ندارد. کمک‌های نقدی و غیر نقدی به دهک‌های پایین درآمدی نیز عملا در کوره تورم ذوب شد. شاخص‌های ضریب جینی و نسبت مخارج دهک دهم به اول همچنان درحال افزایش است.

سیاست‌های برجامی، اکثر چرخه‌های اقتصاد را از کار انداخت و نگاه عاجزانه رعیت کدخدا به ناخدایان بدبخت جهان که اقتصاد خودشان در حال فروپاشی است و بالاترین تلفات کرونا در جهان را دارند ، عملاً اینجا نیز به گرانی و تورم‌ و نابرابری و فقر افزود. و همه اینهادرحالی بود که "جان کری" قول داده بود.

البته ساحت قدسی آمریکا، اتحادیه اروپا، دمکرات‌ها وجمهوری‌خواهان و همه حسابش از ترامپ جداست. او تربیت خانوادگی نداشته و آبروی آمریکا را ریخته و بایدن ، حتما جبران می‌کند و خواهید دید که تورم و ضریب جینی و چرخ‌های اقتصاد، همه دوباره درست می‌شود، شبیه عصر اوباما ، که هم مودب و هم باهوش بود.

باهوش بود چون همه تحریم‌های  پولی و بانکی یعنی سخت‌ترین تحریم‌های پس از انقلاب دقیقاً در دوره‌ای وضع شد که او رئیس و جو بایدن، معاون اول و دستیارش بود، و مودب بود، چون پس از کلاهبرداری برجام، لبخند میزد و تلفنی از رئیس جمهور ما احوال پرسی کرد و پول تلفن هم با او بود.

امضای برجام چقدر در فضای اقتصاد و دیپلماسی کشور گشایش آورد؟ همین مقدار که بدانیم در تمام سال‌های اجرای یکطرفه برجام از سوی ایران هیچ‌گاه تحریمی لغو نشد. بانک‌های بزرگ جهانی تحت فشار اوباما و  بایدن ، مودبانه و هوشمندانه چرخ‌های اقتصاد ایران معتدل و غیرافراطی را ( بسوی عقب؟) بحرکت درآوردند! 

اما ظاهرا بازهم امید هست ، فردا هست ، از آن دمکرات تا این دمکرات ، فرج هست...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ناصری IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    7 42
    همین برجام نیم بندم نداشتید ترامپ شورشو دراورده بود ...
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      26 7
      ازین شورتر هم مگه میشه؟؟! برجام فقط برای اصلاحاتیون و آقازاده هاشون نون داشت و فقط بتونش رسید به راکتورهای مملکت!!!
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      3 2
      ازین شورتر هم مگه میشه؟؟! برجام فقط برای اصلاحاتیون و آقازاده هاشون نون داشت و فقط بتونش رسید به راکتورهای مملکت!!!
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      11 3
      زمان جورج بوش که برجام نبود و آمریکا 250 هزار سرباز در منطقه داشت و ناتو رو هم برای لشکرکشی به خاورمیانه با خودش همراه کرده بود چه شکری خوردن که موقع ترامپ بخوان بخورن؟ همون زمان هم دولت اصلاحات خودش رو خراب کرده بود و به جنایتکار رذلی مثل بوش نامه نوشتن که ما از سیاستهای منطقه ای عقب نشینی میکنیم جون مادرتون به ما کاری نداشته باشین! که نتیجش این شد که محور شرارت شدیم و دشمن بیشتر امیدوار شد اما همون زمان که به دستور رهبری محکم ایستادیم و جاسوسهای آژانس رو هم از کشور بیرون انداختیم، سیل تابوتهای سربازان آمریکا به کشورشون روانه شد و قدم به قدم عقب نشستن تا اونجا که اواخر دوره بوش پسر کل آمریکا بهش فحاشی میکردن و کار به جایی رسید که اوباما سال 88 نامه به رهبری نوشت که ما غلط کردیم بیاین مذاکره کنیم! بله تاریخ پر از درس برای عبرته اما نه برای انسانها خائن یا ترسو یا بیشعور، امیدوارم شما جزء هیچکدوم از این سه دسته نباشید.
    • علی US ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      10 3
      اوج استدلال های طرفداران برجام همین است یعنی اگر نبود چی می شد و چی نمی شد. و معلوم است که چنین چیزی قطعی نیست و فقط یک ظن و گمانه در حالی که ادله مخالفان برجام وضع فعلی بعد برجامه که غیر قابل انکاره به نظرتون کدوم قوی تره
    • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      7 2
      شما از امنیت و قدرت بازدارندگی سر در نیاوردید و نمیارید... قدرت منطقه ایی، بازی منطقه ایی... پیشرفت در اعتماد فرا منطقه ایی... اینها رو متاسفانه سر در نمیارید... و فقط نگاهتون به کدخداست... عذر میخام شماها نزدیکید که مشرک باشید، نگاه به قدرت خدا در منطقه ندارید... چی بگم...! چجوری حالی شماهای غربگرا بکنیم که متوجه بشوید...؟
    • IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      6 2
      ترامپ که از برجام خارج شد کدام برجام رو نداشتیم !؟
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      9 2
      به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    10 31
    دوره شما اصولگرایان مدعی هم تماشایی خواهد بود
    • پری مجرد42ساله IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      15 3
      تو یکی خفه منافق
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      18 2
      فعلا شما عسلاهاطچی ها با این کارنامهٔ درخشان اقلا یه هفت هشت سال ساکت باشین تا خبرتون کنیم، باریکلا!!!!
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      14 2
      تابساط نفوذی ها ومنافقین جدید وخط تحریف برچیده نشود هیچ کاری درست پیش نمیرود فقط فرق اصولگرایان با بقیه این است که اولا خیانت نمیکنند ودوما به داخل نگاه واقدام وعمل میکنندونه بیرون!
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      5 0
      اصولگرایان هیچ قراردادی را که مغایر منافع ملی باشد را امضاء نکرده اند قراردادهای خسارت بار کرسنت و توتال و استات اویل و سعدآباد و پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر و برجام نافرجام کار اصلاح طلبان بود.
    • US ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      0 0
      ایشون اصولگرا نیست! الکی هر منتقدی رو نکنید در طیف های سیاسی
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      2 0
      نه لزوما هر اصولگرایی ....!! لاریجانی ،مطهری ها رنگ عوض می کنند !! از منافع طلب ها هم باید برائت جست ....!!!
  • شایان IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    17 2
    بعد از برجام اقتصاد ایران 40 درصد کوچک تر شد زیرا راههای دور زدن تحریم ها لو رفت و تحریمهای ظالمانه تشدید شدند.
  • مرضیه حسینی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    21 1
    لعنت خدا بر منافقین داخلی
  • حسام IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    17 2
    کسی رو که خوابیده میشه بیدار کرد، ولی...اونکه رو که خودشو زده به خواب نمیشه بیدار کرد اوباما و کری و بایدن و حتی ترامپ کارفرمای اینها هستند
  • قلندر IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    18 1
    ولی الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی ایران در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ "توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ موسوم به برجام، تا کنون «تقریبا هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است." "برجام" همه هیچ و اهل "برجام" همه هیچ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ
  • CA ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 6
    اگر از همین فرصت بایدن هم استفاده نشود، همین اندک امید هم بر باد خواهد رفت
  • علی اصغر چراغچی _جانباز IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    2 4
    این اقا بهتر است مدتی سکوت کند تا اولا مدتی بجای سخن گفتن اندکی فکرو تدبر کنددوما بانگفتن سخنان تفرقه امیز و غیر تخصصی مردم ارامش را احساس کنند. اگر ازاده هستید چاپ و به گوش ایشان برسانید ,البته بعید می دانم
    • علی اصغر چراغچی _ جانباز IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      2 0
      ازادی بیان یکی از مشخصات رسانه است. موفق باشید
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      3 0
      اقای عزیز تفکر که همه باید بکنیم چه جانباز وچه عادیمون تازه جانبازمون بیشتر باید تفکر کند ومراقب باشد میدونی چرا چون نوشتن نقد باسند هرگز تفرقه نیست تفرقه اینه که دروغ بگی تا به مصلحت خودت برسی ایشون سند ارائه کرده وتا حالا حرفاشون طبق سند زدن چه تاریخی وچه مربوط به همین الان که همه جا سند هست حرفهای ظریف رییس جمهور وشخص اوباما وخانم شرمن که همه سخن گفتن وتو سایت های وزارت خارجه خود امریکا هم هست ثانیا جانبازی که سر امام حسین هم برید داریم به جانبازیت نناز که شیطون پس گوش ههمونن گیره سخن رانی
  • US ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    6 1
    حالا فهمیدید که انگلیسی رو خوب حرف زدن اصلا ملاک مهمی برای وزیرخارجه شدن نیست. این رو گفتم چون بعضی از دوستان صرفا بدلیل اینکه آقای ظریف انگلیسی رو خوب صحبت می کنه او را شایسته دفاع از حقوق یک ملت ۸۵ میلیونی دانسته بودند. نه آقا اینها ملاک نیست. عده ای می گفتند فلانی خیلی خوشتیپ هست پس او شایسته ریاست جمهوری است. نخیر عزیز من. شایستگی ارتباطی با تیپ و قیافه ندارد. البته اگر کسی شایستگی لازم را داشت و در کنارش قیافه خوبی هم داشت یا زبانهای خارجی هم بلد بود که نور علی نور هست اما ملاک انتخاب قبل از هرچیز آگاهی و تسلط بر امور و داشتن عشق و علاقه بسیار شدید به مردم و کشور خودت هست.
  • US ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    6 1
    جناب آقای رحیم پور ازغدی سلام علیکم شما هرچقدر هم تحلیل کنید و دلیل و منطق بیاورید هیچ فایده ای نخواهد داشت چون پوست برجامیها کلفت تر از اون چیزی هست که همه ما فکر می کردیم. اگر سنگ پا را روی صورت اینها بکشید خیلی راحت ساییده میشه بدون اینکه هیچ آسیبی به پوستشان برسد پس پیشنهاد می کنم به کمک موسسه رویان سلولهای پوست این آقایان برجامی تکثیر و به عنوان سخت ترین ماده شناخته شده به دنیا صادر شود.
  • IT ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    11 0
    از همه گفتید، نقش فاسدین و اختلاس کنندگان را فراموش کردید.
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    6 0
    افرین بر دکتر عزیزمان حاج حسن اقا. حرف حق و مغز کلام را در مورد برجام گفتید و بر همان نکاتی اشاره کردید که بارها رهبر عزیزمان در پیدا و نهان به دلتمردان وا رفته مان گفتند و نشنیدند.
  • جیب ملت IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    11 1
    آقای روحانی مگر نمی‌گفتید معیار واقعی جیب مردم است؟!!! کلید دولت گشایش های زیادی انجام داد که یکیش برجام بود اما مهمترینش پاره کردن جیب ملت ایران بود.
  • سید IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    7 1
    بنظر من آقایون برجامی یا رویاپردازندویاواقعا ماموریت فریب مردم را دارندعجیبه که ماهیت امپریالیسم را درک نمیکنند خیلی عجیبه که نمیفهمند ماتواین صدساله جز شر چه بهره ای از رابطه با غرب نصیبمان شده
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    4 0
    حرف حق جواب نداره
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    4 0
    اصلاحات ذخایر اسرائیل وآمریکا در ایران اند تا زمانی که دست اینها از حاکمیت کنده نشود مشکلات وگرفتاری وعقب مندگی ها ادامه داره
  • محمد IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    3 0
    واقعیتهای تلخ
  • الف SC ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 3
    خواهشاً شما دیگر به مردم یاد آوری نکنید این حرفها به تکرار مکررات رسیده
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    4 0
    از درد گفته فراوان میشه .چرا از درمان کسی سخن بمیان نمیاره .منتظرید دوباره انقلابی رخ دهد تا همه چیز غیر از آنانکه طی سی سال گذشته از بس پول فراوان خوردند و در ایران و خارج ریشه دوانده و قوی کردند تا گزند کمتری یابد .باز داستان دوباره تکرار بعد از انقلاب دوباره همان وضعیت الان .. هدف امام غیر از این بود . کافیست وصیت شهدا را بخوانی تا بدانی چه در سر اندیشه و ما را رهنمود و سفارش میدادند .چرا اجازه داده شد قدم بقدم فاسدین خود را در میان انقلابیون جای دهند و در مراسم مختلف شخصی سرشناسان با اهدا سکه و سرویس طلا و الماس حضور پیدا کنند تا امضا طلائی را از آن خود و دوستان را از راه خدا جدا و شیطان روح و جان آنها را از آن خدا کند و فرزندی که در تناقض رفتار والدین در منزل با پشت تریبون خود میدیدند .شدند اهل مازاراتی و دور دور . این راه را عوض اینکه بسته شود مبدل به آزاد راه شد .مردم نیازمند . بامید اینکه این یا آن که شعار مبارزه با فساد و برگرداندن پول بر سر سفره شان با چند سر عائله قد و نیم قد و دم بخت و جوان و بیکار نیازمند جهزیه منزل و خودرو عین چی گیر مانده در گل . کاری بکند شاید این یکی واقعا حق او را از دزدان و چپاولگران گرفته و ثروت بصورت عادلانه از بیت المال در اختیارشان حداقل با حقوق مناسب پرداخت شود شاید بعد از چند جا کار کردن بتواند امیدوار باشد . آبروداری کند .اگر بخواهیم هر روز سخن این یا آن تابلوی جناح ( تاج و عبدی و سعیدو آخوندی و بقیه شان) را طی چند سال بیاوریم و نظرات را بگیریم و اکثریت آدرس میدهند که اشکال از کجاست که امثالهم باز قصد فسادی بزرگتر دارند اما . باز همش سخن و از جمله برادر محترم دکتر ازغدی چاره در طرح مستقیم نظرات خود با مردم بعد از اینهمه و نا امیدی از چنین جلساتی که قبلا عنوان شده در میان گذارد و یا در صدا و سیما همچنین تازه بعد از شل کن سفت کن و سردی و گرمی اجازه پخش دوباره ثریا جهان آرا آنهم دیروقت شب بدهد .اینجا چه خبر است .بمردم اعتماد شود .تا بدتر و دیر نشده . بفکر بکری باشید .حق انقلاب و شهدا و مردم را از این ناکثان بگیرید .و ارزش ها را پاس بدارید . چقدر صبوری و دیدن فساد و چپاول ثروات ملی و مردمی . بیشرمی بجائی رسیده که تکالیف دولتی را هیچکدام جدی نمیگیرد .این ها همه علامته .از سوی شبکه عنکوبتی فاسدین که در مراکز نیاز مردم چنبره زدند
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    3 0
    قبل ازانقلاب اسلامى جاذبه غرب(کدخدا) زیادبودولى حالا دروضعیت خیلی بدوپایین اقتصادى-رفاهى-امنیتى-اجتماعی و...رسیده انداما اشتباه این برجامیان آن است که درهمان افکار قدیم هستندوامضاوادب آنهاراتضمین میدانندنه ترورهایشان را.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    به نام خدا ممنون از مطلب مفیدشما، لطفا منابع احادیث راقراردهید؛درقسمت که حدیث درمورد کمک مرد به زن درخانه ازپیامبر اکرم ص حدیث گذاشتید، منبع مشخص نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس