کد خبر 1157134
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
بررسی آماری بازیکنان کلیدی پرسپولیس و اولسان هیوندای توسط AFC

سایت رسمی AFC عملکرد سه بازیکن کلیدی تیم‌های فینالیست لیگ قهرمانان آسیا را بررسی کرد.

به گزارش مشرق، سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) که به بررسی دیدار فردا (شنبه) تیم‌های پرسپولیس ایران و اولسان هیوندای در فینال لیگ قهرمانان آسیا می‌پردازد، نگاهی به بازیکنان کلیدی پُست‌ها مختلف دو تیم داشت که به شرح زیر است:

* خط دفاع: محمدحسین کنعانی‌زادگان و دیو بولتویس

پس از آغاز دوران حرفه‌ای در پرسپولیس و انتقال به چند تیم دیگر، کنعانی‌زادگان به عنوان جایگزین طولانی‌مدت سید جلال حسینی، در سال 2019 به تیم دوران نوجوانی خود بازگشت. در عوض در بیشتر دیدارهای لیگ قهرمانان، او به جای کاپیتان تیم و کنار شجاع خلیل‌زاده در ترکیب اصلی حضور داشت. این بازیکن 26 ساله که جایگاهی در تیمش دست و پا کرده است، چند بازی فوق‌العاده در ترکیب تیمش ارائه کرد و پرسپولیس از آغاز مجدد رقابت‌ها با ثبت پنج کلین‌شیت، گلی در جریان بازی نخورد. کنعانی‌زادگان در ضربات پنالتی مقابل النصر در نیمه نهایی گلزنی کرد و در بیشتر از نیمی از نبردها از جمله دوئل هوایی و تکل پیروز شد.

تیم فوتبال پرسپولیس , لیگ قهرمانان آسیا , مهدی عبدی , محمدحسین کنعانی‌زادگان , بشار رسن ,

فقط خلیل‌زاده با 24 دفع توپ و پنج بلوک آمار بهتری از کنعانی‌زادگان ارائه کرده و این بازیکن، وظایف خود را با اعتمادبه‌نفس انجام داده است. او توانایی‌های خود را در جلو رفتن هم نشان داد. کنعانی‌زادگان همچنین توانایی‌های خود را در حمله هم نشان داده است و در گل اول پرسپولیس برابر پاختاکور، او پاسی عالی به سیامک نعمتی در دفاع راست داد. با جدایی خلیل‌زاده، بازیکنی که جایگزین او شد عملکرد بسیار خوبی داشت. اگر کنعانی حسینی را کنارش داشته باشد یا خیر، او روز شلوغی با مهاجم توانای اولسان یعنی جونیور نگرائو خواهد داشت.

کیم دوهون مرتباً ترکیب تیمش را تغییر می‌دهد، اما بولتویس در همه دقایق همه بازی‌ها از زمان مرحله گروهی بازی کرد و حالا به دنبال تبدیل شدن به اولین هلندی قهرمان تاریخ لیگ قهرمانان است. این بازیکن 30 ساله که در سمت چپ دفاع مرکزی و به همراه کیم کی‌هی بازی می‌کند، بخشی از خط دفاعی تیمی است که دو بار در سه بازی مراحل حذفی گل خورده و ثابت کرده مدافعان اولسان، اهمیتی حیاتی به اندازه مهاجمان دارند. بولتویس در شش مسابقه در زمین و هوا، عملکرد مسلطی داشته و 24 نبرد از 37 نبرد را برده است.

تیم فوتبال پرسپولیس , لیگ قهرمانان آسیا , مهدی عبدی , محمدحسین کنعانی‌زادگان , بشار رسن ,

هیچ بازیکن راه‌یافته به فینال، بیشتر از بولتویس با 17 قطع توپ نداشته و این موضوع با توجه به ریشه هلندی او تعجب‌آور نیست. مدافعی که ثابت کرده بازی ماهرانه‌ای با توپ و 86 درصد پاس سالم دارد. مقابل پرسپولیس که تمایل دارد خط دفاعی اولسان را در هوا آزمایش کند، بولتویس باید در بهترین فرم خود باشد. او به دنبال کسب قهرمانی قاره‌ای و پایان دادن به ناکامی‌های شکست در سال 2019 و 2020 در قهرمانی K لیگ است.

بیشتر بخوانید:

حامد لک برترین در آسیا +عکس

* خط هافبک: یون بیت‌گارام و بشار رسن

شاید هشت سال برای این بازیکن گذشت تا پس از  گلزنی برای سئونگنام در 2012، برای دومین به فینال آسیا برسد. از آن زمان به عنوان بازیکنی آماده، دو بار موفق شد دو گل بزند و سه گل هم برای هم‌تیمی‌های خود ساخت. یون که در حملات چشمگیر اولسان نقش مهمی دارد، ثابت کرده که پاسوری ماهر، یک تهدید روی دروازه و یک متخصص ضربات ایستگاهی است. چهار گل او به این معنی است که فقط چهار بازیکن بیشتر از او گلزنی کرده‌اند، در حالی که تعداد پاس‌های او باعث شده است تا او به صورت مشترک، در رتبه دومین این تورنمنت باشد.

تیم فوتبال پرسپولیس , لیگ قهرمانان آسیا , مهدی عبدی , محمدحسین کنعانی‌زادگان , بشار رسن ,

شاید چشمگیرترین آماری که در رابطه با یون وجود دارد، این است که میان تمام بازیکنان حاضر در این رقابت با حداقل 10 شوت به سمت دروازه، او دارای بهترین دقت در شوت با نرخ 80 درصد است؛ عملکردی کاملاً خیره‌کننده بدون احتساب شوت‌های بلوک شده. یون همه ویژگی‌های یک شماره 10 کلاسیک را دارد و بازی‌های ترکیبی او با جونیور نگرائو نکته کلیدی خواهد بود. اگر اولسان به ناکامی‌های خود پایان دهد و این تیم برای اولین بار از سال 2012‌، جام قهرمانی بازی‌ها را بالای سر ببرد.

بشار رسن که مورد علاقه هواداران پرسپولیس است، در سال 2017 به این تیم آمد و به یکی از بازیکنان اصلی پرسپولیس و عنصری کلیدی و خلاق تیمش تبدیل شد که به فینال 2018 رسید. هیچ بازیکن پرسپولیس به اندازه رسن، فرصت‌های بیشتری برای هم‌تیمی‌های خود (12) ایجاد نکرده‌اند و به تعداد سانترهای رسن (11) سانتر سالم نداشته است.

تیم فوتبال پرسپولیس , لیگ قهرمانان آسیا , مهدی عبدی , محمدحسین کنعانی‌زادگان , بشار رسن ,

این بازیکن 23 ساله که پنجشنبه روز تولد اوست، در تیمش در صدر بازیکنان با پاس موفق در زمین حریف 241 است و فقط وحید امیری در پاس موفق در یک‌سوم پایانی زمین موفق‌تر از رسن است. دو پاس گل رسن اگر ضربات آل‌کثیر مقابل السد به تیر دروازه نمی‌خورد، به راحتی دو برابر می‌شد. بازیکن اهل بغداد در آن سوی زمین هم عملکرد خوبی داشته و در دوئل‌ها و تکل‌های موفق، در رتبه چهارم بازیکنان ایستاده است. مقابل تیمی که سلاح‌های خود را در خط حمله به رخ کشیده است، پرسپولیس امیدوار است رسن بار دیگر عملکرد همیشگی خود را ارائه کند.

* خط حمله: جونیور نگرائو و مهدی عبدی

این بازیکن با زدن پنج گل در شش مسابقه، روند قدرتمندانه گلزنی خود را از کره جنوبی به قطر آورد. کیم دوهون تلاش کرد مهاجمش را تغییر دهد و نگرائوی 33 ساله را روی نیمکت نشاند. او در اولین دیدار مرحله گروهی، گاهی برای تغییر بازی به زمین می‌آمد و دقیقاً در هفته‌های سوم و چهارم مرحله گروهی همین کار را کرد. این بازیکن با زدن دو گل مقابل بیجینگ در یک چهارم نهایی و پنالتی لحظات پایانی در وقت اضافه برابر ویسل کوبه، اعتمادها را جلب کرد.

تیم فوتبال پرسپولیس , لیگ قهرمانان آسیا , مهدی عبدی , محمدحسین کنعانی‌زادگان , بشار رسن ,

نگرائو حضوری توانا در محوطه جریمه دارد و فقط یک بازیکن اولسان یعنی کیم این‌سونگ بیشتر از 22 شوت او در محوطه دارد. در حالی که نرخ 55 درصد شوت در چارچوب، این بازیکن را در میان بهترین مهاجمان رقابت‌ها قرار داده است.

در غیاب مهاجم محروم پرسپولیس یعنی عیسی آل‌کثیر، مهدی عبدی قرار است مرد اصلی هجومی یحیی گل‌محمدی مقابل اولسان باشد. در حالی که او فقط 22 ساله است و در دومین فصل کامل حضور حرفه‌ای در پرسپولیس قرار دارد، عادلانه است بگوییم عبدی در شرایط بسیار متفاوتی در دوران فوتبال خود با نگرائوی باتجربه است. حالا که علیپور تابستان پرسپولیس را ترک کرد و آل‌کثیر هم در دسترس نیست، مسئولیت هدایت خط حمله شاید روی شانه‌های عبدیِ جوان باشد. او این را پیش‌تر در لیگ قهرمانان نشان داد.

تیم فوتبال پرسپولیس , لیگ قهرمانان آسیا , مهدی عبدی , محمدحسین کنعانی‌زادگان , بشار رسن ,

عبدی که دیدار مقابل النصر و آقای گل مسابقات یعنی عبدالرزاق حمدالله را از ابتدا آغاز کرد، توانست توجهات را از بازیکن مراکشی بگیرد. در حالی که سه دقیقه به پایان نیمه اول مانده بود، عبدی با ضربه سر برای تیمش گلزنی کرد؛ گلی حیاتی که باعث صعود پرسپولیس از طریق ضربات پنالتی شد. در 114 دقیقه بازی در لیگ قهرمانان، عبدی دو بار گلزنی کرده و آمار 33 درصد نرخ تبدیل موقعیت به گل را دارد. برای تیمی که بیشتر به یک خط دفاع قدرتمند متمرکز است، توانایی‌های عبدی ارزش بالایی دارد و استفاده حداکثری از داشته‌ها، سرمایه‌ای مهم در فینال روز شنبه خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس