کد خبر 1156486
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
پاییز سرد و بازار یخ/ گرانی با یلدا نفس تازه کرد

با آنکه نفس پاییز به شماره افتاده اما گرانی به بهانه شب یلدا نفسی تازه کرد و بسیاری از اقلام و اجناس گران‌تر شده است.

به گزارش مشرق، بازار ملتهب است و آنچه را که در ماه‌های گذشته از دست داده در آخرین شب پاییزی قرن و در تلاقی با زمستان جستجو می‌کند تا دوباره قامت راست کند.

از شب عید پارسال تاکنون بازاریان دشت درست و حسابی نداشتند، عیدشان سوت و کور گذشت و ثمره آن چک‌های فراوان برگشتی است که روی دستشان مانده و بهار و تابستان و پاییز هم در رکود و کسادی سپری شد.

این روزها هم که هشتک های نه به دورهمی و شونیشت فضای مجازی را پرکرده و نقل سخنان مسئولان شده است اما در این گوشه بازار از این خبرها نیست، تخفیف‌های ویژه شب یلدا چشم نوازی می‌کند و بازاریان می‌گویند برای همنواشدن با مردم چنددرصدی قیمت‌ها را تقلیل داده‌ایم.

گوشت و مرغ مجازی شد

گرانی‌های کمرشکن انواع اقلام و اجناس بسیاری از این کالاها و مایحتاج را مجازی کرد، گوشت مجازی شد، مرغ و ماهی هم از سفرها بیرون رفت و رنگ و بوی مجازی شدن گرفت.

بیشتر بخوانید:

جزئیات قیمت انواع میوه درآستانه یلدا

از چهارراه ابن شهر آشوب ساری که به سمت ساعت می‌روی، دیدن نرخ اجناس و کالا بیش از هر چیز دیگر توجه را جلب می‌کند، ارزانکده ها هم برای مردمان عادی و کارگر گران جلوه می‌کند. از پرتقال کیلویی ۱۲ هزار تومان گرفته تا ازگیل ۳۵ هزار تومانی. به آجیل و پسته هم نزدیک نمی‌توان شد و لبخند پسته بیش از هر زمان دیگری دل را ریش ریش می‌کند. یک کیلو آجیل چهار مغز ۲۳۰ هزار تومان ناقابل.

غروب پاییزی است و محمدعلی تازه از سرکار برگشته و مسیر ابن شهر آشوب تا شهدا را پیاده طی می‌کند، چشمش به قیمت‌ها که می‌افتد، دستی در جیب می‌کند و پول‌هایی را که دستمزد کارگریش هست، می‌فشارد، حساب ریال ریالش را دارد و دقیقاً می‌داند دو چک ۵۰ هزار تومانی، چهار تا ۱۰ هزار تومانی و اندکی پول خرد هست که برای کرایه تاکسی خرج کرده بود.

با بوی کباب سیر می‌شویم

چند متری را با وی همقدم می‌شویم، از نگاهش به ویترین مغازه‌ها معلوم است که حیران است، می‌گوید با آنکه شب یلدا نداریم اما دلم نمی‌آید بدون خرید میوه و مرغ به منزل روم. قیمت‌ها را که می پرسد چندان تعجب نمی‌کند و ادامه می‌دهد مدت‌ها است که برخی اقلام را حذف کردیم و با بوی کباب خودمان را سیر می‌کنیم.

ببینید:

عکس/ بازار تهران در آستانه شب یلدا

به راسته آجیل فروشان می‌روم، روی برخی مغازه‌ها نصب شده تخفیف ویژه یلدایی و قیمت را که می پرسم در دلم می گویم اگر این تخفیف هست پس معنی گرانی چیست. آجیل چهارمغز ۲۳۰ هزار تومان و پسته کیلویی ۲۴۰ هزار تومان.

آجیل فروش می‌گوید امسال قیمت‌ها چندان گران نشده با آنکه حال و روز بازار و کاسبی اصلاً خوب نیست و مردم دستشان به جیبشان نمی‌رود برای خرید، اینقدر همه چیز گران شده که کسی به فکر خرید آجیل و پسته نیست.

وی که خود را احمدی معرفی می‌کند، می‌گوید: آبا و اجدادی در کار فروش پسته و آجیل بودیم امسال کرونا حال و روز همه بازاریان را خراب کرد و هنوز نتوانستیم از زیربار چک‌های خرید و اوایل سال شانه خالی کنیم.

مرغ در کانال ۲۴ هزار تومانی

بازار مرغ و ماهی هم نسبت به دیگر ایام و سال‌ها کم رونق است. مرغ روزهای پرتلاطمی را سپری کرده و چندروزی است در کانال ۲۴ هزار هزارتومانی قرار گرفت. هرچند این قیمت نیز چهار هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است.

عینی مرغ فروشی غرب مازندرانی می‌گوید: مرغ هر روز یک قیمت دارد و نمی‌توان قیمت فردا را پیش بینی کرد و ما هم هر روز چشممان به دست کشتارگاه و تولیدکننده است.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ نسبت به اوایل سال ۱.۵ برابر شده است، ادامه می‌دهد: این افزایش قیمت‌ها هم به مصرف کننده و هم به فروشنده فشار می‌آورد و میزان فروش به نسبت دیگر سال‌های کم و کمتر شده است.

یلدا میوه را گران کرد و دل‌ها را خون

نرخ انواع میوه در روزهای اخیر به بهانه شب یلدا گران شده و پرتقال از کیلویی ۹ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان، سیب ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، انار ۲۵ هزار تومان، نارنگی ۱۵ هزار تومان، خرمالو ۱۵ هزار تومان، موز ۲۴ هزار تومان فروخته می‌شود. امیرحسن فخرآوران رئیس اتحادیه میوه و تره بار ساری با بیان اینکه یلدا دلیل افزایش قیمت میوه‌ها است، می‌گوید: بعد از شب یلدا قیمت‌ها فروکش می‌کند.

ببینید:

فیلم/ تفاوت قیمت پرتغال یلدای پارسال با امسال!

وی دلیل افزایش قیمت برخی میوه‌های وارداتی را مشکلات ارزی بیان می‌کند و در عین حال ادامه می‌دهد میوه در بازار فراوان وجود دارد و کمبودی نداریم.

تب داغ قیمت‌ها در شب‌های سرد و بازار یخ تر از آن بیش از همیشه ضعف نظارت‌ها را عیان می‌سازد و فعالیت ۲۵۵ ناظر و بازار برای استان کلانشهری چون مازندران ناچیز و اندک است و در زیر سایه کمبود نیروی انسانی و ضعف نظارت‌ها، سودجویان و گرانفروشان از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران، با بیان اینکه امسال بازار ویژه شب یلدایی نداریم، درباره نظارت‌های ویژه بازار می‌گوید: امسال به دلیل شیوع کرونا عملاً یلدایی وجود ندارد اما کماکان طبق سنت قدیمی به بازرسان تاکید کردیم که قنادی‌ها و آجیل فروشی‌ها را نظارت کنند.

امسال به دلیل شیوع کرونا عملاً یلدایی وجود ندارد اما کماکان طبق سنت قدیمی به بازرسان تاکید کردیم که قنادی‌ها و آجیل فروشی‌ها را نظارت کنند

وی با عنوان اینکه قیمت آجیل‌ها مشمول طرح قیمت گذاری نمی‌شود و فقط بر مبنای فاکتور خرید ارزیابی می‌شود، تصریح کرد: به بازرسان اعلام کردیم که فاکتورهای خرید و سودمرغوب را برای ارزیابی گرانفرانشی مدنظر قرار دهند.

قوانلو همچنین درباره همکاری اصناف در طرح محدودیت‌های کرونایی نیز گفت: طبق اعلام علوم پزشکی همکاری اصناف استان بیش از ۹۰ درصد در زمینه رعایت و تعطیلی بوده است و در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز تقریباً ۱۴ گروه مرتب توسط علوم پزشکی رصد می‌شود.

روزهای پاییزی به آخر نزدیک می‌شود و قرار است طی دو روز باقیمانده به یلدا محدودیت‌های کرونایی در مازندران تشدید شود و طرح تعطیلی اصناف از شامگاه اجرایی شود.

همچنین طبق اعلام ستاد کرونا فعالیت قنادی‌ها و آجیل فروشی‌ها در مازدنران تا ۱۵ فروردین ماه ممنوع خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    25 0
    بی صصصصصصصصصصصصصاححححححاب
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      3 0
      چشتون روشن اعتراض نداریم سکوت تا ابد
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    1 3
    از بس صداوسیما تبلیغ شب چله و یلدا کرد. آنهایی هم که بلد نبودند تحریک به خرید و برگزاری شب یلدا کردند.
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    5 1
    در تمام دنیا وقتی عید و جشنی میشود تمام اجناس حراج گذاشته میشوند و کسبه در شادی مردم شریک میشوند...اما متاسفانه رسم بدی بعد از انقلاب در ایران رخ داده که با آمدن رمضان ومحرم وعید و یلدا قیمت ها چندبرابر میشوند...نمیدانم کاسب کشورهای دیگر حبیب خدا هستند یا کاسب های ما؟؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    2 2
    تهران پایتخت موز ۲۴ تومن کاشون ۸۰ درصد مردمش قشر گارگر موز ۳۰ هزارتومن پرتقال ۲۵ هزار تومن ناول خرمالو ۲۰ هزار تومن چرا اینقدر تو کاشون میوه گرون هستش من نمیدانم خیابان نطنز خیابان فقیر نشینها ۲۰ تا مغازه میوه فروشی هستش خیابان امیر کبیر منطقه مرفه نشین ها دوتا مغازه میوه فروشی
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      3 0
      ما تهرانی ها همان شهرستانیهای بدون پارتی بودیم که به اجبار به این کلان شهر مهاجرت کرده و طعم غربت و دوری از خانواده را میچشیم موز هم زیاد نخور یبس میشی
  • بروسلی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    1 4
    روبان سبزها با شورش فتنه گر و برانداز بودن و روبان رنگی ها از طریق نابودی اقتصاد و معیشت مردم این پروژه رو ادامه دادن
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    3 2
    جالبه همیشه داریم میشنویم قیمتها کنترل میشود ،کاهش قیمتها برای ماه مبارک رمضان،و....ولی افسوس همیشه در حد حرف باقی مانده و برعکس هیچ کنترلی روی قیمتها نیست و یا اگر هست در جهت حمایت از افزایش قیمتهاست،در هر صورت این ما مردم قشر ضعیف و متوسط هستیم که تمام فشارها و باید تحمل کنیم
  • DE ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 0
    نخریدن همه تحریم آجیل بزار خراب شه خودشان با نوش جان بخورن
    • حامد IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 1
      چه مجبوریم
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      1 0
      صادر میکنن دلارشم میرن کانادا ویلا میخرن باید دولت انقلابی مردم بیاره سرکار با چوب بزنه تو سر این نامردا
  • *** IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    3 2
    آخه بچه ها کوچک چه میفهمند از گرونی ..فقط شرمندگی شب یلدا و بقیه روز و شب ها تو رو پدر و مادر میمونه.... هیچ‌وقت آدم سیر نمیتونه حال دل یه آدم گشنه بفهمه....یه کارگر همه ماه کار کنه فقط می تونه غذا ساده و کرایه خونه و قسط وام بده
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    1 0
    متاسفانه
  • علی IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    2 0
    بازاریان ایران آنقدر نامردن که حساب نداره، حقشان بوده هر بلایی سرشان بیاد. چون فقط به فکر کلاهبرداری از جیب ملت هستندو انصاف ندارند. جنس را ارزان خریده اما الآن چون دلار بالا رفته به نرخ روز می فروشد. یا جنس بنجل را به جای اصلی می دهد.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    گرانی میوه شب یلدا باعث خوشحالی آقای دولت و مسئولین زیر مجموعه اش شده چون شکم سیر از گشنه خبر نداره.
  • سهیلا حناچی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    2 0
    تورم .بیکاری .بیماری کرونا و....زندکی خیلی سخت شده مخصوصا برای جوان هایی که متاهل شده اند .سرپرست خانواده شده اند .یک یا دو فرزند دارند .بچه ها در رشد نیاز به تغذیه سالم و مقوی دارند .خانم ها اکثرا کم خونی دارند .منظورم به خودم نیست ،کارمند هستم وبالاخره چرخه زندگی می چرخد .جوانی یعنی پدری را می شناسم که مدرس کلاس های تقویتی و جبرانی بود.پدر جوان دیگری که در شرکت ساختمانی کار می کرد .ده ها پدر جوان می شناسم که به قولی همسران با وقارشان با سیلی صورت شان را و.....لطفا قیمت ها را کنترل کنید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس