متن کامل آیین نامه داخلی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400

در حالی که دولت با ادعای کمبود منابع، وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۰ را چند برابر کرده که تمایلی به اخذ مالیات از دارایی‌های لوکس که متعلق به ثروتمندان است، ندارد.

سرویس اقتصاد مشرق- مالیات بر ثروت یا دارایی‌های لوکس و گران‌قیمت یکی از انواع پایه‌های مالیاتی است که به دلیل مزیت‌هایی که دارد، توسط کشورهای پیشرفته جهان به کار گرفته می‌شود. این پایه مالیاتی در شرایط رکود اقتصادی یا کاهش توان بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند بدون تحمیل فشار مالیاتی بر تولیدکنندگان، موجب افزایش درآمدهای مالیاتی شود. مالیات بر دارایی‌های لوکس به دلیل این که بخش قابل توجهی از افراد جامعه مشمول آن نیستند از هزینه اجتماعی و امنیتی حداقلی برخوردار است، گرچه ممکن از سوی گروه‌های ذی‌نفع و ثروتمندان فشارهایی برای عدم تصویب یا اجرای این پایه مالیاتی اعمال شود.

 در این میان اخذ مالیات از دارایی‌های لوکس همچون خانه و خودرو گران‌قیمت در متن قانون بودجه ۹۹ گنجانده شد تا با توجه به اهمیت افزایش سهم مالیات از بودجه عمومی کشور، فشار حاصل از این افزایش درآمدهای مالیاتی بر دوش تولیدکنندگان و اقشار محروم سنگینی نکند. بر این اساس در قانون بودجه ۹۹ برای مالیات‌های حاصل از خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت به ترتیب ۷۰۷ و ۹۰۹ میلیارد تومان ردیف درآمدی در نظر گرفته شد. با این وجود گزارش سازمان امور مالیاتی از عملکرد شش‌ماهه این سازمان نشان می‌دهد که دو ردیف درآمدی مربوط به اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس اجرا نشده است و در شش ماه نخست سال ۹۹ هیچ مالیاتی از خانه‌ها و خودروهای لوکس اخذ نشده است.

در ادامه بی‌توجهی‌های دولت به تصویب و اجرای مالیات بر دارایی‌های لوکس، دولت در لایحه پیشنهاد بودجه ۱۴۰۰ نیز ارقام مربوط به اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت را بدون تغییر نسبت به بودجه ۹۹ به ترتیب ۷۰۷ و ۹۰۹ میلیارد تومان پیشنهاد کرده است. این در حالی است که با توجه به تورم سالانه کشور، انتظار می‌رفت که حداقل این ارقام با افزایشی به میزان تورم رسمی همراه شود.

(ارقام به میلیارد تومان)

لایحه بودجه ۹۹

قانون بودجه ۹۹

لایحه بودجه ۱۴۰۰

مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت

۰

۷۰۷

۷۰۷

مالیات بر خودروهای گران‌قیمت

۰

۹۰۹

۹۰۹

بر این اساس به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌شود که همان‌طور که در مجلس دهم در هنگام بررسی لایحه بودجه ۹۹ ردیف‌های درآمدی مربوط به مالیات بر دارایی‌های لوکس به متن قانون بودجه ۹۹ اضافه شد، لازم است تا نمایندگان مجلس یازدهم هم نسبت به افزایش درآمدهای حاصل از مالیات بر خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت که در جدول ۳ پیوست ۲ لایحه پیشنهادی دولت مندرج شده است، اقدام نمایند تا به این ترتیب ضمن نشان دادن عزم خود به مردم در راستای افزایش درآمدهای مالیاتی و در نتیجه کاهش کسری بودجه اقدام نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    12 0
    واین است معنای واقعی کاسب همه چیز از جمله تحررررررریم
  • امید IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    14 0
    ! طلب ها طرفدار سیستم سرمایه داری هستند و فقط زورشان به قشر کارمند و کارگر برای گرفتن مالیات می رسد.
  • شاغلام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    13 0
    چاقو که دسته شو نمی بُره، خخخ
  • علی IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    5 0
    خاک عالم
  • سعید IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    1 0
    شما خودتون دارین میگین امسال هم اداره مالیات هیچ مالیاتی در این زمینه اخذ نکرده ، برای همینم دولت هم دیگه زحمت دستکاری عددها را به خودش نداده. به نظرم مجلس هم دخالت نکنه بهتره چون با این اوصاف دولت ، فقط خودش را سبک کرده . حالا شما بگو دو برابرش کنن ، وقتی قرار نیست چیزی گرفته بشه چه فرقی میکنه
  • حاجی اذری IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    5 0
    این دولت رضایت خلق رابه رضایت خدا ترجیح داده خداازشان نگذرد
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    2 2
    فقط تقصیر دولت نندازین. خب مجلس چرا قانون نمیگذاره برای این مالیات؟؟؟؟ خود شما رسانه ها چرا یقشونو نمیگیرید که از مشاغل پزشکی و وکالت آنقدر مالیات بگیرن تا این مفتخورهای عوضی(بلا نسبت پرستارهای عزیز و نازنین که برعکس پزشکهای مغرور و پول پرست تنها مدافعان واقعی سلامت هستن) آنقدر راحت برج عاج نشین نشن؟؟؟؟ همتون در زمینه مشکلات نظام مالیاتی مقصرید. نه فقط دولت.
  • حسين DE ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 0
    دولت روحانى دولت باستى هيلز نشينها و روما رزيدنس نشينهاست نه دولت انقلاب و مردم.
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 0
    سرمایه داری تجاری ودلالی پایگاه اجتماعی این دولت وجریانی پشتیبان آن است پس انتظار نداشته باشید از اینها مالیات به نفع مردم بگیرند.انشاء اله مردم ایران جوابشان را بموقع خواهند داد
  • GB ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    4 1
    از ماشین های بالای پونصد میلیون بنزین را به صورت ده هزار تومن بگیرید یا بیشتر
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      1 0
      بیخیال شو تا پراید500نشده!خخخخخخ
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    9 0
    ماليات بايد كمر دلال رو بشكنه! بايد براي خريد و فروش ملك و خودرو و... زير يك يا دو سال درصدي ماليات خورده بشه تا هيچ شخص دلالي و غير مصرف كننده اي جرات سوء استفاده نداشته باشه
  • DE ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    4 0
    در بودجه جدید حقوق های 4 میلیونی مشمول مالیات ده درصدی میشود . روحانی مثل داروغه ها فقط یقه مردم را با جریمه و تعزیر و عوارض و مالیاتهای گوناگون گرفته و با طیف خودی ها ( اشراف ) کاری ندارد ....
  • عدالتخواه IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    1 0
    چاقو دسته خودش را نمي برّد
  • محسن نوروزی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    1 0
    چون خودشان از بی دردان جامعه هستند ....؟؟؟؟؟!!!!
  • GB ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    2 0
    هم اصول گرا هم اصلاح طلب فکر جیب خودشان و قشر مرفه هستند کاسبا و سلبریتی ها و خواص از مالیات معاف و طبقه کارمند و فلک زده هم مثل همیشه قربانی ندانم کاری ها بلاخره پول عیاشی و خارج رفتن سلبریتی ها و بعضی از مالیات کارمندا باید بره نه؟ طبقه پایین در جا میزنه مثل قدیم و ثروتمندا هم نجومی میگیرن بقیه حرف و حدیث ها شیره سر مردم ساده مالاندن و لالایی واسه خوابه! این مجلسم که با کرونا تداخل داشت انتخاب حداکثری نیست بود هم تفاوتی نمی کرد! ما را به خیر و شما را به سلامت آبی گرم نخواهد شد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس