کد خبر 1156065
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
تغییر رسمی مهره ها در کاخ سفید/ پایان تلخ ترامپ در خانه پوشالی

سرانجام پس از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با رای الکترال کالج تکلیف مستاجر کاخ سفید مشخص شد و بدین ترتیب عمر سیاسی فردی که خود را مرکز ثقل جهان می دانست به پایان رسید.

به گزارش مشرق، شب گذشته الکترال کالج آمریکا به طور رسمی پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری را بر دونالد ترامپ، رقیب جمهوریخواه او را تایید کرد، امری که به معنای نقطه پایانی بر تلاش‌های آقای ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

ترامپ، وزیر دادگستری را مجبور به استعفا کرد

کالیفرنیا، پرجمعیت‌ترین ایالت کشور، غروب دوشنبه ۵۵ رای الکترال خود را به بایدن داد و به این ترتیب او ۲۷۰ رای لازم برای رسیدن به کاخ سفید را دریافت کرد. بر اساس نتایج انتخابات نوامبر جو بایدن ۳۰۶ رای الکترال کسب کرد و آقای ترامپ نیز ۲۳۲ رای.

آرای الکترال در حالی اعلام شد که ترامپ تلاش گسترده ای را برای تغییر رای اعضای الکترال انجام داده بود اما شب گذشته این نهاد تیر خلاص را به ترامپ زد.

بیشتر بخوانید:

آیا سیاست آمریکا در دوره جو بایدن تغییر می‌کند؟

آمریکا در دوران دونالد ترامپ همان مسیری را رفت که روسای جمهور اسبق ایالات متحده رفته بودند اما وی این کار را با سر و صدای زیاد و افزودن علایق شخصی و منافع مالی مورد نظر خود انجام می داد

با این اعلام باید منتظر ژانویه و تحلیف مراسم ریاست جمهوری در آمریکا بود و این در حالی است که ترامپ پیشتر اعلام کرده بود در این مراسم شرکت نخواهد کرد.

پایان مرد پر مدعا

هر چند آمریکا در دوران دونالد ترامپ همان مسیری را رفت که روسای جمهور اسبق ایالات متحده رفته بودند اما وی این کار را با سر و صدای زیاد و افزودن علایق شخصی و منافع مالی مورد نظر خود انجام می داد.

شاید باور کردن و قبول شکست برای ترامپ سخت باشد چون او توانسته بود در چهار سال گذشته با جذب دلارهای کشورهای عربی خاورمیانه تا حدی چرخ اقتصاد آمریکا به حرکت دربیاورد اما از سوی دیگر اقدامات وی عاملی شده بود برای چندپاره شدن جامعه آمریکا و دور شدن تدریجی متحدان سنتی ایالات متحده از واشنگتن.

ترامپ به مدد قدرت اقتصادی و نظامی آمریکا خود را مرکز ثقل جهان می دانست و سعی داشت دنیا را بر اساس منافع خود تغییر بدهد اما توجهی به این نکته نداشت که اقتصاد و ارتش ایالت متحده فقط ظاهر یک ابرقدرت دارند و از درون پوچ هستند. او کاخ سفید را محلی برای تحقق رویاهای خود می دانست اما غافل از این بود که کاخ سفید یک خانه پوشالی است.

راه سخت بایدن و عدم تغییر عمده در سیاست های کاخ سفید

هر چند جو بایدن وعده های زیادی را برای کنار گذاشتن آنچه در دوران ترامپ در کاخ سفید حادث شده را داده اما با توجه به عملکرد روسای جمهور اسبق آمریکا و سیاست های کلان این کشور نمی توان انتظار تغییرات عمده را در کاخ سفید داشت.

بایدن وعده بازگشت به برجام را داده اما این توافق نه دیگر آن سندی است که در سال ۲۰۱۵ بر سر آن توافق شده و نه ایران از عملکرد طرف های امضا کننده این سند راضی است.

هر چند جو بایدن وعده های زیادی را برای کنار گذاشتن آنچه در دوران ترامپ در کاخ سفید حادث شده را داده اما با توجه به عملکرد روسای جمهور اسبق آمریکا و سیاست های کلان این کشور نمی توان انتظار تغییرات عمده را در کاخ سفید داشت

بایدن از بازگشت آمریکا به معاهده آب و هوایی پاریس سخن گفته اما آیا متحدان آمریکا آنچه را ترامپ در چهارسال گذشته انجام داده را فراموش می کنند؟

علاوه بر این موارد بایدن با چالش های جدی دیگری در خصوص تعاملات آمریکا در ناتو و همچنین مناسبات واشنگتن با کشورهای خاورمیانه مواجه خواهد بود.

تغییر مهره ها و نه سیاست ها

آنچه مسلم است و نباید درباره آن دچار اشتباه شد آن است که نباید انتظار تغییرات کلان در سیاست های آمریکا را داشت بلکه سیاست های کلان ایالات متحده ثابت است و فقط مجریان آن تغییر می کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید علی علوی US ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 0
    با سلام بر عزیزان مشرق نیوز ترامپ همچنان ریاست جمهور آمریکا می ماند
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      1 0
      در خواب
    • امید IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 0
      بشین تا خبرش برات بیاد آقای ترامپیس
    • Ars IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      صد در صد ترامپ رای میاره بعد انتخابات صدر صد در دادگاه رای می آورد و ورق بر میگردد بعد رد شدن ادعاهای احمقانه ترامپ در بیشتر از پنجاه تا دادگاه ایالتی و منطقه ای و غیره گفتن اینا مهم نیست اصل دادگاه عالی آمریکاست بعد رد شدن دو ادعای ترامپ و حامیانش در دادگاه عالی آمریکا گفتن که اینا مهم نیست اصل آرای الکترال است بعد تعیین بایدن در ارای الکترال نیز باز گفتن که اینا هم مهم نیست مهم کنگره است و این جور چیزا و بهونه های با این مضمون که آرای الکترال جمهوری خواهان نیز در ایالتهای درگیر تشکیل شده و ورق بر میگردد
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    اگر تمام امریکا و اسرائیل و عربستان را با موشکهای نقطه زن زیر و رو کنید ولی ترامپ زنده باشد انتقام سخت هیچ معنایی ندارد
  • شمیم گل نرگس IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 0
    سلام نمایندگیخودرو با مدارک شرکتی فروخته با سپری شدن زمان مقرر ،نه حاضراست خودرو بدهد و نه پول را پس میدهد به نظر شما مشکل ما را بایدن حل می کند.
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 0
    فقط ترور مایک پنس متعصب،راه گشا هست که ترامپ دوباره رئیس جمهورنشه-ودرحد ترور سردارها ودانشمندانمان هست
  • US ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    به اصلاح طلبها،شبه اصلاح طلبها، اصلاح طلبهای خجالتی و اصلاح طلبها با روتوش اصولگرا، واسه ذوق مرگ شدن برای کفتار بایدن خیلی عجله نکنید چون وقتی ترامپ بمونه بعدا احساساتتان جریه دار میشه.
  • هادی IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    سگ زرد برادر بایدن زرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس