رهاورد بودجه۱۴۰۰؛ وابستگی ۴۱ درصدی به پول موهوم نفت و بحران بدهی

سهم مالیات از بودجه عمومی سال ۱۴۰۰ تنها ۲۹ درصد در نظر گرفته شده است که این میزان کمترین سهم مالیات از بودجه‌های عمومی دهه ۹۰ محسوب می‌شود.

سرویس اقتصاد مشرق- ادبیات اصلاح ساختار بودجه به صورت عمومی از سال ۹۷ و همزمان با تاکید مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار بودجه ۹۸ شکل گرفت اما علیرغم گذشت چند سال از این موضوع، تاکنون اقدام قابل توجهی برای اصلاح ساختار بودجه انجام نگرفته است و بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ بدون رویکرد اصلاح ساختار بودجه نوشته و به تصویب رسیده‌اند.

برای اصلاح ساختار بودجه باید رویکردهای افزایش درآمدهای پایدار و هزینه‌کرد کارآمد منابع در دستور کار قرار گیرد که تاکنون به شیوه موثری به این رویکردها توجه نشده است و بررسی بودجه ۱۴۰۰ هم از بی‌توجهی مجلس به این رویکردها حکایت دارد.

برای مثال در حالی که افزایش سهم مالیات از بودجه عمومی یکی از نشانه‌های حرکت به سمت اصلاح ساختار بودجه است که بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم مالیات از بودجه عمومی سال ۱۴۰۰ تنها ۲۹ درصد در نظر گرفته شده است که این میزان کمترین سهم مالیات از بودجه‌های عمومی دهه ۹۰ محسوب می‌شود.

کاهش سهم مالیات از بودجه عمومی ۱۴۰۰ به این دلیل رخ داده است که از یک سو مصارف دولت به شدت افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر درآمدهای مالیاتی به اندازه تورم رشد نکرده‌اند و دولت هم از اخذ مالیات از پایه‌های جدید مالیاتی خودداری کرده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت/ آیا روحانی لایحه بودجه را خوانده است؟

در بودجه ۹۹ مجموعاً ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده بود و انتظار می‌رفت که با توجه به تورم حدود ۴۰ درصدی، درآمدهای مالیاتی نیز به همان اندازه افزایش یابد و به ۲۷۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ برسد که چنین نشد و تنها ۲۴۷ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای بودجه سال آتی در نظر گرفته شده است.

علاوه بر منابع، دولت در مصارف بودجه هم خوب عمل نکرده و پیشنهاد داده است تا هزینه‌های دولت را از ۴۸۴ هزار میلیارد تومان سال ۹۹ به رقم بی‌سابقه ۸۴۱ هزار میلیارد تومان برساند که فراتر از میزان تورم عمومی کشور است.

با این حساب می‌توان عنوان داشت که در بودجه ۱۴۰۰ هم مصارف به میزان زیادی افزایش یافته است و هم منابع پایدار کاهش یافته و جای آن را منابع ناپایدار گرفته است. بر این اساس به نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌شود تا در بررسی بودجه ۱۴۰۰ ضمن کاهش برخی هزینه‌های اضافی، اقدامات لازم را برای افزایش درآمدهای پایدار از مسیر برخی عوارض و پایه‌های مالیاتی جدید انجام دهند.

لزوم افزایش درآمدهای مالیاتی برای جبران کسری بودجه کشور

بودجه سال ۹۹ با درآمدهای غیرواقعی نفتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به همین دلیل رقم واقعی کسری بودجه در سایه درآمدهای غیرواقعی پوشانده شد. علاوه بر این با گسترش بیماری کرونا، هزینه‌های دولت برای مقابله با کرونا هم به مصارف پیشین بودجه اضافه شد و موجب شد تا میزان کسری بودجه یا همان شکاف بین هزینه و درآمد دولت در سال جاری به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان برسد.

دولت برای جبران کسری بودجه به فروش اوراق مالی و سهام شرکت‌های دولتی روی آورد تا به این ترتیب کسری بودجه را جبران کند. شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز برای کمک به دولت نسبت به صدور مجوز فروش اوراق مالی بیش از سقف مصوب قانون بودجه ۹۹، اقدام نمود تا کسری بودجه سال ۹۹ با هزینه‌های کمتری پوشش داده شود.

در این میان بررسی آماری فروش اوراق مالی نشان می‌دهد که از ابتدای خرداد تا هفته اول آذرماه مجموعاً حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی فروخته‌شده است که البته تنها حدود ۸ هزار میلیارد تومان آن مربوط به سه ماه پاییز ۹۹ می‌شود و باقی اوراق مالی در فصل تابستان به فروش رفته است که این موضوع نشان‌دهنده کاهش متقاضیان خرید اوراق مالی دارد.

بر این اساس لازم است تا دولت از یک سو راهی برای افزایش متقاضیان اوراق مالی پیدا کند تا امکان جبران کسری بودجه بدون خلق پول وجود داشته باشد و از سوی دیگر پایه‌های مالیاتی قانونی و پایدار که تاکنون درآمدی از آن‌ها کسب نشده است را همچون مالیات بر خودرو و خانه لوکس و مالیات بر خانه‌های خالی را عملیاتی کند تا به موجب آن تا پایان سال درآمدهای این پایه‌های مالیاتی در اختیار دولت قرار گیرد و میزان کسری بودجه به حداقل برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    4 0
    بودجه 1400 بدهی بزرگی برای دولت بعدی بجای می گذارد و واقع بینانه نیست.
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      5 0
      یک درصد هم فکر نمی کنیم غیرعمد باشه
    • SE ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      مجلسیان در این 40 سال نگذاشتند مالیات از ثروت گرفته شود. چرایش را خود بیابید. اما در سال کرونا طبیعی است که مالیات درآمدبه حداقل برسد.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 1
    مالیات را وقتی می گیرند که عمران و آبادی ایجاد کنند. وقتی ساخت و سازی انجام نمی شود مالیات به معنی تنبل پروری و باج دادن به دستگاه های عریض و طویلی است که سیرایی ندارند.
  • amir IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 0
    به نام خدا با توجه به حمله بهپادی اذربایجان لازم است سیستمهای پدافندی جدیدی ایجاد شود تیربار کالیبر 22 یا 13 گلوله مرمی که در فاسله معین 0.5 یا 1 ی 1.5 کیلو متری یا غیره منفجر و ساچمه پخش کند و چهار تیر بار جداگانه که هر کدام یک نوع از گلوله را شلیک کند هر تیر بارفقط یک نوع گلوله با با فاصله انفجار معین شلیک می کند و هر تیر بار ترجیحا فابلیت مانور جداگانه داشته باشد و رادار ترجیحا ارایه فازی و کامپیوتر با توجه به فاصله هدف به یکی از تیر بارها فرمان شلیک میدهد ******** این مجموعه می تواند روی خودروی زرهی مستقر شود خودرو زرهی دارای حفاظت فعال باشد
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 0
    به قول دولت که مالیات گرفتن از ثروتمندان به استرسش نمی ارزد
  • سس IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    آقا من یه رستوران دارم الان یک ساله واسه کرونا نابود شدیم بقیه صنایع هم همین تیتر میزنید پسرفت دولت مالیات باید بیاد از امثال ما بگیره وقتی یه ساله تو کشور واسه کرونا و سه ساله واسه تحریم ها همه تولید کننده ها نابود شدن کشک چی دستی که مو نداره و بیا بکن
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      1 0
      منظور مالیات از ثروتمندان است
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    انواع درآمد،هزینه هاوتراکشهای خود وخانواده (دلالها وواسطه ها،تجار،تولیدکنندگان،فروشنده،خدماتیها،پیمانکاران،کسبه درمحیط ومحله های مختلف دهها برابر شده واموال انباشت شده،نقدینگی وبه تنهایی موجودی انبار ومغازه هاشون ارزشش چندین برابرشده)وای دریغ از افزایش مالیات براین قشرها!تازمانینکه شفافیت وامار (اموال،داراییهای ،نقدینگی،تراکشنهای...)اینها را ازطریق(بانکها،ادارات ثبت،بیمه،مالیات)خودشان وابستکانشان تجمیع وبررسی وشفاف نشه-عدالت برقرار نشده واموری انجام نخواهدشد
  • محمود IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    البته همین طور که یکی از دوستان گفتن مالیات باید از اقشار ثروتمند و مرفه گرفته بشه نه از کارخانه داری که به سختی چرخ کارخانه اش رو می چرخونه و یا رستوران دار و... که این مدت نتونستن کار کنند و قانون مالیات هم باید مورد بازنگری قرار بگیره بارها شاهد بودم که ماموران اداره دارایی فقط طبق یک فرمول قدیمی بدون توجه به واقعیت سود و کارکرد بنگاه تجاری برای مغازه های کوچک تا شرکت های متوسط مالیات های سنگینی تعیین میکنند که بیشتر به نظر میاد عدم موفقیت مالیات گیری از بعضی از تجار یا ابر ثروتمندان رو در این قسمت جبران میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس