روحانی نمایه

اظهاراتی که حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت درباره ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد نشان می‌دهد وی اصلا لایحه بودجه را نخوانده است.

سرویس اقتصاد مشرق- حسن روحانی در جلسه هیات دولت، از دو ویژگی مهم لایحه بودجه ۱۴۰۰ سخن گفت، یکی متکی نبودن به نفت و دیگری کاهش نرخ ارز که هر دو مورد، اطلاعات روحانی برخلاف آمار و ارقام بودجه است.

روحانی پیام   لایحه بودجه ۱۴۰۰ را متکی نبودن به نفت عنوان کرد و گفت: این پیام به این معنا نیست که نفت نفروشیم. نفت استخراج می‌کنیم و می‌فروشیم اما مهم این است که بودجه جاری ما بودجه نفت نباشد. برای توسعه کشور از نفت حتما استفاده می‌شود.  

روحانی در ادامه به اصلاح نرخ ارز در بودجه اشاره کرد و ابراز داشت: ما در این بودجه اعلام کردیم که قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت، این یکی از نقاط مهم بودجه ما است که ارزش پول ملی تقویت می‌شود. لذا ارز را بر مبنای ۱۱۵۰۰ تومان نوشته شده، هیچ کدام از این‌ها آرزو نیست بلکه دولت به دقت محاسبه و بررسی کرده و حاضر است که همه جزئیات آن را برای مردم توضیح دهد.

(تصویر تزئینی است و روحانی امسال برای تحویل بودجه به مجلس نرفت!)

افزایش وابستگی بودجه به نفت

در حالی که روحانی متکی نبودن بودجه ۱۴۰۰ به نفت را ویژگی مهم آن خوانده است، اما اتفاقا و کاملا برعکس، لایحه بودجه ۱۴۰۰ به شدت به نفت وابسته‌تر شده است.

 لایحه بودجه سال آینده با افزایش ۸ برابری درآمد نفت بسته شده است. بر اساس برآوردها درآمد فروش نفت کشور تا آخر امسال ۲۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود در حالی که در بودجه ۵۶.۹ هزار میلیارد تومان دیده شده بود.

اما دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، رقم درآمدهای نفتی را حدود ۱۹۹ هزار میلیارد تومان دیده یعنی ۸ برابر عملکرد امسال افزایش داده است.  

برای تحقق ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی در بودجه، ایران باید بتواند ۲.۳ میلیون بشکه در روز نفت بفروشد و کل درآمد آن هم قابل دسترس باشد، یعنی شرایط عاری از تحریم که قطعا غیرممکن است.

وابستگی بودجه سال آینده به درآمد نفت ۲۷۵ هزار میلیارد تومان شامل ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد فروش نفت و ۷۵.۵ هزار میلیارد تومان برداشت دولت از سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی است. این در حالی است که وابستگی بودجه امسال به درآمد نفت ۱۲۹هزار میلیارد تومان شامل ۵۶۹۰۰ میلیارد تومان درآمد فروش نفت و ۷۲۱۰۰ میلیارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملی بود. به عبارت دیگر مصرف درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

وابستگی بودجه جاری به نفت

روحانی همچنین از عدم وابستگی بودجه جاری به نفت، به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ سخن گفت که این ادعا هم اشتباه است.

کل هزینه‌های جاری لایحه بودجه ۱۴۰۰ رقم ۶۳۷هزار میلیارد تومان است که فقط ۳۱۷هزار میلیارد تومان آن از محل درآمدهای دولت تامین خواهد شد و ۳۲۰ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده باید از محل واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای تامین شود.

مجموع درآمدهای دولت در بودجه سال آینده ۳۱۷ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های مالی بدون احتساب برداشت دولت از صندوق توسعه ملی (که درآمد نفتی است) ۲۲۳ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای غیر از نفت ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که مجموعا ۵۶۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

به عبارت ساده‌تر از ۶۳۷هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری دولت، حتی با فرض تحقق تمام درآمدهای مالیاتی، فروش اوراق، فروش سهام شرکت‌های دولتی و ... در بودجه ۱۴۰۰ و با این فرض که دولت یک ریال هم برای بودجه‌های عمرانی و بازپرداخت اوراق منتشره در سال‌های قبل، بازپرداخت وام‌های خارجی و سایر تعهدات غیرجاری خود هم  هزینه نکند، باز هم مجبور است بیش از ۷۲هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی استفاده کند. بنابراین ادعای آقای روحانی درباره متکی نبودن بودجه جاری سال آینده به نفت هم اشتباه است.

نرخ ارز

اظهارات آقای روحانی درباره کاهش نرخ ارز در بودجه ۱۴۰۰ هم اشتباه است. در بودجه ۱۳۹۹ نرخ ارز غیرترجیحی ۸۵۰۰ تومان تعیین شده بود که قرار است در بودجه ۱۴۰۰ به ۱۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند اما روحانی می‌گوید که دولت در بودجه سال آینده نرخ ارز را کاهش داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • امضای بایدن همان امضای کری است IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    10 0
    از آقای ظریف در مجلس پرسیدند در برجام لغو تحریم ها اومده یا تعلیق که ایشون فرمودند در هیچ کجای برجام تعلیق نیومده لغوه بعدا اوباما هر شش‌ماه تعلیق کرد دوبار هم ترامپ تعلیق کرد خانم شرمن هم که عضو هیات مذاکره کننده آمریکا در برجام بود از این بازی با لغات تعلیق و لغو و کلاهی که در دیپلماسی سر ایران رفت گفت
    • حجت IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      0 3
      مشرق نگاه خوش بینانه دارد
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      3 0
      بودجه 1400 بدهی بزرگی برای دولت بعدی بجای می گذارد و واقع بینانه نیست.
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    16 0
    خودتان را به زحمت نیندازید. مسئله‌ خیلی ساده تر از اینهاست. شما فقط کافیه همه چیز را در یک منفی ضرب کنید. اینطوری . ببینید: اگر ایشان بگوید قیمت ارز پائین می آید معناش اینه که قیمت ارز به شدت بالا می رود. اگر بگوید برجام باعث رفع‌تحریمها می شود یعنی با برجام تحریمهای جدیدی خواهیم داشت. اگر بگوید هم چرخ سانتریفوژ می چرخد و هم چرخ اقتصاد یعنی هردو را متوقف و زمین گیر خواهد کرد. اگر بگوید من هم مثل شما نمی دانستم که بنزین گران شده یعنی خود خودش دستور گرانی بنزین را صادر کرده است. اگر صحبت از باغ سیب و گلابی بکند بدانید که منظور ایشان یک قطعه زمین پر از خار و خاشاک هست. اگر دیدی ریش و موهای او سیاه رنگ است مطمئن باش که همش سفید شده. اگر خود ایشان یا شخص دیگری که نام خانوادگی مشابه ای دارند ادعا کنند که فرزند، خواهر یا برادر هستند هرگز باور نکنید چون هیچ یک از اعضای این خانواده نام خانوادگی یکسانی ندارند. پس فقط کافیه که همه چیز را در یک منفی ضرب کنید.
  • avdt IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    3 1
    تصویر نشان میده در حال مطالعه لایحه بودجه است!،چرا بهتون میزنید!!!.
  • دانش آموز IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    2 1
    تاریخ نشان داده هر دولتی که برای بار دوم انتخاب میشود هیچ ثمری برای ایران و ایرانی نداشته بلکه با تمام قدرت مسیر را برای دولت بعدی ویران می کند!
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      0 0
      به استثناء آقای احمدی نژاد که انصافا عرضه و مردانگی به خرج داد وگرنه طبق برنامه بعضیا! قرار بود بسیاری از فجایع اقتصادی امروز در همان سالهای 88 اتفاق بیفتد! تحریم بانک مرکزی کشور برای اولین بار در تاریخ جهان تحریم نفتی تحریم بنزینی تاراج میلیاردها دلار و خارج کردن از کشور توسط صرافی های فریدون و دختر صفدر و ... شوکهایی که بخاطر خیانت فتنه گران وارد شد و انصافا در ان زمان خوب مدیریت شد
  • جاویدایران DE ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    11 0
    بهترین خبر دنیارو دارم..... الان نگاه کردم یکم پیش قانون اقدام راهبردی لغو تحریم هاکه بخاطر عدم ابلاغ روحانی خود قالیباف ابلاغش کرده بود در روزنامه رسمی منتشرشده. پس دیگه همه مقدمات انجام شده چی از این بهتر. امیدوارم دیگه هیچ اما و اگری در کار نباشه
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    5 0
    ان شاءالله روز جمعه می خواند و مطلع می شود
  • DE ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    5 0
    آیا روحانی لایحه بودجه را خوانده است؟ فاتحه اش را بله. اگر جناب روحانی لایحه بودجه را هم نخوانده باشد در عوض اصل تمام جملات و لغات و تباصیر ( بر وزنِ ..جمع تبصره ) و قوانین و ماده های برجام را به زبان اوریجین انگلیسی حَسابی خوانده بود و به این نتیجه رسیده بود که همه تحریمهایی که بودند و هستند و خواهند آمد در یک روز بالمره و همچین قلمبه ای و یه هوکی لق خواهند شد. که شدند
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    5 0
    انشاالله جمعه میخونه بودجه را چون آقا روحانی عزیز همیشه جمعه خبر دار میشن
  • ایرانی FR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    6 1
    اینها یه مشت خیانتکار گرین کارتی هستند و تمامی خوانواده های این اسهال طلب ها یه مشت اختلاس گر نوکر غرب هستند
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    4 0
    تمام ذخایر بانک مرکزی طلا ودلارها رو با پایین آوردن آن روی 11 هزار تومان دلالان اصلاح طلب خریداری کرده و از کشور خارج میکنندو برای دولت بعدی بدبختی وبه ارمغان خواهد آورد مجلس انقلابی مواظب ترفنند دولت باشید
  • FR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    4 0
    آره . خوب هم بودجه را خوانده هدف فاتحه بر عملکرد دولت بعدی هستش که موفق نباشه و ناکارآمدی این دولت مشهود نباشه
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    3 0
    اینا کلا تیمشون حال و حوصله مطالعه ندارن. مگر برجام رو خونده بدودن که بودجه رو هم بخونن.
  • کمالی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 1
    یک جوری تحلیل میکنید انگار ۱۰۰ ساله بودجه بر مبنای آب بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس