اردوغان: پوتین از ایده باکو برای تأمین امنیت منطقه حمایت می‌کند - کراپ‌شده

یک کارشناس حوزه قفقاز تاکید کرد که اظهارات رئیس جمهور ترکیه مغایر منشور سازمان ملل، مغایر قاعده حقوقی التزام کشورها به احترام به تمامیت ارضی و نقض اصول حسن همجواری به شمار می‌آید.

به گزارش مشرق، «احمد کاظمی»، دکترای حقوق بین‌الملل عمومی و نویسنده کتاب‌های "امنیت در قفقاز جنوبی"، "پان‌ترکیسم و پان‌آذریسم" و "مفهوم اقلیت در اسناد بین‌المللی حقوق بشر"، در پست اینستاگرامی خود در واکنش به اظهارات اردوغان در رژه نظامی باکو نوشت:

«صحبت‌های اردوغان در رژه باکو، تهدید تمامیت ارضی ایران و مغایر منشور سازمان ملل، مغایر قاعده حقوقی التزام کشورها به احترام به تمامیت ارضی و نقض اصول حسن همجواری بود. این موضع‌گیری اتفاقی نبود بلکه آغاز فاز دوم پروژه جنگ قره‌باغ می‌باشد. در فاز اول به بهانه آزادی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان، ترکیه با حمایت رژیم اسرائیل و انگلستان، پروژه اتصال جغرافیایی پان‌ترکیسم را از طریق تحمیل کریدور "مقری" در توافقنامه آتش‌بس پیگیری نمود تا ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی ایران بویژه در حوزه انرژی در آینده  تخلیه شود.

در فاز دوم، اردوغان با این اظهارات، از یک‌سو علی‌اف را که اکنون جمهوری آذربایجان را تحت‌الحمایه ترکیه قرار داده است و از سوی دیگر، اذناب تجزیه‌طلب را در آستانه ۲۱ آذر، سالروز غائله فرقه دموکرات؛ مکلف کرده تا به تحرکات جدید تجزیه‌طلبانه علیه ایران دست بزنند. اساساً ایجاد کانون جدید ناامنی و تجزیه‌طلبی علیه ایران تعهدی است که باکو و آنکارا قبل از آغاز پروژه جنگ دوم قره‌باغ به اسرائیل و آمریکا و انگلستان داده‌اند. به همین دلیل بود که در کمال ناباوری عده‌ای،   کشورهای غربی در مقابل آزادی اراضی خارج از قره‌باغ، تنها نظاره‌گر شکست ارمنستان شدند. بنابراین باکو قرار است به عنوان یک کشور تحت‌الحمایه، از این به بعد با تشدید اجرای سیاست‌های پان‌ترکیستی و استفاده از ظرفیت‌های نیروهای تکفیری مستقر در جمهوری آذربایجان در مسیر نوعثمانی‌گری اردوغان که خود را مرید سلطان یاووز سلیم می‌داند، حرکت کند؛ همان سلطان سلیمی که  که دستش به خون هزاران آذری از جمله تبریزی‌ها در جنگ چالداران آغشته است. اشتباه سران باکو و آنکارا نیز درهمین رویکرد است. هر دو، کشورهایی هستند که با سیاست‌های تک‌قومی دنبال دولت همگن از طریق سرکوب شدید اقلیت‌ها هستند. دمیدن در قوم‌گرایی و تکرار سیاست‌های ۱۹۹۳ به تجزیه جمهوری آذربایجان و ترکیه منجر خواهد شد. تالشتان و لزگستان، پاشنه آشیل جمهوری آذربایجان و کردستان، زازاستان و علوی‌ها، پاشنه آشیل ترکیه خواهند بود.

اکنون می‌توان گفت که در آینده، تاریخ چگونه قضاوت خواهد کرد. آیا واقعاً قره‌باغ آزاد شد؟ یا اینکه الهام علی‌اف، با نوعی قماربازی و حتی بر خلاف رویکرد پدرش، به بهانه آزادی قره‌باغ، کشور را تقدیم ترکیه، رژیم صهیونیستی و هزاران صلح‌بان روس کرد که با لگدمال‌کردن استقلال این کشور، از موقعیت آن علیه ایران استفاده کنند.

خدا رحمت کند نجم‌الدین اربکان رهبر معنوی اسلامگرایان ترکیه را آن روزی که با پیش‌بینی خیالات اردوغان، وی را به فرعون و شیره انگوری تشبیه کرد که به شرابی تبدیل شده است که آینده ترکیه را تباه می‌سازد. سرمستی‌های امروز اردوغان تنها برای کسانی است که قوم‌گرایی چشمان آنها را کور کرده، باورپذیر می‌باشد وگرنه حقارت سیاست‌های شکست‌خورده اردوغان در اتحادیه اروپا، سوریه عراق؛ شرق دریای مدیترانه، یونان، مصر و لیبی بر همگان مشهود است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    31 16
    چ اشکالی داره. قراره اسراییل و ترکیه در یک جبهه علیه ایران بجنگن ...خودشون تصمیم میگیرن... ما هم خوب بلدیم با هر دوتاشون چیکار کنیم... آذربایجان یک مهره سوخته است و ابزار دست ترکیه ...جنگ قره باغ بیشتر شبیه به جوک بود ...سریع تموم شد...پای اسراییل و ترکیه اونجا محکم تر شد...پس مشخصه از قبل بگو مگو داشتن با آذربایجان و ارمنستان
  • بینام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    15 8
    بابا اینا خیلی دیگه نا مردن اول جنگ قره باغ بعد زمزمه رود ارس و ایران از انگلیس هم بدترن
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    16 22
    دو نکته دیگر هم در آن رژه کذایی وجود داشت که کمتر بحث شد: نخست بردن نام سبلان و ارگ تبریز به عنوان خاک آذربایجان و دوم آهنگ رژه بود که همان آهنگ عثمانی ها بود
    • مینا IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      6 4
      مگه سبلان و ارک جز اذربایجان ایران نیست؟
    • سلیم IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      13 2
      یه کشور تو رزه اش میتونی هر موسیقی بزنه
  • AU ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    5 2
    قوانین باز دارنده بین الکلای و سیاست کثیف غرب ایجاب می‌کند تا ما به. قدرتهای غیر متعارف مجهز باشیم
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    3 4
    اقایون میخواستند دنیا را بگیرند کارمان به کجا رسیده که هر کس و ناکسی برامون رجز می خواند .
  • ش. AE ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    3 5
    آذربایجان برای ایران هست
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    2 1
    یاشاسین آذربایجان. یاشاسین ایران
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    5 26
    تحلیل بسیار کارشناسانه و دقیق بود سپاس،، بعنوان یک ایرانی و آذری میهن پرست از رفتار و سخنان رجب اردوغان متوهم ناراحت هستم، مقامات مسول ایران باید تذکر و هشدار جدی به اردوغان متوهم بدهند وگرنه گستاخ تر خواهد شد باید حدود خودش رو بداند، ما آذری ها فرزندان شاه اسماعیل صفوی هستیم چنانجه نوادگان عثمانی ها چشم طمع به خاک میهن ما داشته باشند همانند 8 هشت سال دفاع مقدس یاشاسین گوزل ایرانیمیز .. زنده باد ایرانم..
  • FR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    7 27
    اردوغان غلط کرد
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      1 3
      تا روح پاک شهید باکری ها و ستارخان ها و باقرخان ها در آذربایجان عزیز جاودان است رجز خوانی اردوغان پان ترک و فاشیست وی را سریعتر به زباله دان تاریخ می فرستد. زنده باد آذربایجان و ایران
  • علیرضا IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    4 9
    اینطور باشد 31 شهر ترکیه کرد تبار هستند و سالهاست که داعیه پیوستن به سرزمین مادریشان ایران را دارند. ملا مصطفی بارزانی به صراحت گفت هر جا که کردها هستند آنجا ایران است. ضمنا شهرهای قفقاز بناحق از سزمین مادریشان ایران جدا شده اندو اگر ما صبور هستیم و حرفی نمی زنیم دلیل بر فراموشی آن تکه های جدا شده از قلبمان نیست. دشمنان بدانند،ایران سرزمین اهورایی و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت ع است و در یک کلام بفرموده دلاور شهید حاج قاسم عزیز ما ملت امام حسینیم!
    • مینا IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      2 2
      سلام وای خدا مرگم بده. تازه از کمپ پ ک ک برگشتی ؟ نکنه فرستاده بودنت ارمنستان ؟ داری میری خونه؟ زیاد خودتو تحت فشار ندار سکته میکنی میمونیم بدون تروریست
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      3 0
      دریای توهم ساحل ندارد
  • رضا IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    3 31
    آقای اردوغان شکر زیادی خورده ! یادش رفته دلاوران سپاه اسلام با مزدورانش در سوریه چکار کردند؟
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      5 0
      چیکار کردن !!!! تا اونجا که نقشه سوریرو میبینیم کلی از اراضی سوریه دست ترکیست که
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    2 20
    دشمن همانطور که از واژه آن معلوم است ضد ایران است کاری در جهت منافع و امنیت ما انجام نمی دهد اما مهم این است ما با دشمن خود چگونه رفتار می کنیم .امروز نقد ترین و عملیاتی ترین و فعال ترین دشمن ایران که خود را در لباس دوست آراسته است ترکیه است در قضیه قره باغ همه ملت ایران نیات شوم ترکیه و اردوغان را به دولت و مقامات سیاسی هشدار دادند اما دریغ از جو قاطعیت امروز کار بجایی رسیده است که اردوغان در حضور چشم همه دنیا وقیحانه و خائنانه از تجزیه ایران صحبت می کند از عربستان که کمتر نیستیم اینبار ایران باید تمام اقدامات سیاسی و نظامی و اقتصادی را یکجا بر سر اردوغان آوار کند تا بفهمد نباید وارد خطوط قرمز ایران شود
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    19 6
    به به جیگرم حال اومد ۱۰۰ ساله تبعیض و خفگان و توهین فکر کردید دنیا اینطوری پیش میره هنوز منتظر بعدی هاش باشید
  • امید IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    10 2
    تعجب میکنم چرا با یک شعر از همسایه غربیمون اینجوری پریشون میشیم، یعنی این چند ساله از هدف و نیتشون بیخبریم و با این یک شعر پی به نیت شومشون بردیم؟!!! خوب سرمون رو کردیم زیر برف.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    2 5
    اردوغان رجب در حال علامت دادن به رژیم اسرائیل و شیوخ مرتجع عرب منطقه ( گاوهای شیرده ) است که روی ترکیه هم حساب باز کنید ترکیه رو هم وارد ائتلاف ضد ایرانی خود کنید ، ترکیه اردوغان به هر قیمتی شده می‌خواهد از ثروت های نفتی اعراب منطقه بهره‌مند باشد ..
  • DE ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 1
    پانترک احمق یادش رفته در جنگ چالدران کردستان را اشغال کرد حدود 300 هزار کیلومتر مربع از شرق آناتولی سرزمین کردنشین ایرانی ها در اشغال ترکیه است.
  • DE ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 1
    پس از جنگ چالدران، کردستان باختری (مناطق کردستان ترکیه، کردستان عراق و کردستان سوریه کنونی)، از ایران جدا شد و به دست عثمانی افتاد. سپاه عثمانی شهر تبریز را نیز تصرف کرد اما به دلیل کمبود آذوقه مجبور به بازگشت شد و حکومت نوپای صفوی از نابودی حتمی نجات یافت. بسیاری از سپاهیان ایران و فرماندهان و صاحبان مناصب در میدان جنگ کشته شدند و شاه اسماعیل با فداکاری چند قزلباش جان سالم به در برد. کردستان غربی یعنی حدود 300 هزار کیلومتر مربع از شرق ترکیه را هم ما نمی خواستیم به ترکها بدهیم به زور از ما گرفتند. با کشتار و خون ریزی و سفاکی. اردوغان لطف کند به این جدایی 500 ساله خاتمه دهد.
  • ایران باشکوه IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 1
    رجب همان عمروعاص ,,زمان معاویه,,هست صدرحمت به همان بن سلمان وهابی,,لااقل روراست هست ,,رجب فردی دورو. ریاکارونامردهست که به دروغ خودراحامی احزابی میخوانددروغ درذات رجب نهادبنه شده ,,یادش رفته چندسال پیش ایران بودکه اوراازدست ان تورک امریکایی نجات دادنامردونمک به حرام هست ,,,تجربه نشان داده بامنافقین دوروی یک سکه اند,,,نامردی درخونش عجین شده ریاکاراست بر خلاف انچه میبینی هست ,,زمانی باورش داشتم اماواقعیت دیدم بی معرفتر وریاکارتر ازان هست وماساده لوح بودیم باورش داشتیم,,,یاشا تبریز ,,,یاشاایران..,
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 1
    من نمی فهمم چرا ترکیه رو میچسبونید به آذربایجان! تاریخ جنگ چالداران و سلحشوری آذری های ارتش صفوی که در برابر عثمانی (سراپا تجهیز و مسلح اون هم با توپ و تفنگ) فراموش نخواهد کرد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس