آذربایجان تهران ظریف

سفیر پیشین ایران در جمهوری‌آذربایجان گفت: مواضعی که ایران در دوره جنگ ۴۴ روزه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اتخاذ کرده به این نحو بود که همواره از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت و پشتیبانی کرده است.

به گزارش مشرق، محسن پاک‌آیین، در خصوص اهمیت سفر وزیر امور خارجه جمهوری‌آذربایحان به تهران و دیدار وی با مقامات کشورمان، اظهارداشت: با توجه به مشترکات فیمابین، سفرهایی در بازه‌های زمانی مختلف میان مقامات ارشد دو کشور به تهران و باکو انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به ایران

وی گفت: سفر آقای جیحون بایرامف از اهمیت مضاعفی برخوردار است چراکه در حال حاضر باکو موفق شده که اراضی اشغال شده خود توسط ارمنستان را آزاد کند و جمهوری اسلامی ایران هم در این مسیر همراه جمهوری آذربایجان بوده است.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان تصریح کرد: مواضعی که ایران در دوره جنگ ۴۴ روزه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اتخاذ کرده است، همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت و از آزادسازی مناطق اشغالی پشتیبانی کرده است.

پاک آیین با اشاره به اینکه بیانات مقام معظم رهبری در آن ۴۴ روز در حمایت از تمامیت ارضی باکو نقطه عطفی به حساب می‌آید، ادامه داد: این عوامل منجر شده که دولت و مردم جمهوری آذربایجان نگاه مثبتی به ایران داشته باشند و این ارتباط خوب آثار مثبتی از رای منفی باکو در قطعنامه حقوق ضد بشری کانادا علیه ایران داشته است.

بیشتر بخوانید:

تاکید شمخانی بر جلوگیری از ایجاد کانون‌های ناامن‌ساز در منطقه

وی بیان کرد: در مقطع فعلی به نظر می‌رسد که چند موضوع می‌تواند در دیدار وزرای خارجه تهران و باکو مهم باشد؛ نخست طرح ایران برای خاتمه جنگ که می‌تواند موضوعی باشد برای گفت‌وگوی میان وزرای امور خارجه دو کشور.

سفیر پیشین ایران تاکید کرد: در این طرح ما از آزادی همه اراضی باکو از جمله مسئله قره باغ که هنوز حل نشده است، حمایت کردیم.

پاک آیین تصریح کرد: در توافق صلح مسکو که توافق آتش بس بین باکو و ایروان است بخشی‌هایی از ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر قره باغ آزاد شد، اما هنوز ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن آزاد نشده است و امیدواریم که از طریق مذاکره و مسیر مسالمت آمیز، این ۳ هزار کیلومتر هم آزاد شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که در طرح ایران هم دیده شده است تمام اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان به این کشور، این موضوع می‌تواند مورد بحث بین ایران و آذربایجان باشد و همچنین بحث بازسازی اراضی آزاد شده آذربایجان نیز می‌تواند مد نظر طرفین باشد.
 

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • امیر IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    15 1
    پرچم چروک!
  • ائلدار بایرام اف IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    10 6
    باید از ارتباطات استفاده کرد در جهت تقویت اقتصادی مملکت مون. باید از اشتراکات استفاده کرد و کانال های اقتصادی زد. اختلاف ها رو حل کنیم و از همسایه ها استفاده کنیم.
  • سید IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    9 15
    امیدواریم آزاد شود؟ ما چه نفعی از این همه حمایت از آذربایجان می‌بریم؟ مسئولان عاقل بر اساس منافع ملی تصمیم می‌گیرند. اما تجربه نشان داده است که سفیران ایران در آذربایجان، سنجه‌ها و ملاک‌های دیگری برای حرف‌ها و عملشان دارند.
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      2 0
      اگه سید و مسلمان واقعی باشی اولا دنبال سود نمیگردی و ملاکت حق خواهد بود دوما سود اینکار عاقلانه ایران در رای منفی به بیانیه ضد ایرانی کانادا مشخص شد سوما همیشه سعی کن قدر شناس باشی و نمک نشناسی خوب نیست
  • ناشناس IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    34 22
    ایران هیچ موقع از آذربایجان حمایت نکرده
    • IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      2 2
      پان ترک برو از سرزمینم
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    7 6
    متاسفانه مسولين مملكت در قبال بحران آذربايجان تصميم درستى اتخاذ نكردند ، هنوز چند روزى از پيروزى آذرى ها نگذشته كه خبر مياد اسرائيل در آذربايجان پايگاه زده !
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 1
    جناب اردوغان امروز تو مراسم پیروزی باکو بشکل مستقیم با خوندن شعری که معنی خیانت و تجزیه ایران رو میداد زنگ خطر رو به صدا درآورد.آمریکا و اسرائیل رو بیخیال شین یکی جلوی این مردک رو بگیره
  • سرباز IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    1 3
    خودتون رو گول نزنید. جمهوری باکو شده لونه صهیونیسم. به هیچ وجه نباید گذاشت از کریدور جنوبی ارمنستان خط لوله گاز رد بشه. اگه ترکیه دست به اسلحه برده خب چرا ما نبریم؟
  • DE ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 5
    ایران درظاهر از تمامیت ارضی حمایت می کرد ..اما دشمن درجه یک . جمهوری اذربایجان ..دوست درجه ارمنستان بود . رفتارش نشون میداد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس