لکوموتیو نمایه راه آهن نمایه قطار نمایه

رئیس راه آهن افغانستان گفت: به دنبال افتتاح قطعه سوم خط آهن خواف-هرات، کار ساخت فاز نخست قطعه چهارم این پروژه از ایستگاه روزنک آغاز شد و پس از ۹ ماه این فاز آماده بهره‌برداری خواهد بود.

به گزارش مشرق، خط آهن خواف- هرات پس از نزدیک به ۳ سال در قطعه سوم در ایستگاه روزنک شهرستان غوریان از سوی روسای جمهور ایران و افغانستان طی مراسمی افتتاح شد و قطارهای حامل کالاهای دو کشور عازم مقصد خود شدند.

بیشتر بخوانید:

راه آهن خواف - هرات را بیشتر بشناسید

به دنبال افتتاح قطعه سوم خط آهن خواف – هرات که با کمک‌ جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان ساخته شده، کار ساخت فاز نخست قطعه چهارم این خط آهن از سوی مسوولان اره‌آهن افغانستان آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

اعلام زمان افتتاح راه‌آهن خواف-هرات

محمد یما شمس رئیس راه آهن جمهوری اسلامی افغانستان گفت: قطعه سوم خط آهن خواف-هرات از منطقه شمتیغ در خاک جمهوری اسلامی ایران تا ایستگاه روزنک در شهرستان غوریان هرات به طول ۶۲ کیلومتر و با هزینه بیش از ۷۵ هزار دلار با کمک‌های جمهوری اسلامی ایران ساخته شده که پس از آن کار ساخت فاز نخست قطعه چهارم به طول ۴۳ کیلومتر در ولایت هرات آغاز شد و قرار است نزدیک به ۹ ماه دیگر این فاز به اتمام برسد که با هزینه ۵۵ میلیون دلار از بودجه دولت افغانستان ساخته خواهد شد.

ببینید:

فیلم/ سوت قطار خواف - هرات به صدا درآمد

وی افزود: در کنار آغاز به کار فاز نخست خط آهن خواف- هرات، کارهای طرح و تدارکاتی ساخت فاز دوم قطعه چهارم در آغاز سال جدید با هزینه ۶۵ میلیون یورو با کمک‌های کشور ایتالیا آغاز خواهد شد.

وی همچنین گفت: با افتتاح قطعه سوم خط آهن در هرات اولین محموله صادراتی افغانستان که ۵۷۰ تن مواد کشاورزی، مس است به کشورهای ترکیه، اروپا و برخی از کشورهای عربی انتقال یافت که با تکمیل قطعه چهارم میزان صادرات و واردات از این پروژه عظیم به ۶ میلیون تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: به زودی کار انتقال مسافران از هرات به مشهد و دیگر نقاط ایران از این خط آهن در ایستگاه روزنک شهرستان غوریان فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر سید وحید زاهد قتالی والی هرات در این مورد گفت: با افتتاح قطعه سوم این خط آهن در هرات اداره محلی و شهروندان این ولایت از این پروژه عظیم حراست خواهند کرد و امیدواریم تا به زودی کار قطعه چهارم این خط آهن به پایان برسد تا شاهد شکوفایی عظیمی در روند اقتصادی افغانستان باشیم.

وی تاکید کرد: با این پروژه چالش‌های اقتصادی رفع خواهد شد میزان صادرات و واردات آن هم با قیمت ارزان و در اسرع وقت موثر خواهد شد و مهم‌تر از همه زمینه کار را برای ۶۰۰ هزار جوان بیکار در هرات فراهم می‌شود.

یونس قاضی زاده رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات گفت که با تکمیل خط آهن خواف-هرات تا به شهرک صنعتی این ولایت حجم مبادلات تجاری در افغانستان افزایش خواهد یافت، واردات و صادرات افغانستان را به ایران و دیگر کشورهای منطقه متوازن می‌کند و مهم‌تر از همه هزینه‌های انتقال کالاها را به حداقل خواهد رساند و دریچه‌ای بزرگ و تازه در روابط میان دو کشور ایران و افغانستان گشوده خواهد شد.

گفتنی است به باور کارشناسان اقتصادی با تکمیل این راه آهن تغییرات اساسی در کار تجارت میان دو کشور ایران و افغانستان ایجاد خواهد شد و این پروژه عظیم می‌تواند بازار تجارت ایران و افغانستان را متحول سازد.

پس از افتتاح خط آهن خواف- هرات برای اولین بار محموله‌ای از اقلام کشاورزی و مس با هزینه یک میلیون دلار از ایستگاه روزنک عازم جمهوری اسلامی ایران و پس از آن به ترکیه و دیگر کشورهای اروپایی شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 0
    تازه فاز یک قطعه سوم شروع شده؟!!
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      0 0
      سلام.4 قسمته.که سه قسمت که در خاک ایران بوده افتتاح شد،فقط مونده قسمت اخر،که تویه افغانستان. و قراره پیمان کار ایرانی (احتمالا قرارگاه خاتم) انجامش بده.در سایت بررسی کنید می تونید جزییات رو پیدا کنید.
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 5
    یه خط اهن 43 کیلومتری چه طوری 600 هزار نفر اشتغال زایی داره؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس