کد خبر 1154142
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
توضیح وزیر عراقی درباره جزئیات رایزنی‌های هیأت سعودی در بغداد

وزیر بازرگانی عراقی، امروز درباره محور رایزنی‌های هیأت سعودی با ر,ؤسای قوای سه‌گانه عراق در جریان سفر هفته جاری به بغداد توضیح داد.

به گزارش مشرق، «علاء الجبوری» وزیر بازرگانی عراق، امروز پنجشنبه (۱۰ دسامبر) درباره جزئیات دیدارهای هیأت سعودی در جریان سفر اخیر به عراق که چارچوب افزایش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه صورت گرفت، توضیح داد.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم»، وی افزود که این هیأت سعودی دیدارهای جداگانه‌ای با روسای قوای سه‌گانه عراق برگزار کرد و درباره دو محور مهم با مقامات عراقی رایزنی کرد. اول؛ فعالسازی «مجمع تجاری عراقی - سعودی» برای سازمان‌دهی و حمایت از شرکت‌های بخش خصوصی و بررسی موانع و سازوکارهایی که می‌تواند موجب خیزش در این عرصه شود. دوم؛ افتتاح دفتر وابسته تجاری سعودی در عراق که به سازماندهی فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور و بلوغ ایده ایجاد یک بستر مناسب برای فعالیت‌های تجاری منطقه‌ای با کلیه کشورهای همسایه. 

الجبوری ادامه داد که عراق معتقد است که روابط اقتصادی و تجاری متوازن و تفاهم‌های مشترک باید بر اساس مصلحت کشور عراق و ایجاد زمینه برای بهره‌برداری اقتصادی و تجاری از طریق روابط با کشورها و هیأت‌های دیپلماتیک آنها برای تحقق اهداف اقتصادی و تجاری است. 

وی افزود: هیأت سعودی در سفر به بغداد خواستار افزایش همکاری‌های اقتصادی و رفع موانع موجود و باز کردن افق‌های همکاری میان تجار عراقی و سعودی بود.

بیشتر بخوانید:

یک مقام صهیونیست تصویری از خود در کنار «ترکی الفیصل» در منامه منتشر کرد

دلایل تلاش عربستان برای نزدیک‌شدن به قطر

پادشاه عربستان سعودی به عراق نامه فرستاد

این وزیر عراقی درباره دیدارهای متبادل نیز گفت که مجمع اقتصادی عراقی - سعودی باید درباره سفرهای متبادل میان عراق و عربستان سعودی و فعالسازی توافق‌نامه‌های اقتصادی و تجاری در آینده تصمیم‌گیری کند.

 «ماجد القصبی» وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری دولت سعودی صبح روز دوشنبه پیش (۱۷ آذرماه) همراه با تعدادی از تجار و سرمایه‌گذاران عربستانی وارد بغداد شد.

ابتدای ماه نوامبر یک هیأت سعودی به نمایندگی از شورای هماهنگی عراق-عربستان به بغداد سفر کرد. این شورا ماه پیش نشستی با حضور وزرای خارجه دو کشور از طریق ویدئوکنفرانس برگزار کرد و طی آن، دو طرف درباره ۱۳ مسأله توافق کردند.

دولت سعودی و عراق از زمان روی کار آمدن «مصطفی الکاظمی» در بغداد، توافقات و یادداشت تفاهمات متعددی امضاء کرده‌اند. چندی پیش نیز گذرگاه زمینی «عرعر» میان عراق و عربستان پس از ۳۰ سال بازگشایی شد.

نخست‌وزیر عراق و ولی‌عهد عربستان سعودی در ۲۱ آبان ماه در یک نشست مجازی، توافقی ۹ بندی میان دو کشور امضاء کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    2 0
    همه جا جاده صاف کن این بی چشم و روها شدین اخرش سعودی اومد به جای ما. قره باغ هم به ما خیانت خواهد کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس