کد خبر 1153577
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
عاشورایی که کمر شاه را شکست / قرائت قطعنامه در میدان آزادی

چه خواهد شد؟! ۱۹ آذر سال ۱۳۵۷ شمسی همه ایرانی‌ها همین را می‌پرسیدند. روز تاسوعا بود؛ شاه پهلوی از یک‌سو ایرانی‌ها را نظاره می‌کرد که چه خواهند کرد و حسین(ع) از سوی دیگرِ تاریخ پیروانش را فرامی‌خواند.

به گزارش مشرق، پیش از تاسوعا صحبت از کشتار بزرگ بود! روزهای ابتدای محرم تظاهرات مردم سرکوب شده بود و همه می‌انگاشتند روز تاسوعا که شور تاسوعا غوغا می‌کند باید منتظر خون‌های تازه بود. شاه پهلوی هم شور تاسوعا را می‌دانست و می‌دانست با پیروان حسین(ع) نمی‌تواند در بیفتد. پس‌از کلی بحث با فرماندهان ارتش قرار شد فقط اگر جمعیت به سمت شمال تهران و به سمت کاخ‌های شاه راه افتادند فرمان آتش صادر شود. آن روز، روز عزاداری بود و روز تظاهرات و روز هشدار قاطع علیه سلطنت پهلوی. هنگام صبح میلیون‌میلیون تهرانی‌ها ریختند از خیابان‌های انقلاب و آزادی رفتند به سمت میدان آزادی. شعار دادند و در پیشگاه آن برادر باوفا، باوفاترین برادر تاریخ، شاه رسوا شد. آن روز معلوم شد شاه و طرفدارانش غلطی نمی‌توانند بکنند. ولی تاسوعا، عاشورا هم دارد. 

از تظاهرات در روز تاسوعای ۱۳۵۷ معلوم بود روز عاشورا خبرهای مهمی خواهد بود

رسیدند به میدان آزادی...

روز عاشورا در تهران جمعیتی بزرگ‌تر به میدان آمدند و بزرگ‌ترین راه‌پیمایی علیه سلطنت تا آن زمان شکل گرفت. اوایل صبح دوباره جمعیت راه افتاد؛ میلیون‌میلیون در تهران و هزارهزار در شهرهای بزرگ. صلات ظهر عاشورا زیر نگاه مستقیم خورشیدِ تاریخ رسیدند به میدان آزادی و تیغ کشیدند بر ستم. قطعنامه ای ۱۷ ماده‌ای خواندند که می‌گفت شاه باید برود و اسلام بیاید. جمعیت حاضران نیز پس از قرائت هر بند قطعنامه فریاد می‌زدند:«صحیح است، صحیح است». 

تصویری از جمعیت حاضر در میدان آزادی هنگام قرائت قطعنامه

آن خارجی در تهران!

آن روز که مردم حرفشان را زدند و شاه پهلوی شنید یک خارجی هم در تهران نشسته بود و می‌دید. «آنتونی پارسونز» سفیر انگلستان در ایران درباره آن روز نوشت:«راه‌پیمایی تاسوعا و عاشورا از نظر عظمت و انضباط و ‌یکپارچگی نمونه و بی‌سابقه بود. هر ۲ روز از ساعت ۹ صبح تا وقت ناهار من در پشت پنجره‌ اتاق خود صفوف راه‌پیمایانی را که از خیابان فردوسی می‌گذشتند، نظاره می‌کردم. در مدت ۳ تا ۴ ساعت عرض این خیابان و پیاده‌روها مملو از جمعیتی بود که برای پیوستن به صفوف سایر راه‌پیمایان در حرکت بودند و سیل جمعیت تا آن‌جایی که چشم کار می‌کرد، موج می‌زد. این خیابان فقط ‌یکی از مسیرهای راه‌پیمایی بود. بیشتر راه‌پیمایان کسبه و بازاریان و افراد متوسط و بسیاری از آن‌ها از زن و مرد خوش‌لباس و مرتب بودند... منظره‌ آن روز را هرگز فراموش نمی‌کنم.»

«آنتونی پارسونز» چشم روباه پیر در تهران بود که تظاهرات روز تاسوعا و عاشورا را دید و  پایان کار پهلوی را باور کرد

نتیجه رفراندوم

خیلی زود پیام امام(ره) هم رسید که اعلام فرمودند در ایران «پرچم توحید» به اهتزاز درآمده است؛ «این‌جانب با چشمی پر امید و دلی فشرده از محبت از هواداری شما ملت عزیز از هدف‌های بزرگ که سرنگونی رژیم شاه و برچیده شدن نظام شاهنشاهی و استقرار حکومت جمهوری اسلامی است، احساس غرور می‌کنم. شما در راه‌پیمایی‌های بزرگ سراسری ایران در روزهای تاسوعا و عاشورای سید مظلومان و امام فداکاران- علیه الصلاة و السلام- با آن بزرگوار تجدید عهد نمودید.»
نتیجه رفراندوم را هم امام(ره) به رسانه‌ها اعلام فرمودند تا در گوش جهانیان بپیچد:«تمام ملت رأی دادند که شاه نباید باشد و باید دنیا این معنی را بداند که شاه به‌هیچ‌وجه دیگر قانونیت ندارد. قبلاً هم نداشت ولی ملت، دیروز و امروز اعلام کردند، اعلام عمومی کردند که شاه باید برود و شاه را نمی‌خواهند.»
شام غریبان که رسید دیگر کسی نمی‌پرسید چه خواهد شد؛ معلوم شده بود در رفراندوم عاشورایی ایران کمر طاغوت شکست.

امام خمینی(ره) تظاهرات روزهای تاسوعا و عاشورا را رفراندومی علیه سلطنت پهلوی اعلام کرد

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۹ آذر مصادف با ۹ دسامبر میلادی و ۲۳ ربیع‌الثانی هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ درگذشت «سلطان محمود غزنوی» مقتدرترین پادشاه سلسله غزنویان در سال ۴۲۱ قمری

ـ رحلت فقیه عالی‌قدر «ملا احمد نراقی» در سال ۱۲۴۵ قمری

ـ درگذشت «ساموئل ریچاردسون» نویسنده معروف انگلیسی در سال ۱۷۶۱ میلادی

ـ اشغال فلسطین توسط بریتانیا در سال ۱۹۱۷ میلادی

ـ سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران در سال ۱۳۶۳ شمسی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    به قول عیسی کلانتری همش کار آمریکا و انگلیس بود
  • ح IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 2
    شاه رفت و اسلام آمد///// بدو بریم تو صف هموطن
  • ح س IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    4 2
    کمر شاه نشکست این کمر ما بود که داشت میشکست و متوجه نبودیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس