کد خبر 1223550
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۲
بازخوانی نقش انگلیس در نسل‌کشی ۱۰ میلیون ایرانی با تحمیل قحطی

کتاب «قحطی بزرگ» نشان می‌دهد ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی، ۴۰ تا ۵۰ درصد کل جمعیت ایران، در اثر گرسنگی و قحطی ناشی از قحطی بزرگ ۱۹۱۹ - ۱۹۱۷ در ایران فوت کرده اند.

به گزارش مشرق، با وجود بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی اول، در طول این جنگ به ضربات و خسارت جبران ناپذیری بر پیکره میهن و ملت ما وارد آمد. ورود بی‌محابای قوای بیگانه و نیروهای متخاصم به خاک ایران در فقدان یک دولت قوی و متمرکز و دارایی سامانه اداری کارآمد، هرج و مرج و ناامنی و پراکندگی و بی‌ثباتی را دامن زده و به تشدید ضعف دولت مرکزی و ضخامت حال و وضع اقتصادی و اجتماعی مردم ایران انجامید. در نتیجه ایران بی‌طرف که با هیچ کشوری در جنگ نبود، تقریباً به اندازه یک کشور در حال جنگ خسارات و خرابی تحمل کرد.

بیشتر بخوانید:

ماجرای بایکوت خبری «تخریب بقیع» توسط رضاخان

در میان آن همه نابسامانی و بدبختی، بروز قحطی بزرگ و فراگیر در ایران مزید بر علت شد. قحطی‌ای که علاوه بر خشکسالی چند ساله، حضور نیروهای بیگانه - به ویژه قوای انگلیس - در تشدید آن مؤثر و بلکه از علل اصلی آن بود؛ در نتیجه آن شمار زیادی از مردم ایران، در ابعادی باورنکردنی به ورطه مرگی هولناک افتادند.

کتاب «قحطی بزرگ» بازبینی و تکمیل شده کتاب نخست «محمدقلی مجد» درباره قحطی بزرگ ۱۹۱۹_۱۹۱۷ است که در ۲۰۰۳ منتشر شد. خبرگزاری میزان در سلسله برش‌هایی، به بازخوانی این کتاب می‌پردازد.

قحطی بزرگ ۱۹۱۹_۱۹۱۷

این کتاب بازبینی و تکمیل شده کتاب نخست من[محمدقلی مجد] درباره قحطی بزرگ ۱۹۱۹_۱۹۱۷ است که در ۲۰۰۳ منتشر شد. جرقه اولیه علاقه من به این موضوع نخستین بار با خواندن گزارشی مربوط به سال ۱۹۲۵ از والس اسمیت ماری، شارژدافر آمریکا در تهران، درباره وضعیت آذوقه در ایران زده شد.

ماری هنگام بحث درباره وضعیت آذوقه به قحطی ۱۹۱۸ - ۱۹۱۷ اشاره کرده و می‌نویسد که یک سوم جمعیت ایران در اثر گرسنگی و مرض «از میان رفته‌اند». باور کردن آنچه دیدم برایم ممکن نبود. من اشاراتی به این قحطی در گزارش‌های قدیمی‌تر دیده بودم و اجمالاً می‌دانستم که قحطی سختی بوده است. اما تلفاتی با این ابعاد، این که میلیون‌ها تن هلاک شده‌اند، موضوعی کاملاً متفاوت بود.

این موضوع مرا واداشت تا به جستجوی دقیق اسناد وزارت خارجه آمریکا درباره ایران در دوره ۱۹۱۹ - ۱۹۱۴ بپردازم. این کار به یک افشاگری بدل شد. اسناد بسیار غنی هستند و پیشتر استفاده نشده‌اند و به زودی دریافتم گفته ماری که یک سوم جمعیت ایران «از میان رفته‌اند» تخمینی کمتر از واقع بوده است. آمارها به وضوح تکان‌دهنده است و در فصل چهارم درباره آن‌ها بحث شده است. همان طور که در آرشیو دیپلماتیک آمریکا گزارش پانزده میلیون نفر رسیده است.

این رقم با رشد طبیعی در ۱۹۲۰ می‌باید ۲۰ - ۱۸ میلیون نفر بوده باشد. ولی جمعیت واقعی در ۱۹۲۰ ده میلیون گزارش شده که نشان می‌دهد ۸ میلیون تا ۱۰ میلیون ایرانی در اثر قحطی و مرض از میان رفته‌اند، قحطی‌ای در ابعاد عظیم.

دیگر نشانه میزان تلفات قحطی، کاهش جمعیت تهران است. در ۱۹۱۰، بر اساس میزان مصرف روزانه نان، جمعیت تهران ۴۰۰ هزار نفر (فصل چهارم) گزارش شده است. در آغاز قحطی در ۱۹۱۷، این رقم فراتر از ۵۰۰ هزار نفر بوده است. تا ۱۹۲۰، جمعیت تهران به زیر ۲۰۰۰۰۰ نفر کاهش یافت. تهران تا ۱۹۳۹ جمعیت ۱۹۱۷ خود را بازنیافت و تا دهه ۱۹۵۰ جمعیت ایران به مقدار پیش از جنگ جهانی اول نرسید.

باتوجه به این که قحطی نخست به واسطه پیامدهای ویرانگر جنگ و اشتغال کشور به دست همسایگان به جود آمد و سپس به واسطه سیاست‌های بریتانیا به شدت بدتر و طولانی‌تر شد، تلفات ایران خسارت ناشی از جنگ جهانی اول محسوب می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد، شمار افرادی که در ایران بی‌طرف در اثر قحطی و بیماری مرده‌اند بیش از مجموع تلفات جنگی (تلفات در میدان نبرد) همه طرف‌های درگیر در جنگ جهانی اول است. اما ایران حتی اجازه نیافت در کنفرانس صلح ورسای شرکت کند و یا به حرفش رسیدگی شود.

این یافته‌ها نگاهی کاملاً متفاوت درباره تاریخ معاصر ایران و جنگ جهانی اول به دست می‌دهند. دیگر یافته فصل چهار آن است که جمعیت ایران در ۱۹۲۰ برابر با جمعیت کشور در ۱۸۵۰ است. یعنی پس از هفتاد سال که جمعیت جهان دو برابر شده و از ۱.۱ میلیارد نفر به ۱.۹ میلیارد نفر رسیده، جمعیت ایران تغییر نکرده است.

علاوه بر این، در فاصله پنجاه ساله ۱۸۷۰ تا ۱۹۲۰، ایران دچار دو قحطی ویرانگر شد؛ قحطی ۷۱_۱۸۷۰ و قحطی ۱۹_۱۹۱۷، بنا بر دیدگاه تاریخ نگاران اقتصادی، در قحطی ۷۱_۱۸۷۰، حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون ایرانی جان باخته‌اند و آن طور که در این پژوهش نشان داده شده، در ۱۹_۱۹۱۷، حدود ۱۰_۸ میلیون ایرانی از میان رفته‌اند. خلاصه آن که هفتاد سال رشد جمعیت در اثر قحطی از بین رفته است. شاید ریشه توسعه نیافتگی ایران در اینجا نهفته باشد.

آن طور که اشاره شد، فصل دوم طرحی از رویدادهای نظامی و سیاسی ایران در ۱۹۱۸_۱۹۱۴ به دست می‌دهد.

فصل سوم دربردارنده گزارش مستند قحطی است. منابع عبارتند از: گزارش‌های دیپلماتیک آمریکا از تهران و تبریز؛ گزارش‌های میسیونرهای آمریکایی از شهرهای مختلف ایران؛ گزارش روزنامه‌ها درباره وسعت قحطی؛ و یادداشت‌های روزانه و خاطرات چند تن از رجال ایران. این‌ها منبعی غنی برای مستندسازی هستند.

به علاوه، از خاطرات افسران ارتش بریتانیا نیز که در ایران خدمت می‌کرده‌اند، استفاده شده است: سرلشگر ال. سی. دنسترویل، فرمانده «دنستر فورس» در ایران در ۱۹۱۸؛ سرلشگر دبلیو. ئی. آر. دیکسون، سربازرس «نیروی اشغالی شرق ایران» در ۱۹۱۹_۱۹۱۸؛ و سرگرد ام. اچ. داناهو، خبرنگار شناخته شده جنگ که در ۱۹۱۸ به عنوان مأمور اطلاعات ارتش و افسر سیاسی در غرب ایران خدمت کرد.

این مشاهدات عینی بلافاصله پس از جنگ نوشته شده‌اند و نه تنها خصوصاً درباره ابعاد گرسنگی و مرگ و میر ارزشمند و آگاهی دهنده هستند، بلکه تا حد زیادی سیاست‌های بریتانیا را روشن می‌سازند.

فصل چهار به بحث درباره تحولات آمارگیری در ایران به طور مشخص دوره ۱۹۲۰_۱۹۰۰ می‌پردازد. این فصل بعضی از دعاوی نادرست و منحرف‌کننده آماری در آثار منتشره انگلیسی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ را رد کرده و همچنین نشان می‌دهد تخمین تلویحی ماری که ۵ میلیون ایرانی در قحطی مرده‌اند، بسیار پایین‌تر از تلفات واقعی است که ۱۰_۸ میلیون نفر بوده است.

پس از توصیف و مستندسازی قحطی، در فصل‌های بعدی توضیح داده شده که چه اقدامات و سیاست‌هایی از سوی طرف‌های اصل درگیر در جنگ باعث طولانی‌تر شدن و تعمیق قحطی گردید. آن طور که در این پژوهش نشان داده شده است، سیاست‌های تجاری و مالی بریتانیا دلیل اصلی تعمیق و طولانی‌شدن قحطی بوده است که مرگ میلیون‌ها ایرانی را در پی داشت.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • شیردل IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    47 3
    الانم روحانی دستش تو کاسه ....که داره قحطی مصنویی ایجاد میکنه داخل کشور
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    23 51
    خیلی ضایع ودروغ گفتید
    • .. IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      38 14
      سلام.پیشینه انگلیس معلومه،نیاز به توضیح نداره،اونها فکر منافع خودشون هستند و بقیه انسانها رو به چشم زیر دست نگاه می کنند.تازه این کامنت جنایات این استعمارگر پیر رو کامل نگفت،پیشنهاد نی کنم خودتون برید تحقیق کنید و ببینید اینا کیا بودن و هستند
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      27 19
      خودشون اینو تایید میکنن نادان بالذات، بعد تو داری ردشون می کنی. خریت هم حد نداره ها. :/
    • افتختر AU ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      5 18
      آیا شما گرارشهای دیپلمات‌های مقیم ایران و عکسهای جنازه ها در خیابان‌های ایران و کاهش شدید نفوس ایراد را در فاصله ۱۹۱۴ تا۱۹۲۰ دروغ می پندارید؟! اکر چنین است دلیل شما غیر یک ادعا چیست؟
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    8 5
    همین الان هم در فقدان یک دولت قوی و متمرکز و(( دارایی سامانه اداری کارآمد)) ایران هرج و مرج 0شده و ناامنی و پراکندگی و بی‌ثباتی را دامن زده و به تشدید ضعف دولت مرکزی و ((به خصوص ضخامت حال)) و وضع اقتصادی و اجتماعی مردم ایران انجامید. خخخ
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    29 1
    چرا اینو تو کتب مدارس و تاریخ ما درس نمیدید و یاداوری نمیکنید؟ بهایی های نجس نمیذارن؟ یا بحث فراتر از این حرفاست!
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    19 0
    جوجه ها رو الان در داخل می کشند تا قحطی مصنوعی ایجاد کنند.
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    12 0
    نگیید ازاین حرفها90درمدیراان مملکت در انگلیس مدرک گرفتن
  • حامد IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    27 1
    لعنت به انگلیس
    • مهرداد IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      4 7
      انگلیس بهانه اس. الان که انگلیس نیستش چرا انقد گرونی راه انداختن. صد سال دیگه میندازن گردن آمریکا
    • بهنام IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      20 1
      سالهاست دوست داران ایران فریاد می زنند که سربازان ملکه همه جا هستند و به صورت های سیاستمدار و خبرنگار و بازیگر و مجری برنامه ورزشی منافع انگل لیس تامین می کنند اما کسی اهمیتی نمی دهد. ما حتی نتوانستیم بگوییم، این فوتبال محصول نجس انگل لیس است تا جوانی و انرژی کشورها بجای پیشرفت صرف هیاهو جنجال بیهوده شود و استعمار نوین ادامه داشته باشد.
  • ضد روباه فریبکار IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    17 0
    چرا این جنایت بشری و نسل کشی هموطنان ایرانی ( ژنوسید) مستند سازی نمی شود از نظر اسناد تاریخی و اسناد موزه ای حقوق بشری و از انگلیس کثیف خسارات مطالبه نمی شود ؟ انگلیس چطور رژیم اشغالگر قدس را با خباثت تاسیس کرد ؟چرا از اعزام و تربیت دانشجو و درمان پزشکی در انگلیس خود داری نمی شود ؟ و از دادن مناصب دولتی به تحصیل کرده ها در انگلیس خودداری نمی شود ؟، اگر چرچیل مرده است ولی نسل او و لردها و عوام حقه باز و ...استعمارگر که نمرده اند؟ وارثین آنها هستند، در برجام چقدر کارشکنی و حقه بازی و برای آمریکا و اروپا دیکته خباثت می نوشتند؟ کاش سفارت جاسوسی آنها برای همیشه در ایران و منطقه تعطیل می شد؟ با دیپلماسی و کلاس گذاشتن و کروات و مبادی آداب نشان دادن و لبخند داشتن و آب زیرکاهی و با صبوری و شیطنت و با پنبه سر می برند. خون و غیرت آدم از خباثت شان و سیاست عمروعاصی آنها به جوش می آید....
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      3 0
      این دولت واداده ی ما حتی سفیرشونو که تو تجمع غیر قانونی که خودش راه انداخته بود و توسط اطلاعاتیها دستگیر شد اخراج هم نکرد چه برسه توضیح بخاد از انگلیس ... بدبختی ادامه دار ما تا این تفکر و امثال این دولت انگلیسی سرکاره!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    15 0
    حتی آفریقایی‌ها انگلیس وآلمان رابه عذرخواهی واداشتندولی دولت مابابت کشتارمیلیونهاایرانی، هنوز انگلیس غرامت نخواسته
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      10 0
      انگلیس در دو سه قرن اخیر منشا بلا و افت برای این اب و خاک بوده و هست از دخالت در امور ایران گرفته از جداکردن بخش‌هایی از خاک ایران گرفته و سرقت نفت و ذخایر ایران و...
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    10 0
    غیر از خباثت انگلیسیهای قاتل باید پست فطرتی و دنائت احمدشاه رو هم عامل دیگر کشتار مردم بخصوص تهرانیها حساب کنیم که باوجود علم به گرسنگی مردم حاضر نشد در انبارهای آذوقه دربار رو باز کنه
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    10 0
    مادربزرگ مرحوم من که اهل یکی از روستاهای شهر اصفهان بود خاطرات دردناکی از گرسنگی مردم در زمان قحطی بزرگ تعریف میکردن مثلا میگفت دیدم شدت گرسنگی اونقدر بالا گرفت که چندنفر یک پوست خشک شده گوسفند رو از داخل چاه زباله روستا بیرون کشیدن و بعد از خیساندن در آب تکه تکه کرده و با زحمت زیاد میجویدند! یا میگفت اگر بوی دود و غذا(غذا که نه! آرد و آبی رو مخلوط و کمی حرارت میدادن) گاهی از خانه ای بلند میشد مردم به امید قاشقی ازون کاچی به اون خانه هجوم می اوردن!
  • محمد IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 1
    1917 تا 1919 مگه جنگ جهانی تو این تاریخ رخ داد؟ تاریخ میلای با شمسی اشتباه نشده؟
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      3 0
      قحطی بزرگ از پاییز۱۲۹۶شمسی که مصادف با سال ۱۹۱۷هست شروع شد. جنگ اول هم از ۱۹۱۴ شروع وتا ۱۹۱۸ طول کشید
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    7 13
    یعنی روسها بچه مثبت این داستان بودند؟ من که پدر بزرگ و مادربزرگم از جنایات روسها در زمان اشغال ایران خیلی برام گفتند در ضمن همین روسها در قضیه اکراین در سالهای ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۵ با ایجاد قطعی مصنوعی که بنام هولودروم مشهور شده ۷ میلیون شهروند خودشون رو هم کشتند حالا فکر می کنی با ایران آن روزگاران چه کردند؟
    • عبدالله مومن IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      7 0
      یعنی چون روسها کار خبیثانه ای کرده اند. ما باید جنایت اربابت که مثل تو انگل لیسی دارد را نگوئیم ؟!
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      9 0
      تو دیگه کی هستی لعنتی بحث منحرف نکن
    • حجت RU ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      7 0
      به تو چی می رسه که پشت انگلیسی؟ انگلیس سیلی می خوره یه عده اینجا آخشو میگن
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    3 7
    اگرمستندات وعدله قوی دارید چرا به سازمان ملل وشورای امنیت ولاهه شکایت نمیکنید وازانگلیس خبیث خسارت نمیگیرید باسخنرانی وحرافی دردی ازمردم کم نمیشه
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      1 0
      40 میلیون هندی روهم همینجوری کشتند وبرای تسلط به همه منابع هند مسلمونای هندی رو نسل کشی کردن چرا فکر میکنی ادله ای نیست برو بخون سند جنایات انگلیس و بقیه ازجمله آلمان فرانسه بلژیک رو با افریقایی های مظلوم همین امریکا و کانادا با بومیان یا استرالیا با بومیها بشناس این وحشی های متمدن نما رو
  • Korush.t IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    13 0
    جهت اطلاع جناب روحانی و لاریجانی و مسئولین محترمی که تابعیت انگلیس دارند یا اولاد مکرمشون اونجا زندگی می کنندوسرشونو مثل کبک کردن زیربرف ..چقدر رهبری عالمانه فرموند:انگلیس خبیث...
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 1
    این همون سالی نیست که آنفولانزای جهانی شیوع پیدا کرد ؟ آیا قحطی و بیماری باهم باعث کشته شدن این همه آدم شدن؟
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      5 0
      آنفلوآنزای جهانی در سال ۱۹۱۸ وارد ایران شد یعنی بعد از دوسال قحطی که دیگه جان و رمقی برای مردم نمونده بود آنفلوآنزا اومد که حدود یک میلیون هم اینجوری مردن! لعنت به انگل لیس خبیث و بزک کنندگان این شیطان ملعون
    • افتخار AU ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      2 0
      خیر انفاانزا ی اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ شروع شد و ۱۹۲۰/تمام شد و هیچگاه به ایران نرسید - قحطی ایران ۱۹۱۵ شروع شد و تا ۱۹۱۷ طول کشید.
  • اشنا IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    9 0
    سلام چرا سیاستمداران ما این واقعیت را جهانی نمی کنند چرا درباره ی این ظلم به این بزرگی دست به افشاگری نمی زنند و انگلیس را وادار به معذرت خواهی نمی کنند .چرا مثل خودشان از این قضیه استفاده نمی کنند تا سیاست‌های خودشان را جلو ببرند و ایران را از یک کشور ظالم یک کشور شدیدا مظلوم نشان نمی دهند
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    4 0
    تنها راه حل عمل متقابل به مثل در سالهای آینده است اگر ایران قدرت بیشتری نسبت به انگلیس پیدا کند و باید دقیقا باعث نابودی پنجاه درصد جمعیت انگلیس شود
  • عباس IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    9 0
    یکی از معصومین (ع)می فرماید /خطرناکترین دشمن دشمنی است که پنهان باشد خطر دشمنی روباه خبیس پیر انگلیس اگرنگوییم بیش از آمریکا نیست کمتر ا ز آمریکا هم نیست حالا نگاه کنیم اگر این قحطی در اروپا توسط یک کشورغیره غربی اتفاق افتاده بود چه میشد همین مدعیان دروغین حقوق بشر گوش دنیا را کر می کردند همین چند روز پیش دولت جنایتکار آلمان بلاخره مسئولیت نسل کشی در کشور نامبیا در غرب آفریقا بین سالهای ۱۹۰۴ تا۱۹۰۸ که ۸۰۰۰۰ نفر را قتل عام کرد بر عهده گرفت وبا یک عذرخواهی کوچک پایان داد ویا در کانادا استخوانهای ۲۱۵ کودک بومی سرخ پوست که سالها پیش ناپدید شده بودن از زیر پله های یک مدرسه پبدا شدند دولت صهیونیست کانادا که دم از آزادی بیان می زنددر این قتل عام حولناک دست داشته است وبه مرور زمان تمام فرهنگ وزبان سرخ پوستان وبومیان واقعی کانادا را نابود کرده است .مرگ بر آمریکا _مرگ بر انگلیس _مرگ بر اسراییل جنایتکار _ومرگ بر مدعیان حقوق بشر
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    6 0
    روباه پیر استعمار ........
  • قره باغی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    9 1
    مطلب خوبی است. البته عکس استفاده شده مربوط به قتل عام ایرانیان قفقاز به دست داشناکسیون ارمنی در باکو است.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 9
    خدا را شکر که الان اوضاع مملکت گل و بلبله
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      4 0
      تا حرف از جنایتکاریای غربیا میشه فقط بلدید همینو بگید!!
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    3 0
    در جنگ جهانی اول ، روسیه و انگلیس همزمان به ایران حمله کردند
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    6 0
    تنها جنایات انگلیس این نبود با حمایت از داشناکها و جیلوها و مسلح کردن انها موجب کشتار 300 هزار نفر از اهالی ارومیه خوی سلماس ماکو و روستاهای اطرافشان شدند ارامنه میخواستند با این نسل کشی استان اذربایجانغربی و نخجوان و بخشهایی از اذربایجانشرقی رو هم به کشور تازه تاسیس ارمنستان ملحق کنند بله این جنایات رو انگلیس خبیث در حق ایران مرتکب شد دولت احمد شاه بسیار ضعیف بود و اخبار رو از رادیو گوش میکرد در این حین ارتش عثمانی به هواخواهی از مردم ان محل وارد کارزار شده و نقشه شوم انگلیس و روسیه ناکام ماند
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      0 0
      دقیقا متاسفانه این اتفاقات تاریخ رو به خاطر مسائل اتنیکی در ایران نشر نمیکنن
  • آذربایجانی وطنپرست IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    9 0
    وقتی روباه پیر انگلیس غرامت تابلوی بی ارزش تخریب شده سفارت خودشو در تهران طلب کرد از ایران خون هر ونط پرستی به جوش آمد که چرا ایران این مساله نسل کشی و نه کشتار رو از نظر قضائی و حقوقی پیگیری نمیکنه
  • هاشم IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    5 1
    ما ایرانیها خیلی زود فراموش میکنیم چرا. هلوکاست وافعی در ایران بوده چرا اقدامی از طرف دولت ایران در مجامع بین المللی انجام نمیگیره مجلس در این قضیه ورود کند .
  • بهزاد IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    1 8
    بخاطر آنفولانزای اسپانیایی کشته شدن تاریخ رو تحریف نکنید
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    4 0
    مرگ بر انگل استان تروریست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس