کد خبر 1152403
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر به نقل از عبدالله مرادی درباره مطلوبیت های بایدن برای آینده برجام نوشت: در آستانه حضور بایدن در کاخ سفید، علیرغم تبلیغات رسانه و خوش بینی های زودگذر، به نظر می رسد که شکاف زیادی میان رویکرد بایدن با انتظارات ایران وجود دارد. چه اینکه «بایدن» و نیز مشاور امنیت ملی «سالیوان»، بر این تاکید کرده اند که؛ بازگشت انها به برجام مشروط خواهد بود. در حالیکه این آمریکا بوده که از برجام خارج شده است. همچنین به نظر می رسد میان انچه بایدن «بازگشت به برجام» می‌خواند با آنچه ایران بازگشت به برجام میداند، فاصله بسیاری وجود دارد.

مطلوب حداکثری ایران؛ 

«بازگشت آمریکا به برجام» با این تعریف؛ حذف تحریم های اعمال شده از ۲۰۱۷ تاکنون+جبران زیان های اقتصادی ناشی از تحریم+ مکتوب تصریح یا قول شفاهی آمریکا مبنی بر عدم استفاده از مکانیزم ماشه.

هدف ایران؛

احیای برجام بدون مذاکرات منطقه ای و موشکی حداقل در کوتاه مدت

مطلوب حداکثری آمریکا؛

«بازگشت آمریکا به برجام» با این تعریف‌؛ عقب رفتن تمامی کاهش تعهدات ایران+تخفیف تحریم ها صرفا در تسهیل مبادلات دارو و غذا با ادله حقوق بشردوستانه.

هدف آمریکا؛

توافق کوتاه مدت سریع با روحانی برای مدیریت انتخابات آتی و توسعه مذاکرات به موشکی و منطقه ای +باقی ماندن تحریم ها در عین اجبار ایران به رعایت کامل برجام

مطلوب ممکن برای ایران؛

مطلوب ممکن برای جمهوری اسلامی «اجبار طرف مقابل به قناعت ورزیدن به برجام و کشیدن دندان طمع فرابرجامی شان» است. مصوبه راهبردی مجلس نیز در همین راستا و برای حفظ برجام است. اما موفقیت در این مساله بستگی به مولفه های چون‌؛ میزان توان کشور در مدیریت فضای اقتصادی، همبستگی سیاسی و مدیریت افکار عمومی (مقابله با شرطی شدن جامعه)، دارد.

راهبرد؛

راهبرد اصلی برای جمهوری اسلامی  «تعریف مجددِ محل نزاع با آمریکا در موضوع هسته ای با کاهش تعهدات و کاهش شدید زمان گریز» است. این راهبرد با مصوبه مجلس، می‌تواند دست دولت برای فشار بر آمریکا و کسب امتیاز را باز کند. البته اگر فضاسازی های سیاسی این اجازه را بدهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 0
    احتمالا برگشتن برجام به شرایط سال تصویب آن به دو دلیل سالها طول خواهد کشید اول اینکه آمریکا شرایط جدیدی را مطرح خواهد کرد که شامل برجام ها در سایر زمینه ها باشد .دوم ایران دیگر آن ایران زمان انعقاد توافق نامه هسته ای نیست زیرا ایران با دید اعتماد هرگز با اروپا و آمریکا برخورد نخواهد کرد با توجه به شرارت های کشورهای منطقه از جمله ترمیه و اسرائیل و عربستان و امارات به همراه حضور کشورهای فرامنطقه ای مثل آمریکا و نیز وجود همیشگی خطر از سوی آنها نه نفوذ منطقه ای خود را کاهش خواهد داد و نه دست از توسعه برنامه های موشکی بر خواهد داشت و حتما بخاطر تحریم های آمریکا درخواست غرامت خواهد کرد و نیز حاضر به انجام تعهدات خود با وجود مکانیزم ماشه و پاسخگو نبودن آمریکا و اروپا در عدم انجام تعهدات خود نخواهد بود مگر اینکه بندی بعنوان تبصره در مورد لغو مکانیزم ماشه و مجازات و پرداخت غرامت در صورت عدم انجام تعهدات اروپا و آمریکا دریافت کند . از آنجائیکه دو طرف حاضر به قبول شرایط طرف مقابل نخواهند بود لذا برجام تا سالیان طولانی به حالت تعلیق باقی خواهد ماند
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    آمریکا زیادی خواه است تیم بایدن همان خواسته ترامپ داره اما تیم بایدن باز فشار هوشمند جلو میآیند باید مواظب بود تیم ظریف در دام آنها نیفتد واشتباه قبلی تکرار نشود وبه گونه ای باشه که گفتگوها درموضوع باز گشت به تعهدات برجامی خودشان باشه ونه فراتر از آن
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 0
    اقای روحانی و اقای طریف حق مذاکره با امریکا را ندارید .. بقیه هستای راهم میدید بره ..امارات و عربستان را ابادمیکنید
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    3 0
    گور بابای برجام .بیشتر داریم خودمونو محدود میکنیم .ریشه های مملکتو قوی کنید تا نیازی به هیچ کشوری نداشته باشید .چقدر مسخره اس ک ایران با تمدن چندین هزار ساله چشم به کشوره ۲ هزار ساله باشه .ولش کنید اون امریکایی لعنتی رو خر تو گورش بی شرفو دشمن دشمنه حتی اگر حمایتت کنه بازم فرصت پیش بیاد از پشت خنجر میزنه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس