کد خبر 1152302
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
بورس نمایه

شاخص بورس برای رسیدن به کانال بالاتر به رشد ۱۰ هزار واحدی نیاز دارد، آیا امروز سقف ۱.۵ میلیون واحدی شکسته می‌شود؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، در معاملات روز ‌شنبه شاخص کل رشد ۱۹ هزار و ۷۳۰  واحدی داشت و تا آستانه رقم ۱.۵ میلیونی پیش رفت. همچنین ارزش صف‌های خرید ۱۱۹ درصد افزایش  یافت و شاهد ورود ۶۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس بودیم. به این ترتیب تمام نماگرهای بازار سهام سبزرنگ شدند.از نظر برخی سهامدارن همه چیز برای صعود بیشتر آماده است، صعود به کانال مهم یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی که شاخص آخرین بار ۲۷ مهرماه در این محدوده قرار داشت. 

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی ۶ کارشناس از وضعیت امروز بورس

اما از هم اکنون تحلیل گران مستقل هشدار می دهند که با نواختن بر طبل صعود ممتد تجربه تابستان را تکرار نکنند. زیرا هر بازاری نمی تواند رشد مداوم داشته باشد و ذهنیت سازی دوباره برای فتح کانال های بالاتر یا بازپس گیری قله های از دست رفته ریسک بزرگتر شدن دایره بازندگان بازار سهام را بالا می برد. با این وجود بازیگران بازار سهام سرمستانه به فکر بالا رفتن قله های بالاتر هستند آیا امروز بورس به کانال بالاتر قدم می‌گذارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سئوال مرور عملکرد دیروز می تواند کمک کننده باشد.

برترین تقاضاها؛ صف خرید سنگین ایران خودرو

در پایان معاملات اولین روز هفته، ۲۵۷ نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید ۲ هزار و ۴۱۸ میلیارد تومان بود. در بورس، شرکت‌های ایران خودرو (خودرو)، های‌وب و سرمایه‌گذاری توکا فولاد (وتوکا) برترین تقاضا را داشتند و در فرابورس نماد چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) برترین تقاضا را داشت. پس از چخزر، برترین تقاضا به نمادهای کگهر (معدنی و صنعتی گلگهر) و بنو (بیمه تجارت نو) اختصاص داشت. 

برترین عرضه‌ها؛ عرضه سنگین انرژی۱

در پایان معاملات شنبه، ۲۱ نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش ۱۵۴ میلیارد تومان بود. در بورس برترین عرضه به انرژی۱ (نهادهای مالی بورس انرژی) تعلق داشت. پس از انرژی۱، پدرخش (شرکت درخشان ایران) و ومعادنح (ح.توسعه معادن و فلزات) برترین عرضه‌های بورس را داشتند و در فرابورس اوراق مرابحه دولت، اراد ۵۸، اراد ۵۵ برترین عرضه را داشتند. شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج (با نماد معاملاتی بکهنوج) در رتبه‌ بعدی برترین عرضه قرار داشت.

بیشترین افزایش قیمت؛ افزایش هزار تومانی قیمت سهام البرز

بیشترین افزایش قیمت در معاملات بورس شنبه به بیمه البرز تعلق داشت. پس از بیمه البرز، شرکت مگسال (با نماد معاملاتی زمگسا) بیشترین رشد قیمت را داشت. شرکت قند اصفهان (با نماد قصفها) نیز در رتبه‌ بعدی بیشترین افزایش قیمت معاملات بورس تهران قرار گرفت. در معاملات فرابورس نیز نمادهای زدشت (شرکت کشت و صنعت دشت خرمدره) و بپیوند (شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس) بیشترین رشد قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت؛ سومین روز کاهش قیمت پارس الکتریک

شرکت پارس الکتریک (با نماد معاملاتی لپارس) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از نماد لپارس، سهام شرکت‌های فراورده‌های نسوز پارس (کفپارس) و تولیدی کاشی تکسرام (کترام) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، تسه۹۸۰۵ و اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی۷۰۳ بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

پس از افت اندک شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته پیش، شاخص در روز شنبه ۱۹ هزار و ۷۳۰ واحد و شاخص هم‌وزن ۸ هزار و ۶۹۳ واحد رشد کردند. ۷۹ درصد نمادهای بازار سهام رشد قیمت داشتند و ارزش صف‌های خرید ۱۱۹ درصد افزایش یافت. همچنین در روز شنبه شاهد مازاد تقاضای ۲ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومانی در بورس بودیم. برای دومین مرتبه در دو هفته اخیر بورس پس از یک تعدیل دو روزه به صعود خود ادامه داد. تکرار این روند برای دومین بار نشان از ایجاد یک روند قدرتمند صعودی در بورس تهران است. برخی از تحلیل‌گران تکنیکی روند حرکتی بورس در هفته‌های آینده را در کانال جدیدی ترسیم می‌کنند که از سقف مقاومت پیشین، یعنی سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور می‌کند. به عبارت دیگر این تحلیل‌گران تکنیکی با اتکا به روند هفته‌های اخیر معتقدند شاخص در یک روند صعودی قرار گرفته که به زودی بالاتر از سطح ۱.۵ میلیون واحد قرار خواهد گرفت.

از طرفی گروهی دیگر از تحلیل‌گران که نگاهی بنیادی به بازار سهام دارند معتقدند در روزهای اخیر تقاضای بورس به علت ایجاد تقاضای حقوقی تحریک می‌شود و شکل‌گیری صف‌های خرید دلایل بنیادی و اقتصادی ندارد.

در مجموع با توجه به رشد قیمت سهام اغلب شرکت‌های بازار سهام و ایجاد مازاد تقاضای چشم‌گیر ۲ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومانی در بازار، انتظار می‌رود بورس امروز سقف ۱.۵ میلیونی را بشکند و به کانال جدید قدم بگذارد، مگر آن که تقاضای بازار به سطحی نرسد که بتواند ریزش‌های دقایق ابتدایی معاملات بورس را جبران کند.

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس