کد خبر 1152065
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر درباره سیاست اروپا و آمریکا در قبال ایران نوشت: اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارش بلندی به ارزیابی سیاست جدید اتحادیه اروپا در همراهی با دولت بایدن در قبال پرونده هسته‌ای و دیگر موضوعات اختلافی با ایران پرداخته است. در این گزارش آمده که هم‌چنان می‌توان به احیای برجام امیدوار بود و باید جلسات کمیسیون مشترک برجام با حضور وزرای خارجه همه کشورها پس از بازگشت آمریکا به توافق آغاز شود.

 نویسندگان این یادداشت معتقدند در گام اول، توافق موقتی منعقد شود که طبق یک جدول زمان‌بندی‌شده، ایران گام‌های کاهش تعهدات را بازگرداند و آمریکا نیز برخی تحریم‌های تجاری و مالی علیه ایران را تعلیق کند. در عین حال به ایران توصیه شود که برای جذب سرمایه خارجی ناگزیر از تصویب لایحه اف‌ای‌تی‌اف است.

 در گام بعدی، اروپا و آمریکا میانجی گفت‌وگوهایی میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس شوند که به تصویب پروتکل الحاقی و پذیرش محدودیت در میزان و هم‌چنین سطح غنای اورانیوم غنی‌شده و ممنوعیت فرآوری مجدد پلوتونیوم توسط این دولت‌ها منجر شود.

 سپس بر مبنای راهبرد «بیشتر در برابر بیشتر» در ازای کاهش تحریم‌ها علیه ایران، مذاکراتی در خصوص امنیت منطقه‌ای غرب آسیا در چارچوب 5+1 آغاز شود. عراق اولین پرونده اختلافی است که در این مرحله گشوده می‌شود و سپس اختلافات میان ایران و عربستان، به‌ویژه در جنگ یمن در دستور کار قرار می‌گیرد. نگرانی‌های ترکیه و رژیم صهیونیستی نیز با واسطه مورد طرح قرار بگیرند.

 مسأله مذاکرات موشکی نیز بایستی به جز ایران شامل همه دولت‌های منطقه شود و مواردی از جمله محدودیت بُرد موشک‌های دوربرد و میان‌بُرد و کاهش استفاده از پهپادها و هواپیماهای بی‌سرنشین و موشک‌های کروز در دستور کار این مذاکرات قرار بگیرد.

 سناریونویسی گزارش شورای آتلانتیک در حالی است که به نظر می‌رسد اولاً بی‌اعتمادی ایران به غرب، ثانیاً غفلت این گزارش از مسأله فلسطین در امنیت منطقه‌ای و هم‌چنین بی‌توجهی به زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی مانع هرگونه پیشبرد مذاکرات منطقه‌ای و تسلیحاتی خواهد بود.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    4 1
    هیچ آبی در اجاق اروپا و آمریکا برای این ملت گرم نخواهد شد، فقط باید طبق نظر رهبر به توانمندیهای داخلی خودمان بیندیشیم ،والسلام
  • محسن US ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    4 1
    کانلا احمقانه و فریب کارانه است . این ها جوسازیست . ایران باید تا آخر محکم جلو برود این ها دیگه چیزی از هیچ چیزشون نمونده . خائنین
  • بهزاد NL ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 0
    آقا همه کشورها برد و تعداد موشکهای خودشون رو کاهش بدن، در اینصورت ایران هم کاهش میده.حق ندارید استاندارد دو گانه اعمال کنید. ایران احمق نیست که جنگ علیه یک کشور (حتی اسرائیل) رو شروع کنه که حداقل خسارتش برای ایران نابودی صدها میلیارد دلار زیرساختش خواهد بود. ایران بقای خودش رو میخواد تضمین کنه مثل همه کشورها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس