انهدام نقطه‌ای اهداف دشمن از فاصله صد‌ها کیلومتری با سلاح‌های دورایستا/ دست‌یابی به فناوری پیچیده شبیه‌ساز‌ها در دوران تحریم/ عبور ماندگاری مأموریتی پهپاد‌های نهاجا از بازه ۳۰ ساعت/ تکذیب راه‌اندازی خط تولید سوخو ۲۴ روسی در ایران

معاون هماهنگ کننده فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران می‌گوید با در اختیار داشتن طیف مختلف سلاح‌های دورایستا متوسط هواپیماهای ما قادر هستند از فاصله به مسافت صدها کیلومتری هدف خود را منهدم کنند.

به گزارش مشرق،   طبق اصل ۱۴۳ قانون اساسی که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی است، ‎‎‎‎‎ «ارتش‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ پاسداری‏ از استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ کشور را بر عهده‏ دارد». قانون‌گذار که او را حکیم می‌دانیم در اصل ۱۴۷ همین قانون نیز تصریح کرده است «‎‎‎‎‎دولت‏ باید در زمان‏ صلح‏ از افراد و تجهیزات‏ فنی‏ ارتش‏ در کارهای‏ امدادی‏، آموزشی‏، تولیدی‏، و جهاد سازندگی‏، با رعایت‏ کامل‏ موازین‏ عدل‏ اسلامی‏ استفاده‏ کند در حدی‏ که‏ به‏ آمادگی‏ رزمی‏ آسیبی‏ وارد نیاید».

ارتش جمهوری اسلامی ایران در بزنگاه‌های حساس نشان داده است، «ارتش فدای ملت» صرفاً یک گزارۀ بی‌مسما و شعار صرف نیست بلکه اگر اقتضائات ایجاب کند حتماً جان خود را تقدیم ملت ایران خواهد کرد. شهید سرلشکر محمدولی قرنی، امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی، امیر سرتیپ شهید احمد کشوری، شهید یوسف کلاهدوز، سرلشکر خلبان عباس دوران، شهید خلبان عباس بابایی، شهید حسین خلعتبری، امیر سرتیپ شهید ابوالفضل شبان، شهید سرلشکر منصور ستاری خواص و دیگر شهدای والامقام از جمله دلیرمردان ارتش هستند که سرگذشت هرکدام یادآور ایستادگی شیرمردان و پاسداری‏ از استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ است.
حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله، آتش‌سوزی، بارش سنگین برف و حوادث ریز و درشت دیگر ثابت کرده هرکجا که نیاز باشد ارتش در میدان است و برای کمک به مردم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. هنوز فراموش نکرده‌ایم نوع‌دوستی آن سرهنگ ارتشی عضو لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار شاهرود را که در جریان امدادرسانی به مردم حادثه‌دیده خم می‌شود تا پله‌ای شود برای سوار شدن مردم به کامیون؛ کاری که باعث تجلیل رهبرحکیم انقلاب شد.

نیروهای مسلح در رکاب فرمانده معظم کل قوا، فعل «ما می‌توانیم» را در حوزه‌های مختلف به خوبی صرف کرده‌اند؛ یک روز در دفاع مقدس از تمامیت ارضی کشور دفاع می‌کنند و روز دیگر ازسلامتی، رفاه و معیشت مردم این کشور با کلیه امکانات در اختیار.

استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران محدود به حوزه دفاعی نیست. با شیوع ویروس کرونا، نیروهای مسلح از جمله ارتش نیز با قدرت وارد میدان شدند تا ضمن کمک به ستاد ملی مقابله با کرونا در حیطه‌ای که این ستاد تعریف می‌کنند به خدمات‌رسانی مشغول شوند.

در یکی از روزهای بارانیِ دومین ماهِ سومین فصلِ سال مهمان امیر سرتیپ خلبان « مهدی هادیان» معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش شدیم؛ تست سرپایی ورودی نشان داد هیچ مماشات و شوخی درباره رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد و به آن در عمل مقید هستند.

آیات شریفۀ ۲۵ و ۲۶ سورۀ مبارکۀ طه در ورودی دفتر امیر هادیان قرار داشت؛ «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی* وَیسِّرْ لِی أَمْرِی». کمی آن‌طرف‌تر هم عکس سه جنگنده قاب شده بود؛ شبیه همان عکسی که عکاس ۵ تیر امسال در آیین تحویل سه فروند هواپیمای جت جنگنده کوثر شکارکرده بود.


امیر هادیان با شرح صدر خود کار را راحت کرد و برای پاسخ به سؤالات ما بیش از ۲ ساعت وقت گذاشت. «نشان ایثار» مهم‌ترین نشانی بود که در سمت چپ سینه‌اش به چشم می‌خورد؛ علائم دیگر همچون دوره عالی رسته‌ای جنگ الکترونیک، دوره دانشگاه عالی دفاع ملی و ... در کنار این نشان به چشم می‌خوردند.

گفت‌وگو با معاون هماهنگ‌کننده و فرمانده قرارگاه امام رضا (ع) نیروی هوایی ارتش را که صرفاً دربارۀ خدمات‌رسانی کرونایی نهاجا بود چندی قبل منتشر کردیم. اینک بخش دوم این گفت‌وگو را با محوریت مباحث نظامی می‌خوانیم:


ایران در تولید محصولات دفاعی در لبه فناوری قرار دارد

* با توجه به اقتدار دفاعی و امنیتی ایران اسلامی که سد بازدارنده‌ای مقابل تهدیدات دشمن ایجاد کرده است، ابتدا مایلم هستم دربارۀ عملکردنیروی هوایی ارتش درحوزه تولیدمحصولات دفاعی توضیح بفرمایید

امیرهادیان: نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به سیاست حاکم بر نظام در بحث اقتصاد مقاومتی به ویژه در مباحث دفاعی کشور با هدف قطع وابستگی به خارج و نگاه به ظرفیت‌ها و داشته‌های داخل کشور، عملکرد بسیار خوبی داشته است. بخشی از دستاوردهای حوزه دفاعی در بدنه نیروهای مسلح به ویژه ارتش و سپاه در نمایشگاه‌های مختلف به سمع و نظر مردم می‌رسد، امروز نظام جمهوری اسلامی در بحث تولید محصولات دفاعی در لبه فناوری قرار دارد، این فناوری در دنیا بالاترین طبقه‌بندی را دارد و معمولا های‌تک‌ترین تکنولوژی (تکنولوژی پیشرفته = high-tech) را برخوردارند. با برخورداری از جوانان متخصص و نخبگان سطح ارتش و به ویژه در نیروی هوایی ارتش، جهاد خودکفایی، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان در فضای تعاملی فعال هستند و با محوریت وزارت «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» در حوزه صنایع دفاعی، وضعیت مطلوب و ارزشمندی داریم.

چون که صد آمد نود هم پیش ماست

* گزارۀ «ایران در حوزه دفاعی در لبۀ فناوری قرار دارد» تداعی‌کننده شعر ملای رومی است که «چون که صد آمد نود هم پیش ماست»؛ وقتی در لبۀ فناوری قرار داریم یا به عبارت بهتر آخرین فناوری روز دنیا را در حوزه دفاعی در اختیار داریم یعنی سرریز این فناوری قابل انتقال به سایر صنایع است؛ از این ظرفیت عظیم آن‌طور که شایسته باشد، استفاده می‌کنیم؟

امیر هادیان: همین‌طور هست؛ یعنی وقتی صد که همان فناوری پیشرفته هست در اختیار حوزه دفاعی هست، می‌تواند در اختیار سایر حوزه‌ها - همان نود - هم قرار بگیرد. مثال می‌زنم طراحی و ساخت هواپیما با برخورداری از تکنولوژی بسیار پیچیده، نیاز به تخصص‌ها و زیرساخت‌های مختلف در کنار هم به مثابه یک زنجیره دارد، این توان در تولید جنگنده بیشتر و قدری حساسیت آن بالاتر است. وقتی ما جنگنده درست می‌کنیم و پرواز می‌کند یعنی ظرفیت عظیمی در اختیار ماست که از آن استفاده شده است.

آذرخش، صاعقه، یاسین و کوثر؛ اثبات توان فناوری ایران

* از همین مثال شما وام می‌گیرم؛ ظرفیت ساخت هواپیما در کشور ما که از ابتدا وجود نداشته و از قضا در دوران تحریم‌های ظالمانۀ رژیم آمریکا علیه مردم کشورمان بالفعل شده است. طراحی و ساخت هواپیما چه روندی را طی کرده است؟

امیرهادیان: روند ساخت هواپیما در ایران اسلامی با تولید پرستو آغاز شد؛ و در مراحل بعد ساخت هواپیماهای آذرخش و تندر در دستور کار قرار گرفت و امروز هم در کنار ساخت جت آموزشی یاسین، صاعقه و جنگندۀ کوثر تولید شده است و ان‌شاءالله به حول و قوه الهی این مسیر ادامه دارد. معدود کشورهایی با عنایت به برخورداری از صنایع و زیر ساخت مورد نیاز در حوزه ساخت هواپیما در جهان مطرح هستند، در مجموع می‌توان گفت صنایع هوانوردی فناوری مادر است. آذرخش، صاعقه، جت آموزشی یاسین و جنگندۀ کوثر با اجرای عملیات در رزمایش‌های مختلف و رژه در مناسبت‌ها به عنوان تکه‌های پازل اقتدار دفاعی ایران برای دنیا به ویژه دشمنان نظام جمهوری اسلامی این معنا را دارد که ما در لبه فناوری دفاعی ایستاده‌ایم و حرکت می‌کنیم.

نقش سرنوشت‎ساز نهاجا در حاکمیت فضا

* معمولاً نیروی هوای هر کشوری یک پای ثابت جنگ‌های سرد و البته مهم‌ترین رکن نیز است، نیروهوایی کشورمان در مقوله مهم «بازدارندگی دفاعی» که یک مرتبه بالاتر از «قدرت دفاعی» است چه نقش و جایگاهی دارد؟

امیر هادیان: حضور نیروی هوایی مقتدر در بحث حاکمیت فضا در جنگ‌های معاصر نقش تعیین کننده و سرنوشت‌ساز داشته است، در جنگ‌های نیابتی یا همان ناهم‌طراز هم یک رکن بی‌بدیل عرصه‌ها و حاکمیت هوایی است، حضور مقتدرانه نیروی هوایی می‌تواند سرنوشت جنگ و عرصه نبرد را تغییر دهد. امروز نیروی هوایی با برخورداری از خلبانان و کارکنان فنی و جهادی و سایر کارکنان ولایی و برخورداری از ناوگان عظیم و متنوع از جنگنده ها، هواپیماهای ترابری و هواپیماهای بدون سرنشین و انواع مهمات هوا به هوا و هوا به زمین و فن آوری جنگ الکترونیک سهم بسیار ارزشمند و تاثیرگذاری در دکترین بازدارندگی و قدرت دفاعی کشور دارد.

انهدام نقطه‌ای اهداف از فاصله صدهاکیلومتری با سلاح‌های دورایستا

* قاعدتاً وضعیت صنعت هوایی امروز ما قابل قیاس با دوران دفاع مقدس نیست

امیر هادیان: بله قطعاً هم‌اینطور است؛ صرفاً یک نوع از هواپیماهای ما در دوران دفاع مقدس قادر به حمل سلاح نسبتا دور ایستا با برد محدود بود، اما با گذشت بیش از سه دهه از آن دوران، با حضور مقتدرانه دانشمندان جوان، متخصصان و پیشکسوتان، امروز در صنعت نیروی هوایی به مرحله‌ای رسیده‌ایم که با در اختیار داشتن طیف مختلف سلاح‌های دورایستا متوسط هواپیماهای ما قادر هستند از فاصله به مسافت صدها کیلومتری هدف خود را به صورت نقطه‌زن‌ منهدم کنند.

کابوس معادله بُرد سلاح‌های دورایستای نهاجا برای دشمنان

* کلیدواژه «صدها کیلومتر» یعنی بُرد سلاح‌های دورایستای نیروی هوایی اعلام نمی‌شود و این یعنی معادله بُرد سلاح‌های دورایستای نهاجا یک کابوس برای دشمنان است

امیر هادیان: وقتی می‌گوییم «صدها کیلومتر» دقیقاً یعنی همین نکته‌ای که گفتید هست و دشمنان نمی‌دانند این بُرد چقدر است. اینجا باید عرض کنم که آموزش نیروی انسانی را در برنامه داریم و ابتکارات متخصصان جوان و فارغ التحصیلان ما در دانشگاه‌های‌مان، مقدمه‌ساز رسیدن به این فناوری هستند، آموزش نیروی انسانی در نیروی هوایی تجهیزات محور، مهمترین رکن در نیروی هوایی است.

* نکته‌ای که نباید از آن غافل باشیم رسیدن به این قدرت دفاعی و فناوری و پیشرفت‌ها در دورانی بوده که کشورمان تحریم بوده؛ یعنی اگر اراده باشد تحریم هیچ تأثیری در پیشرفت ما نخواهد داشت

امیر هادیان: شدیدترین تحریم‌ها از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی متوجه نیروی هوایی ارتش بود، اما امروز بحمدالله شاهد پیشرفت فناوری صنایع دفاعی و به تبع آن افزایش قدرت دفاعی هستیم که محصول همین تحریم‌هاست. اوایل انقلاب وقتی رژیم آمریکا از ایران بیرون انداخته شد فکر می‌کرد حالا که نظامی‌های این رژیم – به اصطلاح مستشاران – از ایران خارج شوند نیروی هوایی زمین‌گیر می‌شود، امابه همت جوانان و متخصصان نیروی هوایی نه تنها این روند متوقف نشد که رشد هم کرد.

صدها سورتی پرواز روزانه؛ محصول تربیت‌شدگان انقلاب

* نیروی هوایی در حوزه تربیت کادر جدید چه برنامه داشته و دارد؟

امیرهادیان: با تدبیر شهید خلبان عباس بابایی از همان ابتدای انقلاب اسلامی آموزش خلبانان نهاجا در دستور کار قرار گرفت و در سال‌های بعد دانشگاه هوایی به همت شهید ستاری در این حوزه شکل گرفت و امروز بخش مهمی از بدنه ارتش جمهوری اسلامی ایران در این دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند. اینکه بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، روزانه صدها سورتی پرواز در کشور انجام می‌شود نشان دهنده پویا بودن نیروی هوایی و به تبع آن نیروهای جوان این این نیرو است که بعد از انقلاب اسلامی تربیت شده‌اند. همچنین ساخت هواپیما و تعمیر آن در حال انجام است، اگر فعل خواستن و کار جهادی در دوران دفاع مقدس صرف نمی‌شد، خیلی وقت پیش‌ها زمین گیر شده بودیم.

دست‌یابی ایران به فناوری پیچیده شبیه‌سازها در دوران تحریم

* یکی از حوزه‌هایی که ارتش و به ویژه نیروی هوایی پیشرفت خیره‌کننده‌ای داشته، حوزه «شبیه‌ساز»‌ها است. اساساً اهمیت ساخت شبیه‌سازها چیست و چه کاری انجام می‌هد که مهم تلقی شوند؟

امیر هادیان: قبل از پاسخ به ماهت و چیستی شبیه‌سازها، باید اشاره کنم که در جهان امروز کشورهای خیلی محدود به فناوری پیچیده و پیشرفته شبیه‌سازها دست یافته‌اند. جمهوری اسلامی ایرام هم بحمدلله علی‌رغم همه سنگ‌اندازی دشمنان در عین ناباوری جهانیان به این فناوری پیچیده و دست یافته و خودکفا شده است. اما اینکه ماهیت شبیه‌سازها چیست و چه کابردی دارد، باید عرض کنم برای تربیت نیروها باید به صورت عملی پرواز صورت گیرد و آزمایش‌هایی انجام شود خب این وضعیت هم هزینه‌بر است و هم امکان خسارت جانی دارد، اما با استفاده از شبیه‌سازها خیلی از فرایندها شبیه‌سازی شده و نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت تقویت می‌شود بنابراین استفاده از شبیه‌سازها ضمن کاهش شدید خسارت جانی و صرفه‌جویی ریالی و زمانی در کنار پروازهای عملی باعث ارتقا سطح کمی و کیفی آموزش‌ها و نهایتا ارتقا توان رزم می‌شود.

* بال‌ثابت‌ها (شکاری و ترابری) و بالگردهای نهاجا روزانه به صورت منظم پرواز دارند؟ و شبیه‌سازها در این سورتی پروازها تأثیری دارد؟

امیر هادیان: بله درست است که ما الان شرایط جنگ را نداریم، ولی پروازهای ما روزانه در قالب مأموریت‌های مختلف در شمال، جنوب، غرب و شرق کشور انجام می‌شود و نقش مهمی در معادله قدرت دارد و قاعدتاً از خروجی شبیه‌سازها برای ارتقا برنامه‌ها استفاده می‌کنیم. در بحث اهمیت نقش نیروی هوایی به عنوان نیروی واکنش سریع، این مثال را می‌زنم، بعد از ظهر روز دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعث عراق تعدادی از پایگاه‌های ما را بمباران کرد پیرو همین حمله نظامی، ظرف چند ساعت تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در یک واکنش سریع آماده حمله شده و به مواضع دشمن حمله کردند بنابراین آمادگی باید همواره باشد؛ شبیه‌سازها برای حفظ این آمادگی همیشگی نقش به سزایی را ایفا می‌کنند.

عبور ماندگاری مأموریتی پهپادهای نهاجا از بازه ۳۰ ساعت

* به بال‌ثابت‌ها (انواع هواپیماها) و بالگردها (انواع هلی‌کوپتر) اشاره کردیم و مایلم درباره یگان پهپادی نهاجا و قدرت این یگان هم بفرمایید؟

امیر هادیان: بحمدالله یگان پهپادی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از توان و ظرفیت عالی برخورار هست و قطعاً نقش مهمی در توان رزمی دارد و خواهد داشت. با تلاش متخصصان نهاجا، پهپادهای ما در بحث رصد تحرکات دشمن قابلیت حضور بیش از ۳۰ ساعت ماندن در آسمان را دارند و پهپادهای ما در ارتقای توان رزمی نقش بسزایی دارند و در بخش‌های بُرد کوتاه و دور بُرد به دست توانای متخصصین نیرو ساخته می‌شود و همانطور که گفتم در بحث رصد تحرکات دشمن و اهداف با قابلیت حضور بیش از ۳۰ ساعت ماندن در آسمان و در جنگ الکترونیک به عنوان نقطه بالنده در نیروی هوایی ارتش و استفاده از انواع مهمات هوشمند نقش بسزایی در افزایش توان رزم دارند. این را هم باید تاکید کنم که تشکیل اولین جهاد خودکفایی، در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به عنوان افتخاری ارزشمند برای این نیرو، امروز در تعامل مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان، کمک شایانی به امر ارتقای توان رزم می‌کند. ساخت پهپادهایی در ردیف پیشرفته‌ترین پهپادهای دنیا با قابلیت انهدام اهداف از فاصله خیلی دور به منزله ایجاد بازدارندگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنبن تقویت نقش ایران در معادله قدرت در منطقه و جهان است.

 پهپادهای ما اخیراً به بدنه قدرت نظامی ما اضافه شده‌اند

* حوزه مأموریتی پهپادی ما صرفاً نظامی است؟ و اینکه آیا نهاجا رأساً اقدام به ساخت پهپاد هم می‌کند؟

امیر هادیان: نوع پهپادهای ما چند منظوره است. طبیعتاً حوزه فعالیتی پهپادی ما صرفاً نظامی نیست هرچند مأموریت اصلی آن‌ها نظامی است، اما در شناسایی، جابجایی، تصویربرداری در حوزه‌های مختلف امکان استفاده دارند. مثل خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها، خدمات‌رسانی در حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله. در بحث کرونا هم که اعلام آمادگی کردیم در صورت نیاز و درخواست ستاد ملی مقابله با کرونا آمادگی ضدعفونی هوایی و کنترل ورودی و خروجی شهرهای درگیر را داریم. در مورد ساخت هم باید عرض کنم که صنایع دفاعی ذیل وزارت «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» می‌سازد، اما نیروی هوایی ارتش هم ساخت پهپاد را انجام می‌دهد. پهپادهای ما اخیراً به بدنه قدرت نظامی ما اضافه شده‌اند ومحدودیت‌هایی را که در حوزه پرنده‌های با سرنشین داشتیم در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین نداریم و مأموریت‌ها را می‌توانیم به خوبی انجام دهیم، نمونه آن قدرتی بود که گوشه‌هایی از آن را در جنگ‌های نیابتی نشان دادند، پهپادهایی مثل کمان ۱۲قادر به مأموریت با برد متوسط و دور هستند و مأموریت‌های مختلف را درکنار پهپادهای ساخت صنایع وزارت دفاع انجام می‌دهند. نیروی هوایی در ارتش محور پهپاد است، آموزش خلبانان پهپاد را هم ما انجام می‌دهیم.

* مهم‌ترین مؤلفه قدرت پهپادی چیست؟

امیر هادیان: مؤلفه‌های مهم پهپادها، بُرد، قابلیت جابجایی سریع و امکان و قابلیت انجام ماموریت‌ها در شرایط مختلف است، ما در بحث ُبرد وضعیت بسیار مطلوبی داریم. پهپادهای ما قابلیت رصد ۲۴ تا ۳۰ ساعت تحرکات دشمن را در فضا و آسمان دارند و در جنگ الکترونیک هم این قابلیت وجود داردکه این کار را انجام دهیم.

رصد شبانه‌روزی رزم‌ناوهای آمریکا با یگان پهپادی نهاجا

* مستحضر هستید که منطقه غرب آسیا به واسطه حضور نظامیان تروریست آمریکا ناامن شده و خسارت‌های فراوانی به مردم منطقه وارد شده است، اما کشورمان بحمدالله به واسطه توان بازدارنده دفاعی امن است. درباره نقش پهپادهای نهاجا در شناسایی و رصد تحرکات ادوات نظامی دشمنان از جمله رژیم آمریکا در اطراف کشورمان و خلیج همیشه فارس بفرمایید

امیرهادیان: قطعاً حضور یگان پهپادی در این بازدارندگی تأثیر دارد، امروز پهپادهای نیروهای مسلح ارتش و سپاه در پهنه وسیعی از جغرافیای بیکران کشورمان ایران اسلامی مأموریت انجام می‌دهند و رزم ناوها و ناوشکن‌های دشمن به ویژه رژیم آمریکا را در محیط پیرامون ما به صورت مستمر و شبانه‌روزی رصد میشود. البته رصد تحرکات دشمن در زمین، دریا و هوا یک ضرورت است چراکه با این تحلیل‌های اطلاعاتی میتوان اهداف دشمن را پیش بینی کرد که چه مأموریتی دارند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند.

راه‌اندازی خط تولید انبوه جنگنده کوثر

* در مصاحبه‌ای که بهمن ۹۶ با حضرت‌عالی در کسوت رئیس دانشگاه هوایی شهید ستاری داشتیم ساخت جنگنده‌ها را یک ضرورت برای کشور دانستید و گفتید که در آینده اخبار خوبی از جنگنده‌ها خواهیم شنید. الان سه سال گذشته است و شاهد موفقیت‌های غرور آفرین در حوزه هوایی هستیم، حضرتعالی هم برای خدمت به مردم تغییر جبهه دادید، مصداقی‌تر در مورد این موفقیت‌ها نظرتان را بفرمایید و اینکه آورده جمهوری اسلامی ایران در این حوزه چه بوده است؟

امیر هادیان: پس باید مراقب باشیم چه می‌گوییم؛ خبرنگاران فراموش نمی‌کنند (خنده). خب از آن روز تا امروز شاهد موفقیت‌های زیادی بودیم به طوری که جنگنده کوثر و جت یاسین رونمایی شد و صاعقه هم آمد. وقتی صحبت از جنگنده کوثر، صاعقه و جت یاسین می‌شود بیانگر وجود ظرفیت بالای نیروی انسانی و متخصصان ایرانی در ساخت هواپیماست؛ و مهم‌تر آنکه ساخت قطعات مختلف مثل موتور، صندلی و ... در فضای تعاملی با دیگر صنایع مرتبط، زیرساخت شبک‌های لازم و البته کارآمد را ایجاد کرده است و ان‌شاءالله این مسیر با تمام توان و ظرفیت‌های موجود دنبال شده و خواهد شد.

* ما برای هواپیمای کوثر خط تولید داریم؟

امیرهادیان: بله خط تولید جنگنده کوثر در کشور ایجاد شده است و طی قرارداد نیروی هوایی ارتش با صنایع دفاعی شاهد تولید انبوه جنگنده کوثر و تحویل اولین سری آن‌ها به نیرو بوده و خواهیم بود، مردم عزیز ما بدانند محصولات دفاعی محصولاتی خاص است، ما امثال کوثر و یاسین را ساخته‌ایم، دشمن می‌داند شما برای رسیدن به این نقطه چه امکانات و زیرساخت‌هایی را باید در اختیار داشته باشید.

رد اف ۵ بودن جنگنده تندرو صاعقه

* درباره جنگنده صاعقه برخی موارد مطرح است مثلاً اینکه گفته می‌شود صاعقه همان اف۵ است

امیرهادیان: ما که انتظار نداریم دشمنان موفقیت‌های ما را تائید کند. در پاسخ به این شبهه باید بگویم به هیچ عنوان چنین نیست. دنیا از زمان ساخت هواپیمای برادران رایت تا به امروز به تولید هواپیماهای پیشرفته رسیده است، ما هم در حوزه هوا از پرستو شروع کردیم؛ بحث آیرو دینامیک و طراحی، تغییراتی در شکل دهی و ساخت آن در زمان شهید ستاری انجام شد و امروز با گذشت چند دهه به تولید جنگنده‌های تندرو صاعقه رسیدیم؛ و جنگنده کوثر هم در کلاس هواپیمای اف-۵ است.

جنگنده تندرو صاعقه و جت یاسین کاملاً بومی هستند

* با در نظر گرفتن چه شاخصی گفته می‌شود یک هواپیما یا جنگنده ساخت داخل است؟

امیرهادیان: با طراحی و ساخت ۳۵ درصد ساخت یک هواپیما، آن را بومی حساب می‌کنند این در حالی است که درصد بومی بودن طراحی و ساخت جنگنده در داخل تقریبا شامل همه مراحل می‌شود؛ ساخت بدنه و موتور و سامانه‌های راداری، حمل سلاح و پرتاب موشک و بمب و اویونیک که تقریباً مهم‌ترین بخش یک هواپیماست در داخل کشور تولید می‌شود. وضعیت کشورمان در حوزه ساخت هواپیما بسیار مطلوب است. جنگنده تندرو صاعقه و جت آموزشی یاسین به عنوان محصولات دفاعی کاملاً بومی تلقی می‌شوند.

گلوگاهی در تولید هواپیما و پهپاد نداریم

* پس گلوگاهی در ساخت هواپیماهای بومی نداریم

امیر هادیان: امروز با رسیدن به تولید موتور بومی، باوجود سنگ اندازی‌های دشمن با هدف عدم دستیابی ایران به این دست فناوریها، گلوگاه موتور را با تکیه برتوان داخی با رسیدن به لبه فناوری، پشت سر گذاشتیم، زیرا نیاز امروز کشور برخورداری از یک نیروی هوایی مقتدر است. وقتی از صفر تا صد یک هواپیما و حتی انواع پهپاد در داخل کشور تولید می‌شود بدین معناست که ما با عبور از مرز خودکفایی، گلوگاهی در حوزه ساخت هواپیما و پهپاد نداریم.

محصولات میان راهی

* به همان مثال ملای رومی می‌رسیم «چون که صد آید نود پیش ماست». وقتی ما ظرفیت تولید هواپیمای جنگنده و پهپادهای مختلف را داریم یعنی امکان انتقال سرریز این فناوری برای حوزه‌های مختلف وجود دارد

امیر هادیان: صنایع دفاعی و توانمندی و ظرفیت‌های داخل نیروی هوایی ما در لبه فناوری با ایجاد نهضت قطعه‌سازی، آمادگی تأمین قطعات مورد نیاز سایر بخش‌ها را دارد. اکنون با وجود تحریم‌ها، نگهداری وتعمیرات هواپیماهای مسافربری در صنایع مربوط به حوزه دفاعی انجام می‌شود، برکات این زیرساخت و فناوری را در بخش‌های مختلف شاهدیم. رسوب علمی موضوعی است که می‌تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. ما یک موضوعی به اسم «محصولات میان راهی» داریم. یعنی برای ساخت موتور یک هواپیما روندی لازم است. در میان این روند برخی دستاورها قابل استفاده در صنایع دیگر است و می‌تواند در صنایع یا بخش‌های دیگر به کار رود. از این جهت سرریز فناوری اطلاعات قابل استفاده در سایر حوزه‌هاست.

اشتغال‌زایی صنعت هوانوردی

* پس این صنعت اشتغال‌زا هم هست

امیر هادیان: دقیقاً امروز صنعت هوانوردی ایران به عنوان صنعت مادر، اشتغال‌زاست. شرکت‌های دانش بنیان و صنایع بیرونی، صنایع فولاد، صنایع الکترونیکی، شرکت‌های مربوط به دانشگاه‌های ما و اساتید دانشگاه ها، همه این‌ها در امر تأمین نیاز هوایی تولیدات هوایی دخالت دارند. امروز علاوه بر اشتغال زایی در داخل نیروهای مسلح، جوانان متخصص ما در خارج از این مجموعه در تأمین نیاز نیروهای مسلح شاغلاند و در این راستا فعالیت دارند.

نهاجا در صادرات محصولات دفاعی حرفی برای گفتن دارد

* روزگاری کشورمان برای واردات تجهیزات نظامی حتی سیم‌خاردار محدود، اما امروز این محدودیت‌ها در صادرات محصولات دفاعی اعمال نشان داده که این خود نشان دهنده موفقیت صنایع دفاعی است. این روزها صادرات محصولات دفاعی کشورمان مطرح است که ارزآوری هم دارد و برای رفع مشکلات اقتصادی مفید خواهد بود. نیروی هوایی ارتش قاعدتاً حرفی برای گفتن در این حوزه خواهد داشت.

امیر هادیان: بله قاعدتاً بخشی از توان دفاعی کشور در حوزه نیروی هوایی ارتش مستتر است و اگر بنا بر صادرات محصولات دفاعی باشد نهاجا حرفی برای گفتن دارد. علی رغم تلاش رژیم آمریکا محدودیت‌های تسلیحاتی ایران برداشته شد، صادرات محصولات دفاعی دور از ذهن نیست، پیشتر عرض کردم که خط تولید جنگنده کوثر راه‌اندازی شده و حتماً می‌تواند برای کشور ارز آوری داشته باشد. بحمدلله امکان لازم برای صادرات طیف وسیعی از محصولات دفاعی کشور به کشورهای متقاضی وجود دارد، حتما این امکان فراهم است.

بال‌ثابت زمین‌گیر نداریم

* بعضاً شنیده می‌شود ایران ۷۱۰ هواپیما در اختیار دارد. ضمن توضیح درباره این گزاره، مایل هستم درباره کیفیت هواپیماهای ایران بفرمایید تا کمیت آنها؟

امیر هادیان: حرف که زیاد می‌زنند و نباید به آن‌ها توجه کرد. ۱۰۰- ۲۰۰ –۳۰۰–۵۰۰–۷۰۰–۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ و ... اصلا مهم نیست هر عددی می‌خواهند بگویند مهم نیست، در صنعت هوانوردی مداومت عملیاتی مهم است. دنیا می‌داند ما در حراست از حاکمیت هوایی کشورمان قدرتمند هستیم و این میسر نبود مگر به واسطه داشتن هواپیماهایی که توان انجام عملیات مداوم را داشتند. ایران ولو فلان تعداد هواپیما داشته باشد مهم‌تر از تعداد آنها، قابلیت عملیاتی آنهاست که بتواند مأموریت‌ها را به خوبی انجام دهد؛ بنابراین تعداد هواپیما مهم نبوده بلکه قابلیت و کیفیت انجام ماموریت‌های آن‌ها مهم است.

* هم‌اکنون بال‌ثابت زمین‌گیر داریم؟

امیر هادیان: خیر، شاید برخی در چرخه بازسازی و اورهال قرار داشته باشند که امری طبیعی است و بعد از اورها (بازآماد) وارد چرخه پروازی می‌شوند. بازسازی هواپیماها در طیف‌های مختلف از ۷۴۷ ترابری سنگین تا بالگرد، هواپیمای آموزشی و جنگنده‌های مختلف در حال انجام است.

خرید هواپیما در دستور کار ایران

* خرید هواپیما از روسیه و چین در دستور ماست؟

امیرهادیان: خرید هواپیماکه بله حتماً در دستور کارایران قرار دارد، اما نوع و از کدام کشور مشخص نیست، ما هم در کنار ساخت و تولید داخل کشور نیاز به جنگنده‌های پیشرفته‌تر داریم تا فناوری‌های جدید را وارد کشور کنیم و آن هم در راستای راهبردهای دفاعی کشور.

تکذیب راه‌اندازی خط تولید سوخو ۲۴ روسی در ایران

* بعد از اعلام رفع آنچه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران نامیده می‌شود، برخی موضوعات مطرح شد از قبیل اینکه بناست خط تولید هواپیمایی سوخو ۲۴ روسی در ایران راه‌اندازی شود

امیر هادیان: چنین چیزی از اساس صحت ندارد. طبق منویات رهبر حکیم انقلاب هیچ‌وقت «زانوی خودی» را با «عصای دیگری» عوض نمی‌کنیم و هیچ برنامه‌ای برای ساخت محصول مشترک با روسیه نداریم؛ البته که قضیه تبادل فناوری موضوع دیگری است و فرق دارد. در مجموع انتقال فناوری به داخل کشور با خرید تسلیحات نظامی پیشرفته یک ضرورت بوده و در تمام دنیا مرسوم است.

هواپیماهای ۵۰ ساله هم امکان پرواز دارند

* بعضاً به خرید هواپیماهای بالای ۴۰ سال خرده می‌گیرند

امیر هادیان: هواپیماها مکرر در حال اورهال (بازآماد) و چک‌های دوره‌ای هستند و تا زمانی که عمردهی انجام شود، هواپیما ۵۰ سال هم میتواند پرواز کند.

* در پایان از اینکه وقت خودتان را در اختیار خبرگزاری قرار دارد سپاسگزارم و اگر نکته‌ای هست بفرمایید

امیرهادیان: متقابلا از دوستان خبرگزاری  تشکر می‌کنم که این فرصت را فراهم کردند. اصحاب رسانه، نقشی مهم در عرصه جنگ نرم داردند و افسران مقابله با جنگ نرم هستند و خوراک خوب و ارزشمندی در فضای غبار آلود جنگ نرم را به مردم می‌دهند؛ برای همه آن‌ها آرزوی موفقیت دارم.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    16 4
    از قاهر چرا سوالی نشد؟ و همینطور اون دو تا موتور هوایی که قرار بود زودتر از ایناها ساخته بشه اما هنوز خبری نیست. قرار بود بعد اوج 1 اوج دو بیاد که سه الی چهار برابر قدرت داشته باشه و همینطور موتور توربوفن سنگین
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      اخبار این ها هیچ وقت رسانه ای نخاهد شد سری هستن !
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    9 7
    گفته شد کوثر به هیچ عنوان اف پنج نیست ولی در آخر گفته شد در کلاس اف پنج است ما که نفهمیدیم شما فهمیدید
    • قریشی IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      4 12
      همان اف پنج با در کلاس اف 5 قرار دارد به نظر ابله شما فرقی با هم ندارند؟!!!
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      4 3
      ابله خودوطن فروشت هستی.. منظورسردار رانگرفتی.. نگفت ک. خوداف 5 هست گفت ارخانوادش وشبیه اونه.. درجواب گفت شروع همه کشورهاازبرادران رایت بوده شروع ایران هم ازاف5 بوده دلیل نمیشه ک بگی خوداف 5..ایران درواقع راه میانبررا انتخاب کرده مهم اینه ک ماالان سازنده جنگنده ایم شماخودفروشهاچشم دیدن ندارید
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 2
      مشکل ما اف 5 یا نبودن آن نیست مشکل ما اینست پاکستان بعد از ما اف 17 را ساخته اما به تولید انبوذه و بالای 40 فروند ساخته اما ایران قبل از پاکستان اعلام می کند صاعقه و آذرخش را ساخته اما هنوز به تعداد 5 فروند هم نرسیده !!!!!!
  • همیشه در صحنه DE ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    12 11
    با سلاح دور ایستا واشنگتن را با خاک یکسان میکنیم...اللللله اکبر....رژیم صهیونیستی اعدام باید گردد...قالیباف جهادی رئیس جمهور ماست...بسیجی میمیرد ذلت نمیپذیرد...الله اکبر.ای رهبر آزاده آماده ایم آماده
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      6 3
      الله کبر
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      11 2
      اگه یه ذره سواد نظامی داشتی اینجوری جو گیر نمی شدی.
    • بزرگ IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      2 0
      #آرام_نمی_گیگیریم. بشین کُرَه بشین.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    10 1
    وقتی میگیم پهپاد در نیروی هوایی یعنی کنترل بی سسرنشین توسط کابین عقب اف 4 و اف 14 و سوخو 24 .....نه اینکه از ایستگاه زمینی شاهد 129 هدایت بشه ....ما چون ماهواره نداریم نیاز به ارتباطات کوانتومی داریم (رئیس دارپا ایران را کشتن آقایون هنوز دنبال مذاکره هستن)....حداقلش با هواپیماهای پهن پیکر یا میگ 25 یه رله ارتفاع بالا ارائه میدادین .....هی ما لبه تکنولوژی لبه تکنولوژی میکنن.....شبکه جنگی میخواهیم(ارتباطات امن و ایمن و گسترده)....آیا تور ام ارتباطش امنه ....
    • قریشی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      2 6
      نتیجه مصرف نامتعادل قرص میشه این! به یارو گفته بودن سه چهارم این قرصا رو مصرف کن رفته بود 4 قرص گذاشته بود بعد سه تاشونو هر بار میخورد!
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    23 4
    به امید دستیابی سریع ایران به بمب هسته ای جهت تامین امنیت ملی
    • علی صفایی FR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      6 2
      ان شاالله
  • محسن IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    7 4
    تا جایی که من میدونم تنها سپهبد ارتش آقای قرنی بودند که شما به اشتباه نوشتید شهید سرلشکر قرنی
  • ابوالفضل IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    7 4
    چرا واقعا از قاهر صحبت نشد من فکر میکنم این پروژه مهم را کنار گذاشتن که صحبت نکردن !
  • علی خدایی IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 2
    مسلما با همت اراده عزم اعتقاد ایمان توانسته ایم و میتوانیم به مرور زمان بیشتر از اینها را هم بکنیم
  • محمد IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 1
    باسلام باغ ور افتخار می‌کنیم که یک چنین ارتش داریم که درخدمت اسلام وفرماندهی همچون مقام معظم رهبری دارد خداوند پشت وپناهتان باشد انشالله.
  • علی خدایی IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 1
    الان باید ایران در بخش ساخت انواع پیش رانش ها سبک نیمه سبک و سنگین توربوفن_ توربوپراپ_ملخی و غیره برای ساخت در هواپیما هایمان بسازیم استفاده بکنیم و انحصار دارنده گان تکنولوزی پیش رانش ها را بشکنیم و دارنده فناوری باشیم برای ساخت انواع پیش رانش ها ان شالله خیلی مهم است
  • جمال IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    6 2
    سلاح فقط هسته ای . مطمنا دیگه کسی سربه سر ایران نمیزاره نه اینکه ایران هم هرکاری بخواد میتونه نه. اما وقتی دستیابی به هسته ای کامل بشه دیگه کاری به کار ایران ندارن
  • محمد IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 4
    سرانجام هواپیمای شفق،وجنگنده رهگیر قاهر313به کجا میرسه؟
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 1
    یعنی الان کره شمالی هسته ای وهیدروژنه ای شده دیگه کاری بهش ندارن
  • B.omidvar IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    خسته نباشید میگم به همه وطن دوستان عزیزوبهترازجانم ماهم فداییان چنین ارتش توانمندی هستیم .تبریک میگم به غرورتان،که مایه غروروسربلندی کشور عزیزمان هستین
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    خداقوت بر رزمندگان اسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس