فانتوم - نمایه

موشک‌های هوا به سطح ماوریک، در سالهای دفاع مقدس یکی از مهمترین سلاح‌های فانتوم‌های ایرانی محسوب می‌شدند و حالا به نظر می‌رسد این موشک با یک ارتقاء جدید مهیای ادامه فعالیت در نیروهای مسلح شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در بین سلاح های تاکتیکی هوا به سطح مشهور در جهان، می توان موشک AGM ۶۵ ماوریک را یکی از با سابقه ترین مدل ها معرفی کرد که هنوز در نیروهای مسلح جهان فعال بوده و با پیشرفت زمان و بهره گیری از فناوری های مدرن، به صورت مداوم به روز شده است. اگرچه سابقه فعالیت این موشک به دهه ۱۹۷۰ میلادی باز می گردد اما به دلیل ارتقاء های مداوم و مزیت های خود، هنوز هم یک نسخه موثر برای انهدام برخی اهداف توسط جنگنده ها به حساب می آید.

بیشتر بخوانید:

سرعت بالای نصب «سلاح‌های دورایستا» روی جنگنده‌های سپاه و ارتش/ اشباح نهاجا هم مجهز به بمب هدایت ماهواره‌ای ایرانی شدند+عکس

چشمان تیزبین‌تر و مدرن‌تر برای اشباح ارتش ایران/ فانتوم‌های نهاجا آماده حمل نسل جدید تسلیحات می‌شوند +عکس

این نکته هم قابل توجه است که بدانید اولین کاربری رزمی و واقعی ماوریک در ایران، در واقع قبل از جنگ و انقلاب رخ داده و بر اساس گزارش های موجود، در اواخر بهار سال ۱۳۵۴ و در ادامه برخی از تجاوزات مرزی عراق به ایران ، یک دسته تانک ارتش بعث مرزهای قانونی ایران را پشت سر گذاشته و به کشورمان وارد می شوند. نیروی هوایی با جنگنده های اف ۴ فانتوم که به موشک های تازه تحویل شده ماوریک A مسلح بودند به تانک ها حمله کرده و با شلیک موشک ماوریک، تجهیزات بعثی ها را مورد اصابت قرار می دهند.

بازگشت موشک موفق دوران دفاع مقدس با ارتقاء ویژه و عمردهی انقلابی/ «ماوریک زمین پرتاب» مهیای تحویل به نیروهای مسلح می‌شود +عکس و فیلم

جنگنده فانتوم آمریکایی مجهز به موشک ماوریک

عملکرد موشک ماوریک در این درگیری، خصوصا در برابر رسته زرهی که جزو نقاط قوت عراقی ها بود مسئولین وقت نیروی هوایی را به افزایش تعداد این موشک ها علاقمند کرد و بر اساس برخی روایت ها، ایران بیش از ۲۵۰۰ تیر از این موشک را از آمریکا تحویل گرفت.

بازگشت موشک موفق دوران دفاع مقدس با ارتقاء ویژه و عمردهی انقلابی/ «ماوریک زمین پرتاب» مهیای تحویل به نیروهای مسلح می‌شود +عکس و فیلم

فانتوم ایرانی مجهز به موشک های ماوریک

اما کارزار اصلی ماوریک در ایران مربوط به دوران جنگ تحمیلی و خصوصا دوره چند ماهه اول جنگ است. ترکیب ترسناک فانتوم و ماوریک های نهاجا نقش بسیار مهمی در متوقف کردن یگان های زرهی عراق در منطقه خوزستان داشتند. همچنین در جریان عملیات مروارید در آذر ماه سال ۱۳۵۹ تقریبا می توان گفت عمده نیروی دریایی عراق به وسیله ترکیب فانتوم و ماوریک مورد اصابت قرار گرفته و به قعر خلیج فارس فرستاده شد. همچنین بالگردهای کبرا هوانیروز ارتش نیز در سالهای جنگ به این موشک قوی مجهز شده و در چندین نوبت اقدام به شلیک آن کردند. سالها بعد در مدل های جدیدتر بالگرد کبری، موشک ماوریک در آزمایش هایی از این پرنده پرتاب شد.

بازگشت موشک موفق دوران دفاع مقدس با ارتقاء ویژه و عمردهی انقلابی/ «ماوریک زمین پرتاب» مهیای تحویل به نیروهای مسلح می‌شود +عکس و فیلم

بالگرد کبرا هوانیروز در سالهای دفاع مقدس مجهز به موشک ماوریک

این موشک در سالهای بعدی نیز در جنگ هایی مثل عملیات طوفان صحرا به سال ۱۹۹۱ و یا در جریان تجاوز نظامی آمریکا به افغانستان و عراق، در حجم بسیار بالایی مورد استفاده قرار گرفته و در بازار صادرات نیز جزو گزینه های پر طرفدار محسوب می شود و در حال حاضر بیش از ۴۰ کشور کاربر مدل های مختلف این موشک هستند.

موشک ماوریک با طول ۲۴۹ سانتی متر و وزن ۳۰۴ کیلوگرم از یک سر جنگی ۵۷ کیلوگرمی با قابلیت خرج گود در مدل A بهره می برد. این موشک در مدل های دیگر به سرهای جنگی ۱۳۶ کیلوگرمی نیز مجهز شده بود. این موشک که ساخت شرکت ریتهون است در مدل اولیه که به ایران نیز فروخته شد از سیستم هدایت اپتیکی بهره می برد. در این شیوه تصاویر ثبت شده از جستجو گر موشکی به داخل یک نمایشگر در کابین خلبان یا افسر سامانه تسلیحاتی در کابین عقب منتقل شده و کاربر با کشف هدف و قفل بر روی آن موشک را شلیک می کند. بعد از پرتاب موشک دیگر نیازی به هدایت نداشته و به صورت خودکار به سمت هدف می رود.

بازگشت موشک موفق دوران دفاع مقدس با ارتقاء ویژه و عمردهی انقلابی/ «ماوریک زمین پرتاب» مهیای تحویل به نیروهای مسلح می‌شود +عکس و فیلم

نمونه اولیه موشک ماوریک

در مدل های بعدی این موشک سیستم های هدایت نیمه فعال لیزری و تصویر ساز فروسرخ نیز برای این موشک توسعه پیدا کرد. برد موشک های سری ماوریک بیش از ۲۲ کیلومتر و سرعت آنها نیز در حدود ۱۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

ارتقاء جدید نهاجا روی موشک های ماوریک

اما بر اساس تصاویری که جدیدا از یک ارتقاء برای موشک های سری ماوریک نهاجا منتشر شده، به نظر می رسد که حرکتی مهم، برای به روز رسانی مناسب در آنها انجام شده است. موشک های ماوریک در مدل A با توجه به دوره خود مشخصا از فناوری تصویر برداری پایین تر به نسبت زمان فعلی بهره برده و پروسه هدف یابی و قفل اولیه برای خلبان به وسیله آن کاری مشکل بوده است.

آنچه بر اساس تصاویر توسط نهاجا انجام شده تغییر دوربین تصویر برداری و همچنین برد های الکترونیکی قدیمی با مدل های جدید در این موشک ها است. در تصاویر پخش شده از این ارتقاء با واژه CCD رو به رو می شویم که مخفف عبارت انگلیسی Charge-coupled device است. این عبارت در زبان فارسی به صورت "افزاره بارجفت‌شده" یا "افزاره رنگ‌بردار" ترجمه می شود. به صورت پایه ای و به زبانی ساده، با استفاده از این فناوری می توان تصاویری با شفافیت و کیفیت بالا حتی در محیطی کم نور را بدست آورد. شبیه به این ارتقاء در موشک های سری AGM ۶۵H در آمریکا انجام شده و خصوصا برای عملیات در محیط های کویری و خشک گزینه های مناسب است.

تصاویر مربوط به عملیات ارتقاء و آزمایش موفق موشک ماوریک در نهاجا

بازگشت موشک موفق دوران دفاع مقدس با ارتقاء ویژه و عمردهی انقلابی/ «ماوریک زمین پرتاب» مهیای تحویل به نیروهای مسلح می‌شود +عکس و فیلم

کیفیت تصویر در دوربین مدل قدیمی تر موشک ماوریک

بازگشت موشک موفق دوران دفاع مقدس با ارتقاء ویژه و عمردهی انقلابی/ «ماوریک زمین پرتاب» مهیای تحویل به نیروهای مسلح می‌شود +عکس و فیلم

تصاویر مربوط به دوربین موشک ماوریک ارتقاء یافته در ایران

استفاده از قطعات جدید الکترونیکی - جدا از موضوع ارائه تصاویری با کیفیت بهتر به خلبان - بحث اطمینان پذیری موشک برای استفاده در سالهای بعد را نیز موجب شده و به نوعی باید گفت حرکت متخصصان صنایع دفاعی کشورمان در کنار ارتقاء، یک عمردهی مهم برای ذخیره موشک های ماوریک خود بود.

آیا نهاجا از یک قابلیت مهم هم رونمایی کرد؟

اما در تصاویر منتشر شده از آزمایش های موشک ارتقاء یافته توسط نهاجا، بخشی وجود دارد که شلیک یک موشک ماوریک با سیستم اپتیکی ارتقاء یافته، از یک جایگاه زمینی را نشان می دهد. موشک مورد نظر به راحتی شلیک شده و با ارتفاع گرفتن به سمت هدف خود رفته و با موفقیت به آن برخورد می کند. البته در این آزمایش موشک فاقد مواد منفجره در بخش سر جنگی خود است.

بازگشت موشک موفق دوران دفاع مقدس با ارتقاء ویژه و عمردهی انقلابی/ «ماوریک زمین پرتاب» مهیای تحویل به نیروهای مسلح می‌شود +عکس و فیلم

شلیک موشک ماوریک نهاجا از یک جایگاه زمینی - تصاویر کامل این آزمایش در کلیپ بالایی موجود است

بحث تبدیل برخی از موشک های هوا به سطح یا راکت های هوا به سطح در نقش زمین پرتاب، از جمله مواردی است که خصوصا در سالهای اخیر مورد توجه بوده و برای نمونه در برخی نمونه ها مثل موشک هلفایر یا راکت های سری هایدرا انجام شده است. اما در کلاس موشک های سنگین تر مثل ماوریک کمتر شاهد این مسئله هستیم. اما همانطور که اشاره شده و در تصاویر هم به خوبی قابل مشاهده است بحث هدایت موشک در وضعیت پرتاب از زمین نیز به خوبی اعمال می شود. می توان گمانه زنی کرد که نوعی از مدل زمین پرتاب این موشک نیز در حال توسعه یا حتی آماده عملیاتی شدن باشد. سرعت این موشک در کنار قدرت تخریب قابل توجه آن، برای هر هدف زمینی می تواند یک کابوس واقعی باشد. در صورت پرتاب از یک پلتفرم زمینی مشخصا برد این موشک کاهش پیدا خواهد کرد ولی همچنان بردی مناسب برای به دور ماندن از بسیاری از سامانه های آتش متقابل دشمن را در اختیار واحد کاربر آن خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    28 0
    در بحث هوا به زمین ما اصلا کمبود نداریم و کمبود ما الان در بخش هوا به هوا است . من در تعجب هستیم چرا موشک فکور با توجه به اینکه نیمه فعال هست با فانتوم ها هماهنگ‌ نمی شود . یا چرا از پلتفروم موشک 9 دی برای توسعه‌ موشک هوا به هوا استفاده نمی شود . چند سال است بحث رونمایی از رادار هوا پایه مطرح است ولی هنوز این اتفاق نیفتاده .
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      17 11
      اسقاطیل میداند چنانچه به ایران حمله کند تل آووی کمتر از یک دقیقه نابود خواهد شد مانند عین الجسد به تاریخ خواهد پیوست.
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      14 11
      ناتو از ترس توان دفاعی ایران جرات نزدیکی به ایران را ندارد و التماس میکند ایران به کمک روسیه نرود.
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      17 5
      تاکور شوند آلبانی ها و ضد ولایت فقیه
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      23 10
      ایران نباید این تکنولوژی را به آمریکا و اروپا صادر کند همانطور که کرونایاب را گفتند صادر نمیکنیم.
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      9 4
      8:40! مشخصه تو وارداتی هستی؛ از قبرس.
    • آریا IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      4 3
      در پاسخ ۸:۴۰ ، کرونایاب اسم مستعار بود ، اون دستگاه خائن و خودفروش یاب بود که ظاهراً خیلی هم خوب عمل کرده است !!!
    • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      1 0
      بنظرم بهترین کار نصب ماوریک روی اف۵ هاست تا توان عملیاتی اونها رو چند برابر کنه.کاری که بیشتراز کشورهای دارنده انجام دادن.ما اونرو روی کبرا و سی کینگ نصب کردیم.اما اف۵ فقط بمب و راکت
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    4 4
    فکر کنم ماوریک یعنی گاو خشمگین
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      10 5
      شیاطین از اسامی شیطانی و گناه استفاده میکنند تا خبیث هستند مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      1 0
      بیشتر معنی تک رو میدهد. در فیلم تاپ گان نسخه اول خلبان جنگنده ماوریک نام داشت که شخصیتش هم تک رو بود.
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      5 0
      ماوريك ميشه يكه تاز.
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    4 9
    ضد زره و جاولین اوجب واجبات
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      17 1
      کم کم داره بمب اتم از اوجب واجبات میشود.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      7 6
      جاولین مال دوره تیرکمون شاهه امروز از ایران دهلاویه و الماس میخرن
    • قریشی IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      3 1
      پس آواکس!!! ارتقا پیدا کردی؟
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    4 5
    الان دیگه دوران موشک نیست. دوران بزن در رو هستش ،خخخ
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      2 3
      اسقاطیل به زودی با انتقام سخت ایران مقتدر موجه خواهد شد و عاقبت تجاوز های به ایران را خواهد دید. اسقاطیل بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید.
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      9 6
      داداش این 25 سال آینده نزدیک نشده الان 20 سال دارید میگید 25 سال آینده
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 1
      9:56 تو کلا چند سالته عمو جون؟
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    1 13
    بعضی ها نمیدانن جنگنده تامکت یا اف 14 و ریپتور یا اف 22 دو جنگنده افسانه ای آمریکا هستن،تامکت به راحتی اف 15 و اف 16 رو به راحتی نابود میکنه،تامکت یک جنگنده نسل چهار که ایران تقذیبا 40 عدد از آن را دارد، در دوران دفاع مقدس چند تامکت کمتر از انگشت های یک دست حدود 150جنگنده عراق رو سرنگون کردن، فقط در اون 8 سال یه جنگنده آسیب دید، در ضمن فرمانده هوایی ارتش گفت به جرأت میگم میتوانیم انواع جنگنده بسازیم،چطور؟خز علی مهندس عالی رتبه که در سازمان جنگنده سازی آمریکا بود خیلی اطلاعات بسیار مفید در اختیار ایران قرار داد ولی بعد 5سال این مرد به تمام معنا وطن پرست،آمریکایی ها میگیرنش، خب اگه توجه به جنگنده قاهر سال های اول نگاه کنید،دارای یک موتور هستش وای بعدا با اطلاعات بدست آمده دو‌موتوره و یه جنگنده نسل پنجم‌ هستش
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      12 8
      اکنون ایران با ساخت هواپیماهای فوق پیشرفته پوزه آمریکا را به خاک مالیده و رییس جمهور آمریکا برای عکس گرفتن التماس میکرد تا تکنولوژی های ایران را بدزدد.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      3 5
      F14 f22 f35 جزو شکست های آمریکاس همشون مشکل در موتور دارن آف ۱۴ به دلیل فاصله بین دو موتور استهلاک بالایی داشت تو قطعات و بعد هر پرواز نیاز به تعویض و در آف ۱۵ برطرف شد آف ۲۲ هم موتورش در ارتفاع زیاد خاموش میشه و بعد چند حادثه ارتفاع بیش ۶ کیلومتر برایش ممنوع کردن و آخری آف ۳۵ که مضحکه دنیا شده
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    3 7
    وقتی جنگنده ندارید همون بهتر که موشک هوا به زمین به زمین به زمین تبدیل شود. اصلا جنگنده به چه درد میخوره؟ نیروی هوایی برای چیه مون هست؟؟؟!!!
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      3 13
      در دولت انقلابی اکنون ایران اسلامی قوی ترین نیرو هوایی دنیا را ثبت کرده است. آلبانی کور شو.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    1 6
    ایران توان ساخت جنگنده و هواپیما نداره بهتره روی موشک سرمایه گذاری کنه
    • دادا IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 9
      خیال کردی ایران بهترین جنگنده هارا ساخته حتی بمب افکن های غول پیکری ساخته که دنیا هیچ کشوری نداره همه چی به موقع فعلا نیاز نشان دادن نیست برادر
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      4 1
      در جواب برادر 16 18 خخخخخخخخخخخخخ زیاد فیلم هالیوودی نگاه میکنی اخوی
  • FR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    4 0
    دورایستا یعنی دویست کیلومتر برد.بیس کیلومتر درزمان فعلی مطلوب نیست وپرنده مورد اصابت قرار میگیره.درصورت امکان ارتقا بردو شتاب جهت هوا هوا مناسبتریه .تا هوا بزمین
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    سوخو ۳۵ و j 20 بخریم
  • CA ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    الان بهترین زمان برای خرید جنگنده از روسیه هست .‌روسها منزوی شده اند و مشکلات افتصادی بخاطر تحریمها رو‌ به فزونی هست . تنها مشکل ممکنه فرصت سوزی در نیروهای مسلح و یا نیاز مبرم روسها به جنگنده هاشون در جنگ اوکراین باشه
  • DE ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    غیر از اینها ما احتیاج به نیروهای واکنش سریع داریم که در صورت خطری بتوانیم صدها هزار نیرو به کشورهای متخاصم اعزام کنیم یا حافظ صلح باشیم چه زمینی چه دریایی یا هوابرد.
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    2 1
    جنوب اکراین و آتن شهرهای جداشده ایران هستند که باید به ایران بازگردند
  • فراجناحی IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    4 0
    یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی و نیروی هوایی خصوصا شهید حسین خلعتبری گرامی باد،
  • رهام حسامی IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    من اطلاع زیادی ندارم میدونم در برابر هدف‌های دور و بزرگ در شرایط مختلف آب‌وهوایی مؤثر هست خوب سیستم هدایت اون فروسرخ و لیزری و ماهواره ای هست این موشک خودش روی هدف لاک نمیکنه لذا باید لاک بشه..الان هم ما به هدایت ستل لایت دست پیدا کردیم Joint Direct Attack Munition ببین بمب گرانشی غیر هدایت شونده را به بمب هوشمند تبدیل می‌کنه مهمات تهاجم مستقیم مشترک ترکیب سامانه هدایتگر داخلی با گیرنده سامانه موقعیت‌یاب جهانی هست .دقتشو میبره بالا .رهام حسامی ترم ششم هوافضا
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 0
    اقتصاد جنگ مهم هست یک گلوله یک هدف کوادروتور مجهز به غلاف نشانه گذاری لیزری برای توپخانه دقیق که می تونه از پشت موانع مواضع دشمن رو نشانه گذاری کنه و همچنین پهپادهای انتحاری با جستجوگر لیزری که در فاز آخر بتونه یک خودروی افسران موساد رو در بین صدها خودروی عبوری از یک اتوبان در حال حرکت هدف قرار بده زحمت گشنه گذاری اون هم بر عهده تیم مراقبت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس