تجریش در روزهای محدودیت‌های کرونایی

بنابر اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا شهر تهران و چند شهر دیگر از رنگ قرمز تغییر وضعیت داده است. بر همین اساس محدودیت‌ها در این شهرها مطابق با شهرهای نارنجی برای آن‌ها اعمال می‌شود.

به گزارش مشرق، با اعلام نارنجی شدن وضعیت کرونایی تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور تمامی مسئولان و سازمان‌های ذیربط به بیان اقدامات و باید و نبایدهای این شرایط پرداختند، به گونه‌ای که قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در اطلاعیه خود،  کلیات روند اعمال محدودیت‌های مبارزه با کرونا از شنبه هفته آینده را اعلام و تاکید کرده است: شرایط تعدادی از شهرها از وضعیت قرمز به نارنجی و برخی دیگر از وضعیت نارنجی به زرد تغییرکرده است؛ اما برآوردهای علمی وتخصصی، براین واقعیت تاکید دارد که شرایط کنونی، کاملاً شکننده بوده و با کمترین سستی و سهل انگاری در اجرای دستورالعمل ها، مجدداً به حالت نامطلوب قبلی بازخواهد گشت و درآن صورت، اعلام مجدد وضعیت قرمز در این شهرها و اجرای کامل محدودیت‌ها و تحمل دشواری‌های ناشی ازآن برای عموم مردم اجتناب ناپذیر خواهد بود.

ورود و خروج ممنوع!

بر همین اساس از ابتدای هفته آینده، کماکان ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی، به شهرهای قرمز و نارنجی و همچنین ورود خودروهای شخصیِ پلاک بومیِ شهرهای قرمز و نارنجی به سایرشهرها ممنوع است و سایرمحدودیت‌های پیش بینی شده درخصوصِ ترددها، منطبق برطرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.

ضمناً همچون دوهفته قبل، تردد شبانه خودروهای مشمول، ازساعت ۲۱ الی ۴ بامداد، درهمه شهرهای قرمز و نارنجی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ممنوع است و در مورد متخلفین براساس تشخیص دوربین‌های پلیس، جریمه صادر و اعمال قانون می‌شود.  

همچنین در اطلاعیه‌ای که از سوی کمیته اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با کرونا اعلام شده،  آمده است که ممنوعیت ورود خودروهای شخصی باپلاک غیر بومی به شهرهای نارنجی و قرمز، ممنوعیت ورود خودروهای شخصی پلاک بومی شهرهای نارنجی و قرمز به سایر شهرها، تداوم منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ لغایت ۴ صبح در شهرهای نارنجی و قرمز با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر و فعالیت ادارات و دستگاه‌های دولتی ضروری در شهرهای نارنجی، با تشخیص بالاترین مقام مسئول (در سطح ملی یا استان) نسبت به کاهش حضور تا یک سوم کارکنان و دستگاه‌های غیرضرور تا یک دوم (۵۰ درصد) کارکنان، برگزاری جلسات اداری در فضای سربسته شهرهای زرد حداکثر تا سقف ۳۰ نفر، در شهرهای نارنجی ۲۰ نفر و قرمز ۱۵ نفر، با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی، اعمال می‌شود.

تدوام ممنوعیت فعالیت مراکز آموزشی و برپایی نمازهای جمعه و مراسم آئینی

شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است

همچنین  کلیه مراکز آموزشی اعم از مدارس، دانشگاهها، موسسات آموزش عالی، آموزشگاه‌های خصوصی، حوزه‌های علمیه در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز تعطیل بوده و خدمات را به صورت غیر حضوری ارائه می‌کنند و برپایی نمازهای جمعه، مراسم‌های مذهبی و آئینی در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز کماکان امکانپذیر نمی‌باشد.

دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت با اشاره به تغییر وضعیت تهران در روزهای کرونا با تاکید بر اینکه خوشبختانه آمار حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است، می‌افزاید: شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است وبازگشایی‌های شتابزده می‌تواند باعث افزایش شیوع بیماری و تکرار تجربه تلخ اردیبهشت ماه شود و از شنبه شرایط تهران به عنوان شهر نارنجی تلقی می‌شود، اما باید توجه داشت که برخی از محدودیت‌ها مثل حضور حداکثر ۵۰ درصد کارکنان، تعطیلی برخی مشاغل گروه سه و چهار، عدم اجرای مراسم و برنامه‌های تجمعی آیینی کماکان پابرجاست.    

فعالیت ۵۰ درصدی ادارات و پاساژها

بعد از صدو اطلاعیه رسمی از سوی کمیته اجتماعی انتظامی ستاد مبارزه با کرونا،  بندپی استاندار تهران نیز با اشاره به وضعیت نارنجی تهران اعلام می‌کند: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا فعالیت پاساژها و مجتمع‌ها با توجه به اینکه در گروه مشاغل ٢ هستند برای هفته آتی امکان پذیر است، اما همانطور که در این دو هفته همکاری کرده اند باید از این پس نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به گونه‌ای فعالیت کنند که دوباره به وضعیت قرمز بازنگردیم و شاهد توقف فعالیت آن‌ها نباشیم.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه شاخص ستادملی مدیریت کرونا در هر ١٠٠ هزار نفر تعداد بستری ٤ نفر برای شهر زرد، ٦ نفر برای شهر نارنجی و ١٠ نفر برای شهر قرمز است، ادامه می‌دهد: به حمدالله با همکاری و مشارکت مردم، کلانشهر تهران و استان تهران به جز پیشوا از وضعیت قرمز خارج شده است لذا فعالیت گروه‌های ٣ و٤ در این وضعیت ممنوع و گروه ١ و ٢ امکان پذیر است و فعالیت ادارات نیز به صورت ٥٠ درصد خواهد بود.

وضعیت مدارس در شهرهای نارنجی

همچنین وضعیت مدارس در شهرهای نارنجی نیز تشریح شد، بگونه‌ای که محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کند: ستاد ملی مبارزه با کرونا در این زمینه تعیین تکلیف کرده است، بنابراین در مناطق نارنجی فعالیت آموزشی به صورت «غیرحضوری» خواهد بود و مدارس با حضور مدیر و حداقل کادر اجرایی فعال و بر فرآیند آموزش‌های غیرحضوری نظارت خواهند کرد.

فعالیت مجاز گروه‌های شغلی ۱ و ۲

مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: علیرغم پایان محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی دوهفته‌ای صنوف، تا کنترل بهتر وضعیت بیماری، همچنان فقط صنوف گروه‌های شغلی ۱ و۲ مجوز فعالیت داشته باشند.

بر اساس این مصوبه مقرر شد تا به مدت یک هفته دیگر کلیه صنوف گروه‌های ۳ و ۴ که شامل آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی و چایخانه ها، سینماها، مراکز فرهنگی و هنری اعم از کتابخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و. است، همچنان تعطیل شوند. همچنین برگزاری تمامی مراسم عروسی، ترحیم و همایش‌ها که باعث شیوع ویروس کرونا می‌شوند نیز تا بهبود وضعیت کرونایی در شهر تهران تعطیل است.

بازگشایی مراکز شماره‌گذاری تهران و شهرهای زرد و نارنجی از شنبه

سرهنگ علی محمدی رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا  نیز توضیحاتی را در مورد نحوه فعالیت این مراکز درشهرهای دارای وضعیت نارنجی و زرد ارائه کرده و ادامه می‌دهد: از دو هفته پیش و برابر مصوبه ابلاغی از سوی ستادملی مقابله با کرونا، مراکز شماره‌گذاری در شهرهای دارای وضعیت قرمز تعطیل شد، اما از فردا شنبه ۱۵ آذر ماه در شهرهای نارنجی و زرد تمامی مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک از ساعت ۷ تا ۱۵ باز هستند و شهروندان می‌توانند از طریق دریافت نوبت اینترنتی خدمات مربوطه را دریافت کنند.

تعطیلی فعالیت آموزشگاه‌های رانندگی از شنبه

سرهنگ احمد کرمی اسد رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا نیز به تشریح شرایط و نحوه فعالیت آموزشگاه‌های رانندگی در شنبه هفته آینده پرداخته و می‌گوید: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی در گروه ۳ مشاغل قرار دارد و تمامی محدودیت‌هایی که مشمول گروه ۳ مشاغل باشد، در حوزه آموزشگاه‌های رانندگی هم اعمال خواهد شد و بر همین اساس در شهرها و استان‌هایی که در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند، فعالیت‌های آموزشگاه‌های رانندگی شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی و آزمون نظری که مستلزم تجمع افراداست،   ممنوع بوده و این موضوع از طریق پلیس راهور استان‌های سراسر کشور و اداره آموزشگاه‌های مرکز صدور گواهینامه بصورت محسوس و نامحسوس مورد نظارت و بازدید قرار می‌گیرد.

بنا بردسته بندی ستاد ملی کرونا از فردا (شنبه) فقط مشاغل گروه یک و دو که فهرست آن را در ذیل می‌خوانید اجازه فعالیت دارند.

مشاغل گروه یک عبارتند از:

۱.  کارخانه‌های تولیدی،  مراکز صنعتی و معدنی،  کشاورزی،  شیلات و خدمات وابسته.

۲.  مراکز زیرساختی و حیاتی،  مراکز تامین و توزیع آب،  برق،  گاز،  مدیریت پسماند،  فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا،  پالایشگاه‌هاو جایگاه‌های عرضه سوخت.

۳.  حمل ونقل عمومی کالاو مسافرِ برون شهری شامل ریلی،  هوایی، جاده‌ای ودریایی.

۴.  حمل ونقل عمومی درون شهری.

۵.  ادارات و مراکز نظامی،  انتظامی و امنیتی،  امدادی و ستادی.

۶.  فروشگاه‌های زنجیرهای،  سوپر مارکتها،  میوه فروشی‌ها و سبزی فروشیها،  میادین میوه وتره بار.

۷.  مراکز تولید،  نگهداری،  توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته.

۸.  مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فرآورده‌های نانوایی).

۹.  مراکز بهداشتی،  درمانی،  امدادی،  اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی.

۱۰.  داروخانه‌ها،  مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی،  پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی.

۱۱.  مراکز تهیه،  تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرونبر.

۱۲.  خدمات اپراتورهای ارتباطی،  خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی.

۱۳.  شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تامین کنندگان اینترنت،  فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت).

۱۴.  رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه.

۱۵.  مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان،  معلولین،  جانبازان،  مراکز توان‌بخشی و مراقبتی،  آسایشگاهها.

۱۶.  تعمیرگاه‌های انواع خودرو،  لوازم خانگی،  الکتریکی و الکترونیکی.

۱۷.  فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی خودرو.

۱۸.  فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی وآهن‌آلات.

۱۹.  کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری وتراشکاری و مشابه آن).

۲۰.  چاپخانه‌ها.

۲۱.  خشکشویی‌ها.

۲۲.  آرامستان‌ها.

۲۳.  عینک فروشی طبی.

۲۴.  تامین کنندگان مواد شیمیایی جهت عرضه مواد ضدعفونی و نیاز کارخانجات دارویی،  بیمارستان‌ها،  آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف.

۲۵.  عرضه کنندگان ابزار و یراق مشتمل بر تامین کنندگان مواد و مصالح ایزوگام،  قطعات پمپ و ابزار مورد نیاز صنایع.

۲۶.  فروشندگان و عرضه کنندگان قطعات و لوازم یدکی کشاورزی.

مشاغل گروه دو نیز عبارتند از: 

۱.  بوستان‌ها و مراکز تفریحی.

۲.  پاساژهای سرباز و سربسته،  بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ در غیر موادغذایی و بازارهای موقت.

۳.  بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو،  مراکز شماره‌گذاری اتومبیل.

۴.  باشگاه‌های ورزشی،  سالن‌های بدن‌سازی؛  استخرهای سرباز.

۵.  آرایشگاه‌های مردانه.

۶.  مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی.

۷.  مراکز فروش فرش و موکت،  لوازم خانگی،  پارچه،  پرده،  مبلمان،  تزیینات داخلی ساختمان.

۸.  مراکز فروش کادویی،  اسباب بازی،  لوازم التحریر.

۹.  مراکز فروش انواع پوشاک،  کیف و کفش،  خرازی،  خیاطی.

۱۰.  آتلیه و عکاسی.

۱۱.  آژانس مشاور املاک.

۱۲.  خدمات چاپ دیجیتال.

۱۳.  مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری،  قهوه خانه‌ها بدون عرضه مواد دخانی.

۱۴.  قنادی و شیرینی‌پزی‌تر و خشک،  خشبکار و شیرینی فروشی،  آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس