کد خبر 1151111
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
تمدن اسلامی

مفاهیم عمیق بیانات ١٢ آذر ٧٩ مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام بخاطر اهمیت زیادی که دارد، باید با پیگیری قشر نخبگانی کشور گفتمان سازی شود.

به گزارش مشرق، ۲۰ سال پیش در روز ۱۲ آذر  سال ۷۹ ، نقشه راه انقلاب اسلامی تا تمدن نوین اسلامی ، توسط امام حاضر انقلاب اسلامی در جمع کارگزاران نظام ارائه شد . نقشه ی راهی که علی رغم اهمیت و ضرورت فراوان ، مورد غفلت جامعه انقلابی و حتی نخبگان واقع شده است که متاسفانه این عدم آشنایی نخبگانی و طیف موثر جامعه با اندیشه ولایت عامل اصلی کندی حرکت به سوی اهداف انقلاب اسلامی بالخصوص در مرحله دولت سازی شده است کار به جایی می رسد که مرحله دولت سازی و حرکت به سوی اهداف انقلاب اسلامی در هیجانات فصلی انتخاباتی خلاصه می گردد .

 نقشه راه انقلاب اسلامی:

  مفاهیم عمیق بیانات ١٢ آذر ٧٩ مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام بخاطر اهمیت زیادی که دارد، باید با پیگیری قشر نخبگانی کشور گفتمان سازی شود؛ هفته انقلاب اسلامی که در سالروز ایراد همین سخنرانی، فرصت گفتمان سازی را افزون تر کرده است. آنچیزی که از این سخنرانی برمی آید در این نوشتارکوتاه به صورت مختصر اشاره شده است.

انقلاب اسلامی از اهداف بزرگ اهل بیت علیهم السلام و بزرگان دین در طول تاریخ بوده است؛ تا بتوان از طریق آن قوانین الهی را پیاده کرد و جامعه ای علوی تشکیل داد.

همچنین مقدمه سازی ظهور حضرت حجت (عج) با حکومت الهی فراهم گردد. به حول و قوه الهی و برکت امام خمینی ره و شهدا و مجاهدت های مردم این آرزوی دیرینه، محقق شد. مقام معظم رهبری برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی، مراحلی را ذکر کرده اند؛ که پیشبرد آنها، پیشرفت علمی ،معنوی و مادی جامعه را پی دارد.

معظم له می‌فرمایند:

همه ادیان در این بخش از جهان‌بینی مشترکند؛ ادیان قدیم، ادیان ابراهیمی، ادیان پیش از ادیان ابراهیمی؛ حتی همین ادیان شرک آلود هندی فعلی. اگر کسی وِداها را نگاه کند، عرفان توحیدی خالصی در کلمات وِداها موج میزند که نشان‌دهنده این است که سرمنشأ، سرمنشأ شفّاف و زلالی بوده است. بنابراین، توحید رکن اصلی بینش و نگاه و تلقّیِ این اسلامی است که ما میخواهیم براساس آن این حکومت و این نظام و این حرکت را راه بیندازیم.

ایشان، انقلاب را به پنج مرحله تقسیم کرده اند.

مرحله نخست، انقلاب اسلامی و تغییر نوع حاکمیت کشور بود. سپس مرحله نظام اسلامی است که با پی ریزی کشور به عنوان (جمهوری اسلامی) رخ داد.

مرحله سوم یعنی دولت اسلامی که اینچنین فرمودند:  اکنون دولت باید اسلامی شود. دولت به معنای عام، نه به معنای هیأت وزرا؛ یعنی قوای سه‌گانه، مسؤولان کشور، رهبری و همه.

بعداز دولت اسلامی جامعه اسلامی است : اگر دولت به معنای واقعی کلمه اسلامی شد، آن‌گاه کشور به معنای واقعی کلمه اسلامی خواهد شد؛ عدالت مستقر خواهد شد؛ تبعیض از بین خواهد رفت؛ فقر بتدریج ریشه‌کن میشود؛ عزّت حقیقی برای مردم به وجود می‌آید؛ جایگاهش در روابط بین‌الملل ارتقاء پیدا میکند؛ این میشود کشور اسلامی.

بعداز جامعه اسلامی تمدن نوین اسلامی است:  بعد از آن، دنیای اسلامی است. از کشور اسلامی میشود دنیای اسلامی درست کرد. الگو که درست شد، نظایرش در دنیا به وجود می‌آید

ما در کدام مرحله ایم؟

ما در مرحله‌ی سومیم؛ ما هنوز به کشور اسلامی نرسیده‌ایم. هیچ کس نمیتواند ادّعا کند که کشور ما اسلامی است. ما یک نظام اسلامی را طرّاحی و پایه‌ریزی کردیم - «ما»، یعنی همانهایی که کردند - و الان یک نظام اسلامی داریم که اصولش هم مشخّص و مبنای حکومت در آن‌جا معلوم است. مشخّص است که مسؤولان چگونه باید باشند .

امروز در جامعه ما جریان هایی هستند که از ریشه در حال ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند . این جریان ها نه در سطح سیاسی ، بلکه در عمق فکری و نظری در حال مبارزه با هویت انقلاب اسلامی هستند ، وقتی عمیقا و با تحلیل نافذ به این پدیده نگاه می کنیم ، می بینیم ریشه این جریان ها به درک بیگانه و غلط و ناقص آنها از انقلاب اسلامی می رسد . از طرفی هم اگرچه نیروهای انقلابی ابعاد گسترده و کلانی دارند و تلاش های بسیاری از خود نشان می دهند ، اما مع الاسف در آن جایی که باید قرار بگیرند و در آن میدانی که باید واقع بشوند ، نیستند !

اکنون در گام دوم انقلاب اسلامی که خطاب به ملت ایران به ویژه جوانان است؛ از طرف مقام معظم رهبری به عنوان دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی نامیده شده است.

خودسازی  بویژه برای جوانان جهت تشکیل دولت جوان حزب اللهی که به فرموده رهبر انقلاب علاج مشکلات کشور است را داراست (البته نباید خودسازی ذکر شده دربیانیه گام دوم را معادل با خودسازی فردی گرفت. بلکه مراد از آن دولت سازی است).

پس بایستی در مقابل نقشه های شوم دشمنان ایستاد و با تقویت معنویت و ارتباط با خداوند این مرحله را نیز به خوبی پشت سر گذاشت.

بنیاد فرهنگ واندیشه اسلامی با هدف تبیین بهتر این مراحل، بیانات مقام معظم رهبری را بر مبنای فهم اساسی کارساز و مکتب انقلاب اسلامی، با سیر و موضوع بندی مرحله ای در قالب کتب ده گانه چاپ و منتشر کرده است.

برای کسانی که علاقمند فهم ژرف هستند؛ پر سود خواهد بود. ان شاءالله.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    2 10
    کاسه کوزتون با اختلاس ها ریخته بهم خودتونو جمع کنید
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    5 1
    اگر‌دولت اسلامی به معنای عام تحقق پیدا کند انشااءلله از سخت ترین مرحله عبور خواهیم کرد.به نظر می رسد مجلس اسلامی و قوه قضاییه اسلامی درآستانه قوام یافتن است اگر قوه مجریه سر و سامان پیدا کند یقینا ۹۰ درصد مشکلات کشور حل خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس