کد خبر 1413851
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
هدایت‌گری با فرزانگی

سخنگوی دولت بیانات و مواضع‌ مقام معظم رهبری را ضامن سلامت خطوط کلی انقلاب دانست وتأکید کرد:آگاهی‌بخشی به مردم و ارائه طریق برای جوامع نخبگانی ازنتایج همزمان نگاه راهبردی و هدایت‌گرانه رهبر فرزانه است.

به گزارش مشرق، «علی بهادری جهرمی» طی یادداشتی نوشت: نگاه راهبردی و هدایت‌گرانه رهبر معظم انقلاب، برگرفته از اشراف کامل و آگاهی همه‌جانبه ایشان بر کلیات و جزئیات امور است. سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت، سرشار از نکات ریز و درشتی بود که از منطوق و مضمون آن‌ها می‌توان عمق نگاه راهبردی و رویکرد راهبرانه ایشان را استنباط کرد.

برخی مسائل و آثار عملکردها از نگاه مدیران اجرایی دور مانده یا ممکن است در عین بروز یک نتیجه و استمرار یک رویه حتی نیکو، شخص مسئول چندان التفاتی به آن‌چه از عملکردش ناشی شده است، نداشته باشد.

«مسئولیت‌پذیری» دولت یکی از همین نتایج بود که اگرچه از نگاه کارشناسان متعددی دور مانده بود، اما رهبر معظم انقلاب به‌دلیل نگاه مجموعه‌ای به اقدامات دولت، این خصیصه را برجسته دانسته و به آن اشاره کردند.

اولین نتیجه این تیزبینی رهبر انقلاب، گسترش و عمق‌بخشی به همه اقداماتی است که مسئولیت‌پذیری را بیش‌ازپیش در دولت تقویت می‌کند.

از دیگر نتایج نگاه عالمانه و هوشمندانه رهبر انقلاب به مسائل جاری، جلوگیری از انحراف است. ایشان روز گذشته بیش از ۱۲ نکته مثبت دولت سیزدهم را برشمردند.

احصاء این نکات مثبت و تعیین حدود و ثغور آن، اولا، منجر به استمرار این موارد در عملکردها و همه بخش‌های دولت می‌شود؛ ثانیا، با آگاهی افکار عمومی موجی از مطالبات مردمی و نخبگانی برای گسترش و تقویت نقاط مثبت شکل می‌گیرد که ضامن قوام رویه‌های مثبت است؛ ثالثاً، نمایی درست و تعریفی جامع و مانع از ویژگی‌های مثبت ارائه می‌دهد که از بروز انحرافات و نقض غرض‌ها در آینده جلوگیری می‌کند.

 یک نمونه در این رابطه که روز گذشته در بیانات رهبر انقلاب مشخص بود، تمجید ایشان از جوان‌گرایی و تعریف‌شان از احتمال بروز خطا در مدیریت جوانانه است. ایشان با درنظر داشتن جمیع جهات، سپردن امور به جوانان را از محاسن دولت سیزدهم دانستند و اگرچه احتمال بروز خطا را در مدیریت جوان رد نکردند، اما فواید جوان‌گرایی را اولی بر خطاهای احتمالی قلمداد کردند.

این دوراندیشی‌ها، تعیین‌ها و تعریض‌های شفاف، هم باعث استمرار و تقویت جوان‌گرایی می‌شود، هم توطئه‌های آشکار و نهان را در رابطه با زمین‌گیر کردن جوان‌گرایی به بهانه‌های مختلف خنثی می‌کند، هم باعث می‌شود بروز خطا در مدیریت جوانان، به عقب‌گرد از گفتمان جوان‌گرایی منجر نشود.

مشخص کردن اولویت‌ها و حمایت از اقدامات تحولی، وجه تمایز بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان است. این نکته کلیدی در سخنان دیروز ایشان هم مشهود بود. چنین تدبیر قابل تقدیری که برگرفته از نگاه مدیریتی همه‌سونگر، غیرجزیره‌ای و هدف‌دار است، تسهیل‌گر و تسریع‌بخش روندهای اجرایی برای برون‌رفت از مشکلات و احیانا بن‌بست‌های اجرایی است.

جنبه دیگر نگاه رهبر فرزانه انقلاب به موضوعات که چه‌بسا اهمیت فوق‌العاده‌تری هم داشته باشد، دمیدن روح امید و خستگی‌ناپذیری در جسم و جان مدیران اجرایی است.

همین‌که ایشان نکات مثبتی را از اقدامات دولت به زبان می‌آورند، مانند در میان مردم بودن، برجسته کردن شعارهای انقلاب، شرطی نکردن کشور، زنده کردن امید و اعتماد مردم، توجه به ظرفیت­های داخلی، رویکرد خوب سیاست خارجی و سرعت­عمل در حوادث طبیعی، گویا به‌یک‌باره همه خستگی‌های کارهای شبانه‌روزی از جسم و جان مدیران در بخش­های مختلف خارج شده و قدرت مضاعفی هم جایگزین آن شده تا این رویه‌های صحیح با توان بیشتر ادامه یابد.

این‌ها از هنر و تسلط رهبر حکیم انقلاب است که در عین کلان‌نگری، مصداق‌به‌مصداق عملکردها را توضیح می‌دهند و اطراف آن را هم تبیین می‌کنند، به‌گونه‌ای که بیانات و مواضع‌شان ضامن سلامت خطوط کلی انقلاب اسلامی و اقدامات جزئی دولت‌ها و سایر نهادهای مسئول است؛ در عین حال آگاهی‌بخشی به مردم و ارائه طریق برای جوامع نخبگانی هم از نتایج همزمان این نگاه راهبردی و هدایت‌گرانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس