اخبار ویژه روزنامه ها

گزینه مشاور امنیت ملی «جو بایدن» می‌گوید اگر ایران به تعهداتش بازگردد و با حسن نیت، آماده انجام مذاکرات بعدی باشد بایدن نیز آماده است همان کار را انجام دهد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان



روسیاهی سازمان ملل، آژانس و FATF در یک جنایت تروریستی
سکوت یا انفعال سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارگروه FATF در قبال ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشورمان عبرت‌آموز است.


گوترش دبیرکل سازمان ملل در موضعی شرم‌آور، بدون محکوم کردن ترور جنایتکارانه شهید فخری‌زاده صرفا از ایران خواسته که خویشتنداری نشان دهد تا اقداماتی انجام نشود که به تنش در منطقه دامن بزند! گزارش حقوق‌بشر سازمان ملل هم این جنایت را «قتل هدفدار و تخطی از حقوق‌بشر»! ارزیابی کرد! برخی دولت‌های اروپایی هم موضع مشابهی گرفته یا بدون استفاده از عنوان «تروریستی»، از «اقدام مجرمانه» یاد کرده‌اند؛ چنانکه بیانیه اتحادیه اروپا می‌گوید. آقای بعیدی سفیر ایران در انگلیس (عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌ای)  از دولت انگلیس خواست ترور شهید محسن فخری‌زاده را صریحا محکوم کند. گفتنی است انگلیس در ترور برخی دانشمندان هسته‌ای ما همکاری داشته است. وزیر خارجه آلمان هم بدون محکوم کردن آمران ترور، صرفا گفته این ماجرا اوضاع منطقه را بدتر می‌کند و همه طرف‌ها از اقداماتی که باعث تنش می‌شود، خودداری کنند. دولت فرانسه نیز مثل دولت انگلیس سکوت (توأم با رضایت) اختیار کرده و حال آنکه پاریس هم مثل لندن، پناهگاه‌ گروه‌های تروریستی است. سفارت ایران در پاریس نیز از دولت فرانسه خواسته تا جنایت تروریستی اخیر را محکوم کند. سکوت توأم با رضایت دولت‌های اروپایی در قبال جنایت رژیم صهیونیستی در حالی است که دولت آقای روحانی و وزارت خارجه، بارها اقدامات تروریستی ناچیز در این کشورها را محکوم کرده و بلافاصله پیام تسلیت فرستاده‌اند.


اما در این میان، سکوت آژانس و FATF از جهات دیگری قابل تامل و توجه است. آژانس، به خاطر دسترسی‌ها و بازرسی‌های فراوانی در پوشش رژیم ویژه بازرسی برجام- که بعضا سالی 400 بازرسی را هم شامل می‌شود- دسترسی فراوانی به اطلاعات سری ایران پیدا کرده و متاسفانه در موارد متعدد آنها را درز داده است. تلخ‌تر اینکه رژیم صهیونیستی و سرویس جاسوسی آن در حالی به برخی از این اطلاعات سری از جمله درباره دانشمندان ایرانی دسترسی پیدا کرده‌اند که هم به واسطه حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، بمب اتمی تولید کرده و هم در عین حال، حاضر به پذیرش معاهده ان‌پی‌تی و نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای خود نیست.


FATF نیز مدعی مبارزه با تامین مالی تروریسم و جرایم سازمان یافته است اما با این وجود در حالی که ایران- قربانی تروریسم- را مورد فشارهای تحریمی مد نظر آمریکا قرار می‌دهد، حاضر نیست رژیم صهیونیستی و آمریکا و فرانسه و انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی حامی تروریسم را مورد فشار قرار دهد. جالب اینکه پاریس همزمان میزبان FATF و گروهک تروریستی سازمان منافقین است. این سازمان تروریستی، جزو اولین افشاکنندگان اسامی دانشمندان هسته‌ای ایران بوده و به عنوان مزدور، مجری میدانی برخی ترورها بوده است.
یادآور می‌شود به گزارش المیادین، یوسی کوبرفسر مدیرکل سابق وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی در مورد ترور شهید فخری‌زاده تاکید کرد: محسن فخری‌زاده، قاسم سلیمانی برنامه‌ هسته‌ای ایران است و تنها اسرائیل می‌تواند چنین حادثه‌ای را رقم زده باشد. نشریات آمریکایی و اروپایی بسیاری هم رژیم صهیونیستی را متهم اصلی این ترور معرفی کرده‌اند. نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی نوشت اسرائیل پشت پرده ترور محسن فخری‌زاده است.

مؤمنی: روحانی تصمیمات تورم‌زا می‌گیرد و بعد اظهارشگفتی می‌کند
یک کارشناس اقتصادی حامی دولت، سیاست ارزی دولت روحانی را فاجعه‌بار توصیف کرد.


فرشاد مؤمنی در یک نشست مجازی گفته است: زمانی که دلار چهار هزار و دویست تومانی اعلام شد ما جزو جدّی‌ترین مخالفان آن بودیم ولی مخالفت ما از جنس مخالفت رانت جوها نبود. ما مطالبه می‌کردیم تا اینها یک گزارش پنج صفحه‌ای رو کنند و بگویند این تصمیم که تا این درجه برای کشور تصمیم ساز هست حتی به اندازه‌ گزارش دو صفحه‌ای هم مطالعه پشت سر خودش دارد یا ندارد. سپس بحث این بود که دلار چهار هزار و دویست تومانی اسم رمز باز کردن باب تضعیف جدیدی از ارزش پولی ملّی است.


ما می‌گفتیم دلار سه هزار تومانی هم برای مردم ما لایطاق است. این مسئله باعث شده مردم در زمینه‌ تامین بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین نیازهای معیشتی خودشان برای بقاء هم دچار بحران شوند. بنابراین تحت این عنوان و اینکه می‌خواهیم یکسان سازی کنیم به طرح بحث می‌پرداختند. ما می‌گفتیم این یک فریب بزرگ و بازی رانتی هست و آنها این بازی را برای جهش‌های بعدی در نرخ ارز مقدمه چینی می‌کنند که با کمال تأسف تمام پیش‌بینی‌های ما درست درآمد. اما علیرغم همه‌ خطاهایی که در اصل ماجرا وجود داشت گروه‌های رانتی از این موضع با دلار چهار هزار و دویست تومانی مخالفت می‌کردند که می‌گفتند اگر قرار باشد نرخ روی این رقم قرار بگیرد و بایستد آن گونه که قاعده‌گذاران ادعای توخالی می‌کردند می‌گفتند منافع ما چه می‌شود. بدین دلیل که منافع رانت خورها، رباخورها و دلال‌ها در قیمت‌های بالاتر دلار است و در حالی که منافع حکومت و تولیدکنندگان و عامه‌ مردم بویژه فرودستان در این است که قیمت دلار پایین‌تر باشد. پس اصل ماجرا از اساس نادرست بود.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: بازی رانتی شماره‌ یک این بود که گفتند این کار خلق رانت می‌کند و در حالی نرخ ارز در بازار آزاد بیشتر است تمرکز به قیمت‌های پایین‌تر نرخ ارز برای فقرا و تولیدکننده‌ها رانت و فساد ایجاد می‌کنند. ما گفتیم اگر مسئله حساسیت اینها درباره‌ رانت هست واقعاً با موازین علمی قابل محاسبه است. ما الگو و روش شناسی توماس پیکتی برای اندازه‌گیری رانت ایجاد شده در اثر سیاست‌های تورم‌زا را مبنا قرار دادیم و من عدد و رقم‌های آن را در همان زمان منتشر کردم و نشان دادم اینکه اینها می‌گویند ما نرخ چهار هزار و دویست تومانی را برای مایحتاج مردم و مواد اولیه‌ تولیدکننده‌ها روی قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد بیاوریم حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ برابر رانت ناشی از دلار چهار هزار و دویست تومانی در توصیه‌ گروه‌های رانتی خلق رانت اتفاق می‌افتد. خوب نسبت‌ها را توجه کنید. ۳۵۰ برابر رانت ایجاد می‌شد ولی اینها رانت ۳۵۰ برابری را کم اهمیت جلوه دادند و تمام تمرکزشان را روی این گذاشتند که دلار چهار هزار و دویست تومانی رانت ایجاد می‌کند.


 نیمه‌ اول امسال زمانی که آثار و نتایج آن سیاست ظاهر شد آقای رئیس‌جمهور از افزایش قیمت مایحتاج اساسی مردم اظهار شگفتی فرمود. در مصاحبه‌ای گفتم واقعاً اگر حساب و کتابی در کار کشور بود همگان باید از اظهار شگفتی آقای رئیس‌جمهور در شگفت می‌ماندند که سیاست تورم زا را اتخاذ می‌کنید، اکنون اظهار شگفتی می‌کنید. زمانی که نرخ ارز را بالا می‌برید معلوم است اینها گران می‌شوند!
 
بقیه حرف‌ها فرار از مسئولیت است مجمع روحانیون از مردم عذرخواهی کند
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون می‌گوید اگر حاکمیت، آشتی ملت را می‌خواهد، باید مردم را ببیند.


محمد مقدم در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اظهار داشت: مجمع روحانیون همیشه تمام تلاشش را به کار بسته که نگاه خود را نسبت به انتخابات بر اساس تلقی امام و سررشته‌داران اصلی انقلاب، مشخص و شفاف کند. مجمع روحانیون می‌کوشد در این مسیر رابطه مردم با انتخابات، رابطه حاکمیت با انتخابات و رابطه حاکمیت با مردم را به صورت شفاف توضیح دهد. بر این اساس برای انتخابات آتی هم تلاش خودش را به کار خواهد بست. در حال حاضر مجمع، کمیته‌ای تشکیل داده که در آن اعضا راهکارها را برای مساله انتخابات بررسی می‌کنند. تلاش بر این است که در فضای انتخاباتی کشور پیش از هر مساله، نگاه سررشته‌داران انقلاب و در راس آن امام راحل نسبت در امر انتخابات و جمهوریت مشخص و تبیین شود. حالا باید به پیگیری‌ها و تلاش‌ها ادامه بدهیم و جلو برویم تا ببینیم که آیا حاکمیت می پذیرد و شرایط را برای این نگاه فراهم می کند یا نه؟!


وی می‌افزاید: ما می‌خواهیم مشخص کنیم انتخابات به چه معناست. وقتی از نظام  جمهوری سخن می‌گوئیم، این به چه معناست. ما گام به گام پیش می رویم. مجمع هیچ‌گاه دعوا ندارد و هیچ وقت هم اهل تحریم نیست. اگر شرایط مساعد بود و انتخاباتی بر اساس شاخص های منطقی و معقول برگزار شد، انتخاباتی که در آن رقابتی آزاد جریان داشته باشد، طبیعتا مجمع حضور عینی و فعال‌تری خواهد داشت. اما اگر انتخاباتی با شاخص‌های مدنظر شکل نگرفت، مجمع وظیفه خود می‌داند که مساله را برای جامعه روشن کند و بگوید که چه انتخاباتی را مشروع می داند و شاخص‌های این انتخابات آزاد چیست.


مقدم همچنین درباره علت دلسردی مردم گفته است: اگر مردم مشاهده کنند دولتی که سکان امور را به دست می گیرد، چندان توجهی به این مطالبات ندارد، برای بار بعد احتمالا آنها هم چندان انگیزه‌ای برای مشارکت نخواهند داشت. باید تاکید کرد کسانی که منتخب مردم هستند و مردم به آنها رای می دهند، باید وعده‌هایی را به مردم بدهند که واقعا می‌توانند آن را محقق کنند و می‌توانند به آن پایبند باشند. اما بخش دیگر این دلسردی سیاسی متوجه حاکمیت است. اگر حاکمیت به گونه‌ای عمل کند که مردم باورشان شود که رای آنان تاثیری در تصمیم‌گیری‌های کلان ندارند، برای مشارکت سیاسی انگیزه‌ای نخواهند داشت.


عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون اظهار داشت: وقتی جامعه ببیند که در گذشته با همه وجود وارد صحنه شده و اما به خواسته اش توجهی نشده، طبیعتا نوبت بعد در انتخابات شرکت نمی‌کند. بنابراین باید چینش انتخابات آینده هم نسبت به افراد و هم در برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که این باور به جامعه داده شود.حاکمیت این را بداند که اگر بنا است که انتخاباتی برگزار شود و مردم با صندوق رای سخن بگویند، آنها هم باید از خواسته‌های گروهی و شخصی خود دست‌بردارند و همه تن به خواسته و آرای مردم بدهند.


وی در پایان می‌گوید: باید تلاش کنیم که حاکمیت بپذیرد اگر می‌خواهد مردم با آنها آشتی کنند، باید مردم را ببینند.
آقای مقدم در این اظهارات، هیچ اشاره‌ای به نقش مجمع روحانیون و خاتمی در تحمیل دولت‌و وعده‌ها به مردم نکرده است و حال آن که خاتمی (رئیس شورای اجرایی مجمع روحانیون) با انتشار ویدئویی، خواستار تکرار دولت شده بود و برادر وی رضا خاتمی، به روزنامه اعتماد گفته بود ما اصلاح‌طلبان تضمین وعده‌های روحانی هستیم. اما وارونگی وعده‌های دولت کار را به جایی رساند که علی صوفی مشاور خاتمی و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان سه ماه قبل تصریح کرد مقبولیت اجتماعی روحانی در نظرسنجی‌ها به زیر 10 درصد رسیده است. صادق زیباکلام نیز در این باره گفته 90 درصد افرادی که با من تماس می‌گیرند، ما را دروغگو می‌خوانند و لعنت می‌کنند.


با این تفاصیل، معلوم نیست عضو مرکزیت مجمع روحانیون، چرا به جای آن که درباره وعده‌های انتخاباتی طیف متبوع خود، ‌از مردم عذرخواهی کند، توپ را در زمین نظام می‌اندازد و از نظام می‌خواهد که مردم را ببینند تا مردم با نظام آشتی کنند!! مردم از یاد نبرده‌اند که رهبر انقلاب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به نامزدها فرمودند جوری به مردم وعده بدهید که اگر بعداً نوار سخنرانی شما را جلو شما گذاشتند، مجبور نباشید انکار کنید یا شرمنده شوید.
آنچه بوی خیانت می‌دهد، نپرداختن سران مجمع روحانیون به این واقعیت تلخ است که دولت به غلط، آدرس گشایش و رونق اقتصادی را به اعتماد و مذاکره و توافق با آمریکا حوالت داد و به مدت هفت سال، اقتصاد را در رکودی عمیق فرو برد؛ بدتر این که همچنان، با بزک کردن جوبایدن، این اطمینان را می‌دهند که بنا ندارند در 10 ماه باقی، قصور و تقصیرهای 7 سال گذشته را جبران کنند.

خیانت توتال پیش‌بینی می‌شد اما دولت به کار انتخاباتی بسنده کرد
«داستان توتال در ایران، یک تراژدی محض است؛ تراژدی که باید با مسببان آن برخورد شده و سؤال شود که براساس چه دیدگاهی ملعبه دست شرکتی شدند که از همان ابتدا، پیش‌بینی می‌شد به صنعت نفت ایران خیانت می‌کند؟».


روزنامه جوان با طرح سؤال مذکور نوشت: بهمن ۹۵ که وزارت نفت در حال نهایی‌سازی قرارداد توسعه فاز ۱۱ با توتال بود، پاتریک پویانه، مدیرعامل این شرکت فرانسوی سخنان عجیبی گفت، اظهاراتی که نشان می‌داد توتال در ایران نمی‌ماند. او گفته بود: «این پروژه به خطر نیفتاده‌است. توتال به قانون‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد. اگر تغییری در قراردادی که امضا کردیم، وجود دارد، ما مجبور به اطاعت هستیم، اما تا امروز، ما داریم جلو می‌رویم».


اظهارات مدیر ارشد اجرایی شرکت توتال بدین معنا بود که با توجه به برنامه‌های دولت آمریکا، اگر تغییری در نحوه تعامل آمریکا با ایران اتفاق بیفتد، آنها نمی‌توانند نسبت به اجرای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پایبند باشند.


وی چند روز بعد هم گفت: قرار بود از تابستان سال جاری میلادی سرمایه‌گذاری‌های کلان را در ایران آغاز کنیم، اما هم‌اکنون این تصمیم منوط به صرف‌نظر کردن آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران است. توتال فعلاً تصمیم نهایی را نگرفته است.


پس از آنکه توتال، طبق پیش‌بینی‌ها دبه کردن را آغاز کرد، رسانه‌های نزدیک به وزارت نفت گفتند و نوشتند که اظهارات مدیر توتال ‌اشتباه ترجمه شده ‌است. این راهکار که جواب نداد، گفتند رویترز شیطنت کرده و آنطور که خود می‌خواست نظرات پاتریک پویانه را پوشش داده‌است، ولی توتال هیچ توضیحی ارائه نکرد.
کمی بعدتر یک مقام ارشد در شرکت ملی نفت در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس‌توتال اعلام کرد که با توتال توافق کرده‌ایم مذاکرات برای نهایی کردن متن قرارداد، کماکان و بدون هیچ وقفه‌ای به پیش برود.


واکنش وزیر نفت هم جالب بود؛ او در حاشیه یکی از جلسات هیئت‌دولت درباره اظهارات اخیر پویانه گفت: درباره توافق با توتال، باید موافقتنامه تبدیل به قرارداد شود و ظرف دو ماه آینده قرارداد امضا می‌شود. ملاحظات سیاسی توتال را به وزارت خارجه منعکس کرده‌ایم. نمی‌دانیم چرا توتال این حرف را زد؛ در قرارداد آمده، ما از سیاست‌های اتحادیه اروپا تبعیت می‌کنیم و حرف‌های آنها قابل‌قبول نیست.
نکته عجیب موضع زنگنه این بود که صنعت نفت ایران را در مقابل توتال در حد یک کارآموز تنزل داد و گفت: «ایرادی ندارد که توتال هم با ما و هم با قطر کار کند. آنها قبلاً هم کار کرده‌اند و ما از آنها کار را یاد گرفتیم؛ ما به توتال نیاز داریم».


در همان دوران، خبری را منتشر کرد که وزارت نفت از توتال خواسته تا بیانیه‌ای درخصوص ماندنش در ایران و متعهد ماندن به قرارداد منتشر کند، اما توتال با زیرکی، از انتشار این بیانیه طفره رفت.  اوج طفره رفتن توتال از انتشار یک بیانیه رسمی در اظهارات مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران قابل‌مشاهده است. جایی که علی کاردر گفت: «قرار بود شرکت ملی نفت و توتال در این‌باره بیانیه مشترک بدهند. منتها در دو مورد به تفاهم نرسیدیم. ما بیانیه محکم‌تری می‌خواستیم. ضمن اینکه در سطح امضاکنندگان هم‌اشتراک نظر نداشتیم. آقای میشل می‌خواست به همراه من بیانیه را امضا کند. بنده قبول نکردم. گفتم در صورت صدور بیانیه، حتماً باید مدیرعامل توتال، آقای پاتریک پویانه آن را امضا کند. چون ایشان آن حرف‌ها را زده بود».
با این وجود، زنگنه گفت این قرارداد تا اردیبهشت ۹۶ امضا می‌شود؛ یعنی چند روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری. البته همان نیز شد و وزارت نفت به‌سرعت این قرارداد را به امضا رساند تا دست دولت برای تبلیغات انتخاباتی‌اش باز شود. توتال به اطلاعات مهم پارس جنوبی رسید، و فقط، منافع ملی ایران بازنده این بازی شد.
همه چیز فدای توتال شد؛ شرکت فرانسوی بدون یک سنت جریمه از ایران رفت تا همانگونه که در دولت‌های گذشته فاز ۱۱ را معطل خود کرد، این بار هم تیم زنگنه را فریب داده و با انبوهی از اطلاعات به قطر برود تا با دست‌پر به تولید گاز در این مخزن مشترک مشغول باشد.
 

ایران


تعلل صداوسیما و ادعای مرجعیت رسانه‌ای

 خبر اول اینکه، خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ادعای اخیر رئیس سازمان صداوسیما مبنی بر اعتماد عمومی نسبت به این رسانه، از نحوه اطلاع‌رسانی صداوسیما در مواجهه با خبرهای مهم انتقاد کرده است. در بخشی از این گزارش با اشاره به خبر حمله ایران به پایگاه امریکایی‌ها در عین‌الاسد عراق آمده: در ایران رسانه‌های بین‌المللی چون پرس‌تی‌وی و العالم بسرعت در متن ماجرا وارد شدند اما مخاطب داخلی تنها با زیرنویس‌های شبکه خبر که بیانیه رسمی سپاه را نشان می‌داد، مواجه و مجبور بودند برای اطلاعات بیشتر به کانال‌های مجازی و رسانه‌های دیگر بروند. این وضعیت تا نزدیک اذان صبح همان روز ادامه داشت تا اینکه شبکه سوم سیما خارج از مأموریت تعریف شده مرسوم خود وارد شد و نیمچه میزگردی برای این ماجرا برپا کرد و تازه بعد از اذان بود که شبکه خبر وارد جریان اطلاع‌رسانی ماجرا شد.مهر نوشته: بعد از شهادت سردار سلیمانی، یکی از فرماندهان نظامی گفت که بعد از حمله به عین‌الاسد، بیانیه سپاه را به صداوسیما داده اما گویا جواب شنیده که مجری نداریم تا فعلاً این بیانیه را بخوانند و به زیرنویس اکتفا کرده‌اند! در این گزارش با اشاره به حادثه جدید یعنی ترور شهید فخری‌زاده آمده: خبرهای این ماجرا تقریباً از حدود ۴ عصر دست به دست می‌گشت. تقریباً یک ساعت بعد از اعلام، شهادت محسن فخری‌زاده برای همگان مسجل شد. سهم شبکه خبر در این میان باز هم انتشار زیرنویس بود که این روال تا ساعت ۱۹ شب ادامه داشت، جالب این‌جا بود که رسانه‌های بین‌المللی صداوسیما چون پرس‌تی‌وی و العالم باز هم بسرعت خود را مهیای این بحران جدید کردند و صحنه را برای مخاطب بین‌المللی خود طوری طراحی کردند که حرفی برای گفتن داشته باشند اما گویا کسی برای مخاطب داخلی فکری نکرده است.به نوشته مهر،در این آشفته بازار خبررسانی در فضای مجازی گویا آنچه برای رسانه ملی اهمیت ندارد، مخاطبی است که باید حفظ شود والا ادعای مرجعیت رسانه‌ای و ادعای اعتماد مردم به رسانه بر اساس نظرسنجی‌ها در همان ادعا می‌ماند.

مقام امریکایی: ترور کار اسرائیل بوده نه ما

  خبر دیگر اینکه، یک مقام امریکایی درباره اقدام تروریستی روز جمعه که به شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند ایرانی منجر شد، مدعی شد: هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد امریکا در این اقدام دخالتی داشته است.به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، افزود: تقریباً هیچ تردیدی نیست که اسرائیل پشت این حمله قرار داشته است.بنابر این گزارش، مقامات ارشد ایران پس از وقوع این ترور تأکید کرده‌اند که پاسخ این اقدام جنایتکارانه را بموقع و قاطعانه خواهند داد.

نظر گزینه مشاور امنیت ملی بایدن درباره برجام

شنیدیم که، گزینه مشاور امنیت ملی «جو بایدن» می‌گوید اگر ایران به تعهداتش بازگردد و با حسن نیت، آماده انجام مذاکرات بعدی باشد بایدن نیز آماده است همان کار را انجام دهد. به گزارش فارس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به وعده‌های جو بایدن درباره بازگشت به توافق هسته‌ای ایران نوشت، «جیک سالیوان» گزینه تیم بایدن رئیس‌جمهوری احتمالی بعدی امریکا و کسی که در مذاکرات محرمانه با ایران قبل از آغاز مذاکرات منتهی به برجام نقش داشت در سخنرانی خود در دانشگاه مینه سوتا در روز چهارشنبه گذشته گفته:«این کاملاً به ایران بستگی دارد.» وی همچنین گفته:«اگر ایران موافقت کند که به تعهداتی که نقض کرده است بازگردد و آماده پیشبرد مذاکرات با حسن نیت برای توافق‌های بعدی باشد، آقای بایدن هم آماده است همان کار را انجام دهد.» سخنان سالیوان در حالی مطرح می‌شود که دولت امریکا طرفی بوده که برجام را ترک کرده نه ایران.

روسیه: برجام بدون مذاکره هم می‌تواند اجرا شود

  دست آخر اینکه، «میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت، بدون مذاکره‌ جدید، می‌توان «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را به حالت قبل و شرکت مجدد امریکا در آن بازگرداند. به گزارش ایرنا، اولیانوف در صفحه فیس بوکی خود نوشت: دیپلمات‌ها و تحلیلگران در مورد سیر اوضاع پیرامون ایران در سال ۲۰۲۱ گمانه زنی می‌کنند.اظهارات مقام‌های ایرانی در این مورد قابل توجه است که تصریح می‌کنند امکان بازگشت خودکار و بدون هرگونه مذاکره وضعیت (پیرامون برجام) را به شرایطی که در دوره اوباما قرار داشت، ممکن می‌دانند. به این ترتیب امریکا به اجرای مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بازمی‌گردد و تحریم‌ها را لغو می‌کند و تهران اجرای کامل برجام را از سر می‌گیرد.پس از آن می‌توان در مورد جوانب دیگر از جمله شرایط برای بازگشت واشنگتن به اجرای معامله هسته‌ای مذاکره کرد. چنین حالتی امکانپذیر است اما حالت‌های دیگر نیز (درباره وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران) امکانپذیر است.

خراسان

 دستور لغو هرگونه حراج و فروش فوق العاده


پس از انتشار گسترده تصاویر مربوط به ازدحام مردم برای خرید از یک فروشگاه در تهران، یک مقام مسئول در ابلاغیه روزهای اخیر خود به تعدادی از نهادهای دولتی و تشکل های صنفی به آن ها متذکر شده علاوه بر این که تا اطلاع ثانوی، هرگونه برگزاری حراج یا فروش فوق العاده ممنوع خواهد بود، حتی سایر فروش هایی که منجر به تجمع افراد در محل فروشگاه های مجاز به عرضه کالا می شوند نیز مشمول این ممنوعیت است و در صورت مشاهده، سازمان های متولی باید  با واحد متخلف برخورد فوری کنند.


اعتراض به زورگویی راجع به کارمندان قراردادی


طبق گزارش یک نهاد نظارتی به تعدادی از مسئولان اجرایی، برخی سازمان های دولتی در زمان عقد قرارداد با نیروهای کار معین، از افراد مستخدم می خواهند اقدام به گرفتن تعهد محضری و رسمی کنند که در مدت فعالیت در آن سازمان یا اداره، هیچ گونه درخواستی برای اعمال مدرک تحصیلی جدید نسبت به زمان عقد قرارداد نداشته باشند و درباره وضعیت استخدامی، ارتقای رتبه یا جابه جایی خود از محل خدمت فعلی، اعتراض یا شکایتی نخواهند داشت.

آرمان ملی

افشاگری ظریف علیه افراطیون

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در اظهاراتی افشاگرایانه گفت: بعضی دوستان به آمریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید؛ ما که سکوت می‌کنیم ولی دلیل نمی‌شود که متوجه این گراها نیستیم. می‌دانم و خبرش را به من می‌دهند که دوستان به آمریکا گفته‌اند اینها در قدرت نمی‌مانند و قدرت اینها چند روزه است.

حکم جالب تازه‌داماد خاطی

دادستان عمومی و انقلاب عجب‌شیر در آذربایجان شرقی گفت: در پی برگزاری عروسی در یکی از روستاهای عجب‌شیر در ایام کرونا، داماد و پدر داماد به توزیع ماسک رایگان بین نیازمندان محکوم شدند. محمد زمانی افزود: به علت رعایت نکردن مصوبات ستاد کرونا برای داماد و پدر داماد پرونده قضائی تشکیل شد که هر دو پس از اظهار پشیمانی از کار خود که سلامت اهالی روستا را به خطر انداخته بود، به توزیع بسته‌های بهداشتی در بین خانواده‌های نیازمند محکوم شدند.

خواننده ترک در یک سریال ایرانی

سریال «پدرخوانده» با حضور ماهسون قرمزی‌گل، بازیگر و خواننده ترک در دو فصل برای شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود. این سریال شبکه نمایش خانگی به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی رحیم طوفان و براساس فیلمنامه‌ای از مجید برزگر و لیلا نیک‌ذات تولید خواهد شد. این سریال ملودرامی اجتماعی است که داستانش از ابتدای انقلاب آغاز شده و تا زمان حال ادامه خواهد داشت و در آن بازیگران ترک با هنرمندان ایرانی همراه می‌شوند.

گرفتن پول جریمه از داور!

سرمربی پرسپولیس که پس از شوت کردن توپ در دیدار مقابل صنعت نفت آبادان با کارت قرمز محمدرضا اکبریان مواجه شده بود، 10میلیون تومان هم جریمه شده است. یحیی گل‌محمدی در واکنش به این جریمه در کنفرانس خبری قبل از دیدار مقابل شهرخودرو به شوخی گفت: نمی‌دانستم 10میلیون جریمه شدم. به‌هرحال نصفش را از اکبریان (داور دیدار پرسپولیس - صنعت نفت) می‌گیریم و نصفش را هم خودمان می‌دهیم (با خنده).

شهردار گناباد برکنار شد

شورای شهر گناباد، مهران حسین‌زاده شهردار این شهر را استیضاح و برکنار کرد. سیدحسین پورهاشمی علت برکناری مهران حسین‌زاده، شهردار گناباد را عدم اجرای مصوبات شورای شهر عنوان و اظهار کرد: در جلسه استیضاح شهردار این شهر، اعضای شورا از پاسخ‌های او در ارتباط با عملکرد و خدمات شهرداری قانع نشدند. در جلسه استیضاح، اعضای شورای شهر گناباد، مهران حسین‌زاده شهردار این شهر را با رای قاطع، برکنار و علی‌اکبر بهزادیان را به عنوان سرپرست شهرداری گناباد منصوب کردند.

دوره احمدی‌نژاد منتظر رمال‌ها بود

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس دهم گفت: تندروها با سبک و سیاق دیپلماسی آشنا نیستند، کسانی که برجام را آتش زدند و پلاکاردهای آنچنانی چیدند و صبح و شب مقامات و مسئولان را دیدند تا اف‌ای‌تی‌اف تصویب نشود، تعداد مشخصی هستند. برنا نوشت؛ برخی، روحانی را در بسیاری از موارد همراهی نکردند و نتوانست آن‌طور که باید به مسائل رسیدگی کند، در دوره احمدی‌نژاد هم دیدیم که آدم‌های رمال و اسطرلابی را گرد آورده و منتظر بودند جنیان اتفاقی برای کشور رقم بزنند.

زن ایرانی در هیات‌رئیسه راگبی آسیا

مجمع انتخاباتی کنفدراسیون راگبی آسیا دیروز به‌صورت آنلاین برگزار شد و «ناهید بی ارجمندی» مسئول توسعه انجمن راگبی ایران، ارجمندی با کسب 18 رأی عضو هیات‌رئیسه این کنفدراسیون شد. سایر اعضای انتخاب‌شده از کشورهای تایلند با 25 رأی، کره جنوبی با 23 رأی، چین با 22 رأی، لبنان با 22 رأی و قزاقستان با 20 رأی بودند. البته در این میان رقابت فشرده بین سه نامزد زن از کشورهای اندونزی، هند و ایران بود که در نماینده ایران توانست با بیشترین رأی این کرسی را از آن خود کند.

سقط جنین 3برابر قربانیان کرونا

یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت سقط جنین است؛ آمار سقط جنین در کشور نزدیک به سه‌برابر مرگ‌ومیر کروناست! مشرق نوشت؛ بر این اساس، آمار روزانه سقط جنین در کشور ما نزدیک به سه‌برابر مرگ‌ومیر ناشی از کروناست! در یک کشور اسلامی، در کشوری که اعتقاد دارد کشتن یک فرد بی‌گناه در پیشگاه الهی جرم است، سقط جنین به‌راحتی توسط برخی از پزشکان تجویز می‌شود یا توسط خود والدین انجام می‌شود!

تخریب 9 منزل در ایذه و باغملک

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از تخریب 9 منزل مسکونی در باران‌های شدید ابتدای آذرماه تاکنون در استان و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان خبر داد. علی خدادادی گفت: در این بازه زمانی، به 729 آسیب‌دیده متاثر از بارش‌های شدید در شهرستان‌های ایذه، مسجدسلیمان، هفتکل، شوشتر و باغملک، توسط تیم‌های عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان امدادرسانی شده است. در این عملیات، 15 تیم عملیاتی وظیفه امدادرسانی به 182 خانوار متاثر از این بارش‌ها را برعهده داشتند.

چرا مارادونا سرمربی ایران نشد؟

عباس ترابیان گفت: ما چند مشکل برای انتخاب مارادونا داشتیم. اول این بود که او همان زمان هم به‌تازگی از بیماری سختی رهایی پیدا کرده بود و آن‌طور که شرایطش را جویا شدیم، ممکن بود دوباره مشکلاتی برایش به وجود بیاید. از طرفی ایجنتی که واسطه مذاکره بود، رقم پیشنهادی مارادونا را بسیار بالا عنوان کرد. آن زمان رقم مارادونا بیش از دومیلیون دلار بود؛ حالا دقیقا به خاطر ندارم دومیلیون‌ و صد یا دومیلیون‌ و 200هزار دلار می‌خواست. این پیشنهاد برای ما در آن مقطع که می‌توانستیم با این مبلغ گزینه‌های بهتری بیاوریم، چندان مناسب نبود.

کنایه آشنا به آمران و عاملان ترور

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در یک توئیت و خطاب به عاملان شهادت شهید فخری‌زاده نوشت: دماوند را لاله‌گون کردید؛ با سلسله جبال دانشمندان دفاعی چه می‌کنید؟ حسام‌الدین آشنا در حساب کاربری‌اش در توئیتر خطاب به آمران، عاملان، ضاربان و بازی‌خوردگان نوشت: «فخر ایران را آسمانی کردید؛ با سپند پایدار و شکوفایی او چه می‌کنید؟ دماوند را لاله‌گون کردید؛ با سلسله جبال دانشمندان دفاعی چه می‌کنید؟ کوته نکند بحث سر زلف تو حافظ / پیوسته شد این سلسله تا روز قیامت!»

بازداشت گرداننده سایت شرط‌بندی

رئیس پلیس فتا پایتخت از شناسایی مدیر یک سایت که در زمینه شرط‌بندی آنلاین فعالیت می‌کرد، خبر داد. سرهنگ داود معظمی گودرزی، اظهار کرد: با بررسی‌های به‌عمل‌آمده توسط کارشناسان این پلیس مشخص شد که مدیر سایت با فریب یکی از شهروندان اطلاعات حساب بانکی وی را به ازای دریافت مبلغی به صورت ماهیانه در اختیار گرفته و بدون اطلاع شاکی مبالغ زیادی را با استفاده از آن جابه‌جا کرده است. وی ادامه داد: افسران سایبری این پلیس پس از اقدامات فنی و جمع‌آوری سرنخ‌های به‌دست‌آمده، مدیر این سایت شرط‌بندی را شناسایی کردند و متهم طی هماهنگی با مراجع قضائی دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

کلاهبردار اینترنتی 400 میلیاردی

فرمانده انتظامی استان مازندران از دستگیری کلاهبردار اینترنتی 400 میلیارد ریالی در فضای مجازی خبر داد. سردار مرتضی میرزایی اظهار کرد: کارشناسان پلیس فتا با اقدامات اطلاعاتی و بررسی‌های همه جانبه موفق شدند، این افراد را که تشکیل باندی 6 نفره اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب کاربران کرده بودند، شناسایی کنند. این مسئول با بیان این که متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند از کشف 320 عدد کارت عابر بانک متعلق به مال‌باختگان خبر داد و گفت: میزان کلاهبرداری این افراد بالغ بر 400 میلیارد ریال برآورد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کمیل IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    آقای ظریف از کجا فهمیدی گرا میدهند نکند از دوستان آمریکایی خیلی تابلو کردی خودت که تاالان گرا دهنده شما بودید شما که دولت گرین کارتی دارید و نیشتان تا بنا گوش پیش دوستان خارجی باز است ولی با خودها قهر واخم بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس