اخبار ویژه روزنامه ها

دستگاه‌های دولتی به جای نظارت بر بازار، پاسکاری مسئولیت می‌کنند، اتفاق نظر دارند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان


شما که از عهدشکنی‌های اوباما شاکی بودید؟!
بازخوانی تجربه تاریخی برجام نشان می‌دهد برخلاف اظهارات آقای حسن روحانی، نقش توافق بد برجام، در بازگشت تحریم‌ها کم نبوده است.
این تحلیل را روزنامه فرهیختگان ضمن یک گزارش تحلیلی عنوان کرده و نوشته است: آقای روحانی از دولت بایدن خواسته تا در کشور به قبل از 20 ژانویه 2017 بازگردند.


حداقل‌هایی از هوش سیاسی و تجربه دیپلماتیک به هر سیاستمداری می‌گوید اینگونه اظهارنظرهای زودهنگام و بدموقع آن‌هم در مواجهه با دشمنی که هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیست، ممکن است منافع ملی را دوباره از بین ببرد. تقلیل دادن چالش ما با ایالات‌متحده در ماجرای برجام به یک رفت‌وآمد در کاخ‌سفیداشتباهی بزرگ و اساسا تغییر صورت‌مسئله است، به‌دلیل اینکه دولت در داخل همه‌چیز کشور را به شکل‌گیری یک توافق گره زد، بی‌خود و بی‌جهت خود را به موضعی برد که عملا توافق خوب را غیرممکن می‌کرد. حسن روحانی در پاییز سال 92 از خزانه خالی سخن گفت و عملا تیم مذاکره‌کننده را خلع‌سلاح‌شده به پشت میز گفت‌وگو فرستاد. او بعدها فراتر از همه اظهارات قبلی هم رفت و درمورد این صحبت کرد که اگر می‌خواهید مشکل آّب خوردن مردم هم حل شود، باید مذاکره کنیم. روحانی در خرداد 94 و دقیقا موقعی که مذاکرات به حساس‌ترین ایام خود رسیده بود، گفت: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید، مسئله محیط‌زیست حل شود، تااشتغال جوانان حل شود، تا صنعت جامعه حل شود، تا آب خوردن مردم حل شود.»


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم شهریورماه سال 93 و در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا ایده هر نوع توافقی بهتر از عدم توافق است را مطرح کرد و گفت: «هر نوع توافق را با عدم توافق قیاس کنید، باید بگویم آشکار است که حصول یک توافق بسیار بهتر است.»


به دلیل این نوع ورود به مذاکرات، متنی پرایراد نگاشته شد که حاوی تعهدات نامتوازن و نامتناسب بود به همین دلیل هم تحریم‌ها رفع نشد و به شکلی دیگر بازگشت. ایراد دیگر، مکانیسم ماشه بود که به آمریکا اجازه می‌داد هر وقت خواست، با بهانه‌جویی تحریم‌ها را برگرداند.


اولین اظهارنظری که برای سال‌ها در تاریخ ایران ثبت شد، حرف‌های ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با بلومبرگ است. او در فروردین‌ماه سال 95 و در جریان سفر به آمریکا در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ تصریح کرده برجام «تقریبا هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است. نمونه واضح دیگر مجموعه اظهارنظرهایی است که حسن روحانی در مهر سال 95 و درجریان سفر به نیویورک دارد. او اول مهرماه و در جمع سران کشورها بااشاره به بدعهدی آمریکا تصریح می‌کند: «هرگونه بدعهدی در اجرای برجام، به بی‌اعتباری بیشتر می‌انجامد. تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی‌اش در ماه‌های گذشته‌اشتباهی راهبردی است که باید فورا جبران شود.»  روحانی سپس در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی می‌گوید: خزانه‌داری آمریکا به جای اینکه بانک‌های جهان را به اجرای برجام تشویق بکند، جملاتی را ادا می‌کند که آنها را می‌ترساند و این باعث شده که برخی از بانک‌های بزرگ به‌خاطر اینکه می‌ترسند مورد تحریم خزانه‌داری آمریکا قرار بگیرند در مورد همکاری با ایران دچار تردید شوند و این یک تخلف بزرگ از طرف آمریکاست.» او البته این سخنان را در ادامه این سفر و در کنفرانس‌های مطبوعاتی رسمی به دفعات بیان می‌کند.
در مهر سال 96 و در جریان نشست وزیران خارجه 1+5 ظریف اظهارنظر قابل تاملی دارد. او تصریح می‌کند که بعد از حدود دو سال از امضا و اجرای برجام ایران حتی نتوانسته است یک حساب بانکی در لندن باز کند. این اظهارنظر وقتی در کنار آن سخن سفیر کره‌جنوبی در ایران قرار می‌گیرد که می‌گفت ما با گذشت چند ماه از آغاز اجرای برجام همچنان برای سفارت‌مان به وسیله چمدان پول وارد تهران می‌کنیم، مشخص می‌کند که ایراد برجام چقدر جدی بوده است.


یکی از اسناد رسمی در این زمینه اظهارنظری است که وزارت امورخارجه در اول آبان‌ماه و با گزارش رسمی خود می‌کند. وزارت خارجه در هفتمین گزارش سه ماهه خود لیستی از بدعهدی‌های آمریکا را ذکر می‌کند و می‌نویسد: «در طول یک سال و 9 ماه که از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، مجموعه‌ای از نقض، بدعهدی، تاخیر، تعلل و تخطی از اجرای برجام توسط دولت آمریکا صورت گرفته است که در قالب ۱۰ نامه از سوی وزیر امورخارجه به خانم موگرینی، ثبت و ضبط شده است.

اشتون: بازگشت به برجام پایدار نیست بایدن نمی‌تواند به ایران تضمین دهد
مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد با توجه به مخالفت اکثریت کنگره آمریکا، مسیر بازگشت آمریکا به برجام هموار نیست.
کاترین ‌اشتون سیاستمدار انگلیسی که در اولین مذاکرات هسته‌ای ظریف، طرف اروپایی مذاکرات بود، ضمن یادداشتی در مجله تایم نوشت: «برای بایدن، بازگشت به برجام، آسان نخواهد بود. اولین مانع هم این است که بسیاری از اعضای کنگره، هرگز به ایده توافق با ایران روی خوشی نشان نداده‌اند. حتی در سال ۲۰۱۳ که به توافق موقتی با ایران دست یافتیم، برخی خواهان اعمال تحریم‌های تازه بر ایران بودند.»


وی در ادامه نوشت: «ایرانی‌ها از این دشمنی خبر داشتند و در گفت‌وگوها، این نگرانی را مطرح می‌کردند که آیا یک دولت تازه در آمریکا، به این توافق احترام خواهد گذاشت؟


پاسخ این بود که دلیلی ندارد گمان کنیم که یک توافق «موثر» کنار گذاشته شود. مشکل همین‌جاست: برای برخی، یک توافق «موثر» به ایران اجازه داشتن یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نمی‌دهد. برخی دیگر می‌گویند که ایران باید رفتار منطقه‌ای‌اش را تغییر دهد. برخی هم هستند که خواهان طولانی‌تر شدن مهلت محدودیت‌های توافق هستند.»


اشتون تاکید کرد: «یافتن راهی برای جلب حمایت کنگره در شرایطی که دموکرات‌ها در سنا اکثریت ندارند، یک چالش است. بایدن برای آن‌که برجام را بر بنیان محکمی بگذارد، باید تضمین دهد که اگر ایران به تعهدات خودش پایبند باشد، آمریکا هم پایبند خواهد ماند.»


اشتون با ‌اشاره به از هم گسیختگی 5+1 در چند سال گذشته، می‌افزاید: «ایرانی‌ها البته با رفع فشار حداکثری ترامپ، نفسی تازه خواهند کرد اما بی‌گمان اگر چیز بیشتری از آنان خواسته شود، چندان علاقه‌ای نشان نخواهند داد.»


اشتون تاکید کرد: «ایران انتظار دارد که آسیب اقتصادی دو سال گذشته‌اش به رسمیت شناخته شود. در حالی که میانه‌روهای ایران، از بازگشت به این توافق استقبال می‌کنند، دیگران این‌گونه نیستند. تندروها همچنان خواهند گفت که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. پس جو بایدن چه باید بکند؟
نخست، باید یک تیم تشکیل دهد: از اتحادیه اروپایی بخواهد که 5+1 را گرد هم آورد. برجام را به‌عنوان نخستین توافق منظور کند و نه آخرین توافق. هرگز قرار نبوده که برجام، خانه آخر و نقطه پایان باشد. تا زمانی که ترامپ از برجام بیرون رفت، ایران به تعهدات خود پایبند بود.


همه ما از دیگر مسائلی که باید چاره شوند، آگاهیم؛ از موشک‌های بالستیک تا بلندپروازی‌های منطقه‌ای ایران. اما این مانع باید از سر راه برداشته می‌شد تا در برای دیگر گفت‌وگوها باز شود.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نوشت: «برجام را بر بنیان محکم‌تری بگذارد. بازگشت به برجام، صرفاً با فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری در کوتاه‌مدت کار می‌کند اما یک رویکرد پایدار نیست.»


نکته‌ مهمی که ‌اشتون به جزئیات آن نپرداخته، اتفاق نظر پیوسته دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر تشدید پیاپی تحریم‌ها، بلافاصله پس از انعقاد برجام تا به امروز بوده است. همچنین حتی در زمان حضور آمریکا در برجام نیز، مصوبه الزام گزارش 3 سال یک بار دولت آمریکا به کنگره و گرفتن مجوز ادامه توافق، عملاً تعهدات لغو تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کرد و سرمایه‌گذاران و تجار خارجی را از همکاری با ایران بازمی‌داشت.

پاسکاری مسئولیت میان صمت و جهاد کشاورزی
دو روزنامه حامی و منتقد دولت، درباره این که دستگاه‌های دولتی به جای نظارت بر بازار، پاسکاری مسئولیت می‌کنند، اتفاق نظر دارند.


روزنامه قدس در گزارشی با عنوان «پاسکاری گرانی؛ وزارتخانه‌های متولی، مسئولیت را گردن هم می‌اندازند»، نوشت: خانواده 40 میلیونی کارگری که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، با دستمزدی که زیر فشار تورم 46 درصدی آبان قرار دارد، این ماه ناچار شدند برای خرید کالاهای خوراکی و آشامیدنی 14/7 درصد بیشتر از ماه قبل هزینه کنند، اما متولیان معیشت مردم در وزارتخانه صمت و جهاد مسئولیت گرانی‌ها را به گردن دیگری می‌اندازند.


کارشناسان می‌گویند در غیاب نظارت و سوءمدیریتی که بر بخش‌های مختلف چرخه تولید و عرضه اکثر محصولات دامی حاکم است، این فرصت برای اخلالگران در زنجیره تولید تا توزیع مواد غذایی فراهم آمده تا چرخه تأمین کالای اساسی مردم را با مشکل مواجه کنند. آن طور که اعلام شده در 6 ماه ابتدای امسال دولت بیش از 5/2 میلیارد دلار ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات نهاده‌های دامی اختصاص داده است، اما اثری از این یارانه سر سفره مردم نیست.


با وجود اینکه در ماه‌های گذشته تولیدکنندگان بارها با ابراز گلایه از نابسامانی بازار نهاده‌های دامی و گرانی‌های پس از آن هشدار می‌دادند، اما متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سایر دستگاه‌های مسئول به این هشدارها توجه نکردند تا روند رشد قیمت مواد پروتئینی از جمله مرغ و تخم مرغ تا امروز ادامه یافته است.


یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، واگذاری وظایف وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت را عامل گرانی‌های اخیر می‌داند و می‌گوید ما وزارت جهاد را برای پس گرفتن اختیاراتش قانع کردیم اما رئیس‌جمهور از موضع خود کوتاه نیامد. در این بیانیه علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت به جای پاسخگویی از تقسیم کار با وزارت جهاد کشاورزی، سخن گفته و بر این باور است که براساس تقسیم وظایفی که با وزارت جهاد کشاورزی داشته، مسئولیت تنظیم بازار در حوزه گوشت، مرغ و تخم‌مرغ برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و به این وزارتخانه ربطی ندارد.


روزنامه اصلاح‌طلب نیز در گزارش مشابهی با عنوان «پاسکاری تنظیم بازار در شرایط بحران» نوشت: اصلی برای افزایش قیمت‌ها فقدان ارز و عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای کالاهای مختلف از جمله نهاده‌های دامی اعلام می‌شود اما این سؤال مطرح می‌شود که ارزهای 4200 تومانی که برای نهاده‌های دامی اختصاص یافت چه شد؟


این در حالی است که از 13 آبان امسال، تنظیم بازار «عمده‌فروشی» مرغ و تخم‌مرغ و نهاده‌های دامی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است. در واقع بخش «خرده‌فروشی» همچنان به عهده وزارت صمت است. دست به دست شدن وظایف تنظیم بازار محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر چندین بار اتفاق افتاده است اما به نظر می‌رسد این بار، «پاسکاری وظایف» تنظیم بازار محصولات پروتئینی مشکلات جدی‌تری را به وجود آورده است.»

تذکر حامیان دولت به روحانی با پاسخ قاطع، محاسبه دشمن را به هم بریزید
یک سایت حامی دولت تأکید کرد سیاست منفعلانه دولت موسوم به صبر استراتژیک (!؟) در قبال ضربات دشمن پاسخگوی منافع ملی نیست و باید متوقف شود.
برخی مدیران دولتی و احزاب و رسانه‌های سیاسی حامی آنها طی سه سال اخیر که بدعهدی‌های آمریکا رو به شدت گذاشته و حتی کار به اقدامات تروریستی و خرابکاری یا فشارهای اقتصادی شدید انجامیده با این ادعا که نباید بهانه دست دشمن داد، سیاست عدم واکنش قاطع و متوازن را که همان انفعال است تحت عنوان غلط‌انداز و دروغین «صبر استراتژیک» در پیش گرفته‌اند؛ رفتاری که باعث گستاخ‌تر شدن دشمنان شده است.


سایت عصر ایران در نکوهش تداوم این رویکرد که شخصاً از سوی آقای روحانی دنبال شده، نوشت: از زمان خروج یک‌جانبه آمریکای ترامپ از برجام، ایران سیاست «صبر استراتژیک» را در پیش گرفت و به‌رغم خروج آمریکا از برجام همچنان به تعهدات برجامی خود پابرجا ماند و بعد از یک سال انتظار به تلافی اقدامات خصمانه آمریکا، در نهایت در بخش‌هایی از تعهدات هسته‌ای برجامی به صورت پلکانی عقبگرد صورت داد. این سیاست صبر بر این پیش‌فرض استوار بوده که ایران همچنان بتواند حمایت سیاسی اتحادیه اروپا را داشته باشد. دولت ترامپ و متحدان او از جمله اسرائیل اما در طی این 3 سال به سیاست فشار حداکثری اقتصادی اکتفا نکرده و از خط قرمزهای زیادی عبور کردند؛ از جمله ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» به فرمان ترامپ و پذیرش رسمی مسئولیت این ترور از سوی رئیس جمهوری آمریکا،  عملیات خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای نطنز و حملات اسرائیل به مواضع نیروهای ایرانی، یا نزدیک به ایران در سوریه و حالا ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران که دارای منصب و مقام رسمی بوده و یکی از ستون‌های اصلی برنامه هسته‌ای و صنعت دفاعی کشور بوده است. ایران طی 3 سال گذشته با وجودی که متحمل خسارات اقتصادی زیادی شده و معیشت مردم دچار تنگنا بوده اما با اثبات قدرت تاب‌آوری خود در برابر فشارهای دشمن، سیاست صبر استراتژیک پیشه کرد تا کشور را از درافتادن در زمین بازی حریف در امان نگه دارد.


حتی صاحب این قلم بارها در مطالب و نوشته‌های خود این سیاست را مورد تایید قرار داده‌ام و به نظرم این سیاست تا به اینجا درست و منطقی بوده؛ اما این سیاست از این پس جوابگوی منافع ملی ایران نخواهد بود؛ چون در ظاهر دشمنان ایران با فرض دانستن و محاسبه سیاست صبر و انتظار ایران، بر این گمانند که ایران طی هفته‌های آتی تا زمان روی کار آمدن دولت بایدن از لاک صبر استراتژیک و مقاومت بیرون نخواهد آمد و به همین خاطر «دست‌بسته» ما را خوانده‌اند و اقداماتی می‌کنند که همه خطوط قرمز و اخلاقی رایج بین‌المللی را نقض می‌کند؛ از جمله ترور دانشمند هسته‌ای ایران شهید «محسن فخری‌زاده».
از این پس هیچ توجیهی برای سیاست صبر استراتژیک نمانده چون دشمن با فرض اینکه ایران به خاطر سیاست صبر هیچ کاری نخواهد کرد؛ ممکن است حتی دست به اقدامات بیشتری هم بزند؛ بر همین مبنا باید محاسبات دشمن را به هم ریخت. به گمان راقم این سطور بهترین اقدام برای ایران در شرایط کنونی به هم زدن محاسبات دشمن از ناحیه‌ای است که انتظار آن را ندارد و یا کمتر محتمل می‌داند.


وقتی دشمن انتظار دارد ما در لاک باشیم و یا اگر بیرون آمدیم به نقطه‌ای که او می‌خواهد برویم (جنگ)؛ گزینه منطقی برای ما بیرون آمدن از لاک اما عزیمت به نقطه‌ای است که هزینه به دشمن تحمیل کند و دشمن در محاسبات خود روی آن حساب نکرده و یا کمتر احتمال داده باشد.
باید از صبر استراتژیک خارج شد؛ اما در شرایط کنونی دشمن با فرض اینکه ایران در لاک صبر استراتژیک خواهد بود، از خط قرمزها عبور کرده است.
پاسخی درخور، سریع و شوک‌آور به دشمن از ناحیه‌ای که انتظار آن را نداشته است و به هم ریختن محاسبه او در این شرایط در راستای تامین منافع و امنیت ملی کشور خواهد بود؛ بدون شک مسئولان امور گزینه‌های متنوعی برای چنین اقدامی در دست دارند؛ از جمله در تعهدات هسته‌ای کشور حوزه‌های وسیعی هست که تعلیق همه‌جانبه آنها گام نخست خوبی خواهد بود.
آنچه باید بر تحلیل سایت عصر ایران اضافه کرد، یادآوری این واقعیت است که خرابکاری سایبری و ترور دانشمندان هسته‌ای ما در دولت دموکرات اوباما اتفاق افتاد و از این جهت، روی کار آمدن بایدن، هیچ تفاوتی در ماهیت رفتار تروریستی آمریکا و اسرائیل ایجاد نمی‌کند.

ایران

نقشه اسرائیل، امارات و سعودی برای ناکامی بایدن

خبر اول اینکه، رئیس دفتر وزیر خارجه اسبق امریکا در زمان کالین پاول گفت دست اسرائیل را در ترور شهید فخری‌زاده می‌بیند که به‌همراه رژیم‌های امارات و سعودی، برای ناکام کردن بازگشت دولت بایدن به گفت‌وگو و برجام تدارک دیده است. به گزارش ایرنا، «لری ویلکرسون» گفت: من نمی‌توانم دست کسی جز اسرائیل را در این موضوع ببینم. به‌همان اندازه، نمی‌توانم هدفی جز برای بستن راه‌های بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای ببینم. او با اشاره به اینکه برای ترور شهید فخری زاده چند سناریو نوشته شده است، اظهار کرد: این کار به‌دنبال تحریک ایران به واکنش و پس‌از آن واکنش از سوی ایالات متحده است. همین‌طور طراحان آن به‌دنبال ایجاد طوفانی هستند که رئیس جمهوری جدید امریکا امکان بازگشت به برجام را نداشته باشد. این مقام ارشد دولت جورج بوش پسر که بعداً یکی از بزرگ‌ترین منتقدان اشغال عراق توسط امریکا شد، به شکل‌گیری ائتلاف میان رژیم سعودی، امارات، بحرین با صهیونیست‌ها اشاره کرد و آن را در راستای مقابله با سیاست دولت بایدن دانست و افزود: این مجموعه فکر می‌کنند که می‌توانند سیاست آینده بایدن را به چالش بکشند و برای این کار مصمم هستند. این کارها را می‌کنند و اقدامات بیشتری نیز در دست انجام دارند.

 مدعی العموم، شاکی کارگر شلاق خورده

  خبر دیگر اینکه،  صالح نیک بخت وکیل کارگری که محکوم به تحمل شلاق شده توضیحاتی در این باره داده و گفته که وزارت کار وقت و علی ربیعی شاکی این پرونده نبوده‌اند. به‌گزارش ایرنا، این وکیل دادگستری گفت: نه آقای ربیعی و نه وزارت کار از این کارگر شکایت نکرده بودند اما چون آنها پلاکاردهایی را برافراشته بودند و در آنجا هم نوشته بودند هم مرگ بر امریکا و هم مرگ بر وزیر کار، ظاهراً گزارشی توسط مأموران انتظامی از این اقدام تهیه شده بود و داوود رفیعی، کارگر بازداشتی نه به‌خاطر مرگ بر امریکا گفتن، بلکه به‌خاطر مرگ بر ربیعی وزیر کار  وقت به‌عنوان جرم عمومی و به‌عنوان مجازات توهین مشدد نسبت به مقامات دولتی در حین انجام وظیفه، محکوم شده بود. به گفته نیکبخت، اجرای حکم شلاق «داوود رفیعی» با پیگیری مدعی‌العموم بوده و علی ربیعی به‌عنوان شاکی خصوصی در این حکم، مداخله‌ای نداشته است.

سایت جبهه پایداری، ادعای کریمی قدوسی را کذب خواند

  شنیدیم که، رسانه نزدیک به جبهه پایداری اظهارات  جوادکریمی قدوسی را تکذیب کرد.سایت رجانیوز رسانه نزدیک به جبهه پایداری، در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «محتوای توئیت [کریمی‌قدوسی] از سوی منابع رجانیوز تکذیب شد» و از کریمی‌قدوسی هم انتقاد کرده: «شایسته است شخصیت‌ها و رسانه‌ها در چنین مواقعی در انتشار محتواهایشان دقت بیشتری داشته باشند».این رسانه همچنین نوشت، ساعتی پس از ترور آقای فخری‌زاده، جواد کریمی‌قدوسی نماینده اصولگرای مجلس در توئیترش مدعی شد که «با اصرار دشمن و تأکید حسن روحانی، محسن‌ فخری‌زاده با آمانو، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملاقات کرده است.»

وزارت خارجه: حکم اسدی را نمی‌پذیریم

  با خبر شدیم که، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اخبار منتشر شده در خصوص حکم ۲۰ سال حبس برای اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان در اروپا را نادرست خواند.به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده گفت که آنچه تحت عنوان حکم 20 سال حبس آمده، درخواست دادستان از دادگاه است و حکمی صادر نشده است.وی ادامه داد: هر چند از ابتدا و بارها اعلام کرده‌ایم که این دادگاه صلاحیت رسیدگی نداشته و فرآیند قضایی در جریان به‌دلیل مصونیت قطعی دیپلماتیک ایشان و اشکالات بنیادین شکلی و محتوایی موجود فاقد مشروعیت بوده و حتی اگر به صدور حکمی نیز بینجامد به رسمیت نمی‌شناسیم. ایشان بی‌گناه بوده و روشن است علیه ایشان توطئه شده است.
گفتنی است روند محاکمه اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در آنتورپ بلژیک از روز جمعه آغاز شد.به گزارش ایلنا به نقل از یورو نیوز، اسدی متهم شده که فرد اول نقشه بمبگذاری در گردهمایی منافقین در سال ۲۰۱۸ بوده است. اسدی حاضر نشد برای رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه حاضر شود.  امیر سعدونی و نسیمه معانی، زوج ایرانی ساکن بلژیک و مهرداد عارفانی ۵۷ ساله نیز دیگر متهمان این پرونده هستند.

عیسی کلانتری عذرخواهی کرد

  دست آخر اینکه، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در توضیح مصاحبه تقطیع شده خود  گفت: برای من مشخص نیست در این برهه زمانی، پخش چهل ثانیه از مصاحبه دو ساعته مربوط به سه سال قبل، به نحوی باعث سوء برداشت از کلیت مطلبی شود که در آن مصاحبه عرض کردم و این موضوع با چه هدفی صورت گرفته است. منظور من این بود که رهبری حضرت امام(ره) اجازه نداد، امریکا میوه انقلاب اسلامی را به نفع خود بچیند و همچنان هم تلاش برای ضربه زدن به جسم و روح انقلاب اسلامی و ایران توسط قدرت‌های امروز دنیا و دشمنان ما ادامه دارد. به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری افزود: در هر حال، دوستانی که نسخه تقطیع شده مصاحبه مذکور را ملاحظه کرده و مکدر شده‌اند، اگر آن را به ‌طور کامل ملاحظه فرمایند، قطعاً مفهوم سخن و منظور صحیح اینجانب از عباراتی که استفاده شده به ذهنشان متبادر خواهد شد تا بهتر و دقیق‌تر بتوانند در مورد تعهد و ارادت خالص اینجانب نسبت به حضرت امام خمینی(ره) قضاوت فرمایند. کلانتری گفت: اگر مشاهده کلیپ ۴۰ ثانیه‌ای و تقطیع شده از مصاحبه دو ساعته مربوط به سال ۱۳۹۶ با لغزش کلامی پیش‌آمده، موجب تکدّر خاطر دوستداران حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی شده است، از این موضوع عذرخواهی می‌کنم.

خراسان

مجوز ویژه روحانی برای اهالی جزیره ابوموسی
به پیشنهاد برخی اعضای کابینه در هفته های گذشته که در روزهای اخیر به تایید حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور رسیده، مقرر شده 43 هزار مترمربع از اراضی موجود در شهرستان ابوموسی استان هرمزگان در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرد تا عملیاتی شدن یک مجموعه ورزشی مناسب برای استفاده اهالی این منطقه اجرایی شود. در این مجوز تاکید شده است هرگونه تغییر بهره بردار این مجموعه، صرفا با مصوبه هیئت وزیران مجاز خواهد بود.

آرمان ملی

تحریم 4 نهاد روسی و چینی

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: «آمریکا چهار نهاد روسی و چینی را به خاطر حمایت از برنامه موشکی ایران، تحریم کرده است.» وی در ادامه نوشت: «ما همه ابزارهای تحریمی خود را برای جلوگیری از پیشرفت برنامه موشکی ایران به کار خواهیم گرفت.»

تست مثبت کرونای زهرا نعمتی

زهرا نعمتی، ملی‌پوش تیراندازی کشورمان به ویروس کرونا مبتلا شده است. تنها زن پارالمپیکی ریکرو بانوان به دلیل مبتلا به بیماری کرونا در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برد. پس از منفی شدن تست کمانداران و کادرفنی کشورمان، اردوی تیم‌ملی تیروکمان در ماده «ریکرو» از هفته گذشته در تهران آغاز شده بود و تا 14 آذرماه ادامه دارد.

اعلام جزئیات کالبدشکافی مارادونا

دیه‌گو آرماندو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتین و جهان دو روز پیش به دلیل ایست قبلی درگذشت. در جدیدین خبر در این زمینه پزشکی قانونی بوینس آیرس جزئیات کالبدشکافی این اسطوره را اعلام کرد. طبق گزارش‌های رسیده از آرژانتین مارادونا به دلیل پرخونی حاد ریه که ناشی از نارسایی مزمن قلب است، درگذشته است. همچنین در قلب این اسطوره کاردیومیوپاتی (ضعف عضله) وسیع پیدا شد. مارادونا در گورستان «بِیا ویستا» در حومه بوینس‌آیرس به خاک سپرده شد.سس

دفاع از رئیس‌جمهور سن بالا!

غلامرضا مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسشی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس گفت: از برخی جهات موافق کلیات این طرح هستم اما باید روی تعیین شرط سنی مقداری کار شود. الان جو بایدن با 78 سال به سمت ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شده است. اگر فردی بالای 75 سال توانایی دارد و روی پا هست چه اشکالی دارد نامزد ریاست‌جمهوری شود؟ میانگین سن امید به زندگی و میانگین عمر در ایران بالا رفته و 79 سال است.

تیرباران کارمندی که با جسد مارادونا سلفی گرفت

کارمند اخراجی اداره پزشکی قانونی آرژانتین که به دلیل گرفتن سلفی با جسد مارادونا اخراج شده بود به قتل رسید! کارمند پزشک قانونی که با عکس سلفی با جنازه مارادونا غیرمستقیم باعث توهین به این اسطوره شده امروز به دست مردم آرژانتین مجازات شده و با چند گلوله کشته شده است. دیه‌گو مارادونا فوتبالیست مشهور و 60 ساله آرژانتین دو روز قبل بر اثر ایست قلبی درگذشت و در آرژانتین سه روز عزای عمومی اعلام شد.

اعتراف ویرا بعد از بازی با استرالیا

بیست و سومین سالگرد دیدار تاریخی ایران و استرالیا است. مسابقه‌ای که برای همیشه در تاریخ فوتبال کشورمان ماندگار شده است. در آن بازی معجزه رخ داد و در واقع، تیم ملی از ناامیدی کامل، به صعود رسید. استرالیا تیم برتر میدان بود و در همان نیمه اول می‌توانست کار را تمام کند اما درخشش عابدزاده باعث شد تا چندین بار آنها ناکام بمانند. والدیرا ویرا سرمربی وقت تیم ملی هم در گفت‌وگویی معروف پس از مسابقه گفت: «من فقط روی نیمکت نشستم و دعا کردم. برای استرالیایی‌ها خیلی متاسفم. استرالیا اینجا باید برنده می‌شد.»

تکذیب شایعات درباره سلامتی احمدی

در پی انتشار شایعاتی از حال ناخوش احمدرضا احمدی، او با انتشار پستی در صفحه شخصی خود اعلام کرده است که حالش خوب است. چند روز گذشته شایعاتی درباره وضعیت جسمی احمدرضا احمدی شاعر پیشکسوت کشورمان مطرح شده بود که حال خوبی ندارد اما دیروز او در صفحه مجازی خود اعلام کرده که حالش خوب است. در استوری که احمدرضا احمدی منتشر کرده است ربوالحسنی از همکارانش مکالمه‌ای با او داشته و عنوان کرده که همین الان با احمدرضا احمدی عزیزتر از جانم حرف زدم و جانم آرام گرفت؛ احمدرضا صحت و سلامت است.

رجانیوز اظهارات کریمی قدوسی را کذب خواند

«محتوای توئیت [کریمی‌قدوسی] از سوی منابع رجانیوز تکذیب شد.» رجانیوز در کانال تلگرامی‌اش نوشته است از کریمی‌قدوسی هم انتقاد کرده: «شایسته است شخصیت‌ها و رسانه‌ها در چنین مواقعی در انتشار محتواهای‌شان دقت بیشتری داشته باشند». این رسانه همچنین نوشته است، ساعتی پس از ترور آقای فخری‌زاده، جواد کریمی‌قدوسی نماینده اصولگرای مجلس، در توئیترش مدعی شده که «با اصرار دشمن و تاکید حسن روحانی، محسن‌ فخری‌زاده با آمانو، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملاقات کرده است.

بازداشت مدعی درمان کرونا

دادستان نجف‌آباد درباره بازداشت فردی که در زمینه طب سنتی فعالیت می‌کرد، اظهار داشت: فرد مذکور به دلیل برگزاری جلسات متعدد با ادعای درمان بیماری کرونا و اعتراض بسیاری از همشهریان با دستور قضائی توسط شبکه بهداشت و درمان و پلیس اطلاعات بازداشت شده است. علی زارع ادامه داد: برگزاری جلسات متعدد در مساجد و تشویق اذهان عمومی به عدم استفاده از ماسک در این جلسات یکی از دلایل بازداشت این فرد است. وی در پایان گفت: هر مکانی که در آن چنین جلساتی برگزار شود پلمب و برگزارکننده نیز به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی بازداشت خواهد شد.

محکومیت اسدا... اسدی به 20 سال زندان

اسدا... اسدی، دیپلمات ایرانی در آنتورپ بلژیک متهم شده که فرد اول نقشه بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در سال 2018 بوده است. یورونیوز در این باره می‌افزاید: امیر سعدونی و نسیمه معانی، زوج ایرانی ساکن بلژیک که به حمل مواد منفجره برای کمک به اسدی متهم‌ هستند و همچنین یک مظنون ایرانی دیگر این پرونده به نام مهرداد عارفانی 57 ساله نیز همراه با او محاکمه شدند. این خبر ادامه می‌دهد: دادگاه برای اسدا... اسدی 20 سال و برای امیر سعدونی و نسیمه نعامی هرکدام 18 سال و برای مهرداد عارفانی 15سال حکم زندان اعلام کرد و خواستار لغو تابعیت بلژیک ازهرسه نفر شد.

«بام‌فروشی» به مشهد رسید

رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان‌رضوی گفت: مشهد یکی از کلان‌شهرهایی است که درگیر رواج پدیده «بام‌فروشی» شده و اخیرا این پدیده گسترش یافته است. محمود پژوم افزود: متاسفانه به‌دلیل وضعیت اقتصادی مردم و افزایش قیمت مسکن و به‌تبع آن رانده شدن مردم به‌سمت حاشیه شهر، چندی است با مساله پشت‌بام فروشی مواجه هستیم. وی ادامه داد: این اتفاق در ساختمان‌های قولنامه‌ای یا وکالتی فاقد سند، رخ می‌دهد و معمولا برخی افراد با سوء استفاده از این اوضاع نابسامان اقتصادی اقدام به فروش پشت‌بام منزل خود می‌کنند.

با پول افراد نادان را می‌خرند

محمد کوثری با اشاره به ترور فخری‌زاده گفت: در خصوص نفوذ اطلاعاتی و عملیاتی اسرائیل در ایران نمی‌توانیم بگوییم این نفوذ وجود ندارد. چون مقام معظم رهبری از چند سال پیش دائما این مسأله را تأکید کرده‌اند و علنی گفته‌اند و به مسئولان خیلی توصیه کرده‌اند که باید جلوی نفوذ را بگیریم. خیلی هم گرفته شده و افرادی که چنین عامل شده بودند توسط دستگاه‌های امنیتی دستگیر شده‌اند. بالاخره با پول یک‌سری افراد نادان را می‌خرند و این باعث می‌شود که عامل آنها بشوند. اما با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج) ان شاء ا... بقیه آنها هم دستگیر خواهند شد و نمی‌گذارند که این مسیر ادامه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس