شکار

از دیگر نشانه‌های عدم مدیریت سلاح شکاری و فشنگ در سطح کشور این است که در سال جاری سازمان حفاظت محیط زیست هیچ پروانه شکاری صادر نکرده است با این حال سهمیه فشنگ در اختیار دارندگان سلاح قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، جنجال بر سر صدور مجوز شکار این روزها در فضای مجازی بالا گرفته و شکارچیان و دوستداران محیط زیست، شمشیرها را برای یکدیگر از رو بسته‌اند؛ اما آیا ادامه این درگیری‌های مجازی که بعضاً با تهدید شکارچیان به قتل فعالان محیط زیست همراه است ختم به خیر خواهد شد؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که هشدارهای پیاپی دانشگاهیان، متخصصان حوزه محیط زیست و نمایندگان مجلس درباره پیامدهای جبران‌ناپذیری که صدور مجوز شکار بر جمعیت حیات وحش به جا می‌گذارد از یک سو و واکنش‌های اجتماعی نسبت تصاویر و فیلم‌های شکار که به ویژه توسط شکارچیان خارجی در شاخص‌ترین زیستگاه‌های کشورمان صورت می‌گیرد از سوی دیگر سبب شد جمعی از فعالان حوزه حیات وحش، برای امضای درخواست ممنوعیت ۵ ساله شکار از سران سه قوه در فضای مجازی فراخوانی منتشر کنند.

هدف از طرح این درخواست این بود که فرصتی ۵ ساله در اختیار حیات وحش قرار گیرد تا جمعیت‌های وحوش احیا شده و روند کاهش آنها متوقف شود. این فراخوان که به سرعت مورد استقبال قرار گرفت، اعتراضات شکارچیان را به همراه داشت و آنان را واداشت تا برای مقابله به مثل، کمپینی برای حمایت از شکارچیان به راه انداخته و برای امضای آن فراخوان دهند. این فراخوان اما با استقبال مواجه نشد و فعالیت آن متوقف شد.

شکارچیان که از مورد استقبال قرار گرفتن درخواست دوستداران محیط زیست، ناخرسند بودند با ارسال پیام‌های خصوصی به حساب، خواهان لغو درخواست ممنوعیت ۵ ساله شکار شده و نویسنده این درخواست را به هک کردن صفحه‌اش در اینستاگرامش تهدید کردند. با این حال این درخواست که تا به امروز به امضای ۲۰ هزار نفر رسیده همچنان فعال است.

در حالی که فشارها برای لغو این فراخوان ادامه داشت هفته گذشته دو محیط‌بان در منطقه شکارممنوع سوادکوه با دو شکارچی متخلف که یک کل را شکار کرده بودند درگیر شده است. در این درگیری متاسفانه یکی از شکارچیان بر اثر اصابت گلوله جان سپرد.

این حادثه تلخ، دستاویزی به دست شکارچیان داد تا منتقدان شکار و امضاکنندگان درخواست ممنوعیت ۵ ساله شکار را عامل درگیری محیط‌بانان و شکارچیان دانسته و با استفاده از هشتگهایی، امضاکنندگان درخواست ممنوعیت ۵ ساله شکار که هنوز نه به مرجعی تحویل شده و نه به اجرا گذاشته شده است را شریک جرم محیط‌بان در قتل شکارچی خطاب کردند. آن‌ها ضمن قاتل خطاب کردن محیط‌بانان و فعالان محیط زیست، با ارسال پیام‌هایی رکیک و تهدیدآمیز به نویسنده درخواست ممنوعیت ۵ ساله شکار، خواستار لغو این درخواست شدند.

اما این بداخلاقی شکارچیان در فضای مجازی به همینجا ختم نشد: آن‌ها چند روزی است با انتشار پست‌هایی توهین‌آمیز خطاب به امضاکنندگان درخواست ممنوعیت ۵ ساله شکار، کاربران را به ریپورت صفحات آنها تهیج می‌کنند. پست‌هایی که طی ساعت‌های گذشته رنگ و بویی از خشونت و تهدید به قتل به خود گرفته است. تصاویری از قرار دادن نام فعالان محیط زیست در کنار تصاویر فشنگ یکی از این قبیل پست‌ها است.

اینکه عاقبت این جنجال نگران‌کننده به کجا خواهد انجامید پرسشی است که پاسخ آن را زمان تعیین می‌کند اما آنچه در حال حاضر قطعی است خط و نشان کشیدن افرادی مسلح است که وجود تصاویر شکار غیرقانونی در صفحاتشان نشانگر عدم پایبندی آنها به قانون است. افرادی که به نظر آنقدر گستاخ می‌رسند که بی‌پروا، از تصویر تجهیزات نظامی‌شان برای تهدید هموطنان استفاده می‌کنند.

یکی از موثرترین عوامل ایجاد چنین وضعیتی فروش بی‌رویه سلاح شکاری و فشنگ است. به گفته سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، در حال حاضر بیش از دو میلیون سلاح شکاری مجاز در دست مردم است در حالی که بیشترین تعداد مجوزهای شکاری که سازمان حفاظت محیط زیست سالانه می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط زیستگاه‌ها و آمار جمعیت‌های حیات وحش صادر کند ۲۵۰ مجوز است. این تعداد مشخصاً تناسبی با تعداد دارندگان سلاح‌های مجاز ندارد و همین موضوع باعث تخلف دارندگان این سلاح‌ها می‌شود که حاصل آن افزایش درگیری میان محیط بانان و شکارچیان است.

همچنین به گفته محبت‌خانی ۸۰ درصد از ۱۴۲ محیط‌بانی که تا کنون به شهادت رسیده‌اند هدف سلاح‌های دارای مجوز قرار گرفته‌اند.

از دیگر نشانه‌های عدم مدیریت سلاح شکاری و فشنگ در سطح کشور این است که در سال جاری سازمان حفاظت محیط زیست هیچ پروانه شکاری صادر نکرده است با این حال سهمیه فشنگ در اختیار دارندگان سلاح قرار گرفته است! بدیهی است در دست داشتن فشنگ و سلاح مجاز و در عین حال عدم برخورداری از مجوز شکار، دارندگان سلاح را به سوی شکار غیرقانونی سوق می‌دهد. واقعیتی که لزوم برنامه‌ریزی دقیقی برای مدیریت سلاح شکاری در جامعه گوشزد می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    13 2
    چقدر پست هستند.
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    11 0
    غلط کردن بابا انقد شل گرفتن عزیزان که قورباغه هم هفت تیر کش شده
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    10 0
    کسی که حیوانات و قوچ میکشه خودش بایستی شکار بشه. با تفنگ دورزن دوربین دار، شکار کردن خود این شکارچی های عوضی میتونه یک تفریح خیلی جالب و دل چسبی برای حامیان محیط زیست باشه.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    12 0
    علت گستاخی این افراد در به شهادت رساندن محیط بانان این است که میدونن اگه محیط بان به اونها شلیک کنه محاکمه میشه . در صورت کشته شدن شکارچیان در درگیری ها ، محیط بان قصاص میشه . و این ضعف قانونه .
  • ت ل IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    با یک کمی تحقیق در اینترنت گرامی متوجه شدم که، گلوله های 0.5 BMG برای هدف ذکر شده مناسب تر هستند خخخخخخخخخ
  • مهدی DE ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    6 0
    برخی مسئولین دولت و..... حامی شکارچیان هستند
  • احسان IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    6 0
    به نظر من باید هرچی شکارچیه غیر مجازه با گلوله زد
  • NL ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    6 0
    متاسفانه یگان حفاظت محیط زیست توران مقابله با این خلافکارانو نداره. محیط‌بانا هم که درآمدشون خیلی ناچیزه. متاسفانه بعضیاشو با این متخلفان همکاری میکنن. واقعا جای خالی یک نهاد نظامی برای برخورد با اینها حس میشه. امیدوارم زمانی که تصمیم میگیرن رسیدگی کنن دیر نشده باشه و طرف مقابلشون به یک گنگ مسلح خودمختار تبدیل نشده باشه
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 1
    سلام شکار و شکارچی همیشه بوده و هست مهم اینه که مدیریت بشه وقتی سلاح و مهمات فروخته بشه شکار چی هم بوجود می یاد در ترکیه مناطقی هست که شکار پرورش یافته را از پرورش دهندگان خزیداری کرده و رها می کنند و برای شکار هر کدوم مبلغی را از شکارچی می گیرند ولی بی برنامه بودن و روش ایجاد محدودیت جواب نمی ده و نتیجه اینکه شکارچی و محیط بان رو در روی هم قرار می گیرند مگر اینکه دولت سلاح ها را با قیمت بالا از شکارچی ها بخره
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      1 0
      مساله فروش قانونی سلاح و فشنگ‌ مربوطه هیچ ارتباطی به صدوپر مکجوز شکار ندارد. اصلا سازمانهای مربوطه بطور کل متفاوت هستند(دایره اسلحه و ‌مهمات ارتش بعنوان سازمان ارایه دهنده مجوز سلاح و‌ سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان ارایه دهنده مجوز شکار) و در زمان فروش سلاح به خریدار ضمانت داده نمیشود که حتما محوز شکار هم دریافت خواهید کرد. همچنانیکه به همه خریداران تیغ جراحی مجوز عمل جراحی داده نمیشود اما هر فرد ایرانس میتواند یک کارتن تیغ جراحی بخرد اما حق عمل جراحی ندارد مکر اینکه پزشک جراح باشد و‌مجوز لازم را از وزارت بهداشت و درمان داشته باشد. اینکه کفتهدمیشود چون سلاح فروخهتید حتما باید مجوز شکار هم بدهسد یک سفسطه هست. علاوتا خریداران خیلی ناراحت هستند بعد از مدت محاز سلاح خودشان را بفروشند.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 0
    به نظرم بیش از حد این جانوران خطرناک به حال خودشون رها شدن. یکی باید جمع و جورشون کنه. با این تصاویر، آینده نگران کننده ای قابل پیش بینیه
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    3 0
    به نظرم بیش از حد این جانوران خطرناک به حال خودشون رها شدن. یکی باید جمع و جورشون کنه. با این تصاویر، آینده نگران کننده ای قابل پیش بینیه
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 0
    آقایون مسئول کلاهشونو بذارن بالاتر و جلوی این وضعو بگیرن لطفا
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 0
    لعنت به هرچی شکارچی خلافکاره. رحم ندارن بی وجدانا. آدم باید مشکل حاد روانی داشته باشه که لدت ببره از کشتار و خونریزی. اینا اگه از ترسش مجازاتش نباشه خیلی راحت آدم هم میکشن
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    من توی پیجهاشون دیدم که زیاد گله میکنن از فروش مجوز شکار به خارجی ها. به نظرم تا سازمان محیط زیست به خارجیها مجوز میده نمیشه از اینها انتظار داشت بشینن و نگاه کنن. نه اینکه طرفداریشونو بکنم ها. من هم قبول دارم که تبدیل به یک کولنی خطرناک شدن و نباید ندیده گرفتنشون
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    یا خــــــــــــدا اینا دیگه کین؟
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    این اسمش شکار نیست قتل عامه باعث تاسفه واقعا
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    لکه ننگی بر پیشانی سازمان حفاظت محیط زیست
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    باید شکایت کنن به پلیس فتا در اسرع وقت
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    چقدر باید یک نفر خونخوار باشه که یه موجود زنده رو که داشته یه گوشه زندگیشو میکرده بکشه و قلبشو اینطوری با لذت بگیره تو دستش و عکس بگیره. آدم با دشمنش هم نمیتونه چنین کاری کنه
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    این جانی ها مرزهای گستاخی رو جابه‌جا کردند
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    مجازات سنگین برای مجرمان ببندیدحیوانات چه گناهی مرتکب شده انداظلاع رسانی در جرایم حیوانات علاوه برخسارت سنگین و جریمه و زندانی
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    دادستان کل کشور لازمه که ورود کنه به این هرج و مرج نگران کننده
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    3 0
    داعش وطنی
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    خوبه دیگه همینو کم داشتیم فقط. گروهک های مسلح
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    تهدید و ارعاب خودش جرمه
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    چند تا !!! از این تهدید کنندگان را پلیس محترم دستگیر کند بیاورد دادگاه اونجا بابت مصرف اضافی شکر مجبور به عذرخواهی شود و‌ در دادگاه بهش تذکر بدهند که شکر اضافی خوردن!!!! میتواند منجر به ابتلا به دیابت شود بقیه حساب کار دستشان می آید من بعد در حرف و‌ عمل دقت بیشتری به خرج میدهند.
  • سرابی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    هر شکارچی و جانی که ادعای قوی بودن میکنه من آدرس میزارم حضوری بیاد اگه جرات داره باید قوه قضائیه سریعا قوانین بسیار سختگیرانه ای بر ضد شکارچیان وضع کنه که نه برای معیشت بلکه برای تفریح و ارضای حس توحش خودش اقدام به این جنایت میکنه
  • احمد IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    هیچ شکارچی از دست روزگار جان سالم به در نبرده.خون حیوان بی گناه نابودون می کنه
  • Esk GB ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    نه به شکار چه قانونی چه غیرقانونی نه به قرق اختصاصی
  • ایمان GB ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    شکار باید ممنوع بشه
  • احمدرضا GB ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    بی‌جا کردند باید دستگیر و محاکمه بشن
  • لیلا GB ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    چرا باید به این آدم‌های مریض سهمیه فشنگ بدن مقصر این ماجرا سازمان محیط زیسته و باید جوابگو باشه
  • Sara GB ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    شکار و شکارچی داره کشور مارو نابود میکنه ،باید جلوشون ایستاد
  • محمد GB ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    این کارشون چیزی جز تهدید امنیت ملی نیست و دستگاه قضایی و پلیس باید به این قضیه ورود کنند
  • سلمان GB ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    شکارچی‌ها بیمارهای خطرناکی هستند و وجودشون برای جامعه خطرناکه . پلیس فتا بایدبا این افراد بیمار برخورد کنه
  • صبا IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    شکارچی مریضه..چه اتفاقی میفته که اینا اسلحه به دست میشن..اینا از کودکی عقده دارن اونم دست خودشون نیست مقصر خانواده هاشون بوده وعلا چه لزومی داره اسلحه دست بگیرن به جون حیوون بی زبون بیفتن..جدا از منع شکار باید یه کارزار برای درمان شکارچی هم گذاشته بشه
  • هارونیان IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    ما که میگیم شکارچی ذاتا قاتله ، اینم مدارکش این بیماران روانی برای سلامت و امنیت جامعه خطرناکند مسئولین محترم کجایید؟؟؟؟
  • اشكان گودرزي IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    اين تهديدها از يكسري بيمار رواني فقط بر مياد كه بدون شك شكارچي بيمار رواني هست،وقتي كسي از خون و خونريزي لذت ميبره و كشتار براش شادي و تفريح به حساب مياد بالقوه ميتونه كودك ازاري و قتل همنوع هم انحام بده،اقايون به اصطلاح مسئول محيط زيست كلاهشون رو بالاتر بذارن،
  • آنا جواهریان IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    شکار برای تفریح و پول، کاریست که حیوانات هم انجام نمیدن. این کارها فقط از یه هیولای دوپا برمیاد و بس. این نوع از هیولا از تهدید و آسیب و کشتن انسانهای واقعی هم ابایی نداره. دولت باید از انسانها و طبیعت و محیط زیستش دفاع کنه که افسوس و صد افسوس...
  • رضا IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    سالهاست داريم به در و ديوار ميزنيم و ميگيم شكارچي بيمار روانيه و بايد جلوش گرفته بشه،براي كودكان و جامعه حضورش خطرناكه،ازش تجاوز و هزاران كار ديگه بر مياد،كسي گوش نميكرد،خداروشكر كه خودشون علنيش كردن با تصاوير علني،حالا ببينيم اداره محيط زيست جلوشون بايسته!!البته كه خيلي بعيده
  • شریفی IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    این چه جهنمیه ؟ شرم بر انسانیت !!!
  • روحی IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    خیلی کار مفید و خداپسندانه ای هست که جلوی شکار و بگیرید این کار جنایته و خطرناکه
  • سعید GB ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    چشممون روشن! گستاخی تا این حد و اندازه ندیده بودیم که دیدیم!!! قوه قضاییه لازمه به این پرونده ورود کنه و تک تک این یاغی‌ها رو شناسایی و دستگیر کنه شکارچی بیمار است و برای امنت جامعه خطرناک
  • علی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    مراتع و ملی و گونه های زیستی همیشه مهم بودن و هستن برای حفظ این گونه ها مخصوصا حیوانات وحشی باید تمام تلاش خودمونو بکنیم نه اینکه مجوز شکار صادر بشه تمام حیوانات به تاراج برن لطفا کوتاهی نکنید و جلوی شکارچیان خطرناک رو بگیرید
  • زهرا GB ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    مسبب این آشوب کسی نیست جز عیسی کلانتری
  • معصومه صالحی IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    خودشون چطور این عکسها رو میبینن و می تونن شب راحت بخوابن..چطور این افراد تو جامعه راحت قدم میزنن..وجود شکارچی نه تنها برای حیوانات خطرناکه بلکه برای انسانها هم خطرناکه
  • نگین IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    آخه چه معنی داره سه میلیون اسلحه شکاری در اوباش شکارچی باشه کی باید جوابگوی این خیانت باشه
  • حسین IN ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    علت این همه گستاخی و بی‌اخلاقی عدم وجود قانون و کوتاهی‌ی مسئولان است که عواقب آن گریبان محیط‌بانان و حیوانات بی‌دفاع را می‌گیرد.
  • امیر IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    من نمیدونم به چی افتخار میکنیم،زمانی که عقل در سر نداریم و با طبیعت به هرطریقی سر جدال داریم،آیا باداشتن عقل باز هم میتوانیم خود را موجود با ارزشی بنامیم،وقتی اینگونه رفتارهای وحشیانه را انجام میدهیم
  • ندا IL ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    یک شکارچی برای جامعه ننگ هست و باعث شرمساری مسئولین که نمیتونن از موجودات زنده در ایران دفاع کنن! این کار یک جنایته و دولت نباید ازش حمایت کنه. یک شکارچی یک قاتله. دست از سر این مخلوقات خدا بردارید و بگذارید زندگی کنن.
  • زهرا ترابي گلسفيدي GB ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    چقدر بيمار خطرناك هست در بين ما بعد ما نگران كرونا هستيم واقعا بعضی آدمها چه ويروس هاي خطرناكي هستند براي زمين كاش آدميزاد ميفهميد هر مخلوقي جانش عزيز هست و وجودش براي زمين لازم كاش نسل هرچي شكارچي هست منقرض بشه كه چوب بي خردي و خودخواهي شكارچي رو نه تنها حيوانها، كه همه ميخوريم
  • مريم فدوي GB ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    چه راحت حق زندگي رو از حيوانها سلب ميكنيم؟ به راستي اين جنون هست كه بر آدمي حاكم هست انسان صاحب خرد بر اين همه استيصال و وادادگي شليك نمي كنه ما همه چيز رو از حيوانها گرفتيم و بعد جهان پر از صلح و آرام هم ميخواهيم
  • رضا الماسي GB ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    كاش آفتي بياد و زمين رو پاك كنه از هرچه شكارچي از هر چرك و كثافتي كه با اين حد خودخواهي حيات رو از حيوانات سلب ميكنه
  • امیر IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    من نمیدونم به چی افتخار میکنیم،زمانی که عقل در سر نداریم و با طبیعت به هرطریقی سر جدال داریم،آیا باداشتن عقل باز هم میتوانیم خود را موجود با ارزشی بنامیم،وقتی اینگونه رفتارهای وحشیانه را انجام میدهیم امیرخواجوی
  • فاطمه عليخاني GB ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    به همين سادگي به قلب تپنده يك موجود شليك ميكنيد، هيچ به فكر هستيد؟
  • فريبا رضايي GB ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    شرمم ميشه كه همنوعاني چون شما دارم كه شكار رو حق خودتون مي دونيد حالم از اسم ننگين شماها بهم ميخوره
  • زهره عامري GB ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    نفرين بر شما شكارچي هاي بيمار بوي تعفن ميديد
  • علي علوي GB ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    اين همه بيمار رواني
  • ماهور IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    نه به شکار.حیوانات حق حیات دارن.کشتن اونها جنایته
  • سیدعلی هادی پور IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    با سلام،فلسفه شکار بی معنی هست، با رفتاری که موافقان شکار از خودشون در برابر کمپین نه به شکار انجام دادن،باید شکار برای همیشه ممنوع شود
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    دولت و نیروی انتظامی نباید هیچ رحمی به شکارچیان پررو بدهند
  • داریوش US ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    این همه وحشی گری و قساوت و خونخواری تنها برای تفریح!!!! لذت بردن از مرگ یک موجود زنده تنها از یک بیمار خطرناک روانی بر می‌آید
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    کسی که به یک حیوان معصوم و بی گناه شلیک می کنه، اون قدر قساوت قلبی داره که کارهای شنیع تری هم ازش برمیاد. باید شکار ممنوع بشه...
  • پریسا IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    تا وقتی بنا به ظلم و نابودی باشه،آرامش و امنیت سرابی بیش نیست.نه به کشتار حیوانات
  • مهدیه IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    وقتی قلبی رو از تپش بازمیداریم،چطور انتظار داریم قلب زمین در آرامش بثپه؟؟کائنات از ما انتقام می گیرن.این قانون طبیعته.نه به کشتن حیوانات
  • مهلا IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    بو تعفن شکارچی دنیا رو آلوده کرده!بیرحم بی وجدان،چطور میتونی جون یه موجود رو ازش بگیری؟؟؟چطور میشه نام انسان روی تو گذاشت؟؟؟؟؟لعنت به شکارچی که دنیا از وجودشون رنگ آسایش نمی بینه
  • پری سیما IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    قدیمیا می گفتن خون انتقام خودشو می گیره.توی شکارچی بی وجدان،اینقدر راحت یک جان رو می گیری،منتظر دست طبیعت باش.کاش زمین از وجود کثیف و ننگین شما پاک بشه
  • مهدی بابایی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    این بیدادگری که بر زیست بوم و جانداران بیگناه می رود فقط و فقط به عدم نظارت و کنترل متولیان مربوط است.اگر روزگار، بر این سنگدلان و به ظاهر انسانهای ددمنش سخت گرفته شود و بودجه های کافی و لازم اختصاص داده شود این صحنه ها و خبرهای آزاردهنده را شاهد نخواهیم بود.
  • جلالی DE ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    0 0
    جای بد و بیراه گفتن راهکار بدید
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    فقط راهکار بدو بیراه چیزی رو عوض نمیکنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس