منابع رویترز: دیدار بن‌سلمان و نتانیاهو، با هدف ارسال سیگنال به بایدن انجام شد - کراپ‌شده

رویترز گزارش داد، هدف ولی‌عهد سعودی از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ارسال سیگنال به جو بایدن و دور کردن تمرکز او از دیگر مسائل منطقه به ویژه وضع حقوق بشری عربستان سعودی بوده است.

به گزارش مشرق، به رغم تکذیب مقام‌های عربستان سعودی درباره خبر دیدار یکشنبه هفته جاری محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شهر «نئوم»، یک منبع سعودی و همچنین یک دیپلمات خارجی مستقر در ریاض در گفت‌وگو با رویترز به جزئیاتی درباره این دیدار و چرایی آن پرداختند.

روز دوشنبه، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از قبیل «کان» گزارش دادند که نتانیاهو و «یوسی کوهن» رئیس موساد یکشنبه گذشته به صورت مخفیانه به عربستان سعودی سفر کرده و با بن‌سلمان در شهر «نئوم» دیدار کردند.

بیشتر بخوانید:

چرایی سفر نتانیاهو به عربستان و برگزاری نشست سران

«یواف گالانت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی نیز با تایید دیدار نتانیاهو و ولی‌عهد عربستان سعودی در خاک این کشور، این دیدار و علنی شدن آن را حائز اهمیت بسیار بالایی دانست.

به رغم تکذیب این دیدار توسط مقام‌های دولت عربستان سعودی، یک منبع سعودی و یک دیپلمات خارجی مستقر در ریاض در گفت‌وگوی امروز جمعه با خبرگزاری رویترز، به جزئیات بیشتری درباره این دیدار اشاره کردند.

طبق ادعای این دو منبع استنادی رویترز، دیدار بن سلمان با نتانیاهو و کوهن، با حضور «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برگزار شده است.

رویترز نوشت: «پامپئو در تلاش برای ترغیب عربستان سعودی برای پیوستن به امارات عربی متحده، بحرین و سودان در موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل بوده است اما او از تایید انجام چنین دیداری (بین بن سلمان و نتانیاهو) امتناع کرده است اما دیپلمات‌های این منطقه گفتند، سفرای ایالات متحده در منطقه در محافل خصوصی انجام ملاقات مذکور را تایید کرده‌اند.»

این رسانه در ادامه به نقل از یک منبع سعودی موثق و یک دیپلمات خارجی در ریاض گزارش داد، «انتظار نمی‌رود تا زمانی که ملک سلمان زنده است، عادی سازی (روابط بین ریاض و تل‌آویو) محقق شود».

دیپلمات خارجی مورد استناد رویترز دیدار بن سلمان با نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس را به انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا مرتبط دانست و از سیگنال ریاض به جو بایدن درباره موضوعات منطقه به ویژه مسائل مرتبط با عربستان سعودی خبر داد.

این دیپلمات خارجی مستقر در پایتخت سعودی گفت: «عادی‌سازی (روابط بین ریاض و تل‌آویو) در نقش مشوقی برای دور کردن تمرکز (بایدن) از دیگر موضوعات به ویژه مسائل حقوق بشری (عربستان سعودی) است».

این دیپلمات خارجی و همچنین منبع سعودی مورد استناد رویترز مدعی شدند، ملک سلمان شاه عربستان سعودی در جریان سفر نتانیاهو و دیدارش با بن سلمان قرار نگرفته بود.

رویترز در ادامه گزارش خود، از نگرانی‌ها درباره وضعیت جسمانی ملک سلمان و وخامت حال او خبر داد و بر احتمال اقدام «عمدی» برخی مقام‌های سعودی در انتشار فیلمی از سخنرانی اخیر او در نشست مجازی سران گروه ۲۰ تاکید کرد.

در گزارش آمده است: «در جریان نشست (شنبه) گروه ۲۰ یک ویدئو درز کرد که نشان داد محمد بن سلمان اظهارات اشتباه شاه (سعودی) را اصلاح می‌کند. منابع خبری گفتند که درز این فیلم، یک اقدام عامدانه بوده است».

این رسانه در پایان گزارش خود از رجوع به «دفتر رسانه‌ای دولت عربستان سعودی» به منظور اظهارنظر درباره صحت و سقم اظهارات منبع سعودی و دیپلمات خارجی مستقر در ریاض خبر داد اما این دفتر از هرگونه اظهارنظر امتناع کرد.

گزارش رویترز ساعتی بعد از انتشار خبر شبکه صهیونیستی «آی‌۲۴» منتشر شد که در آن یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به این رسانه گفته است، تا زمانی که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی است، پیشرفتی در توافق عادی‌سازی روابط بین دو طرف حاصل نخواهد شد.

این مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، افزود: «این طور برداشت می‌شود که پیشرفت [در عادی‌سازی روابط] فقط بعد از کنار رفتن ملک سلمان ممکن خواهد بود» .

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس