چین خواستار تحقیقات درباره جرائم جنگی استرالیا در افغانستان شد

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (جمعه) جرائم جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان را محکوم کرد و خواستار تحقیقات و محاکمه عاملان شد.

به گزارش مشرق، ژائو لیجیان با اشاره به انتشار گزارش هایی درباره جرائم جنگی نظامیان استرالیایی، گفت که از شنیدن جزئیات افشا شده در این گزارش گزارش تحقیقی شوکه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن محکوم کردن این اقدامات نظامیان استرالیایی اظهار داشت: «ما خواستار تحقیقات دقیق و محاکمه عاملان هستیم.»

ژائو لیجیان با انتقاد از برخی کشورهای غربی که مدعی دفاع از مدافع حقوق بشر هستند، تاکید کرد واقعیت های فاش شده توسط این گزارش، ریاکاری به اصطلاح آزادی های حقوق بشری این کشورهای غربی را آشکار می کند.

وی از این کشورها خواست تا استفاده از بهانه حقوق بشر برای دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را متوقف کنند.

این گزارش که اخیرا توسط روزنامه ایج و سیدنی مورنینگ هرالد مشاهده شده است، توسط مشاور دفاعی، خانم «سامانتا کرومپووتس» تهیه شده و حاوی خلاصه مصاحبه‌های «طولانی و بی‌پرده» با نیروهای ویژه استرالیا و افشاگران است.

در گزارش کرومپووتس ادعاهای چندین عضو نیروهای ویژه استرالیا به ثبت رسیده است. آن‌ها گفته‌اند که جنایات جنگی در میان دسته‌هایی از نظامیان عادی‌سازی می‌شد و کسانی که علیه بدرفتاری آن‌ها می‌ایستادند، به حاشیه رانده می‌شدند.

جرائمی که در این مصاحبه‌ها از آن افشاگری شده است، شامل ادعاهای «عطش‌ خون‌ریزی و رقابت بر سر کشتن» و «رفتار غیرانسانی و غیرضروری با زندانیان» می‌شود. برخی از نیروهای ویژه استرالیا در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که تعدادی از نظامیان «این جنایت را می‌ستودند» و در «سرپوش‌گذاشتن بر قتل‌های غیرقانونی و سایر جنایات» نقش داشتند.

در این گزارش آمده است که این رفتار نظامیان استرالیایی در افغانستان با «کشتار می لای» [قتل‌عام غیرنظامیان غیرمسلح در طول جنگ ویتنام] و رفتار نظامیان آمریکایی در زندان ابوغریب «قابل مقایسه است».

در گزارش دکتر کرومپووتس ـ که حاضر به اظهارنظر در مورد این ماجرا به ایج نشد ـ آمده که نیروهای ویژه استرالیا در جریان عملیات‌های‌شان در روستاهای افغانستان «مردان و پسران را به مهمان‌خانه‌ها می‌بردند و از آن‌ها بازجویی می‌کردند. دست‌وپای آن‌ها را می‌بستند و شکنجه می‌کردند».

وقتی نظامیان استرالیایی از روستاها خارج می‌شدند، مردم «جنازه‌های مردان و پسران» را درحالی که «به سرشان شلیک شده بود، در مواردی چشم‌بند داشتند و گلوی‌شان بریده شده بود» پیدا می‌کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    2 0
    مقصر نظامیان استرالیایی نیستن مقصر اون مردمی هستن که این جونورا رو به کشورشون راه دادن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس