کد خبر 1148001
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
کتاب های میلیون دلاری داروین گم شدند!/پایان ناکام جستجو در قفسه 200 کیلومتری!

کتابخانه دانشگاه کمبریج بریتانیا اعلام کرد ۲ کتابچه حاوی یادداشت‌های چارلز داروین، دانشمند سرشناس قرن نوزدهم، ۲۰ سال می‌شود که گم شده است.

به گزارش مشرق به نقل از بی بی سی جهانی، کتابخانه دانشگاه کمبریج بریتانیا می‌گوید ۲ کتابچه حاوی یادداشت‌های چارلز داروین، دانشمند سرشناس قرن نوزدهم، ۲۰ سال می‌شود که گم شده است.

یکی از آنها حاوی طرح معروف درخت زندگی دانشمند قرن نوزدهم است که به بررسی فرضیه رابطه تکاملی بین گونه ها می پردازد.

به دنبال جستجوی گسترده، مسولین موزه اکنون به این نتیجه رسیده اند که این کتاب ها احتمالاً به سرقت رفته اند. آنها در تدارک فراخوانی عمومی برای کمک جهت یافتن آنها هستند.

دکتر جسیکا گاردنر، کتابدار دانشگاه کمبریج، گم شدن این یادداشت‌ها را غم‌انگیز خواند و گفت از هیچ تلاشی برای یافتن آن‌ها دریغ نخواهد شد.

این دفترها آخرین بار در نوامبر سال ۲۰۰۰ پس از درخواست داخلی برای بیرون بردن آنها از انبار ویژه دست نوشته ها برای عکسبرداری مشاهده شده اند.

آنها را به یک استودیوی موقت که در آن زمان در یک ساختمان موقت در محوطه کتابخانه دانشگاه بود منتقل کردند زیرا کار ساخت و ساز در حال انجام بود.

دکتر گاردنر می گوید: ما می دانیم که از آنها در ماه نوامبر عکس گرفته شده است. اما نمی دانیم که بین آن زمان تا ماه ژانویه ۲۰۰۱ زمانی که مشخص شد آنها در جای مخصوص به خود در قفسه ها نیستند چه اتفاقی افتاده است. و من می ترسم چیزی در سوابق باقیمانده نباشد که چیز دیگری به ما بگوید.

در ابتدا کتابداران تصور می کردند که ممکن است آنها اشتباها در قسمت دیگری قرار داده شده باشند. دکتر گاردنر که در سال ۲۰۱۷ مدیر خدمات کتابخانه شد، اضافه می کند: مسولان قبل از من واقعاً فکر می کردند که این دو کتابچه یادداشت اشتباها در قفسه ای دیگر قرار داده شده اند و آنها را پیدا خواهند کرد. اما طی این سالها جستجوهای شدید و دقیقی صورت گرفت و متاسفانه اثری از آنها نبود.

شاید با توجه به وسعت کتابخانه، چندان این قضیه تعجب آور نباشد. وسعت این کتابخانه عظیم به اندازه ای است که شامل بیش از ۲۰۰ کیلومتر قفسه بندی است، تقریباً می توان مسیری از کمبریج تا ساوتهمپتون را قفسه چید. این کتابخانه بیش از ۱۰ میلیون نقشه و دست نوشته و اشیا دیگر را در خود جای داده است.

مسئولان می‌گویند پس از جستجوهای گسترده، سرانجام به این نتیجه رسیده‌اند که کتابچه‌های ارزشمند داروین، احتمالاً دزدیده شده اند.


کتابخانه دانشگاه کمبریج اکنون قصد دارد برای پیدا کردن این آثار ارزشمند، دست به دامان مردم شود تا اگر نشانی از آن‌ها پیدا کردند، به مسئولان یا پلیس خبر دهند.

این یادداشت‌ها به خط خود داروین بوده و به گفته کتابخانه دانشگاه کمبریج، میلیون‌ها پوند ارزش دارند.

چارلز رابرت داروین (Charles Robert Darwin) زاده ۱۲ فوریه ۱۸۰۹ انگلستان و درگذشته ۱۹ آوریل ۱۸۸۲، زیست‌شناس و زمین‌شناس انگلیسی بود که بیش از هر چیز برای یافته‌هایش در زمینه دانش فرگشت (تکامل) شناخته می‌شود. او این نظریه را مطرح کرد که همه گونه‌ها دارای نسبی مشترک هستند. این نظریه امروزه توسط دانشمندان پذیرفته شده ‌است و یکی از مفاهیم بنیادی دانش به شمار می‌آید. داروین نظریه خود مبنی بر اینکه این تبارزایش فرگشت نتیجه فرآیندی به نام انتخاب طبیعی بوده ‌است که در آن، تلاش برای بقا تاثیر مشابه‌ای بر روی اصلاح‌نژاد گزینشی در زادگیری گزینشی دارد را نخستین‌بار در مقاله‌ای مشترک با آلفرد راسل والاس مطرح کرد. از داروین به عنوان یکی از مهم‌ترین انسان‌های تاریخ بشر یاد می‌شود.

همچنین کتاب خاستگاه گونه‌های او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کتاب‌های علمی تاریخ شناخته شده است.

در سال ۱۸۵۹، یک سال پس از انتشار مقاله‌ای مشترک با والاس، داروین کتاب خاستگاه گونه‌ها را منتشر کرد و شواهد خود مبنی بر فرگشت را در آن شرح داد تا دهه هفتاد قرن ۱۹ میلادی، فرگشت به عنوان یک «حقیقت» در میان قشر تحصیل‌کرده پذیرفته شد. با این وجود، پس از ارائه سنتز مدرن در اوایل قرن بیستم، اجماعی در میان دانشمندان پدید آمد و انتخاب طبیعی به‌عنوان پایه و اساس سازوکار فرگشت پذیرفته شد. این کشف علمی داروین ضمن پیونددادن همه علوم زیستی به یکدیگر، تنوع زیستی را نیز توضیح می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    9 0
    شاید این کتابهای دگردیسی پیدا کرده و بخاطر انتخاب طبیعی به تبلت تبدیل شده؟!
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      3 0
      احتمالش بعید نیست...!!!!!!!
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    9 2
    برای ملحدان توجیه مهمی محسوب میشود گرچه همه اش بر پایه دروغ بنا شده باشد
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    4 1
    علم ناقص بشری و دانشمندان مادی گرا باعث معضلات بسیار شدید برای بشر امروزی شده اند داروین با نظریه تکامل خود موجبات نفی خدا رو فراهم کرد و گمراهی و کفر را گسترش داد فروید و کینزی با تحقیقات روانشناختی درباره اعمال جنسی باعث تزلزل اخلاقیات و سست شدن پایه های خانواده شدند و عمل قوم لوط را در عصر حاضر گسترش دادند و علم بدون تهذیب نفس و نفی خدا از معادلات جهان تنها موجب گمراهی بشر و ایجاد فجایع عظیم بشری شده
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    2 1
    برای پاک کردن دروغ شروع خوبیه
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 0
    اين است نشانه ارزش گذاری. ولی ما چه ؟ کتابهای ما پخش پلا شده هر ورقش در گوشه ای از دنیا در موزه ها.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    3 1
    همون بهتر که گم شدن یک مشت لاطائلات ملحدانه که صد و هفتاد ساله سعی کردن با استفاده از اونا وجود خالق یکتا رو منکر بشن!
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    4 1
    خود داروین توی برزخ به غلط کردم افتاده داروینیستا دارن میگن شکر خوردیم اونوقت هنوز توی دانشگاههای ما مخ بچه هارو با این مزخرفات پر میکنن!
  • DE ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    شاید داروین به اسکلت مسخ شده ها رسیده فکر کرده راز خلقت را گشوده خخخ //تفسیر نور (محسن قرائتی) «65» وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ‌ جلد 1 - صفحه 131 قطعاً شما از (سرنوشت) كسانى از خودتان كه در روز شنبه، نافرمانى كردند (و به جاى تعطيل كردن كار در اين روز، دنبال كار رفتند) آگاهيد، ما (به خاطر اين نافرمانى) به آنان گفتيم: به شكل بوزينه باشيد در حالب كه مطرود هستيد. نکته ها يكى از احكام تورات، وجوب تعطيل كردن شنبه بود كه حرص و آز، گروهى از بنى‌اسرائيل را به كار واداشت و با حيله‌اى كه بعداً خواهيم گفت، روزهاى شنبه، كار مى‌كردند. لذا خداوند، افراد حيله‌گر را به صورت بوزينه در آورد تا درس عبرتى براى ديگران باشد. اين ماجرا علاوه بر اين آيه در سوره اعراف‌ «1» نيز آمده است. و اصولًا مسخ چهره، يكى از عذاب‌هاى الهى و تحقّق قهر خداوندى است. گروهى از مسيحيان نيز بعد از نزول مائده آسمانى، كفر ورزيدند كه به شكل بوزينه و خوك در آمدند. «وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَ الْخَنازِيرَ» «2»
  • DE ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 0
    داروین میگه ما از نسل میمون هستیم . خب از نسب میمون باشه .داروین از هر نسلی میخواد باشه اصلا مشکلات خانوادگی داروین به ما چه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس